Is een afgetakelde 205 GTI een stevige investering waard? Bij Peugeot denken ze van wel.
Er zijn genoeg specialisten die zich bezighouden met het oplappen van oldtimers en youngtimers, maar soms doen fabrikanten het ook gewoon lekker zelf. Het zijn vooral exclusieve merken die deze service aanbieden. Neem bijvoorbeeld Ferrari Classiche.
Niet alleen fabrikanten van exoten houden zich bezig met dergelijke praktijken. Vanaf nu gaat Peugeot namelijk ook auto’s weer in nieuwstaat te brengen. Het merk bestaat dit jaar namelijk 210 jaar en grijpt die gelegenheid aan om deze nieuwe restauratieservice op te starten.
De restauraties worden uitgevoerd door l’Aventure Peugeot. Dit is een vereniging die zich ontfermt over het erfgoed van Peugeot en Citroën. Zij beheren tevens het museum dat gevestigd is in Sochaux. Bij dit museum hoort ook een werkplaats en daar kunnen nu Peugeot’s van klanten worden gerestaureerd.
De eerste auto die de nieuwe afdeling onder handen neemt is een zwarte Peugeot 205 GTI. Op de foto’s is te zien dat die wel een opknapbeurtje kan gebruiken. Waar ze bij l’Aventure Peugeot toe in staat zijn kunnen we helaas nog niet zien, want foto’s van het eindresultaat schitteren nog door afwezigheid.
Voor de reserveonderdelen kan l’Aventure Peugeot teruggrijpen op hun magazijn dat ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd. Als dat niet toereikend is proberen ze de originele onderdelenleverancier zo ver te krijgen dat ze onderdelen bijproduceren. Overhalen is iets waar Italianen meestal beter in zijn, maar dat terzijde. Als ook dat niet mogelijk is worden de onderdelen 3D-geprint.
Als l’Aventure Peugeot een auto eenmaal opgeknapt heeft ontvangt deze een certificaat (net als Ferrari Classiche dus) en wordt deze te koop aangeboden. Vanaf volgend jaar kun je dus op hun website terecht voor fabrieksnieuwe oude Peugeots. Voor de koopjes kun je waarschijnlijk beter elders gaan kijken.
Esprit_de_Flandre zegt
Opknapbeurtje nodig? Mwah, de mijne zag er ook zo uit destijds. Reed nog steeds goed. Goedkoop in onderhoud, zeker met een garagist die twintig wrakken staan had voor onderdelen. Startte altijd, behalve als ie niet startte, dan moest je even de kap opengooien en met een ijzeren buis op de starter kloppen. Nooit last van de kou bij het starten, maar moest wel eerst een minuutje draaien, als je direct probeerde weg te rijden verloor ie plots alle kracht voor een paar seconden, wat gevaarlijk is als je uit een parkeervak komt.
Oja, en de verwarming had een zware antivriesgeur, dus die was niet te gebruiken. En in de winter slaan je ruiten aan door je adem zonder verwarming, dus moest het raampje een beetje open. Maar voor de rest de perfecte gezinswagen.
Al dat “restaureren” is voor mensen die zichzelf zéér belangrijk vinden…
Arnoud zegt
Nou weet ik het zeker. Jij zat ook op Seppie’s Pug205 forum.
dennisdd zegt
@Esprit_de_Flandre: hebben wij nooit last van gehad. De zwarte GTI van mn vader werd 3 dagen na dat ie nieuw uit de showroom kwam, voor onze ogen gejat in Parijs.
z4coupe30si zegt
@dennisdd:
Ja.. Parijs / heel Frankrijk en auto’s zal nooit een goede combinatie worden.
911targa zegt
Stippoint krijgt er een geduchte concurrent bij!
50mchljn zegt
Even een korte blik op site geworpen en zag dat ook het Citroën-museum vanuit Parijs is overgebracht. Vroeger was alles beter (maar niet heus) maar weemoedig maakt het wel. Het oude conservatoir was van fantastisch. Ben er 2x geweest en de 1e keer zaten er niet eens “ touwtjes “ om de auto’s. Kon je gewoon de deuren opentrekken en in de auto’s gaan zitten. De 2e keer waren er wel “ touwtjes “ maar werd niemand boos als je te dichtbij kwam. Zal nu wel niet meer zo zijn.
mynameisjeroen zegt
Ik kon bij de dealer niet eens meer een setje vloermatten kopen voor mijn toen 8 jaar oude 205 CTI. En nu kan alles opeens wel?
mats106rallye zegt
Kijk daar houden we van! Als ze nou ook de 106 Rallye’s zouden doen helemaal top
Yzord zegt
De enige Peugeot waar ik nog achter het stuur stap.
Dutchdriftking zegt
Leuk! Ik hoop dat de fabrikant het een beetje als hobby doet, anders worden de prijzen echt te idioot.
mcshine zegt
Huh ik dacht dat het “fabrieksnieuw” maken tegenwoordig niet veel meer inhoud dan het zilver spuiten van blanke metalen nadat je ze met droogijs hebt gestraald.
thomasthomas zegt
Leuk maar een certificaat haha het is toch geen Ferrari van miljoenen euro’s.
jasbelle zegt
@thomasthomas: Nee, deze is inderdaad veel leuker!
eelco106gti zegt
Prachtig !! ?