Kijk, voor deze prijzen worden ze wel heel erg aantrekkelijk.
De overgang wil niet nog niet helemaal vlotten. De eerste roedel rijders is overgestapt op een elektrische auto. Het is nu de bedoeling dat Jan Modaal, Henk & Ingrid en Kerrelijn ook overstappen op een EV.
En dat lijkt vooralsnog niet echt te gebeuren. Er worden alsnog meer benzineauto’s verkocht dan elektrische auto’s.
Naast de operationele bezwaren (de hele tijd laden) zijn ze ook nog eens erg duur. Waarom zou je je zelf dat aandoen? Meer betalen voor minder gemak? Gezien ons stemgedrag vinden we het milieu ook weer niet zó belangrijk. Zoals een kakker zegt: “Ik ga pas GroenLinks stemmen als er plastic in mijn kaviaar zit!”
Peugeot gooit de elektrische 308 in de uitverkoop
Gelukkig zien fabrikanten dat nu ook een beetje in en verlagen ze de prijzen. Het nieuwtje is er inmiddels af en alle Innovators en Early Adopters hebben al lang een EV. Tesla is al een tijdje bezig met drastische verlagingen voor de Model 3 en Model Y.
Mede daardoor komen andere fabrikanten een beetje in het nauw te zitten: waarom zou je een Nissan Leaf of Volkswagen ID.3 kopen als je voor dat geld ook een Tesla Model 3 hebt met meer ruimte, grotere actieradius en meer vermogen?
Hoe laag zijn die prijzen dan?
Precies. Een van de fabrikanten die de prijzen aanpakt is Peugeot. Die verlagen de prijzen van de Peugeot E-308 namelijk ‘aanzienlijk’. De reguliere Peugeot E-308 Berline (de hatchback) is nu maar liefst 1.515 euro goedkoper met een nieuwprijs van 42.070 euro.
Maar ga je voor de stationwagonversie, is er goed nieuws. De Peugeot E-308 SW kost nu 42.570 euro en is dus 2.315 euro goedkoper dan voorheen! Beide auto’s komen (met gemak) in aanmerking voor de SEPP-regeling als je als particulier zo’n fluisterstille Fransoos voor de deur wil hebben staan.
Is dat dan laag genoeg?
Het segment voor betaalbare elektrische auto’s rond de 40 mille wordt zo telkens heter. We hebben even een lading prijzen onder elkaar gezet. Je ziet dat nog niet alle merken er helemaal uit zijn hoe ze hun auto’s moeten positioneren.
De e-308 is nu beter geprijsd, maar een ID.3 of Cupra Born zijn alsnog (veel) goedkoper. Alles boven de 40 mille zit eigenlijk te dicht bij de Model 3. Zo simpel is het. Oh, de prijzen van de Honda en Toyota hebben we erbij gezet zodat je weet waarom geen hond ze koopt.
- Volkswagen ID3 Pro (58 kWh) | € 39.990
- Opel Astra Electric 54 kWh | € 39.999
- MG 5 Electric Long Range Luxury | € 40.385
- Opel Astra Tourer Electric 54 kWh | € 41.499
- MG 4 Long Range XPower | € 42.285
- Renault Scénic E-Tech electric EV60 Evolution | € 42.470
- BYD Seal U Comfort | € 42.990
- Kia EV6 58 kWh Light Edition | € 43.395
- Tesla Model 3 | € 43.990
- Nissan Ariya Engage | € 44.900
- Polestar 2 Standard Range Single Motor | 44.950
- Skoda Enyaq iV 60 Selection | € 44.990
- Toyota bZ4x | € 45.995
- Honda e:NY1 Limited Edition | € 46.149
Er zijn nog een paar andere dingen die opvallen. De MG 5 is ook een elektrische stationwagon en alsnog goedkoper dan de Peugeot E-308 SW. Ook opvallend is dat de gelijkwaardige Opel Astra Electric-modellen ook goedkoper zijn dan de elektrische Peugeot 308.
Meer lezen? Dit zijn 8 gave en vrij recente concept cars van Peugeot op een rij!
waterisnat zegt
Grappig dat groenlinks stemmen door de marketing nog steeds gezien wordt als voor milieu/klimaat/geen plastic in je eten, terwijl groenlinks stemmen over nog meer collectivisme gaat. Met armoede en een slechter milieu/meer plastic in je eten gaat. Heerlijke wereld
Robert zegt
Waar GL-PvdA en D66 vooral in falen is dat ze de rekening voor een verantwoord milieu- en klimaatbeleid volledig bij de boeren en de belastingbetalende burgers neerleggen. De grootste verbruikers en grootse vervuilers blijven buiten schot; het is weer ouderwets ‘links lullen, rechts vullen’, wat dat betreft.
