Kijk, dat is nog eens lekker wakker worden. Een hybride Peugeot die het bijna tegen de 700 pk schopt.
Nee, deze aandrijflijn ga je niet in de 208, 508 of 5008 zien. Peugeot heeft namelijk zijn hybride aandrijflijn voor de terugkeer aan Le Mans in 2022 aangekondigd. Ze noemen het Peugeot Hybrid4 500KW.
Deze aandrijflijn bestaat uit een 408 pk 2.6-liter grote V6 met twee turbo’s en een 271 pk sterke elektromotor op de vooras. Het gecombineerde vermogen komt uit op 680 pk, het aantal Nm aan koppel is niet bekendgemaakt. Net als de V8 van Ferrari, liggen de cilinders van het Peugeot-blok in een hoek van 90 graden. De racer beschikt over vierwielaandrijving en een sequentiële versnellingsbak met zeven verzetten. Peugeot Sport heeft de auto ontwikkeld in samenwerking met Total en batterijgigant Saft.
Le Mans 2022
Het vermogen van 680 pk is geen toeval. Het is het maximaal toelaatbare vermogen aan de racecategorie waar Peugeot aan gaat deelnemen in het WEC kampioenschap. De benzinemotor zal vooral op lage snelheden aan de bak moeten. Volgens de regelgeving is het verboden om de elektromotoren te gebruiken bij snelheden onder 120 km/u. De regelgeving staat echter toe dat je een beetje mag spelen met het vermogen. Als de batterij helemaal leeg is mag het vermogen van de verbrandingsmotor met maximaal 3 procent worden opgeschroefd naar 700 pk op de rechte stukken van Le Mans.
In een tijd waarin autofabrikanten juist afstand nemen van autosport is het juist gaaf dat Peugeot een terugkeer maakt. Het merk nam het jarenlang op tegen Audi op Le Mans en wist in 2009 daadwerkelijk de overwinning binnen te slepen.
Begin 2021 starten proeven in simulatoren. Eind 2021 gaat Peugeot voor het eerst testen in de echte wereld met de hybride raceauto.
antoonniels zegt
Volgens de regelgeving is het verboden om de elektromotoren te gebruiken bij snelheden onder 120 km/u. Waarom is hiervoor gekozen. Het voordeel van E-motoren is toch juist dat ze vanaf 0 meteen vermogen leveren? Alsof je met een diesel deel gaat nemen en dan zegt: ja alleen boven de 3000 rpm.
Wel goed voor het kampioenschap aan de top. Toyota kan wel een beetje concurrentie gebruiken en voor de neutrale kijker zijn meer merken een aanwinst.
Dutchdriftking zegt
@antoonniel: Elektromotoren zijn goed bij korte afstanden en lage snelheden. Lemans is precies het tegenovergestelde. Op deze manier ga je niet profiteren van de sterke punten, maar juist de zwakke punten ontwikkelen. Dat kan weer voor voordelen zorgen op lange termijn bij straatgebruik.
deSjonnies zegt
Volgens mij is in dit geval de vraag stellen hem beantwoorden.
nofxke zegt
Thermische motor kan 680 pk leveren en geen 408. Echter als de elektrische motoren werken gaat de thermische naar 408 omdat het maximale vermogen niet hoger dan 680 pk mag zijn (buiten 3 % verhoging op rechte stuk)
Speciale hybride eenheid regelt het vermogen zotdat de thermische motor onder de 120 km/h 680 pk levert en boven de 120 pk alles samen 680 pk levert (of 700 op recht stuk)
Komen ook sensoren op alle aandrijfassen zodat er controle op dit systeem kan gebeuren en voor eventueel BoP aan te passen…
bbjorn zegt
Wel jammer dat hij niet in de 508 komt, gave auto met 680pk zou wel een leuk project zijn?