Peugeot heeft laten weten bezig te zijn met concurrentie voor de DS serie van Citroën. Ze noemen deze lijn de hors-série, wat vrij vertaald “niet in serieproductie” betekent.
De reden voor deze serie van 3 auto’s is dat men bij PSA inschat dat er drie soorten kopers zijn op de Europese automarkt. De eerste soort kopers zijn de mensen die een zo goedkoop mogelijke auto zoeken. Dat is een groep die volgens PSA baas Jean-Marc Gales nog niet bediend wordt. De tweede groep bestaat uit mensen die meer “mainstream” zijn. Ze willen graag een leuke auto, maar het hoeft allemaal niet te gek. Deze worden nu bediend met de huidige modellenreeks van Peugeot en Citroën. De derde groep bestaat uit mensen die best iets meer willen betalen om zich te onderscheiden. Voor die mensen is de DS serie van Citroën ontwikkeld en daar komt dus nu de hors-série van Peugeot bij.
Bij Citroën is natuurlijk de DS3 nu verkrijgbaar. De eerste van de drie modellen van Peugeot zal de RCZ coupé zijn. Deze gaat in juni in de verkoop. Het eerste model daarna wordt de station uitvoering van de auto die de 407 en 607 gaat vervangen. Deze auto is waarschijnlijk gebaseerd op de 5 concept die we in Genève gezien hebben. Hoogstwaarschijnlijk gaat deze 508 heten. Over het laatste model is nog niets bekend, behalve dat deze in 2012 wordt gelanceerd. Zou het iets te maken kunnen hebben met de SR1 Concept die we in Genève hebben zien staan?
BananaFlip zegt
Hoezo hokjesdenken… ;)
fab zegt
nja ik vind hem eigenlijk heel saai, die 508 er zijn leukere auto’s die binnen de zelfde prijs vallen denk ik.
waarschijnlijk is het dezelfde prijs als audi of bmw.
dus enkel chauvinistische franstaligen gaan deze auto kopen, om toch maar een franse auto te hebben
John zegt
Niet in serieproductie, ofwel buiten de serie productie.
Dit ding ziet er eigenlijk nog best goed uit, helemaal vergeleken met die 5008 die ik afgelopen week zag… Mijn god, m`n bek viel open van verbazing..
Conclusie: zie laatste zin van fab @ 14.28
MDA zegt
‘Hors serie’ is de franse term voor ‘special edition’…
Svenska Aeroplan AB zegt
Leuke ontwikkeling!
De ‘premium merken’ gaan minder premium auto’s bouwen (1-serie, A1) en de volumemerken gaan richting premium!
Grappig…
Dus wordt uiteindelijk toch alles hetzelfde…
Doewap zegt
Hors-série is letterlijk: buiten serie. En ik zie geen enkele reden om dat anders te willen formuleren.
DafMaf zegt
@Doewap: “Hors-série is letterlijk: buiten serie. En ik zie geen enkele reden om dat anders te willen formuleren.”
Dat heet idioom. Soms gebruik je een uitdrukking met een andere betekenis. Als je het dan letterlijk vertaalt krijg je onzin. Zoals je vaak in ondertitels op de commerciëlen ziet.
Je kunt af en toe dingen niet letterlijk vertalen.
Thomas Bol zegt
Beetje jammer PSA, je eigen merken concurreren…
Pier zegt
@Thomas Bol: dat gebeurt toch langere tijd bij andere fabrikanten, ik zeg de halve volkswagengroep die met elkaar de strijd aan gaat….
Vincenzo zegt
waar gaat dit weer heen…….proberen zo apart te zijn dat het straks een gewone categorie is omdat iedereen probeert apart te zijn.
G_deGroot zegt
De mensen die een zo goedkoop mogelijke wagen zoeken , die nier per se leuk hoeft te zijn, worden nog niet bediend door Peugeot?
Minder dan 5 cijfers voor zo’n 107, al vanaf 8000 als ik me niet vergis, en face it, leuk kun je zo’n ding niet noemen. De achterbank is te krap voor iedereen zonder groeistoornis en in de laadruimte kun je niet eens één enkel kratje bier kwijt.
Peugeot moet wat meer aan zelfreflectie doen.
Laurens zegt
Alleen een ander interieurstofje is niet meer voldoende voor de veeleisende consument :-)
OT: steeds duurder te ontwikkelen techniek uitsmeren over verder in steeds kleinere series te bouwen auto’s. Misschien is dit dan de methode, om als fabrikant te overleven.
sjazz zegt
ehm citroën beconcurreren: my ass. Company wide platform hergebruik noemen we dat.
CJJ zegt
Laat ze maar lekker doen. Ik vind die RCZ en SR1 er wel heel mooi uitzien. Is weer eens wat anders.
Ruud zegt
tjonge jonge… stelletje marketiers hier…
Ten eerste Svenka Aeroplan: A1 en 1-serie worden door Audi resp. BMW wel degelijk als premium in de markt geplaatst.
Zou jij toch moeten weten als SAAB-fan.
“Premium” gaat immers niet over de grootte van een auto maar over het kwaliteit/belevings niveau.
Ten tweede: wat is er mis om je eigen modellenlijn te groeperen? niet alleen qua grootte maar ook qua prijs.
Renault doet hetzelfde alleen noemen zij hun goedkope versie Dacia. Citroën gaat de exclusievere modellen dus DS noemen. en Peugeot verzint dit.
Scheelt waarschijnlijk een hoop onverkoopbare Franse auto’s. Zoals de 607 en de avanttime, vel satis etc.
