De volledig elektrische Peugeot e-Boxer is nu officieel voorgesteld.
Stapje voor stapje komen er meer grote elektrische bedrijfswagens op de markt. De eerste poging van Mercedes met een elektrische Sprinter was niet zo geslaagd. Nu is de Peugeot e-Boxer officieel bekend geworden. We kunnen een eerste blik werken op deze bestelwagen. Is dit wel wat?
De e-Boxer is de nieuwste elektrische bestelauto van Peugeot. Eerder hadden we bijvoorbeeld al de e-Expert. Wellicht dat de Fransen hier ook een nieuwe doelgroep mee weten te vinden. Het automerk verkocht vorig jaar 279.000 bedrijfswagens. Een record.
Specificaties
Je kunt de e-Boxer in twee smaakjes krijgen. Met een 37 of met 70 kWh accupakket. De elektromotor levert een vermogen van 122 pk en 260 Nm koppel. De maximale actieradius ligt op 340 kilometer. Met de kleinere 37 kWh batterij ligt de actieradius op maximaal 200 km. Er zijn 4 lengte en 3 hoogtevarianten. Het laadvermogen bedraagt maximaal 1.890 kg. Uiteraard is dit afhankelijk van de uitvoering die je kiest. Wees niet bang over het laadvolume van de elektrische bedrijfswagen. Ondanks de aanwezigheid van batterijen is het laadniveau gelijk gebleven aan de gewone Boxer. Dit is een maximum van 17 m3.
Peugeot e-Boxer prijs?
Ondernemers willen natuurlijk weten wat de Peugeot e-Boxer gaat kosten. Ik zou het je graag vertellen. Helaas heeft Peugeot deze informatie nog niet paraat. De bedrijfswagen komt in het vierde kwartaal naar Nederland. In aanloop naar het einde van het jaar maken de Fransen een prijs bekend.
deVia zegt
Ben benieuwd wie recht op de naam heeft, Subaru of Peugeot.
martinus.tussengas zegt
@deVia: Porsche ;)
Richmond zegt
@deVia: de bedenker van het type motor?
pomoek zegt
Gezien het grote aantal witte bestelbusjes op de Nederlandse wegen is dit een belangrijke ontwikkeling. Voor sommige beroepsgroepen is de beperkte range toch een ding. Voor koeriers in de stad is dit dan weer minder een probleem. Alhoewel ik het liefst mijn pakketjes bezorgd krijg via een fietskoerier.
boomhauwer zegt
@pomoek: is die fiets ecologisch gemaakt? Mijn pakjes worden gebracht door een transgender vluchteling op bamboeslippers.
pomoek zegt
whatever tickles your pickle!
mastertje zegt
Mijn pakjes liggen al een half jaar lang op een stoomboot in Spanje die niet meer toegelaten wordt in Nederlandse wateren.
koeberg zegt
Laat me raden, de boot wordt geweigerd door de Nederlandse douane op basis van de huidskleur van de bemanning?
GWBoes zegt
Bijzonder, accu capaciteit, range en koppel zijn anders dan de Ducato electric. Je zou toch verwachten dat ze samen op hetzelfde platform iets zouden ontwikkelen. Zeker nu FCA en PSA zo goed als hetzelfde concern zijn. Of zou dat allemaal gerommel in de meet en test gegevens zijn?
De Ducato begint trouwens bij ca. 51.000 (ex) dus dat zou hier niet veel anders zijn.
tenaci zegt
@GWBoes: fiat heeft toch geen Ducato meer? Is toch nu de Talento op basis van de Trafic?
GWBoes zegt
Ducato is nog een slag groter. Die komt samen met de Boxer en Citroen Jumper in italië van de band af bij Sevel (met voornamelijk Fiat onderdelen).
De Talento is de vervanger van wat ooit de Scudo was (die ook samen met PSA gebouwd werd in Frankrijk bij Sevel Nord).
De Talento is idd op basis van Trafic, oude vivaro en Nissan NV300 en sinds kort Mitsubishi Express.
JagID3Merc zegt
@rubenpriest: Ik mis de E-Crafter in je verhaal? Volgens mij was die er eerder dan de elektrische Sprinter.
koeberg zegt
Met 1.890 kg aan lading haal je die 200 km natuurlijk bij lange na niet. Dus ga je voor de grotere batterij. Maar dan kun je weer minder meenemen. Hmm.. Lastig.
flutterby zegt
@koeberg: gewicht speelt maar een kleine rol in vergelijking met luchtweerstand.
lekbak zegt
@flutterby: hangt helemaal van het gebruik af. In de stad is gewicht belangrijker en buiten de stad is het luchtweerstand. Maar beide keren haal je lang niet de opgegeven waarde als je zwaar geladen bent. Ook op de snelweg speelt gewicht een rol.
Abdelaziz zegt
Ik rij gemiddeld 400 tot 500 km per dag met de bus en vol prop vol dat zal tie nooit halen ook niet met de grote batterij moet ik laden bij de laatste klant en zeker me pauze aan het einde van de dag pakken zie ik niet zitten
dutchneon zegt
Als je ergens een kleine pauze van 20min hebt dan zit er waarschijnlijk weer 150km bij.
Ik neem aan dat ze hem geschikt hebben gemaakt voor 22kW laden, dan staat hij in 2 uur weer vol voor de volgende chauffeur
laptom zegt
@abdel86: Dan is hij niets voor jou, maar misschien wel iets voor die miljoen andere witte busjes op de baan.
johnhert zegt
@laptom: Het meerendeel can de huidige witte busjes kunnen helemaal niets met zo’n kleine range. Misschien over 5 of 10 jaar…
LaLancia zegt
Grappig dat Fiat nog steeds dezelfde plafonnière gebruikt als in de 156.
raceboy23 zegt
Wel bijzonder om te zien dat op foto van het Navi scherm nog een stukje van het instrumenten paneel en de toerenteller te zien is…