Het gaat niet goed bij PSA en dat gaat grotere gevolgen hebben dan men in eerste instantie dacht bij het samenwerkingsverband tussen de Franse autobouwers Citroen en Peugeot.
Christian Lafaye, hoofd van PSA’s op één na grootste vakbond FO, zegt dat er tussen de 8.000 en 10.000 banen op de tocht staan in alleen Frankrijk. Dit terwijl er eerder gesproken werd over ongeveer 4.000 banen. Als dit waar is betekent het dat PSA in Frankrijk ongeveer 10% van haar werknemers ontslaat, wat neerkomt op ongeveer 5% van de werknemers wereldwijd die een contract bij PSA hebben.
PSA moet de begrootte besparingen van een miljard euro uitbreiden, dat meldde CEO Phillipe Varin vorige week aan de vakbonden. Reden voor deze besparingen moge duidelijk zijn: PSA heeft last van de in zwaar weer verkerende Europese economie. Eerder verkocht het al haar hoofdkantoor en ook werden er extra aandelen uitgegeven ter waarde van een miljard euro, tegen 42 procent korting. Ook werd GM 7% eigenaar van PSA. Peugeot verkocht in Europa in de eerste vijf maanden van 2012 14,9 procent minder auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de gemiddelde daling van alle merken “slechts” 7,3 procent bedroeg. Werk aan de winkel dus, hopelijk kunnen de nieuwe modellen wat verlichting bieden in deze duistere tijden.
The360box zegt
Gelukkig heeft Citroën niet hetzelfde pad begaan als Saab maar zelfs dat werkt niet. Maar op straat kom je dan eerst 10 andere merken tegen, tegen 1 Citroën. Peugeot doet het wel beter dacht ik.
kickass zegt
@The360box: 1 Op de 10 auto’s vindt ik niet weinig hoor…
doewap zegt
@The360box
Is het nou gelukkig of niet? Als je eerst 10 andere merken tegenkomt en dan pas een Citroen, dan is de markt wel heel mooi verdeeld over 11 merken…
En dan zou Citroen denk ik in haar handjes knijpen, met ruim 9% van de markt, en nog eens 9 in handen van de zus. Momenteel doen ze het samen met iets van 11% in Europa geloof ik.
Er moeten dan nog wel een paar merken van de NL markt gaan verdwijnen hoor.
Jansen zegt
@doewap: Nee, je houd er geen rekening mee dat Citroën vrijwel onverwoestbaar zijn (uche); het zijn voor Citroën helaas niet allemaal nieuwe auto’s die je op straat ziet.
The360box zegt
@doewap & @kickass: het zal eerder 1 op 30 zijn maar je ziet ze te weinig!
@kickass: ik loop
jij loopt
loop ik?
kickass zegt
@The360box: Lol, waarom deed ik dat… Was nog vroeg denk ik. :P
norge zegt
En ze maken nog van die mooie auto’s…..
BRT zegt
Als ze die DS-modellen nou met wat minder marge aanbieden. Dan zal het wel gaan lopen als een trein. Nu heb je of een DS5 of bijvoorbeeld een Audi A4. Veel mensen kiezen dan toch voor een degelijke en vertrouwde A4.
dutchiehd zegt
@BRT: precies, ik vind de modellen van citroen ook te gewaagd, en te lelijk eerlijk gezegd, en die peugeots zijn al helemaal niks aan..
gregorius zegt
@dutchiehd: Ik vind de Citroens juist moooi. Als mijn baas me tot een LeaseBak zou dwingen, zou ik zeker ook een Citroen overwegen.
rufctr01 zegt
@BRT: een Audi is niet degelijk en voor de opties van een Audi betaal je belachelijk veel!
The360box zegt
@BRT: Houd toch op met je degelijke en vertrouwende Audi… bespaar me de moeite. Dit is dus juist hoe andere mensen erover denken maar toch anders uitkomen.
flipper zegt
Tuurlijk, de europese economie is de boosdoener.. Waarom breken merken als BMW dan het ene verkooprecord na het andere? Typisch Frans: de boze buitenwereld de schuld geven ipv de oorzaak bij jezelf te zoeken. Vakbonden en overheid hebben Psa in de wurggreep en dat vertaalt zich in inferieure producten en dienstverlening, met dalende vraag tot gevolg.
desjonnies zegt
@flipper:
Wacht maar.
Hun beurt komt nog wel.
Geloof me.
De Duitse economie is al aan het afkoelen.
Want wat er in Duitsland gebeurt kan nl ook niet.
flipper zegt
@desjonnies: het succes van BMW heeft maar weinig te maken met economische situatie in Duitsland zelf
desjonnies zegt
@flipper:
Het geld droogt in rap tempo op in de wereld.
Ook in de nog booming export landen voor Duitsland.
China, India en Brazilïë blijven allemaal achter.
Waar wordt het eerste op bezuinigd?
