Een alliantie tussen PSA (moederbedrijf van Peugeot en Citroën) en Mitubishi hing al een tijdje in de lucht. De Renault-Nissan combinatie is al jaren het bewijs dat Frans en Japans prima samen gaan. PSA werkt ook al een poosje samen met Mitsubishi en die samenwerking bevalt kennelijk erg goed. PSA wil volgens onbevestigde berichten een belang van 30 tot 50 procent in Mitsubishi nemen. De onderhandelingen hierover zouden reeds vergevorderd zijn.
Het gaat momenteel helemaal niet goed met Mitsubishi en de Japanners kunnen de hulp van de Fransen goed gebruiken. Tot en met oktober van dit jaar verkocht Mitsubishi 605.000 auto’s en dat is nog niet de helft van de hoeveelheid die vorig jaar verkocht werd. Met de deal zou een bedrag van 2,28 miljard euro gemoeid zijn. De overname past goed in de strategie van PSA topman Philippe Varin om van PSA een grotere wereldspeler te maken. De Japanse belegger is in ieder geval enthousiast, want de koers van het aandeel schoot omhoog toen dit bericht bekend werd.
In de huidge samenwerking maakt Citroen/Peugeot reeds dankbaar gebruik van de Mitsubishi Outlander om de Citroen C-Crosser en Peugeot 4007 op de markt te brengen. Ook zal PSA op korte termijn een eigen versie van de Mitsubishi i MiEV op de markt brengen. Beide concerns werken ook samen in Rusland aan een fabriek waar een kleine SUV gebouwd moet gaan worden. (via: automotive news)
Lennart zegt
please niet, dan word mitsubishi een merk waarook alles kapot gaat!
de jos zegt
ieder fransman zijn japanner.
Renault heeft Nissan, PSA Mitsubishi
JPM zegt
Hoezo werkt Renault-Nissan goed? De Fransen maken toch gigantische verliezen?
John zegt
Dit kan nog wel eens een leuke win-win situatie opleveren, denk ik..
prisma zegt
Samenwerking in de autoindustrie is niet nieuws en zeker niet voor PSA die ook met Toyota werkt voor de kleinere modellen. Als ze samen met mitsubishi een sterkere speler op de markt kunne worden waarom niet.
Jean zegt
En nu nog Saab overnemen voor de premium markt en we hebben er nog een wereldconglomeraatje erbij.
-niels- zegt
als diehard citrofiel sta k er volledig achter :D
mitsubishi maakt ook mooie auto’s, nu alleen nog peugeot lozen en tis prima 8)
Emerald_Green_Jag zegt
… en hoe gaan ze dit betalen? MitSubsidi!
NLBUURMAN zegt
@Emerald_Green_Jag: LOL xD
bakkerst zegt
@Emerald_Green_Jag:
scherp, heel scherp..
cup-a-soup momentje stiekem een halfuurtje te vroeg gepakt zeker?
lincoln zegt
@Emerald_Green_Jag: ijzersterk ..
zelfs in het verre oosten doet Mitsubishi het ronduit slecht ..
maar ze hebben ook zo,n slechte line-up ..
en iedereen met een Spacestar wantrouw ik bijvoorbaat ..
wat een takkevolk is dat zeg ..
Mao zegt
@lincoln:
Whaha mn ouders hebben er een :)
Is toch een kek karretje of niet ? 14″ lichtmetaal en hobbelt goed over dremmpels. Met een beetje wind waai je wel de snelweg af :)
Hoog, vierkant, dikke velgen en niet echt een zwaar gewicht, ideaal voor een potje zeilen op de snelweg.
Ach ja als je 10K KM per jaar rijdt en verder niets met auto’s hebt dan kan ik het hun ook niet kwalijk nemen.
Mchiel zegt
Krijg je wel mooie Concept’s want dat zijn toch wel de sterkste punten van Peugeot en Citroën
bentley1969 zegt
PSA kan beter Saab kopen!