Dus ga er nou maar gewoon vanuit dat ze behoorlijk marktonderzoek hebben gedaan bij PSA.
la Strada zegt
@Ruud:
Denk dat je een heuleboel waarheden zegt ;)
Ze waren toch ook al bezig om Panhard uit het bureaulaatje te halen, als je nou een merk premium in demarkt wilt zetten zou dat misschien wel de best naam zijn……Panhard en Levassor is namelijk het oudste automerk, Benz bouwde de eerste auto.
Benno zegt
Ik vind het op de foto wel leuk uitzien, ik zeg juist in productie nemen!
PCCB zegt
Uiteindelijk wordt alles hetzelfde en trachten bedrijven de gehele markt te bedienen, zoals bij GM… Oh, verdorie…
PeugeotGTI zegt
Als ze nou hun eigen inzicht van scherp sturende medium size auto’s eerst eens nieuw leven inblazen, kunnen ze daarna eens gaan denken een hogere marktsegmenten.
Peugeot is erg goed in het bouwen van kleine, blije en ietwat gammele auto’s die echt lekker rijden, maar niet in grote, dure ietwat gammele auto’s die zoeven.
Schoenmaker, blijf bij je leest :shock:
roadronner zegt
Ik krijg er honger van… hors d’oeuvre enzo… mmmmm!
floryn zegt
Goied idee, ik was die lelijke en volkse/burgerlijke bakken van Peugeot namelijk goed zat de afgelopen vijf jaar. Bovendien ben ik het met ze eens dat er op de Europese markt ook behoefte is aan auto’s die volgens het “less is more” motto gebouwd worden. Kijk eens goed naar een Tata Nano en besef eens hoeveel onderdelen van een auto eigenlijk niet perse op de auto hoeven te zitten. Dan kan er weer eens een fatsoenlijk Europees Autootje komen dat in de geest van de Mini, 2CV, Beetle etc etc de onderkant van de markt plezier biedt.
Ruud zegt
@ peugeotGTI: doe je naam eens eer aan en verdiep je een beetje in je historie van Peugeot. Ze hebben echt wel succesvolle auto’s gemaakt in het “hogere segment”.
bv. : 504 cabrio, 406 coupe
van alleen 107’s en 205jes kan een autobouwer niet leven hoor
Benjamin1 zegt
haha, schattig dit, zodra het niet duits is is het meteen SEMI premium, ik lach me rot. Wat een dikke bullcrap lees je hier soms op AB.
OT, wat meer modellen is nooit fout, en een premium versie boven de 508 zou goed kunnen werken.
CasperH zegt
@Benjamin1: heeft niets te maken met wel of niet duits zijn maar alles met wat ook in het oorspronkelijke artikel staat.
En je hoeft het ook niet als negatief te lezen trouwens, dat een merk niet volledig premium tracht te zijn.
bozewolf zegt
Zoals ie daar staat is ie iig 100 maal mooier dan de gemiddelde Duitse concurrent.
Citrofiel zegt
Ik was even bang dat Peugeot met directe concurrentie voor de DS3, 4 en 5 wilde komen, maar gelukkig houden ze het wel bij andere segmenten. Concerngenoten horen elkaar in de meeste gevallen tenslotte aan te vullen, niet te beconcurreren.
PeugeotGTI zegt
@Ruud
Ja precies, 2 redelijk succesvolle modellen.
En aan kleine auto’s:
104, 106, 204, 205, 206, 207, 304, 309, 306, 307, 308
Allemaal verkoopsuccessen, sommige zelfs absolute toppers.
De grote auto’s nl. 604, 605, 607 wilde niemand hebben…
Van een limo die geen hond wil hebben kan je ook niet leven :shock:
De beslissing om het grote model te fuseren met de middenklasser in de vorm van de 508, lijkt me dan ook een verstandige!
la Strada zegt
@PeugeotGTI:
Niet helemaal historisch correct :
Peugeot 404 – de Saloon van de zestiger jaren
Peugeot 504 – Slim iets hoger in de markt gezet als opvolger van de 404 en wederom een millionseller
Peugeot 604 – Was in het begin een aangename verfrissende limousine die heel wat Benz, BMW en Jaguar rijders wist te lokken.
Helaas kwam de oliecrisis en was de afwerking toen nog typisch Peugeot : relais open en bloot achter de koplampen geplaatst, gammele zekering kastjes enz.
Maar de 604 was in het begin zeker een grote hit.Reden bij ons ministers in !
De laatste succesvolle grotere Peus was de 405
killioq zegt
rcz is lekker, gaaf ding en zeker als ze het goedkoop kunnen zien te krijgen
406_v6 zegt
zou erg mooi zijn als Peugeot het lef heeft om de 907 als hors-serie te gaan produceren. :mrgreen:
http://www.autoblog.nl/archive/2005/08/28/peugeot_907_in_frankfurt
Dimglor zegt
Haha … Concurrentie aangaan met Citroën… Das toch hetzelfde merk… Waarom eigen merk gaan beconcurreren…
PeugeotGTI zegt
@la Strada
De 504 was idd een topper
Onverwoestbaar ook
De grote 604 werd eerst redelijk verkocht, maar hij bleek zo flut te zijn dat er nooit scheepsladingen van verkocht zijn
To prove my point ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Dat wordt dan wat? 308RCZ, 508HS, en 1008HS?
Weet niet, denk niet dat dit lang zal blijven duren. De DS3 is een zeer leuk bakske, maar ik zou het even leuk vinden moest het C3 3-deurs heten.
En wat zal de ‘budget’lijn dan zijn? Bas Prix?