Een mega garantie van Peugeot zorgt ervoor dat ze wel betrouwbaar moeten zijn.
Het is een beeld dat we helaas nog te veel zien bij de Autoblog Advies aanvragen. Mensen hebben een voorkeur voor Duits (want premium) of voor Aziatisch (want betrouwbaar). Bij de no-go’s staat in veel gevallen dat men per se geen Frans wil, want dat zou niet betrouwbaar zijn. Nu is dat behoorlijke kolder (daar komen we zo eventjes op terug), maar wel iets dat de merken plaagt.
Peugeot tackelt dit probleem door een ENORME garantie te geven. Het Franse merk verhoogt namelijk de garantieperiode naar maar liefst 8 jaar! Het maximum kilometrage bedraagt 160.000 km. Mocht een van die twee mijlen bereikt zijn, vervalt de fabrieksgarantie. Maar dat is enorm genereus. In de meeste gevallen is de garantieperiode van auto’s veel korter. Sterker nog, Peugeot is hiermee het merk met de langste fabrieksgarantie van alle Europese automerken.
Mega garantie van Peugeot
Is er een addertje onder het gras? Nou, ja en nee. Er is er wel eentje, maar die is op zich heel begrijpelijk. De extra lange fabrieksgarantie heet ‘Allure Care’ en blijft van kracht als je de auto bij Peugeot onderhoudt. Nu is het niet zo dat je elke maand voor 1.000 euro aan onderhoud moet plegen. De voorwaarden zijn namelijk heel erg soepel. Je moet elke 2 jaar of om de 25.000 km (dat wat eerder bereikt wordt) naar de Peugeot-dealer voor een check.
Voor de wettelijke garantie hoef je niet per se naar de Peugeot-dealer. Dat is dus de eerste 2 jaar. Elke autofabrikant is verplicht om minimaal 2 jaar garantie te geven op een nieuwe auto. Alles daarboven is service en dan mogen fabrikanten ook eisen stellen. Op zich is dat ook niet heel erg vreemd, want een auto heeft nu eenmaal kordaat onderhoud nodig om goed te blijven functioneren.
De garantie geldt voor alles, dus niet alleen voor de accu (dat was al 8 jaar garantie), maar ook voor de motor, lader: alles. Slijtage-onderdelen moet je wel eventjes zelf regelen (remmen, banden et cetera). In eerste instantie geldt het alleen voor de e-3008. Mocht je er eentje in bestelling hebben, dan krijg je ook die 8 jaar garantie.
Het is allemaal niet zo erg
Nu zouden we nog heel eventjes terugkomen op die vermeende betrouwbaarheidsissues. Dat is voornamelijk iets van 20 jaar geleden, toen de Peugeot 307 en Renault Mégane immens populair waren. Die auto’s hadden wat issues, alhoewel je die Fransozen nog steeds overal ziet rondrijden. Onderschat niet hoe belangrijk populariteit is om een beeld te krijgen van een onbetrouwbare auto. Of andersom: van de meeste superbetrouwbare auto’s rijden er maar een handjevol van rond in ons land. Anyway, het oude vooroordeel mag nu echt de prullenbak in met de nieuwe mega garantie van Peugeot.
potjak zegt
Mijn eerste auto in 1999: Peugeot 106 XR diesel. Technisch oke maar rammelde aan alle kanten.
Tweede auto in 2000: Peugeot 106 XR benzine. Degelijk en nooit wat mee
Derde auto in 2001: Peugeot 106 sport benzine. Auto van een jaar oud en één en al ellende.
Nooit meer een Peugeot…. maar goed ik heb ook een vrouw die auto’s rijdt.
Haar tweede auto in 2015: Peugeot 308 benzine turbo. Rijd goed maar ga er niet de bergen mee in. Emissiestoringen etc.
Haar derde auto in 2020: Citroen C3 benzine. Idem rijdt goed maar als je er lui mee rijdt geheid dat het ding in de emissiestoring springt.