406_v6 zegt
hmmmm….. kunnen de Japanners die fransen gaan leren wat een goede afwerking is ;) Kaizen hebben ze hard nodig.
Benjamin1 zegt
Ze moeten ook volvo of saab kopen
Mitusubishi voor de goedkope markt (Skoda maar dan ook met goedkope prijzen
Peugeot Citroen als VW, gemiddeld niets meer niets minder
Saab.VOlvo als duur luxe audi bmw concurrent
Imba zegt
Tja leuk zeg krijgen we dalijk weer die franse klote reclames die we nu ook al hebben bij Nissan.
Thelis zegt
Vinden ze dat bij BMW wel leuk? Is ook nog één motorische partner van PSA.
Thelis zegt
@ bentley1969 & Benjamin1
Dat vindt ome Victor vast niet leuk ;)
Sjazz zegt
@benjamin1: Mitsubishi was in Japan vroeger premium merk.
Qua engineering zijn de Japanners cutting edge. De fransen hebben redelijk gevoel voor marketing en sales. Mits goed aangepakt kan dit succesvol zijn.
Diederik zegt
@ Benjamin1
Als PSA dan gewoon Mitsubishi opdracht geeft om eindelijk weer een nieuwe Sigma en Galant te introduceren in Nederland hoeft er helemaal geen Volvo of Saab bij.
Het is echt doodzonde dat Mits niet is doorgegaan met de Galant en al helemaal doodzonde dat ze de Sigma hebben gedumpt. Wat een prachtbak was dat. Heb ik het natuurlijk over de Nederlandse markt hè? ;-)
Benjamin1 zegt
@Diederik:
Ja oke, ik ken mitsubishi eigenlijk alleen van de Evo’s.
En van alle bejaardenbakkken zoals de colt en de starjetdinges…..
Ahura zegt
@Diederik: want de Galant en Stigma deden het zo fantastisch..?
Diederik zegt
@ Sjazz
“Mits goed aangepakt kan dit succesvol zijn.”
Heel scherp! :D
jack zegt
@Emerald_Green_Jag:
Jezus, die is wel heel scherp gevonden.
Ontopic:
Zul je zien dat dalijk die gozer van Fiat nogeens gelijk gaat krijgen dat er maar 6 grote spelers overblijven. Iedereen koopt elkaar op volgens de berichten.
Ahura zegt
Niet één Mitsubishi in de top 30 van best verkochte auto’s in Japan..
RDS zegt
Oke dus peugeot wil 3 diamanten, leuk.
Even de japanse tech overnemen en ze zijn er.
Doe mij dan maar een C6 met een S6R blok :D
Thomas Bol zegt
He bah. Heeft PSA eindelijk het kwaliteitsniveau qua dashboard etc omhoog geschroeft, komt Mitsubishi erbij. De Ccrosser/4007 en Outlander hebben al zo’n vreselijk plastic dashboard.
Phil zegt
@ Lennart en anderen,
Mitsubishi gaat zonder Peugeot tenonder dus het is een goede zaak voor Mitsubishi, en als de investeerders het zien zitten dan waarom niet.
Misschien komt er dan nog wel een Peugeot uit op basis van een Lancer EVO ? Zou mooi zijn :-)
En dan krijgt Mitsubishi tenminste eens goede diesels (PSA). Ook nog goede 4×4 techniek voor Peugeot.
Ja dit kan nog wel eens lukken…
En dat idee van Volvo of Saab, nee slecht idee, er zal nooit een merk zijn die kan opboksen in het premium gedeelte Audi, BMW, Mercedes. Nee zelfs Lexus is hier nog altijd NIET in geslaagd, wat je ook mag beweren.
Dus Volvo of Saab erbij, zou alleen maar verlies betekenen, spijtig om te zeggen maar Volvo en Saab zijn gedoemd.
