De hatchback en station zijn er nu ook als volledig elektrische auto. De nieuwe Peugeot e-308.
Voorheen kon je de Peugeot 308 enkel krijgen met verbrandingsmotor, of als hybride in combi met een elektromotor. Volledig elektrisch, zoals het kleinere broertje de e-208, was er niet bij. Daar is nu verandering in gekomen. Peugeot introduceert de nieuwe e-308, een volledig elektrische auto.
De Fransen hebben een 54 kWh groot accupakket in de auto gestopt. Het opgegeven rijbereik is 400 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Snelladen kan met een max van 100 kW. Daarmee is de elektrische auto in minder dan 25 minuten van 10 tot 80 procent te laden. Thuis of publiek laden aan een reguliere paal gaat met drie fasen en 11 kW.
Het uiterlijk is ten opzichte van een gewone 308 niet heel veel anders. Peugeot houdt de verschillen bewust minimaal. Een nieuwe Peugeot e-308 naast een exemplaar met benzinemotor heeft toch een aantal kleine verschillen. Zo komt de e-308 met zijn eigen design velgen en zijn er de nodige badges te vinden. De grille is bijvoorbeeld wel hetzelfde gebleven. Een elektrische auto voor de automobilist die niet van de daken wil schreeuwen dat hij of zij elektrisch rijdt.
2023
De elektromotor levert 156 pk en 260 Nm koppel. Overduidelijk is de prioriteit van range over prestaties. In het persbericht communiceert Peugeot geen prestatiecijfers. De elektrische Peugeot e-308 komt medio 2023 op de markt. In de loop van de introductie zal er ongetwijfeld meer bekend worden over dit model.
drtim zegt
Hulde voor Peugeot! Een elektrische gezinsstation, wat een verademing tussen al die cross-overs.
karhengst zegt
Oogt een stuk minder budget dan de ID3. Wellicht dat men nog met een grotere accu komt in de toekomst, dan zou het zowaar een interessant model worden. Sowieso een streep voor vanwege de station.
donjunior zegt
Is de ID.3 nu de nieuwe ‘Tesla’ geworden.. als in.. onder elk topic over electro wagens moet deze auto een keer benoemd en afgezeken worden?
karhengst zegt
Beetje vreemde opmerking. De ID3 is de directe concurrent van VAG.
En ja, in dat directe vergelijk valt op dat PSA hier een model op de markt heeft gezet waar het interieur niet door Playmobil wordt geproduceerd. En hoezeer men ook beklaagd heeft over het infotainment bij Peugeot, de reviews van het systeem van VW zijn nog een stuk vernietigender.
Dat gezegd hebbende moet ik me wel bij Mashell aansluiten. Wat range en snelladen betreft laat Peugeot het hier wel afweten.
bischero zegt
Liever een e-208 bijtellen en de rest van het budget bruto bijschrijven voor een lekker dikke D-segment ICE station privé op de stoep.
Maar als je ‘moet’ shoppen van de baas in dit segment, zéker een mooie optie als station, slimme zet van Peugeot!
Elise zegt
Lijkt niet bepaald een topper qua specs te worden (range, prestaties, laadsnelheid). Hoogstens qua theoretische range afgezet tegen de omvang van het batterijpakket.
mashell zegt
Kleine accu, matig snelladen. Deze moet flink goedkoper zijn wil je dit boven een ID.4 of Enyaq kiezen.
camber24 zegt
Je moet hem vergelijken met de ID.3
Jozo zegt
Kleine accu maakt mega snelladen ook overbodig. En beter voor de accu (schijnt).
Plus, de meeste mensen zullen toch thuisladen
Dutchdriftking zegt
Bijzonder goed gelukt. Ik denk dat ik hem nog knapper vind dan de 508. En vele malen liever dit dan de ID-3. Doen ze goed bij Stellantis. Een doodnormale C-segment station, maar dan toevallig elektrisch.
bischero zegt
Giulietta koets erop 👍
Dutchdriftking zegt
@bischero: Laten we het hopen. En dan moet het natuurlijk wel een beetje sturen als een Alfa Romeo. Overigens zie ik een Alfa Romeo variant van de 508 ook wel zitten. Zeker als dit op basis van een nieuwe generatie volledig elektrisch en achterwiel aangedreven.
rutgerg zegt
400wltp en 100kwh snelladen is niet echt van vandaag de dag…
blogie zegt
Alles hangt af
arta zegt
Mooi ding! Zou een topper zijn als ze op 70kWh netto capaciteit hadden en 150kW kon snelladen. Of gewoon een hele scherpe prijs hanteren.
