
Of eigenlijk, ze gaan hun logo plakken op de beste auto ter wereld.
In bedrijfswagenland wordt er wat afgerebagded. Een bestelauto of pickup ontwikkelen en die onder slechts één merknaam ontwikkelen is blijkbaar niet meer van deze tijd. PSA had lange tijd een deal met Fiat, al is dat huwelijk ondertussen gestrand. Voor hun SUV’s weken ze eerder nog uit naar Mitsubishi, maar het heeft er alle schijn van dat ze over enkele jaren met een pickup komen op basis van de Toyota Hilux. Zoals jullie ondertussen van mij gewend zijn, hierboven een snelle impressie van hoe zo’n huwelijk kan uitpakken…
Daarmee wordt dit in een klap de beste Peugeot en Citroën die het merk ooit gemaakt heeft, al is de kans groot dat het werkpaard gewoon bij Toyota gebouwd gaat worden. Dat zal niet de eerste keer worden dat er een ander logo op de Hilux geplakt wordt. Eind jaren ’80 introduceerde Volkswagen de Taro, feitelijk een Hilux van de vijfde generatie. Taro is zelfs een Japanse term waarmee de oudste zoon van een familie wordt aangeduid.
Europese merken lijken de pickup weer helemaal opnieuw te hebben ontdekt, al zoeken ze bijna (VW Amarok) zonder uitzondering hun heil in Japan. Fiat kwam eind vorig jaar met de Fullback, een omgekatte Mitsubishi L200, terwijl Renault en Mercedes-Benz met een op de Nissan Navaro gebaseerde pickup gaan komen. Van de Renault hebben we al een voorproefje gehad in de vorm van de Alaskan Concept.
What’s in a name?
En dan met de fijne HDI diesels erin a.u.b.! Daar kan Toyota namelijk nog wat van leren.
De photoshop ziet er by the way best oké uit, de Hilux kan die neus wel hebben zo.
Doe mij dan toch maar zo’n grote ram met v8
@dampu020: En tattoos, opgestroopte mouwen en een iets te snel zonnebrilletje op je hoofd?
Die fotoshop vind ik wel grappig, sws vind ik de huidige designtaal van Citroen mooi.
Slim. Rebadgen heeft VAG tot het grootste auto concern ter wereld gemaakt.
Ook de lelijkste Hoewel de multipla nogsteeds lastig te overtreffen is
Lieve Dizono, ik weet niet hoe oud je bent maar pick-ups zijn des Peugeots.
Sterker nog, de beste pick ups uit de zestiger jaren waren Peugeots.
De onverwoestbare 403 Diesel pick up is zo sterk dat er nog hele kuddes van in Franse schuurtjes staan te leunen.
Dus keert Peugeot eigenlijk terug op haar oude roots !
Citroën heeft nooit zoiets gemaakt de 2CV bestellert en de H bestellert en de koek was op daar.
http://www.kirikoo.net/images/7Charles%20B-3-20131106-214632.jpg
@desjonnies: En als je een 4×4 versie nodig had dan was er nog Dangel!
@desjonnies: De Méhari niet vergeten? Wel een soort van pick-up..
@desjonnies: natuurlijk ken ik mijn klassiekers, maar dat soort pickups op basis van personenauto’s zijn -in ieder geval in Europa- zo goed als uitgestorven.
Oveirgens had Citroën ook nog deze C35 Pickup in de lijsten staan:
http://f.fwallpapers.com/images/citroen-c35-pickup-1974-84.jpg
De C15 was er ook met open laadbak, al weet ik niet zeker of dit een originele uitvoering was, of dat deze door derde partijen werden gebouwd/aangepast.
@Dizono:
C35 Diesel pick up
Het kantoor in Duinkerken had hem staan, splinternieuw.
En ik had een bestelwagen nodig om zwaar spul terug naar Nederland te slepen
En in de allerzwaarste januari storm die ik ooit heb meegemaakt moest ik terug naar Nederland
Kantoor Duinkerken wilde me hun compleet versleten oude Renault bus meegeven
En ik weigerde dat, categorisch !
25 januari 1990
Kijk hier maar naar de beelden :
https://www.youtube.com/watch?v=5Ge4vOOnNXE
Er lagen omgeslagen vrachtwagens met een pechlamp erbij op de vluchtstroken ! echt waar, complete chaos !
@desjonnies: het lijkt mij dat jij ook best leuke artikels zou kunnen schrijven ;)
Goeie shop wel @dizono, dat zou bij mij veel meer zijn dan een snelle impressie :)
Toyota maakt al een tijdje gebruik van de Jumpy. Weliswaar met hun eigen logo maar verder 1 op 1 een Citroen/Peugeot. Dus die samenwerking is al voorzichtig begonnen.