Bob zegt
@ Benjamin1
Wat moet PSA met Saab, hoeveel spelers zijn er mogelijk in dat premiumsegment volgens jou? Bovendien heeft PSA de 607 en C6…dat die modellen nauwelijks verkopen zal voor volumemerken als Peugeot, Citroen niet echt een verliespost zijn. De winst halen ze wel met andere types.
FabianVTS16V zegt
Ik denk dat dit best een goede set is hoor.
Ze hebben trouwens al een model “samen” gehad, namelijk de Citroën C-Crosser / Peugeot 4007 / Mitsubishi Outlander
Ook heeft citroën op dit moment een model op haar site staan op basis van een mitsubishi namelijk de Citroën C-Zero oftewel de Mitsubishi I-MiEV
Denk dat de overname dus al dichterbij is als gedacht…..
Jean zegt
Groot voordeel van deze overname is natuurlijk dat het verkoopkanaal van Mitsubishi de gaten in dat van PSA mooi opvult met een sterke presence in het Oosten, Australië en de VS.
Ze krijgen er meteen wat fabrieken bij in de VS, Australië, Japan, Phillipijnen, Thailand en Limburg ;)
Peter zegt
Niet slecht kunnen ze meteen de 207 107 206 en 308 c3 etc overbrengen naar usa via de Mitsubishi dealers .
EnRiCo zegt
@ Imba.
franse klote reclames? okay Nissan maakt domme reclames (dansende auto’s), maar die van Peugeot en Citroën zijn vaak gelijk de leukste, beste en origineelste commercials.
Ik geef toe Fransen kunnen haast lucht verkopen, puur omdat ze media technisch goed zijn met reclames.
DTB zegt
Niks mis mee. Mitsubishi en PSA werken nu al tijden samen en dat gaat ze goed af. Mitsubishi draait opzich niet heel slecht maar kan een groter platform zeker gebruiken. Al de verhalen over PSA en kwaliteit berusten tegenwoordig ook nergens meer op. PSA maakt de laatste 10 jaar gewoon degelijke, goede wagens. (Niet voor niks dat ze marktleider zijn in het ontwikkelen van Diesels, en deze vinden ook gretig aftrekt bij de Japanse en Duitse vrienden). Nog eens ever ter verduideliking. Ja, Renault-Nissan is één concern. Maarrrrr… Verder hebben de merken niks met elkaar te maken. Het zijn compleet op zichzelf staande organen van een grote onderneming (Renault-Nissan). Renault en Nissan hebben dus nog beide hun eigen management/development/assamblage en dergelijk. Renault kan dus niet bij Nissan in het magazijn gaan graaien of daar eens tussen de ontwikkelende concepten kijken. Ze hebben enkel (netzoals vele andere merken) bepaalde ventures. Zoals zei samen een chassis hebben ontwikkeld voor de Note/Modus, maar deze zijn maar op eenmalige basis. Wel heeft Nissan zich voor een periode van een paar jaar ingekocht bij Renault Bedrijfswagens. (Lees: re-badge) Echter begin volgend jaar komt Nissan weer met een compleet eigen bestelwagen gamma als uitbreiding op de enkele modellen die momenteel nog (vanuit eerder eigenlijke ontwikkelingen) in het gamma had staan. M.a.w. heeft Renault eigen weinig met Nissan te maken (en viceversa) dan dat zei beide onder de Renault-Nissan groep vallen. (Let wel, ik maak hier duidelijk onderscheid tussen de MERKEN Renault en Nissan en de ORGANISATIE Renault-Nissan. Dat is weldegelijk een verschil). Het merk Renault (dus niet de organisatie) is slechts aandeelhouder in Nissan voor 44% en Nissan is opzijn beurt weer voor 15% aandeelhouder in Renault. Ik hoor steeds vaker cowboy verhalen dat beide merken zoiets zouden zijn als PSA waarbij het enige verschil tussen Peugeot en Citroën het logo op de motorkap is (kort door de boch gezegd). Dat is dus niet het geval. Ook verhalen dat de 350Z/370Z een franse motor zou hebben slaat compleet nergens op. De VQ35/37 is een compleet door Nissan ontwikkelde motor die ook enkel in Nissan en Nissan’s sub-merken word gebruikt. Nissan heeft enkel een licentie afgegeven dat Renault deze motor in de VelStatis mocht gebruiken.