donjunior zegt
70kWh zou afdoende zijn. Snelladen boeit mij als EV rijder (ID.3 58kWh) niet zoveel daar ik vooral thuis laadt. Die ene keer per jaar op vakantie gaat het verschil met snelladen echt niet maken wat mij betreft (ervaringen uit het verleden bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar afgelopen vakantie was de auto met snelladen eigenlijk altijd weer vol voordat we terugkwamen van het toilet/lunch, kids zorgen er wel voor dat je altijd langer bezig bent dan je vooraf bedacht had.)
redbeams zegt
Nu alleen die tanden nog eraf van de sabeltandtijger
tjorque zegt
Kijk Peugeot zet een trend die ik kan waarderen…
Europees, elektrisch & break!!!
😍
Nu nog een maatje groter aub :)
sntial zegt
Break. Het enige juiste woord voor “station” :) 🇧🇪
Robert zegt
Hulde voor Stellantis, dat ze hiermee aangeven te luisteren naar de wens van veel Europese klanten. Nu nog even wachten tot deze EV er ook als Opel Astra op de markt komt. die ziet er m.i. namelijk nog net even wat fraaier uit.
willeme zegt
400 km WLTP is op zich goed genoeg, zeker als het komt door een 54 kWh-accupakket. Die grote accu’s zorgen ervoor dat een EV slechter rijdt dan noodzakelijk. Het gewicht van die grote accu’s is ridicuul. Dus beter focussen ze zich op de efficiency van de accu’s dan alleen de grootte. 400 km is niet denderend, maar redelijk OK. Dat snelladen is ook een wassen neus, naar mijn mening. Bij de meeste laadpunten ben ik al blij als het boven de 50 Kw is, meestal is het rond de 60-70, soms wat hoger. Daarbij denk ik dat Peugeot bewust heeft gekozen voor deze spec. De auto moet namelijk ook gewoon betaalbaar zijn. Als ze dit kunnen aanbieden onder die veel te grote en zware crossovers die beginnen rond de 50K, hebben ze mogelijk een winnaar in huis.
poes zegt
Precies, iedereen die hier zit te klagen bekijkt het meteen name vanuit de theorie.
Het lijkt er juist op dat Peugeot hiermee een heel erg afgewogen auto op de markt weet te zetten. Zéér interessant voor veel mensen.
doublechevron65 zegt
Mooi! Eindelijk geen rijdend ei 🥚
Jeroen zegt
WLTP 400km? Daar hou je even grofweg gerekend max 300 van over en snelladen met max100Kw. Dat zijn niet echt goede cijfers. Range is voor dagelijks gebruik in Nederland net aan voldoende, maar niet meer dan dat. Hier zal je toch echt een destination charger moeten hebben om met een gerust hart altijd terug te kunnen rijden. Zeker als je verwacht dat dit soort auto’s door vertegenwoordigers worden geleased, mensen die veel van plek naar plek rijden.
Leuk geprobeerd van Peugeot, maar de motorisering schiet behoorlijk tekort. De looks zijn wel prima, afgezien van die verschrikkelijk lelijke dagrijlichten voorop.
rulefollower zegt
Vandaag toevallig een 3008-e van de garage hier in Zwitserland meegekregen omdat ze echt niets anders meer hadden (en ze niet van deze auto afkomen).
Wat een drama met dat baby-stuurtje dat voor je console zit waardoor je niets op je “tellers” ziet.
Dat zogenaamde 3D display is ook niet om aan te zien. Ik dacht eerst dat er niet eens navigatie op zat.
Ik snap wel dat ze er niet van af komen.
Richmond zegt
Dan moet je het stuur beter afstellen qua hoogte/ diepte en je stoel
Robert zegt
Nou, zonder dat ik bekend ben met de genoemde 3008-e, kan ik je vertellen dat veel meer merken en modellen hier last van hebben. En ja, de zithouding heb ik hierbij zeker op een veilige ergonomie ingesteld.
ladyofthehouse zegt
Niet moeilijk dat ze er niet vanaf komen, dat model bestaat nog niet eens. Het kleine stuur is een kwestie van gewoon wording.
Ruben Van Dijk zegt
156pk is wel echt te weinig. 136 voor de E-208 en e-2008 is echt al weinig tot 40kmh trekt hij lekker op en dan zakt hij volledig in. Besef als je de E-308 SW heb en dan met 4 man en bagage ergens heen gaat, mag je duwen denk ik.