@e34m5touring: een fiat van origine…
@flik2punt0: Die werden toch ontworpen als 3 eenheid? Volgens mij is het design niet specifiek Fiat. Maar kan me vergissen. Inmiddels zijn zij uit die lijn gestapt en neemt Toyota ze af als Hi Ace geloof ik.
Tja, waarom niet?
Ben Peugeotfan maar ik haak af
Wel cool de VAGgies zullen een toontje lager zingen. De hilux als basis al jaren lang de standaard voor betrouwbaarheid van woestijn tot noordpool
Deze Peugeot 3 wordt
Dus wel veel beter dan de VW Dramahok
Mijn buurman is ook zo trots op zijn Mercedes mini bestellert….Todat ik hem vertelde welke fabriek hem eigenlijk maakt.
Maar mensen willen zichzelf in de maling nemen met hun eigen premium merknaampje.
@rob68: Die Citan is inderdaad wel heel erg… Mercedes heeft bijna niets béter gemaakt aan die auto. Zelfs de sterkste versie schijnt alleen bij Renault verkrijgbaar te zijn..
Maargoed, een hoop zzp’ers zijn maar al te blij dat ze ook eens Mercedes kunnen rijden :)
Whahahaha uitgerekend die twee
Het ‘huwelijk’ tussen Fiat en PSA is helemaal niet gestrand. Fiat heeft zich alleen uit SevelNord (Expert, Jumpy, en de Eurovans) getrokken. SevelSud (de Ducato en consorten) bestaat gewoon nog steeds.
Ik snap Peugeot iig wel. Ze hebben al zo lang geen echte pick-up meer zelf gebouwd, dus dan ga je maar ‘samenwerken’ met het bedrijf dat een van de meest gewaardeerde pick-ups ter wereld bouwt.
Maar welke markt is er voor deze nieuwkomers? Voor mijn idee is de pick-up markt redelijk verzadigd in Europa, zo veer vraag is er niet. Misschien dat de focus meer op andere continenten komt te liggen (in Zuid-Amerika is de Fiat Toro momenteel een aardig succes, maar die is een maatje kleiner), dan zou het kunnen. Aan de andere kant, de investering is nihil op deze manier, dan is elke verkoop mooi meegenomen.
@Citrofiel: de markt is dat je met je wagenpark -groot of klein- met één importeur, dealer of werkplaats zaken doet. Efficiëntie voor de klant dus.
Voor de merken zelf kosten besparing. Op zo’n kaal voertuig zit verder weinig marge. Daar zit ‘de winst’ en verklaart de markt.
@eklasse: Goede, bedankt voor je input. Onwillekeurig moet ik daarbij direct denken aan de aanbestedingen voor politievoertuigen enkele jaren terug. Toen was VW de enige die aan alle eisen kon voldoen, doordat zij alles in eigen huis hadden/deden. Door goedkope uitbreidingen aan het gamma kunnen andere merken in de toekomst ook voldoen aan bredere eisenpakketten van overheden/bedrijven.
@Citrofiel: Ik denk dat het vooral Nederland is waar je de pick-up niet kwijt raakt. In Nederland zijn die dingen vrij duur in vergelijking met de meerwaarde die ze hier bieden tegenover bijvoorbeeld een busje.
In andere Europese landen is het prijsverschil volgens mij kleiner en met meer onverharde wegen en meer heuvels en bergen heeft de pick-up ook echt meerwaarden. In Engeland bijvoorbeeld is de pick-up, zeker in de agrarische sector veel populairder dan hier.
@robert110: In het buitenland zijn er wel meer inderdaad, maar de markt blijft niet heel groot. In 2015 was de Ford Ranger de best verkopende pick-up van Europa met 27.300 stuks en een marktaandeel van rond de 20%. Met een totale markt van 130k stuks en al heel wat gevestigde aanbieders weet ik niet of het stuk van de taart dat PSA nog kan veroveren erg de moeite waard is.
Natuurlijk hoop ik het, alle inkomsten voor ‘mijn’ merk zijn welkom, maar ik zie het nog niet echt. @eklasse heeft wel een punt, wellicht gaat het niet om de winst van dit model, maar om de meerverkopen van andere modellen door deze verbreding van het gamma.
Het grappigste vind ik dat het Europese merken zijn, die in Japan met Japans fabrikaat de markt op willen. Dat is toch minstens zo treurig als Daewoo met hun ge-rebadgete Kadett?
Wie koopt dit nou?
Als je een Pick-up koopt, da koop je toch juist een auto van een betrouwbaar merk, met een geschiedenis van pick-ups en niet een Citroën.
@jasbelle: je koopt gewoon een Toyota bij Citroen..
Lijkt mij geen probleem toch?
