Dat bewijst dit verhaal.
De 205 GTi is misschien wel de meest epische hatchback uit de jaren tachtig. Oké, haal dat misschien maar weg. De guitige Fransoos verwierf wereldwijd faam en ook Peugeot krijgt nog steeds tranen in de ogen bij het horen van die naam ‘205 GTi.’
Elke keer als Peugeot met een nieuwe hot hatch komt wordt dat oude beestje erbij gepakt in diverse vergelijkingen omtrent het rijgedrag. De oordelen zijn veelal hetzelfde: Nee, de 208 GTi (rijtest) en de 308 GTi (rijtest) zijn bij lange na niet zo episch als de kekke 205.
Waarom ook Peugeot zelf nog steeds verliefd is op de hete hatch? De Britse tak van het merk vroeg onlangs aan leerling-medewerkers welke historisch model moest worden opgeknapt én worden verbeterd door Peugeot zelf. “205 GTi!!” riepen ze natuurlijk in koor. En zo geschiedde.
Een klassieke GTi werd compleet gestript en vanaf de grond toe opnieuw opgebouwd. De 105 pk sterke XU5J werd vervangen voor een 1.9 Mi16 motor. Een nieuw uitlaatsysteem van Mongoose werd gemonteerd, evenals nieuwe remmen en Bilstein schokdempers. Het klinkt als een verhaal van de zoveelste tuner, maar het complete project werd gedaan binnen de muren van Peugeot. Het restauratieproces nam twee jaar in beslag. Nieuwe specificaties van het monstertje heeft Peugeot helaas niet bekendgemaakt.
viezefreddyw zegt
Gaaf ding zeg! De 205 zou voor mij de enige hatchback zijn die ik zou kopen. Ben benieuwd naar de specificaties. Een PK’tje of 130/140 is lekker in een auto als deze.
remcott zegt
@viezefreddyw: mi16 blok had toch 167 pk?
viezefreddyw zegt
@remcott: Was het niet 155PK? Ik weet het niet zeker.
Maar ik doelde op het feit dat een 205GTI met 105PK al erg leuk is. Met een vermogen van 130/140PK is dat nog lekkerder. Kan je nagaan als er zo’n 155/160PK in zit.
erwh zegt
@viezefreddyw: zonder kat was het 160pk. Precies het blok dat ik nu in m’n restauratieproject ah inbouwen ben. Compleet origineel van binnen en buiten, maar wel met wat extra power.
rolandet zegt
@erwh: zonder kat 160pk. Met kat 148. Geleverd in de 30916v, 405Mi16 en BX 16v
De 155/167 pk blokken zijn de 306s16 en GTi varianten.
erwh zegt
@rolandet: yep, die laatste 2 zijn ook allebei 2 liter ipv 1.9. Ik ben voor de 1.9 gegaan omdat het praktisch hetzelfde aluminium onderblok is als de standaard 1.9 8v die in GTI ligt en niet van gietijzer zoals de 2 liter blokken. Nadeel van de mi16 is z’n gevoeligheid voor schade aan de drijfstanglagers door gebrek aan olie in snelle linker bochten, maar daar komt een oplossing voor.
123bat zegt
@viezefreddyw: Het is ook een super fijn autootje. Stuurt goed, prima in elkaar geschroefd, goedkoop in gebruik en onderhoud, en ziet er na al die jaren nog gewoon leuk uit. En zelfs met minder snelle versies (1.4 75 pk) kun je al een hoop lol hebben! Een nette GTI is tegenwoordig erg prijzig.
geertjan zegt
@123bat: klopt helemaal, alleen de doorzakkende achteras was een klein probleem. Heerlijke karts op wielen!
ko4n zegt
@geertjan: kart op wielen?? Hebben echte karts zegmaar niet ook wielen?
geertjan zegt
@ko4n: je hebt gelijk haha, laat dat “met wielen” maar weg dan ;)
goodolddays zegt
Och man wat wil ik dit autootje graag hebben… Top 10 favoriete auto’s, ik weet ook niet waarom.
406_v6 zegt
Zelfde motor zat destijds in een 309 GTI, dat was een bommetje.
rufctr01 zegt
@406_v6: 309GTI 16V, de gewone 309 GTI was een 8V
duderuud zegt
Enige grote nadeel waren de bakken. En dan specifieker de bussen, die versleten nogal snel waardoor schakelen elke keer een gok was in welke versnelling je terecht kwam. Wat een ramp was dat…
maxidyne zegt
@duderuud: Golf 1 & 2 GTI hadden daar ook last van. De nylon bussen en verbindingen in de schakelstangen slijten uit waardoor het een gok word in welke versnelling je hem legde. Maar bij goed onderhoud was/is dit te voorkomen.
hummer95 zegt
Wat een gaaf ding. Als het te betalen zou zijn zou ik hem zo kopen, ook al was deze auto voor mijn tijd.
Dutchdriftking zegt
Gaaf hoor. Zo zie ik Peugeots het liefst!
jackass266 zegt
-edit: dank, maar tips via de mail a.u.b.-
mrmiyagi1982 zegt
Cool. Ik vind hm leuk
rufctr01 zegt
Zo zie ik ze graag!
pexers zegt
en naar mijn mening heeft deze auto 1 van de mooiste velgen ooit
pexers zegt
@pexers: ok, ik ben jullie voor… heeft er natuurlijk 4 van de mooiste velgen ooit ;)
escort77 zegt
@pexers: En het reservewiel dan?
toniominestrone zegt
@escort77: lelijk staal exemplaar, bungelt onder de auto.