Voor sommige liefhebbers doet het pijn, maar geen enkel meer is meer ‘puur’. De gehele autosector is met elkaar verweven. De Duitsers die de Fransen lopen te bashen hebben vaak een Frans motorblok in hun Duitse wagen liggen. De Fransen die de Japaners af lopen te kraken rijden vervolgens weer gewoon in een japaner met een frans logo erop geplakt. De Japaners die dan weer de Amerikanen lopen te bashen hebben vaak weer Amerikaanse technieken aan boord. Er bestaat geen puur Duits, Frans, Japans, Amerikaans merk meer. :) Face it
3-Serie zegt
huh, ik dacht dat Spyker Mitsubishi wilde overnemen? :-)
3-Serie zegt
Alle gekheid op een stokje, dit is natuurlijk slecht nieuws
En wel voor onze eigen Born.
Denk niet dat Mitsu in het Limburge auto’s assembleerd. PSA heeft voldoende capaciteit
Frissegast zegt
Ik denk dat na de overname van Mitsubishi, wat de groep PSA meteen ook een voet aan de grond geeft in Japan, technologie oplevert mbt terreinwagens, en een kant en klare elektrische wagen opbrengt, een partnership met BMW wordt besproken. PSA Peugeot Citroën en BMW zijn volgens mij echt wel compatibel, en ook met BMW werkt de groep PSA reeds samen (motoren die gedeeld worden)… Het zou logisch zijn omdat BMW alleen ook niet groot genoeg is…
Frissegast zegt
Ik bedenk juist dat BMW en PSA ook beiden (deels) familiebedrijven zijn (familie Quandt-familie Peugeot), wat toch een band schept qua aanpak en zicht op de zaken… Maakt mijn idee des te realistischer…
DrDarwin zegt
Als die Jappen toch ook nog maar echte Jappen blijven maken die ze naar Europa transporteren, want alles wat die Fransen erbij verzinnen gaat kapot.
Joefje zegt
Veel dommigheid hier aan opmerkingen.
Rij al 20 jaar Citroen nog nooit geen problemen, 180 000 km met een PSA diesel is voor mij gewoon. Na 2 Miljoen kilometer ervaring langleven PSA Rij nu voor geen 50K
C5 exclusief V6 diesel automaat kan geen BMW of Audi tegenop voor ruim 80K. Laatstaan het confor en afwerking.
Soefje
Jean zegt
@Joefje: Ben het volledig met je eens maar op dit forum stikt het helaas van de duitsgezinde Rednecks die niks liever doen dan met hun te hard geveerde en overgewaardeerde PKW de patser uit te hangen (of erover te dromen totdat ze 18 zijn en met vakkenvullen genoeg verdiend om een aftandse Golf of BMW te kopen).
Ik heb zelf al 33 verschillende auto’s versleten (ben totaal niet merkvast: VW, Audi, BWM, Volvo, Fiat, Lancia, Citroën, Peugeot, Renault, Opel, Subaru, Mazda, Honda, Nissan en Jeep) en ik kan niet anders zeggen dan dat de Citroën Xantia en XM (2x) de meest betrouwbare waren van allemaal met absoluut het meeste waar voor hun geld.
carpicture555 zegt
kwam gisteren op het nieuws dat het heel slecht met psa ging?
ik had er nog nergens over gelezen eigenlijk
colt invite zegt
transmissie is nu al niets