@jasbelle: Misschien gaat ‘ie wel goedkoper worden. Dan koop je dezelfde techniek voor een lagere prijs. Citroens zijn nooit zo duur vanwege de meestal matige techniek.
Die fiat fullback is toch wel een mooie wagen!
Die andere Citroën-pickup op Aziatische basis vond ik trouwens erg gaaf. Maar goed, dat was dan ook een concept car.
De Hilux D-4D (diesel) is simpelweg de beste pick-up op de markt momenteel (betrouwbaarheid, off road eigenschappen, prijs, en comfort). Natuurlijk zijn er krachtiger Amerikanen (V8’en) verkrijgbaar, maar die zijn vele malen minder praktisch, capabel, en betrouwbaarder dan een Hilux.
Ik denk niet dat dit buiten Frankrijk een succes gaat worden. Ik denk toch dat het grootste deel van de mogelijke klanten toch zullen kiezen voor de (waarschijnlijk goedkopere maar minder luxe) Hilux. In Frankrijk zou dit nog wel eens beter kunnen gaan verkopen want Frans merk.
De beste auto ter wereld blijft nog steeds de Toyota Corolla. Beste 4×4 blijft de Landcruiser :)
@G-Ammo: meest betrouwbare 4X4 is een Landcruiser, de beste 4X4 is toch echt een Land Rover! Landcruisers worden ook wel ‘Rolling pigs’ genoemd (zwaarlijvig en hebben de neiging om te rollen). De LSDs op Landcruisers zijn om the huilen, de airlocks en centre locks op een Land Rover zijn onoverwinnelijk. Heb zelf een Cruiser (Prado) voor dagelijks gebruik, maar een series II uit ’69 voor in ’t weekend!
@akabanga: Als je dat 2e zinnetje zegt in Afrika of Zuid Amerika lachen ze je toch echt uit :) En dat rollen kan je zelf oplossen door middel van het beladen van je voertuig. Maar wat maakt de Landrover dan het beste? Puur om het feit dat hij beter het hellinkje op kan? Ik denk dat jij midden in de Sahara niet stil wilt staan, omdat er iets kapot is, en moet repareren. Als het dan nog wel te repareren valt met vervanging. Ook daar moet je allemaal bij nadenken.
@G-Ammo: Ik woon zelf in Afrika (Tanzania) en zie dagelijks honderden Land Cruisers en Land Rovers rijden. Een Land Cruiser koop je met je verstand (goedkoop in onderhoud, onderdelen overal verkrijgbaar, 6 cilinder HZ1 diesel is niet kapot te krijgen, elke monteur kan ermee overweg) een Land Rover koop je met je hart of omdat het moet (vele malen capabeler, geweldig onderstel, aandrijflijn superieur, komt overal). Safari bedrijfjes kopen Land Cruisers, mijnwerkers stappen in een Land Rover.
@G-Ammo: De Corrola’s zijn inderdaad niet kapot te krijgen en komen overal! Beter zijn de ’95-’99 RAV4s, vrijwel hetzelfde als de Corrola’s, maar met een sterkere aandrijflijn (4X4 met centre lock) en aangepast (hoger op de poten) onderstel.
Ik vraag me altijd af hoeveel zin het economische heeft. Ja ze kunnen misschien wat marktaandeel verwerven, maar wat levert het op? Toyota doet die hi-luxen ook niet cadeau, dus de marge moet erg mager zijn. Voor de dealers is het wel fijn.
@woutel: je moet je particulieren bril afzetten en het bekijken vanuit het bedrijfsleven of de overheid.
Reken maar dat ze bij een willekeurige citroen dealer een dansje doen als de Franse Rijkswaterstaat bv 300 citroen hyluxjes aanschaffen. Kun je 1200 pneus opschroeven elk jaar..
Vergis je natuurlijk niet in de onverwoestbare reputatie die vooral Peugeot nog steeds heeft op het Noord Afrikaanse continent.
Lang voordat de Japanners daar actief waren was Peugeot er heer en meester, de 403 is de deuropener geweest maar de 404 (1961 – 1975) is daar een legende !
Vergeet niet dat de aloude 404 de enige auto is geweest die drie keer de East African safari heeft gewonnen -Toyota Celica overigens ook, alleen waren dat verschillende modellen- en waren de Safari 404’s gewone echt waar gewone productie auto’s die alleen met een carterplaat en extra lampen reden
http://image.gilawhost.com/14/01/24/62o250iv.jpeg
Een goede zet! Kunnen ze de markt in Afrika weer aanboren waar nog zeer veel 504-tjes rondrijden. En in Noord-Afrika zie je heel veel Hi-luxen rondrijden.
Wachten op de eerste hakbars in een citroen pickup!
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de Europese merken ons laten eindigen met een segment van een hele reeks afzichtelijke mengelmoesjes én de Amarok.