Een hete Peugeot-concept om de week mee uit te zwaaien.
Dan trappen we ook maar meteen af met een wist-je-datje. Het is op 30 mei aanstaande namelijk precies 100 jaar geleden dat Peugeot de Indy 500 won. De winnende auto was een L45 en aan het stuur zat Dario Resta. Deze geboren Italiaan reed de wedstrijd destijds met een gemiddelde snelheid van 135 km/u, helemaal niet slecht op The Brickyard. Voor wie iets gemist heeft: komende zondag zal hét Amerikaanse motorsportevenement weer verreden worden.
Om nog eens stil te staan bij de overwinning van 100 jaar geleden, komen de Fransen nu op de proppen met de L500 R HYbrid; een conceptcar van één meter hoog, 1.000 kg zwaar en een 0-100 tijd van slechts 2,5 tellen. De staande kilometer zou zelfs in 19 seconden achter de rug moeten zijn, ongeveer 1,5 seconde langzamer dan een Porsche 918 Spyder. Dat alles dankzij een PHEV-aandrijflijn bestaande uit twee elektromotoren en een benzinemotor à 270 pk. Het gecombineerd vermogen komt uit op ruim 500 pk.
Door naar de hoogtepuntjes in de cockpit van deze rappe jongen die we nooit op de weg zullen zien. Het stuurwiel is, zoals we van kleinere Peugeots gewend zijn, nogal zuinig qua afmetingen. Verder krijgt de bestuurder alle vitale info op zich afgevuurd via twee hologrammen en is er slechts plaats voor één persoon in het interieur.
Qua vormgeving kun je het beste naar de plaatjes kijken. Niet superboeiend want het meeste kennen we al van de talloze Gran Turismo-concepts, maar het kontje vinden we dan wel weer leuk. Doet inderdaad denken aan die klassieke, vooroorlogse racers die aan de achterzijde gek genoeg wél aerodynamisch gevormd waren.
pinut187 zegt
Ziet er tof uit en slechts 1 meter hoog. De gallery doet het hier trouwens ook alweer niet.
lekbak zegt
Leuke cijfers. Jammer dat dit zelden tot nooit in productie wordt genomen.
Edge zegt
Leuk concept, maar ik zou liever zien dat ze zich niet met dit soort onzin bezighouden en gewoon lekker die 308 R HYbrid gaan bouwen. Een überhatchback die er zo tof uitziet als de 308 en dan ook nog eens 500pk heeft? Laat maar komen, al is het maar in beperkte oplage.
406_v6 zegt
@Edge: schei nou toch uit met die haaibrietmeuk; kost iedere Nederlander klauwen met geld aan subsidies en het levert per definitie niks op
Edge zegt
@406_v6: Het ging mij er meer om dat dit gewoon lekkere vreemde eend in de bijt zou kunnen zijn, als C-segmenter hatchback met 500pk zijnde. Of die 500pk nou uit een verbrandingsmotor, accupakket of combinatie van die twee komt interesseert mij niet zo heel erg veel.
mrrallycross zegt
Als je wacht tot deze in productie komt heb je wortel geschoten
kris911 zegt
Eerste zin: om de week mee uit te zwaaien…
Nee nee, om dit tafelblad mee uit te zwaaien?
martijn11 zegt
Kan het nog lelijker
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Wat raar dat Peugeot mee deed aan de indy 500. Waarom adverteren in een land waar je niet bestaat?
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: oh kut, ik las per ongeluk dat ze 10 jaar geleden gewonnen hadden i.p.v. 100
timoangelo zegt
Lekker scherpe foto’s weer…