Peugeot-fans kunnen vanaf 2022 weer juichen.
De laatste keer dat Peugeot in actie was te zien op Le Mans was in 2011. Een gestaakte poging tot deelname in 2012 markeerde het voorlopige einde van Endurance Racing voor de Fransozen. Nu heeft Peugeot echter aangekondigd in 2022 terug te keren in de WEC na een afwezigheid van meer dan tien jaar.
2009 was het jaar dat Peugeot er voor het laatst met de winst vandoor ging op Le Mans. De auto waarmee ze dit voor elkaar boksten was de Peugeot 908 HDi FAP. De twee jaar dat de Fransen daarna nog meededen, moesten ze helaas het onderspit delven tegen het machtige Audi.
Met ingang van volgend jaar worden er een aantal belangrijke veranderingen doorgevoerd in de reglementen van het FIA World Endurance Championship. Een van deze vernieuwingen is de toevoeging van een Hypercar-klasse, ter vervanging van de Le Mans Prototypes. In deze hoogste klasse gaat Peugeot meedingen om de beker.
De nieuwe regels werpen hun vruchten af, want eerder dit jaar melden ook Aston Martin en Toyota zich al aan. Aston Martin zet daarvoor de Valkyrie in, die we al kennen als straatauto. Toyota heeft hiervoor de GR Super Sport Concept ontwikkeld. Wie zich ook heeft aangemeld is The Glick. Zijn team Scuderia Cameron Glickenhaus zal aan de start verschijnen met de 007 LMP1.
Het leuke aan deze klasse is dat fabrikanten ook een straatversie van hun auto moeten bouwen. Een dergelijke homologatieregel heeft ons in de jaren ’90 pareltjes als de CLK GTR en de Porsche GT1 bezorgd. Het reglement schrijft voor dat het moet gaan om minstens 20 straatauto’s die over een periode van twee jaar gebouwd worden. Dit betekent dus dat we een heuse straatlegale hypercar van Peugeot kunnen verwachten. Wie had dat gedacht?
Foto’s: Peugeot 908 HDi FAP Le Mans racer die in 2012 geveild werd.
gitaarknul zegt
Ik heb oprecht heel veel zin in die hypercar klasse, grote kans dat ik ga proberen er bij te zijn.
Een bloedsnelle valkyrie met een atmosferische V12 die 24 uur lang langs komt karren, dat klinkt fantastisch
dsdh zegt
@gitaarknul: grote langs dat je het gaat proberen? Ga dan gewoon ?
rammillius zegt
De klasse wordt leuker en leuker. Misschien dat andere merken ook gaan aanhaken als het slaagt. Mercedes, Ferrari, Pagani, etc? Smullen
thomthamofo zegt
@rammillius: die hebben alle drie al een potentiële kandidaat klaar staan. De AMG ONE, Huayra R en LaFerrari FXX-K EVO.
Edge zegt
@thomthamofo: AMG One komt niet naar Le Mans, dat heeft Mercedes zelf al aangegeven, en FXX-K Evo lijkt mij ook uitgesloten. De LaFerrari waar die van afstamt is in 2021 al 8 jaar oid. Dan zie ik Ferrari eerder in 2022 of 2023 deelnemen met een volledig nieuwe LMP hypercar
ericc zegt
De homologatieregel van een straatversie mogen ook doortrekken naar andere series. WRC, WTC,….
Was in de jaren’80 ook en gaf ons de Alfa 155, BMW 318is, Audi 80 GTE!
bassx zegt
Het waren destijds juist de CLR en GT1 die de raceklasse kapot maakte. McLaren F1 daarintegen was waarom de GT1 klasse bestond. Hopelijk maken ze niet weer dezelfde fout.
Fr13ndlyGh0st zegt
Jammer dat het bij Peugeot waarschijnlijk echt maar bij die voor homologatie benodigde 20 stuks zal blijven. Gezien de verkoopflop van de RCZ (R), zullen ze zich niet gaan branden aan het proberen te verkopen van een nog duurdere sportauto (/hypercar).
AM bouwt tenminste nog 150 stuks van die Valkyrie (eigenlijk ook te weinig, maar goed…) en Scuderia Cameron Glickenhaus heeft volgens mij uberhaupt geen productielimiet. Dan kun je tenminste nog hopen er ooit één in levende lijven te zien rondrijden.
sabrerator zegt
Ze moeten 20 straatversies bouwen.
Moeten ze die ook verkopen?
Anders zouden ze er netjes 20 kunnen bouwen en die vervolgens in een warehouse zetten en vergeten. Ik kan me voorstellen dat een merk als Peugeot niet veel zin heeft in homologatie en after sales van die dingen. En het beschikbaar houden van onderdelen en zo.
sabrerator zegt
Want is van die Porsche GT1 ook niet de ene verplichte straatversie gebouwd, die meteen het museum in is gegaan? Of vergis ik me?
machielvdd zegt
@sabrerator: Van de GT1 zijn in totaal 23 straatlegale exemplaren gebouwd: 2 van de oorspronkelijke versie met 993-koplampen, 20 van de geüpdatete versie met 996-koplampen en 1 van de ’98 versie met een compleet ander design
ericd zegt
Mooi, een Frans automerk mag niet ontbreken. Kan een double whammy worden: gaan voor de overwinning en een halo car neer zetten. Met dat prototype racen hebben fans veel minder. Ze willen een herkenbare auto. Goed dus dat die hyperklasse er gaat komen. Kan de poseur onder de exoten, McLaren, nou ook eens beslissen om mee te doen?
Dutchdriftking zegt
Nu al zin in de straatversie!