Retro werkt, maar voor Peugeot is het geen uitkomst als ze kijken naar design.
We leven in een interessante periode qua autodesign. Merken zijn bezig met de randjes opzoeken qua gewaagde designs. Waardoor mensen van de oude garde weer dingen roepen als ‘waar zijn die prachtige designs van vroeger?’ Nou, in auto’s als de Renault 5 bijvoorbeeld. Veel knipogen naar de oude Vijf, maar ook een nieuwe auto. Retro werkt. En voor Renault werkt het goed.
Peugeot
Een merk dat best verbonden lijkt met hun historie is Peugeot. De leeuw die het merk door de afgelopen decennia heeft geleid qua logo heeft het schip verlaten ten faveure van een hommage aan hun oude leeuwenlogo. In de nieuwe 208 is met wat fantasie een hoop 205 te herkennen. En dan was er natuurlijk nog de briljante Peugeot e-Legend zoals op de headerfoto, waarvan het merk serieus van plan was om een productieplan op te stellen. Is het niet eens tijd voor een serieus dikke retro-bak van Peugeot?
Toekomst
Zoals je hebt kunnen gokken: nee! Hoofd van design van Peugeot Mattias Hossann zegt dat Peugeot liever in de toekomst kijkt. De e-Legend was volgens hem ‘nuttig’, maar niet de richting die het merk op wil gaan. Hossann zegt ook dat zo’n retro-invalshoek een mooi begin is voor het ‘herlanceren’ van je merk. Maar hij zegt dat Peugeot het momenteel niet nodig heeft en hun designtaal uit zichzelf op een mooie manier evolueert. Op zich is dat waar, zo heeft het merk momenteel een mooie invalshoek op design met die drie ‘leeuwenkrabben’ als LED-signatuur.
Historie
Peugeot telt inmiddels namelijk een bestaan van 214 jaar. Uiteraard was het gros daarvan niet het bouwen van auto’s, zo hebben de Fransen zich gewaagd aan pepermolens, corsetten, fietsen, briljante auto’s en natuurlijk voitures très horrible. En al die auto’s uit het verleden, goed, slecht en alles ertussenin, staan aan de basis van wat Peugeot doet. Maar ze zijn niet definiërend voor het design. “De uitdaging is juist om te pakken wat er goed was aan die auto’s en er een toekomstige twist aan te geven.” aldus Hossann.
Identiteit
Hossann zegt ten slotte dat Peugeot wel duidelijk een identiteit wil blijven houden zoals ze al die tijd al gedaan hebben, want juist een rijke historie en een mooi ‘oeuvre’ als merk is wat de gevestigde merken nog als streepje voor hebben op al het Chinese en elektrische (of vaak beide) geweld van de moderne wereld. Oh ja: de designtruc van Peugeot: het moet van een afstand van 200 meter herkenbaar zijn als een Peugeot. Vind je het gek, met die enorme lampen. (via Autocar)
outlook zegt
Gemiste kans?
Robert zegt
Ja. Bovenstaande e-Legend was met veel enthousiasme ontvangen, dus durf daar eens op voort te borduren. Of geef de volgende (full size) crossover-SUV wat carrosserielijnen mee die doen denken aan de 504 Familiale, bijvoorbeeld.
citroen55 zegt
Retro is interessant, maar vol met risico’s. Ja de vijf is leuk en de vier eventueel ook, maar je gaat een beetje naast de rails lopen, t.o.v. de rest van het gamma. Hoe gaat de evolutie verder?
audirs3 zegt
De Mini, 500, Range Rover, Defender en 911 laten zien dat je een model heel langzaam kunt laten evolueren
crosske zegt
En of de R4 of R5 ETech het goed zal doen, dat moet de tijd nog uitwijzen. R5 pas in de showroom, toch?. Risicovol is het zeker
tortuga zegt
Peugeot heeft eigenlijk ook geen auto´s die van naam veranderd zijn sinds circa 30 jaar. Altijd evoluties geweest. 205 206 207. 305 306 307 enz…
Mss wel terug een 607? Of 608? Maar daar is mss te veel concurrentie voor?
Richmond zegt
De naam boeit niet..was de R5 minder geweest als die r20009 had gegeten? Je koopt de auto om hoe die eruit ziet en rijdt. Niet om het naampje van het beestje
Gulli zegt
Als je ziet hoe enthousiast mensen raken van de Renault 5, een kleine, betaalbare moderne interpretatie van de oude 5, zou je je toch afvragen waarom je dat niet met een 205 probeert? Maak hem rood, zet hem op witte steelies, 100% elektrisch. Ik zie hem wel zitten hoor.
DAT zegt
LED-signatuur. Kan iemand dat woord in de fik steken?