Zelf rij ik inmiddels al jaren duits met een paar jappaners tussendoor. En je raad het al, nooit wat mee… Dus ja je kunt wel zeggen dat het “kolder” is maar de praktijk wijst echt anders uit. Lekker laten staan die Franse meuk.
hardleersbv zegt
M’n vrouw rijdt al jaren als tweede eigenaar in een 207 1.4. Nooit wat mee, rijdt heerlijk ondanks gebrek aan vermogen en vakanties ver weg gingen prima. Enige probleempje was een lambdasonde in het begin. Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen wat een e46 325 kost aan lambda vervangen en een 207, je raadt het al. De BMW heeft vaker achter een gele bus met blauwe strepen gehangen dan die Peugeot.
potjak zegt
Dan heb je echt geluk met de Peugeot en ik misschien geluk met BMW. Daar heb ik dan nooit iets mee.
stuko zegt
Je hebt de bingokaart (van ellendige Franse auto’s) ook wel vol met de auto’s die je hier noemt 😂
potjak zegt
Absoluut. Als ik ooit nog frans ga rijden dan kies ik voor een Renault, jaren terug een Nissan Primera gehad die veel onderdelen deelde met Renault en daar nooit iets mee gehad. Maar goed zegt natuurlijk helemaal niets.
potver7 zegt
Ach ja, ik rij al bijna 30 jaar uitsluitend Franse auto’s. Precies één keer iets gehad waardoor de auto niet kon rijden (trommelrem linksachter van m’n AX was vastgeslagen, frictiemateriaal losgetrild van de schoen).
potjak zegt
Goed te lezen dan het ook anders kan. Zelf brand ik mijn vingers er niet meer aan.
Johanneke zegt
Gaat vooral over deze eeuw. Toen peugeot over ging op de nieuwe styling hadden ze ontzettend veel elektronische problemen. Later kwamen de motorische problemen, zeker toen er turbo’s geplaatst werden.
Ding is, soms is het lastig vergelijken. Ken iemand die jaar in jaar uit peugeot reed. Super tevreden. Maarja, kreeg ze nieuw van de baas, met iets van 80k km na 4 jaar kreeg ie een nieuwe. Ja dan gaat er niets kapot. Een 1.6 thp bijvoorbeeld is met 130k toe aan de 1e rebuild, die ga je niet mee maken dan.
DeWitteCondor zegt
Langste fabrieksgarantie? Lexus doet 10 jaar en 200.000 km op dezelfde voorwaarden: onderhoud bij de dealer. Toyota heeft dit volgens mij ook gewoon. Sterker nog: als je een Lexus als okkazie koopt (zoals ik heb gedaan) krijg je gewoon je verlengde garantie na onderhoud bij de dealer.
Ik ken de voorwaarden van Peugeot niet maar bij Lexus zitten hybride aandrijflijnen en accu’s er ook bij in.
Niettemin mooi van Peugeot. Uiteindelijk is het gewoon achter je product staan.
gamma81 zegt
“Sterker nog, Peugeot is hiermee het merk met de langste fabrieksgarantie van alle Europese automerken”.
Hoop dat je dit wel kunt lezen.
THSD zegt
Hoop dat je gister ook hebt kunnen lezen dat “europese” er nog niet bij stond en pas later erbij gezet is.
harrie zegt
Dat heet geen garantie, maar een onderhoudscontract.
Richmond zegt
Nee want dan koop je het onderhoud af. Nu kost het je niks zolang je maar netjes bij de dealer blijft
harrie zegt
Ja maar je beurtjes en onderhoud kosten wel gewoon geld op regelmatige basis, en die zijn wat duurder dan bij de universele garage om de hoek omdat ze ook de kosten van alle garantiegevallen ermee indekken.
.
