Elektrificatie? Bien sûr que non! Peugeot ziet een glansrol voor perslucht wegegeld om bestaande verbrandingsmotoren zuiniger te maken.
Vergeet alles wat je dacht te weten over hybrides, en denk even mee met de ingenieurs van Peugeot. Zij verruilen accu namelijk voor een luchttankje. Want gebakken lucht maakt auto’s zuiniger. Tijdens het rijden wordt energie van de motor gebruikt om lucht in een cilinder te pompen. Deze lucht kan vervolgens in de hybride modus worden gebruikt om een hydraulische pomp aan te drijven, die op zijn beurt de wielen laat draaien.
Dit werd vorig jaar gedemonstreerd op de 208 Hybrid FE, op de aankomende autosalon van Parijs zullen ze daar een doorontwikkeling van presenteren. Dankzij de perslucht/benzinemotor-samenwerking en het lagere gewicht (860 kg) claimen ze een 208 met een verbruik van 2,9 l/100 km te hebben gecreëerd, met een bijbehorende CO2-uitstoot van 69g/km.
Hoe dat systeem exact in elkaar steekt? Onze collega’s van Groen7 leggen het helemaal voor je uit.
jrk68 zegt
Avantage grâce à la technologie!
En nu eens niet gebaseerd op gebakken lucht….
Edge zegt
Ik ben benieuwd of het mogelijk en rendabel is om een auto volledig op perslucht te laten rijden, want tenzij er ineens een of ander superdeluxesnellader komt die je accu van je elektrowaggie binnen 10 minuutjes oplaadt, is dit of waterstof toch wel de toekomst lijkt me. De zuinigheid en lage kosten van het elektrisch rijden, maar met het gemak van even volgooien bij de pomp.
406_v6 zegt
@Edge: Je zou bij een pompstation een peslucht vulpunt kunnen maken, wordt de voorraad in je auto in no-time weer op druk gebracht. Je moet dan alleen de compressor(en) op het pompstation nog aan het draaien zien te krijgen op CO2 neutrale wijze, anders heeft het weinig effect.
trustmeiamanengineer zegt
Ideaal systeem dit, geen dure (Chinese) materialen meer nodig voor accu’s en elektromotoren. Een paar jaar geleden al van gehoord, hopelijk gaan ze het nu snel op de markt brengen.
zweed zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
potver7 zegt
*** Kuch *** Ooit van een Citroen C3 Hybrid Air gehoord? *** Kuch ***
http://www.autoblog.nl/nieuws/citroen-c3-hybrid-air-doet-het-op-perslucht-57602
lamborgfan zegt
@potver7: ooit van PSA gehoord?
potver7 zegt
@lamborgfan: Jazeker. Maar ik bedoel ermee dat hier wordt gedaan alsof het een brandspanking new idea is, terwijl er anderhalf jaar geleden al een auto met hetzelfde systeem gepresenteerd werd.
Sterker nog, Tata in India had in 2008 al werkende prototypes met dit systeem.
norge zegt
@potver7: Nog sterker hier hoorde ik al een jaar of vijftien geleden over..
norge zegt
@lamborgfan: PSI ! :)
kickass zegt
Apart dat alleen PSA met iets zo voor de hand liggends als lucht aan de slag gaat. Volgens mij is dit één van de makkelijkste en goedkoopste manieren om auto’s zuiniger te maken.
oxymoron zegt
@kickass: Die lucht zelf is geen energiedrager. Wat dat betreft heb je er dus niets aan. Is wel samen te persen, door de motor = door extra verbruik van benzine, en dan kan die extra “push” gebruikt worden als dat nodig is. Dat maakt dan weer dat de motor zelf kleiner kan worden. Het werkt allemaal alleen als er een behoorlijk gecompliceerd stuursysteem achter zit. Gemakkelijk en goedkoop is het allesbehalve. Gezien wat voor dure trucs uitgehaald moesten worden om de auto 100 kilo (!) lichter te krijgen? Is in de Formule 1 te rechtvaardigen, voor een productie-auto wordt het lastig; moet wel betaalbaar blijven.
super zegt
@oxymoron:
Wat denk je dat er gebeurt als je remt?