123bat zegt
@toniominestrone: Ha, zelfs het reservewiel van mijn 205 is een originele Speedline velg! Uiteraard was dat niet standaard :)
ikbenmnzus zegt
Nice restomod, maar als je dan zoveel verandert pas dan ook die wheel gap aan.
maxidyne zegt
Mijn eerste vriendin had ook zo’n GTI, alleen dan een Gentry uitvoering. Net zoals bij deze een automaatmotorkap gemonteerd. Staat wat ‘dikker’. Geslaagde transformatie deze GTI!
peugwow zegt
@maxidyne: jammer dat het je vriendin niet meer is
Arnoud zegt
Motorkap komt van een automaat. Populaire modificatie. Motorkap van een handbak 205 heeft geen verhoging.
thearchitect zegt
Kan met gepaste trots zeggen dat ik er drie heb gehad. 2 maal de kat versie met 122 pk, 1 maal zonder met 130 pk. Ontzettend leuke auto´s om in te rijden. Moeilijk te vergelijken met enige andere auto. Heel soepel, maar strak tegelijkertijd.
Bizar hoe de prijzen -zelfs voor middelmatige exemplaren- zijn geëxplodeerd de laatste jaren.
potver7 zegt
Hij staat wat hoog op de poten voor een GTI, toch?
thearchitect zegt
@potver7: Nee hoor. Van fabriek af waren ze zo. Volgens mij werden 3/4 van alle GTI´tjes wel met een paar cm´s verlaagd. Wellicht dat een orginele daarom wat raar oogt..
s.j._content zegt
Gave autootjes hoor en zeker fan van hothatches uit eind jaren 80/begin 90. Wat ik erg zonde vind is dat de Honda Civic 1.6 VTEC nooit in het rijtje wordt genoemd. Okey het droeg dan ook niet de naam GTI maar deed hier zeker niet aan onder.
Even wat specificaties:
– 1.6 DOHC VTEC motor met een redline van 8200rpm
– 150pk in de Europese varianten en 160pk in de Japanse
– Double wishbone onderstel afgeleid uit de F1 en mede ontwikkeld door Ayrton Senna.
– Juiste looks geen overdreven spoilerwerk maar wel lekker sportief.
Hierbij wat foto’s
http://i1137.photobucket.com/albums/n513/b16vtik/IMG_1823_zps7186736d.jpg
http://i1137.photobucket.com/albums/n513/b16vtik/IMG_1507.jpg
Tevens ook als CRX uitgebracht maar door de lichte komt en kortere wielbasis iets minder betrouwbaar in de bochten.
Hierbij nog een filmpje waar je Senna en volgensmij een testrijder van Honda los ziet gaan. Mooi filmpje om te zien
https://youtu.be/e-vosFJVVks
jeanwillem zegt
@s.j._content: De Civic mag dan een geavanceerde onderstel en motor hebben, maar de 205 GTi weegt ook 170(!)kg minder. Hierdoor wordt het pk voordeel van 20pk zo goed als teniet gedaan. Daarnaast draait het ook om rijbeleving zoals in deze video ook wordt uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=DpPhoh3kens Ook de looks kunnen meespelen. De Peugeot 309 GTi 16 is een beter auto dan de 205 GTi, maar is hondslelijk.
kniesoor zegt
Stond zoeven nog naast zo’n ding, een rode 1.9. Carrosserie had ter hoogte van de achterwielkasten wat werk, maar oogde voor de rest redelijk goed en origineel – zelfs geen rare hoempapa-uitlaat maar een standaard exemplaar. En aan het kenteken te zien geen import maar een nieuw in NL geleverde. Thumbs up voor de eigenaresse.
Zelf ook één gehad, zo’n rode 1.9 (130 pk versie). Erg leuk autootje.
rd1991 zegt
Ik heb nog steeds spijt van de 1.9 die ik verkocht heb voor een bedrag waarmee ik me nu zelf haast nog wat voor wil aan doen… je maakt wel eens fouten in je leven, maar zo een als ik maakte… mensen, doe het niet!
geertjan zegt
@rd1991: ik heb een prachtige Alfa Romeo 155 v6 verkocht wat serieus de meest fijne auto was die ik ooit heb gehad, maar dat besef je altijd achteraf. Tot op de dag van vandaag spijt van.
rd1991 zegt
@geertjan: dat is inderdaad ook al zo’n auto waar je naderhand ongelofelijk veel spijt van krijg als je hem weg doet… maar de 205 is gewoon een van de meest tragische gebeurtenissen van mijn leven :/
geertjan zegt
Ik weet nog een originele Gentry met MI16 te koop ;) om het leed wat te verzachten ;)
geertjan zegt
dat had een reactie op rd1991 moeten zijn..
Rohrl-fan zegt
Je hebt in de UK ook een bedrijf dat gespecialiseerd is in het restomodden van 205 GTI’s, Pug1Off.
Die lepelen daar dan een 2.0 16v in afkomstig uit een 306.
Review door Evo Magazine:
http://www.evo.co.uk/reviews/7135/pug1off-peugeot-205-gti-195-review
123bat zegt
@Rohrl-fan: Heel gaaf, waarvoor dank!! Ik ga vast sparen om de conversie voor de mijne uit te laten voeren :D
Rohrl-fan zegt
@123bat: Glad to be of service! :-)
autopetje zegt
Dat rode tapijt staat mij het meeste bij.
pinut187 zegt
2 jaar? Edd China doet dat in 1 week..