De start van de Peugeot EcoCup kende vandaag in Parijs een stormachtig begin. Bloembakken staken er helemaal uit zichzelf over en er kwam meer water uit de lucht dan uit de hoteldouche. Desondanks heerste op de Grande Armee grote bedrijvigheid. 4 x 18 teams waaronder het Nederlandse meldden zich al vroeg aan de start.
[ Kijk bij mijn vorige artikel voor een verslag van de reis naar Parijs. ]
Een tikkeltje onuitgeslapen want we mochten gisteravond op uitnodiging van Navteq (de navigatiesysteem-provider van Peugeot) naar het Lido. De enigszins gedateerde (understatement) dansshow op de Champs Elysees waarin menig AA-Cupje te zien was, ging vergezeld van een diner en een paar verrassende optredens, onder ander van een showmannetje die het deed met diabolo’s, een (nu eens wel) grappige clown, een ijsdanspaar (er kwam een complete ijsvloer uit de grond omhoog), een acrobaat die bij mij ook best een keer in de gordijnen mag komen hangen en (nota bene) een Lippizaner hengst die fraaie pasjes liet zien. Al met al een enerverende avond die voor menig team eindigde in een strategie-bespreking voor de komende ochtend; het begin van de Ecocup-tocht richting Mulhouse, onze eerste stopover.
De heren Tjalling en Wieger uit Sneek kwamen vanochtend tot de ontdekking dat de wedstrijdleiding de hele achterbank uit hun 5008 had getrokken. Dit was nodig om het aanzienlijke gewicht van Wieger te compenseren. In plaats van alle wagens van alle teams iets zwaarder te maken, maakten ze de hunne lichter. Het mocht de pret niet drukken, al kleurde Wieger enigszins roze toen ik erover begon;)
De heren gebroeders Stefan en Joep wilden hun strategie niet prijsgeven, al zagen zij niets in het er direct uit gooien van hun ruitenwisservloeistof: ‘Dat scheelt nog geen kilootje,’ aldus Stefan die voor aanvang geheimzinnig voor zich uitkijkend op zijn rijstijl leek te broeden. En Joep zette in de auto meteen de airco uit…
Ook Annemieke en Tom hadden er zin in. Annemieke had al gauw door dat het op zondagochtend niet zo druk is in Parijs, en dus kroop ze meteen achter het stuur. ‘We hebben koekjes bij ons, dus stoppen voor de lunch hoeft niet,’ zei ze me vanochtend nog fanatiek.
Hans en Marianne leken er ook al geheime strategieën op na te houden. Hans had na terugkomst uit het Lido de hele route op zijn TomTom ingevoerd en alle – eventueel – moeilijke punten alvast bekeken. ‘Als je normaal rijdt, dan doe je er ongeveer 6 uur over. Maar wij zullen natuurlijk langzamer zijn,’ aldus de winnaar van een eerdere zuinigheidswedstrijd.
De brandstoftanks en motorkappen werden verzegeld, het gaat er allemaal eerlijk aan toe bij de Fransen.
Na de start (filmpje volgt later) werd de route voortgezet. Eerst op de Pheriferique, de beroemde/beruchte rondweg rond Parijs waar ook wij meteen even in een (gelukkig kleine) file terecht kwamen. Daarna was er snelweg, snelweg, snelwegrestaurant, snelweg, meer snelweg en nog eens snelweg. Het weer werd er niet beter op. Het navigatiesysteem vroeg mij om de tien minuten of ik wegens de harde wind geen andere route wilde kiezen… (Duh.. nee). Hier en daar haalden we deelnemers in. Sommige spotten we tijdens het banden bijvullen, andere reden met hun verlichting aan. Ach, het waren de Spanjaarden maar;) Een van de Fransmannen laat hier trouwens zien hoe het moet.
