Bij ons weten heeft er buiten het truck-klassement de afgelopen jaren geen topteam met een dieselvoertuig aan de Dakar-rally meegedaan. In 2015 gaat dit veranderen, want de Peugeot 2008 DKR krijgt een zelfontbrander onder de kap.
Het eigenzinnige Peugeot doet het helemaal anders. Niet alleen zet het in op achterwielaandrijving, ook de dieselolie is een unicum. Voor de volgende helikopter maakt het het wel makkelijk de auto te herkennen, ze hoeven alleen maar de zwarte rookpluim te volgen om de coureurs Carlos Sainz en Cyril Despres in het oog te houden.
De krachtbron van de 2008 DKR is een 3 liter V6 biturbo 24-klepper met een blokhoek van 60 graden. HIj levert 340 pk en een whopping 800 Nm om de wagen door het mulle zand van de Zuid-Amerikaanse duinen te helpen. De topsnelheid van de met een carbon carrosserie uitgeruste DKR ligt op 200 km/u. De auto is met nog geen 4,10 meter lengte overigens serieus klein.
Verder viel ons oog op de omvang van de brandstoftank. Ook al heeft diesel de naam zuinig te zijn, toch moet er flink wat peut meegesleept worden. Wilt u een gokje wagen? 200 liter? 250 wellicht? Nope: de capaciteit ligt op 400 liter. Daarmee kan een E-Klasse 5 keer van Afrika naar Engeland rijden.
Update – zoals de attente reaguurders al opmerken: zowel de BMW X5, MINI, als de Touaregs van weleer reden op diesel. Ook deze Mitsubishi deed het op diesel.
TDI-goeroe zegt
volgens mij valt een VW Touareg niet in het truckklassement. ze hebben toch een aantal keren meegedaan met een R5TDI?
sir_smokalot zegt
@TDI-goeroe: I stand corrected. Update geplaatst.
berlinetta zegt
Wat is het voordeel van RWD dan? (behalve het gewicht)
sir_smokalot zegt
@berlinetta: Dit:
“In motorsport, weight is counter to performance. However, in the case of cross-country rallying, two-wheel drive cars are allowed to be significantly lighter than 4x4s. They are also entitled to use bigger wheels which provide them with a certain advantage when it comes to coping with the many pitfalls associated with this type of terrain. On top of that, they allow us to minimise the front overhang. The 2008 DKR can practically climb vertical walls! And that’s not all! Longer suspension travel – 460mm instead of 250mm – enhances its ability over dunes and when soaking up uneven ground. That’s a key asset on an event like the Dakar!” Another advantage of the larger wheel size is a system that enables the tyre pressures to be adjusted remotely from inside the cockpit upon entering a zone of dunes – a tactic that could yield a gain of precious minutes!
berlinetta zegt
@sir_smokalot: Verhelderend, dankjewel!
gregorius zegt
@sir_smokalot: tot nu toe deed alleen Robby Gordon het een beetje goed in deze klasse (rwd) (en in een ver verleden J.L. Schlesser). Hij ging altijd wel aardig op de rechte stukken maar was wat minder in de bochtige stukjes (yankies..).
Interessanter is: zijn de regelementen voor de rwd’s opgerekt afgelopen jaar? Om aardig te zijn voor Peugeot?
En als Peugeot komend jaar niet wint, worden de rwd-regelementen sws versoepeld (of de 4×4 regelementen aangescherpt)!
RobertGTT zegt
Zowel Volkswagen (Touareg), BMW (x5) en Mini hebben met diesels meegedaan. BMW was de eerste in 2003 als ik me niet vergis.
sir_smokalot zegt
@RobertGTT: I stand corrected. Update geplaatst.
reistje zegt
@RobertGTT: Toevoeging, de Mini heeft een tank die net iets kleiner is dan 400L.
Zo maakt de zelfde garage zowel de dakar Mini’s als de BMW’s. Beide uitgevoerd met een 3l dieselmotor van BMW. (N57RS12 motorcode)
mauricerma zegt
Iets nieuws proberen, hou ik wel van :)
rotarypowah zegt
2009 Isuzu D-Max. (diesel)
Mitsubishi ook, heeft nog op Autoblog gestaan.
rotarypowah zegt
@rotarypowah: http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/08/mitsubishi-lanceert-racing-lancer-denkt-aan-milieu
Jantje_555 zegt
grappig hoe men hier even volledig de mist in gaat door te denken dat Peugeot de enige is die met diesel meegaat.
Een versie op CNG zou wel vernieuwend zijn
imaginenl zegt
400 liter…. Zijn die etapes zo lang dan? En hoe kan je een auto goed afstellen als er zo een enorm verschil zit tussen vol en leeggewicht?
xiran zegt
@imaginenl: luchtvering of instelbare veren.
knipperlichtje zegt
@imaginenl: offroad rijden kost veel meer energie dan over een verharde weg en de bestuurders proberen natuurlijk ook zo snel mogelijk te rijden. Dan kan je er in een paar honderd kilometer flink wat diesel doorheen jagen
reistje zegt
@imaginenl: De minimum range waar je aan moet voldoen is 800km, dat maakt ze dus niet heel erg zuinig…
Ben wel benieuwd hoeveel de vrachtwagens bij hebben overigens.
RobertGTT zegt
@reistje: De trucks van Xdakar bijvoorbeeld hebben 2 tanks met ieder 350 liter inhoud. Aardig wat :)
gregorius zegt
@reistje: voor de goede googler: kan me een interivew herinneren met Jan de Rooy, over hoe hij 800 liter diesel van zo’n dorpje wist te kopen. Linkje heb ik zo snel nog niet.
robskilov zegt
Ik ben niet echt een Peugeot fan, maar de raceversies die ze baseren op de 208 (of 2008 same difference) zien er allemaal wel erg gaaf uit. Vooral deze en die Pikes Peak bak van Loeb. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen, maar ik gun factor hebben ze wat mij betreft.
Gregor zegt
Mini had ook een diesel auto, volgensmij had deze zelfs gewonnen.
mrrallycross zegt
Peugot gaat winnen, zij stoppen waarschijnlijk het meeste geld in het ontwikkelen en rijdend houden van hun auto’s. Dit is helaas ook binnen de Dakar een van de dingen waarmee je de einduitslag kan beïnvloeden.
mrrallycross zegt
@mrrallycross: Peugeot natuurlijk
toniominestrone zegt
Hoezo eigenzinnig?, als er een merk is wat op gaat in de grijze massa dan is het wel Peugeot.
schuimbekje3 zegt
Zal me niets verbazen dat de regelementen voor Peugeot zijn aangepast… Zo zijn die Frenchies wel… Kan me nog herinneren dat in het verleden er alleen benzine was voor franse kentekenplaten op sommige punten, en dat mensen die sneller waren dan fransozen ineens gediskwalificeerd werden op bullshit redenen zodat een fransoos kon winnen…
En dat ze door zuid amerika gaan ipv door afrika is al helemaal onzin… zogenaamd omdat afrika gevaarlijk is. nou, zuid amerika is niet veiliger, niet voor overvallen en niet voor berijders..
Nee, parijs-dakar of rondje-door-zuid-amerika is voor mij geen kopje thee..
mipmip zegt
@toniominestrone tsja vroeger begreep PSA nog dat je je rallyemodellen als reclame voor je gewone auto’s kon gebruiken, door aparte modellen zoals de 205 rallye te leveren waar alle comfort uit was gehaald om hem sneller te maken. Nu doen ze nog steeds aan rallye maar niemand komt op het idee om bijvoorbeeld een ‘pike’s peak’ versie uit te brengen.