Ergo, iets ander constructie en naampje, maar met het zelfde doel en uitwerking: een voorspelbare en constante en wat hogere inkomstenbron voor de dealer/fabrikant.
Maar ‘verlengde garantie’ klinkt en verkoopt natuurlijk een stuk beter dan ‘onderhoudscontract’.
DeWitteCondor zegt
Dit vind ik een pessimistische benadering en ook onjuist. Het is geen onderhoudscontract. Ik vind het niet meer dan logisch dat als je 8 of 10 jaar garantie biedt dat je als eis stelt dat de wagen goed onderhouden wordt. Dat is in de praktijk bijna niet te controleren als je het niet door dealers laat doen (die maken ook genoeg fouten, maar dat is dan beperkt en voor risico van de fabrikant uiteindelijk). Dus dealeronderhoud lijkt me in dat kader niet zo gek om de excessen als de lokale bandenfitter eruit te zuiveren.
Dealeronderhoud is altijd duurder dan de universele garage, los van of je verlengde garantie krijgt of niet. Bij MB/Audi/BMW betaal je je ook scheel en krijg je dit niet. Natuurlijk doen ze dit niet omdat ze een filantropische instelling zijn en staat er wel wat tegenover met onderhoud, maar wat mij betreft weegt dat ruimschoots op tegen 200.000 km zorgeloos rijden. Bovendien verkoop je aan het eind van de rit een dealeronderhouden auto en als je het handig aanpakt zelfs nog een waar 1 of 2 jaar garantie op zit. Lekkere plus voor je restwaarde.
Johanneke zegt
Grappige is dat mensen denken dat dealeronderhouden een pluspunt is.
Richmond zegt
De uni garage kan steeds minder met de moderne auto’s. Dan brengt hij hem zelf naar de dealer ipv dat jij het doet. En in ruil voor 8 jaar aanvullende garantie kun je op langere termijn geld besparen, plus betere restwaarde.
Reimon zegt
Uhm @willeme, langste garantie? Ben je Toyota en Lexus per ongeluk vergeten?
Jurgen zegt
Er staat toch “Europese fabrikanten”?
DeWitteCondor zegt
Nu wel. Eerst niet.
Anonieme zegt
Niet Peugeot, maar Toyota heeft de langste fabrieksgarantie met 10(!) jaar🚗
bas77 zegt
Lexus en Toyota 10 jaar/200.000 km
Johanneke zegt
Het is geen kolder. Ga maar eens 20 betrouwbaarheidsonderzoekjes af van de afgelopen jaren. Je zal 1 grote trend zien: PSA en Land Rover bevinden zich altijd in de onderste regionen. Deze maand schreven jullie nog over het consumentenbond onderzoek. De laatste 4 merken: Opel, Citroen, Peugeot, Land Rover.
Op ieder betrouwbaarheidsonderzoek is wel iets aan te merken, maar als je alle onderzoeken samenpakt, en je ziet telkens dezelfde trend, dan kan je er niet meer om heen. De afgelopen plus minus 15 jaar is het gewoon drama bij PSA. Check ook eens de autoweek klokje rond verhalen van bijvoorbeeld de peugeot 1.6THP. Dat is een ex Peugeot monteur, die heel goed kan vertellen wat er allemaal mis is gegaan met dat blok. 1tje voor de bingokaart.
nofxke zegt
Thp problemen van 10 jaar geleden zijn al lang opgelost. Autobild heeft een 3008 hybride met thp motor uit elkaar gehaald na 100.000 km en zelfs zij concludeerden dat de thp problemen van vroeger al lang zijn opgelost. En er voor de rest bijna geen opmerkingen waren na 100.000 km.
Vergeet niet dat dit origineel een BMW ontwikkelde motor was, die PSA ook gebruikte. BMW heeft van miserie de handdoek in de ring gegooid met die motor en PSA heeft hem toen verder ontwikkeld.