Het is dan ook appeltje-eitje waarom de BBB en PVV zo groot zijn geworden; die ‘komen op voor de gewone man/boer’ en vinden ‘die klimaatgekte maar dikke onzin’. Daarmee propageren ze een moderne vorm van struisvogelpolitiek, waarmee ze tot op heden behoorlijk succesvol mee zijn en straks, in een rechts-populistisch kabinet fijn de rekening bij onze kinderen neerleggen.
rollingstoned zegt
Dit inderdaad.
bmwadept zegt
Grappig dat men altijd links de schuld geeft. Terwijl Nederland al meer dan 20 jaar een rechts gedomineerde kabinet kent.
Friez zegt
Bezint eer ge begint…
Gisteravond onderweg van Amsterdam naar Den Bosch met veel moeite ergens kunnen laden. De laadpalen bij kantoor in A’dam lagen eruit, de laadpalen van de Shell bij Breukelen (weer/nogsteeds) kapot… De Fastned aldaar had daardoor een enorme wachtrij. Even verderop bij een BP waren alle palen ‘out of order’ en uiteindelijk op de laatste accusappen nog bij Geldermalsen kunnen laden.
Ben bang dat het alleen maar erger zal worden met netcongestie en toename van elektrische auto’s. Op sommige plekken willen ze palen al op piektijden gaan uitzetten?! Zou gisteren al goed het geval kunnen zijn geweest, nu ik er zo over nadenk.
Als ik de keuze had, dan zou ik een hybride pakken, zolang het kan.
hotze zegt
Dat kan nog wel even, hybride…
Als het elektrisch wordt, zeker geen 308 of Astra, ze rijden dan niet op dinosap, maar hebben wel een dino-imago. En geen VW-ID of Tezla, dat maakt de keuze een stuk overzichtelijker.
Reinier zegt
Je had best een keuze. Maar je gewoon graag goedkoop een nieuwe auto leasen via je werkgever. En daarna ga je klagen over je goedkope auto.
Friez zegt
Reinier, neem nog een slok azijn. Misschien is het je ontgaan dat de meeste bedrijven tegenwoordig verplichten om elektrisch te rijden… zo ook mijn werkgever. En nee, ik ga niet 50.000km per jaar rijden in mijn privé auto. Ik zou graag 500 euro per maand meer bijtelling betalen als het kon voor een benzine of hybride, maar ik heb geen keuze.
Mand!
fanboy zegt
@Friez: Amsterdam Den Bosch afstand kun je makkelijk 4x doen met de EVs die er nu zijn.
Waarom probeer je de Tesla palen niet? Kan ook met niet Tesla en is betaalbaarder.
MarcoM zegt
En dan lees ik 42k, nee laat maar, doe mij maar iets van de helft in benzine, dan hou ik nog steeds geld over in een periode van 5 jaar.
rockefellar zegt
Dat is niet helemaal waar.
Ik rij elektrisch en ben als ik thuis laad dan ben ik gemiddeld 50% goedkoper uit dan benzine (betaal 0,37 per kWh).
Stel je rijdt een benzine auto die 1 op 12 rijdt. Benzine kost nu 1,95 per liter (Tango prijs). Dan betaal je 0,16ct per gereden kilometer.
Op 5 jaar is dit 150.000 kilometer.
150.000* 8ct (besparing) = 12.000 euro.
Tel die op bij je auto van 21.000 euro (helft van 42.000) dan zit je al op 33.000 euro.
Daarbij vraag ik me af welke auto je voor 21.000 euro tegenwoordig nog rijdt. Een 5 jaar oude VW Golf is niet te vergelijken met een gloednieuwe Peugeot
Rokende Wielen zegt
Is een vijf jaar oude VW Golf niet goed genoeg dan? Ondanks dat ik er geen fan van ben lijkt het me een prima auto. Als de te maken keuze valt tussen een nieuwe e-308 of een 5 jaar oude Golf 7 dan is dat een first world problem wat mij betreft.
JelmerS zegt
voor EV bezitters en/of huiseigenaren met een warmtepomp kan ik alleen maar een dynamisch prijscontract aanraden. Laden op de juiste goedkope momenten gaat nu voor ca 22cent/kWh.
cdlop01 zegt
Deze auto’s gaan de lease in…worden gekocht door leasemaatschappijen….. . Particulier heeft geen 42k voor ev over…..echt onzin.
fanboy zegt
@cdlop01: Dat blijf je maar herhalen maar er worden wel degelijk EVs particulier gekocht. Ik ken er meerdere die gewoon een Model Y hebben gekocht particulier. En ga ze maar vertellen dat ze een slechte deal hebben gemaakt en beter een Duitse SUV met een 1.5je ofzo hadden moeten kopen.