Sracerr zegt
Ja die Fransen toch, gelukkig lekker eigenwijs en slim want dit scheelt een hoop aan gewicht, dus brandstof en rijeigenschappen. Accu’s blijven gewoon naatje TESLA!.
Sracerr zegt
Had in het verleden al eens een teoretisch system gezien van verwisselbare persluchtflessen bij tankstations, kon je zo een paar honderd km op rijden en dan binnen 5 min. wisselen zonder een druppel brandstof te verbranden. We hebben die KUT olie niet nodig, heerlijke gedachte voor de toekomst. DAAAAAAG mijnheer SHELL
ej20g zegt
@Sracerr: waar maken we onder andere plastic dan van? Helemaal zullen we voorlopig nog niet van olie af komen. Maar het is natuurlijk een begin.
406_v6 zegt
@ej20g: Wel eens gehoord van bio-plastics?? Worden gemaakt uit zetmeel. Heinz en Ford ontwikkelen een bio plastic gemaakt uit tomatenvelletjes, is sterker én lichter als gewoon plastic.
FB_585640414 zegt
Is het een pneumatische of een hydraulische pomp die wordt aangedreven met perslucht?
406_v6 zegt
@seroj_graaf: Hydraulische pomp pompt olie (of een andere vloeistof). Het zal dus een persluchtmotor zijn die dan de hydraulische pomp aandrijft.
fastcars zegt
Weet iemand al hoe duur dit grapje wordt? Want deze techniek is niet goed koop om dit te ontwikkelen. En hoe lang gaat die perslucht onderdelen dan mee, het zijn allemaal extra kosten die je mee moet rekenen.
406_v6 zegt
@fastcars: Wat dacht je dat het kost om “normale” hybride techniek te ontwikkelen?? Denk alleen aan de accu’s en het onderzoek wat daar naar gedaan wordt. Perslucht techniek werd al zo’n 4000 jr geleden toegepast. Het gaat nu bij PSA met name om hoe zet ik de perslucht zo efficiënt mogelijk en en hoe stuur ik het geheel aan.
JanJansen zegt
@fastcars: Je snapt toch zeker ook wel dat niemand weet hoe duur iets wordt als je nog in de experimentele fase zit. Ze weten niet eens of het concept wel haalbaar is.
Laten we er voor het gemak (en positieve insteek) eens vanuit gaan dat het concept wel werkt. Dan ligt het in de lijn der verwachting dat de onderdelen steeds langer meegaan naarmate de ontwikkeling verder komt. Een benzineauto had nog niet zo heel lang geleden ook vrij veel onderhoud nodig en die bestaat nu al ruim 100 jaar.
Verbaas je gewoon over de inventiviteit van sommigen. We zitten nu in een fantastische tijd waarin iedereen bezig is met alternatieven vinden voor fossiele brandstoffen. Niemand weet welke techniek gaat winnen (waterstof lijkt een grote kanshebber). Maar saai is het zeker niet!
w0o0dy zegt
Grote voordelen in: relatief goedkope en storingsvrije componenten, weinig tot geen slijtage, geen zware accu’s, perslucht is ongevaarlijk bij brand (in theorie zou je zelfs een brandje kunnen doven. Overigens is de techniek al veel eerder uitgedacht en toegepast alleen niet als hybride en in 45km voertuigen door een Fransman.
w0o0dy zegt
Als je zowel benzine als lucht inspuit zou je nog veel meer grappen uit kunnen halen. Ipv cilinders uitschakelen de cilinders met lucht vullen/aandrijven zou ook mogelijk moeten zijn.. Nog minder extra componenten en nog meer een normale motor gevoelsmatig.
flatsbats zegt
Much wow! Het moet wel een bijzondere dag zijn vandaag. Ik zie niemand klagen dat er doorgelinkt wordt naar Groen7! Thank you Lord, thank you for this blessed day!
FB_100002177943068 zegt
eindelijk luchtbelasting!! vond ademhalen al zo lang gratis van onze liever roverheid