Johanneke zegt
Klopt, de problemen zijn nu opgelost. Maar had je geen ene drol aan als je in 2011 zo’n wagen kocht. En nu is de 1.2 aan de beurt. Ook puur drama met zijn riem door de olie. Plus de e-208 (en corsa) hebben ook bovengemiddeld veel problemen, vooral rond de oplaadpoort.
Waarom zou je het risico nemen. Koop een Toyota, of Kia ofzo en je hebt een beter gebouwde auto, die ook nog eens een hogere restwaarde heeft. Ik zie 0 reden om nu bij PSA te shoppen. Het was de afgelopen 15 jaar drama, en met de recente 1.2 nog steeds. Waarom nu wel instappen omdat hun 1.6 toevallig redelijk goed is?
vbarchetta zegt
Betrouwbaarheids issue alleen 20 jaar terug. En de modellen met de THP motor dan, en ook de Puretech zijn niet al te best….
Robert zegt
Hét probleem met Franse auto’s is, dat je vooral de maandagmorgen- en vrijdagmiddag exemplaren moet zien te vermijden. Het tweede probleem met Franse auto’s is, dat men in Frankrijk vijf maandagmorgens en evenzovele vrijdagmiddagen kent…
Nee, even zonder gekheid, ik ken genoeg mensen die al jaren tot volle tevredenheid ‘Frans’ rijden. Maar ook de horrorverhalen van hen die het andere uiterste hebben meegemaakt. Zelfs automonteurs die er werkten die er op een gegeven moment hélemaal klaar mee waren.
En ja, ook Duitse auto’s gaan vaak genoeg stuk. Het verschil is echter dat men bij de laatstgenoemde de kwaliteitscontrole (gevoelsmatig) wel wat beter heeft opgetuigd en wat serieuzer neemt.
petroldrinker zegt
Ondanks dat ik zelf voor Stellantis werk, zal ik persoonlijk geen vd franse merken kiezen….
briangriffin zegt
De VTI motoren (interne vervuiling en olieverbruik), THP motoren (turbo en ketting problemen) en de grote problemen met de huidige Puretech motoren waarbij de distributieriem oplost in de olie, zijn bewijs genoeg dat de betrouwbaarheids problemen bij Peugeot en Citroën niet tot het verleden behoren maar waarschijnlijk zelfs groter zijn dan 20 jaar geleden.
DeWitteCondor zegt
Tsja, maar er waren ook de TSI problemen van VAG, de DSG problemen, de rekkende kettingen van Mercedes en andere merken, de vochtproblemen in de koplampen van de gehele F generatie BMWs, RMS/IMS en bore scoring bij Porsche. Dus zo ken ik er nog wel een paar.
Johanneke zegt
Ja, allemaal merken die ik vermijd, want troep. Waarom zou ik geld uitgeven aan een slecht product als de concurrentie betere producten verkoopt? Collega van mij ook, ik zei nog, koop geen 1.0 ecoboost. Maarja reed zijn hele leven al Ford, nooit problemen. Nu 4 jaar verder (auto is 8 jaar oud ofzo), 2500 euro aan reparaties. Goh, het is een slecht blok. De bijnaam ecoboom heeft ie niet voor niets.
techniekmeneer zegt
Dat gaat ze een hoop geld kosten..
Johanneke zegt
Of niet. In die 8 jaar laten ze je 3 keer flink lappen om het carter weer leeg te schrapen en een nieuwe riem te monteren. En dan is er niks met je puretech aan de hand.
ArnoldH zegt
20 jaar geleden, wij rijden met een Clio estate die volgende maand 5 jaar is. Ik ben blij als volgende week woensdag dat ellendige ding ingeleverd wordt en we onze nieuwe Opel astra in ontvangst nemen. (Ja ik weet het, onderhuids een peug…)
tjorque zegt
De xud 1.9 met en zonder turbo dat waren betrouwbare blokjes…
Daarna is het wat bergaf gegaan.