Juist.
Ook ik rijd nog wel een jaartje of drie door met de mijne.
desjonnies zegt
@flipper:
Oh ja even over de Grieken.
Athene’s chique wijken waren DE plek voor Cayenne bezitters.
Daar reden er relatief de meeste rond.
Ter wereld.
bempi zegt
@desjonnies:
Lullig voor Nedcar straks, als BMW ook omvalt.
lamborgfan zegt
@desjonnies: maar de duitsers verkopen ook als en malle in de USA, psa heeft geen markt daar! (toch?)
rufctr01 zegt
@lamborgfan: odat PSA daar geen dealers heeft. Amerikanen zijn gek op de DS modellen, ze vinden de DS modellen minder saai dan Audi.
rufctr01 zegt
@desjonnies: helemaal gelijk in. Zat het laatst ook al te bedenken. In Dld wordt het ook minder, je kunt het merken als je er komt. Er is gewoon minder geld….
Hubert zegt
@flipper:
Die halen de booming omzetten uit Azië (China) en zuid Amerika (Brazilië).
jeba zegt
@flipper: het blijft een kunst om onzin uit te blijven kranen. Ga eens een krant lezen. Ooit kom je er wel.
kaasboerin zegt
Hoop niet dat het neer gaat, maar het valt wel op dat ik minder Peugeots zie dan vroeger, ik denk dan ook dat het de reputatie is die ze van vroeger hebben de killer is bij de potentiële kopers, neem nou de 508, een mooie degelijke bak. Mensen willen vaak Duitsers omdat die vroeger juist de meest onhaalbare auto’s waren voor de meeste, maar de Franse en Italiaanse (Fiat) wel.. Nu worden de Duitsers steeds haalbaarder en Franse juist niet/minder. Althans, ik denk dat dat een rol speelt bij aankoop van een auto. Net zoals Apple een beetje is, velen kijken er tegenop en willen het gewoon simpelweg (ook) hebben, en een mooiere bedrijfsnaam kan je bijna niet hebben in mijn ogen.
desjonnies zegt
Terecht.
Hoewel ik een zwak het voor de Franse republiek, de Franse manier van leven en de Franse slag; ben ik een consequent tegenstander van hoe Frankrijk georganiseerd is.
Maar de arbeids omstandigheden voor werknemenrs zijn er meer dan gruwelijk communistisch.
Je bent als werkgever eerder van je echtgenote af met drie bloedjes van kinderen dan van de gemiddelede FRanse werknemer.
Daarom heeft PSA destijds -tegen hun zin- de fabriek in Engeland dichtgegooid, 1 van de beste PSA fabrieken (waar o.a. de GTI’tjes werden gebouwd) en andere snelle Peuzen, omdat destijds een fabriek inFrankrijk sluiten enmensen ontslaan, had geleid tot de 374e Franse revolutie.
fep739 zegt
Sarko is nog maar weg en ’t sociaal vangnet zal al mogen opengaan. Vive la France my ass…
Carreza zegt
Straks zitten ze zonder werknemers…
Jansen zegt
Peugeot en Citroën zijn wel door diepere dalen gegaan, maar toch is ’t triest. Ze zitten te dik in de zuid-Europese markten, en die gaan nu natuurlijk niet zo lekker. Het in het artikel genoemde “Samenwerkingsverband tussen Peugeot en Citroën” is denk ik nogal een understaintment trouwens; Peug heeft in ’75 gewoon Citroën van Michelin gekocht, ze zijn de volle eigenaar. PSA staat voor niets anders dan Peugeot Societe Anonime… niet echt een samenwerkingsverband dus.
Megakix zegt
Grappig en vervelend tegelijk, dat nationale economieën zichzelf om autobedrijven heenkrullen. Het principe van vrij ondernemerschap = zo min mogelijk overheidsbemoeienis (staatssteun, arbeidswetgeving, importverboden etc) is compleet zoekgeraakt in de autowereld. Met name de autobedrijven die slecht lopen (Opel, Fiat, PSA). Gewoon laten omvallen…er is altijd weer iemand die ermee opkrabbelt.
supermario zegt
Eurozone is als een stel dominostenen die allemaal omvallen. Duitsland als laatste.
En dan komt de VS met zijn grote klauwen lijken pikken. Het begon bij Goldman Sachs en eindicht eveneens met onze zogenaamde vrienden uit het westen.
gerrelekker zegt
Tjah,
– Steeds minder leasemaatschappijen bieden franse wagens aan (restwaarde)
– Citroen en Peug garagisten zien liever geen leaseklanten komen dat om ze er geen hol op verdienen, alles wordt door 1 kantoor centraal afgehandeld.
– Dure franse auto’s zijn prive zowiezo geen echte verkoopsknallers. Voor een dure wagen gaan mensen liever duits, een goedkope eerder koreaans oid. Middenklasse misschien nog iets of wat.