Ikzelf heb de hele dag in een 207 gereden (foto volgt). Dat ging uitstekend, al moet ik bekennen dat eco-rijden niet helemaal mijn ding is. Zeker niet als het lang duurt, dus na de lunch heb ik het gas eens wat dieper ingetrapt en kwam daarmee op een gemiddeld verbruik van rond de 6.0 liter op 100 km. Ook niet echt slecht bij dit weer een gemiddelde snelheid van 130 km/h. Vanavond zal ik de deelnemers hun ervaringen vragen, ze zijn nog niet binnen. (bron: carwoman.nl)
Snickers zegt
-edit: inderdaad, nutteloze bijdrage-
Avenger zegt
@Snickers; thanks god je hebt zelf kennis…
Ik doe er niet aan mee, het slaat nergens op. Of willen ze zo zuinig rijden dat je zelf benzine gaat produceren in je autootje? Ik vind 1:12 al goed genoeg…
BananaFlip zegt
Stop de Eco Cup en laat Peugeot boompjes planten.
lincoln zegt
gaan we na 100 jaar eens kijken of we nog net zo zuinig kunnen zijn als een T-Ford ..
ja ja .. de ontwikkelingen zijn onstuitbaar ..
Benjamin1 zegt
Op zich leuk om te volgen maar meedoen lijkt me ook erg saai.
Toch zouden ze dit moeten implementeren in de Formule 1.
Laat schumi maar minimaal 1 op 8 rijden en alsnog winnnen, alles eronder betekent straftijd. Of geef alle rijders een benzinecap.
Op die manier komen er vanzelf nieuwe zuinigere technologieen.
Michaël zegt
@ Snickers,
Ja, zeg jij maar van Peugeot sucks, maar Peugeot (PSA) is wel één van de merken die WEL aan de Europese normen voldoet qua uitstoot (ook Fiat en Renault), uw merk (waarschijnlijk iets saai Duits) voldoet daar niet aan en moet dikke boetes betalen, waardoor ze uwe nu al overpricede Duitse imago-brol nog duurder gaan maken.
Ach ja als je u eigen in het zak wilt zetten dan doe je maar door.
Peugeot is wel bezig met het uitstoot probleem en probeert met deze actie niet alleen de Peugeot-rijders een zuinige rijstijl aan te leren, maar gewoon alle autobestuurders in het algemeen.
Hier kunnen veel mensen nog iets van leren !! Het zou hun op jaarbasis toch een hoop kunnen besparen aan onnodig brandstofverbruik.
integralechubasco zegt
@micheal
iets te doorzichtig, nu heeft iedereen door dat je door peugeot betaalt wordt. probeer het nog eens….
paginl zegt
@Benjamin1.
Brandstof is gewicht. Er wordt dus al zo zuinig mogelijk gereden in de F1.
PeterBerkhout zegt
Als er dan reclame op Autoblog komt dan heb ik liever op deze manier. Dit vind ik namelijk wel grappig om te volgen
Valleyman zegt
Michaël : vind je het dan ook niet frustrerend dat ik liever catalogusprijs x 2 zou betalen voor een “saaie Duitser” dan zo’n rijdende eco-koplampset gratis mee te krijgen?
Mss omdat die saaie Duitser minder Franse kunststof bevat wat ook schadelijk is voor u dierbaar millieu?
Of omdat die Duitser effectief vooruit gaat als je je pedaal intrapt?
Michaël zegt
@ Valleyman,
Wow, ja daar had ik niet aan gedacht dat een Duitser effectief vooruit gaat als je je pedaal intrapt.
Heel snuggere opmerking hoor met op elke hoek een flitspaal, een vluchtheuvel, een rood licht, of een file, of iemand die onnodig links rijdt. Daar zit je dan met je pk’s onder je motorkap en een gat in je portefeuille… of is het om stoer te doen aan het rood licht. Want wedden dat je het volgende rood licht (paar 100m verder) die andere auto weer naast je ziet verschijnen.