Even opletten als u een 308 of een C4 Picasso rijdt. Bij sommige exemplaren is sprake van een boutfout*.
Bouten aandraaien op het juiste moment, en ze vooral niet té vast zetten. Het is PSA pijnlijk duidelijk geworden dat dit tamelijk cruciaal is bij het bouwen van auto’s. De Franse merken hebben namelijk een terugroepactie op touw gezet voor een slordige 19.000 auto’s. Het gaat om 14.665 Peugeot 308’s die tussen 12-03-2013 en 2-12-2014 zijn gebouwd, en 4.558 C4 Picasso’s die in de periode 29-11-2012 – 2-11-2014 van de band rolden.
Uit het terugroepregister van de RDW blijkt dat PSA de auto’s – beiden gebouwd op hetzelfde modulaire platform – naar de dealer stuurt vanwege bevestigingsbouten in de wieldraagarmen die met een té hoog aanhaalmoment zijn vastgezet. Daardoor is de sterkte afgenomen, waardoor de bouten kunnen breken. In het minst erge geval treedt er dan speling op, in het ergste geval komt je wieldraagarm los. Dat is overigens nog niet aan de orde geweest. Wel zijn er Peugeot- en Citroën-rijders met klachten over bijgeluiden, waarna is overgegaan op de terugroepactie. Eigenaren worden per brief opgeroepen om naar de dealer te komen, die er verse bouten in draait.
*Kudos voor Automotive-Werkplaats voor de term boutfout.
knipperlichtje zegt
Zoo, dat is best een omvangrijke terugroepactie in Nederland, alle 308 SW’s tegelijk terug naar de dealer, dat wordt aanpoten.
jrk68 zegt
@knipperlichtje:
Ach, ze nemen tenminste wel hun verantwoordelijkheid en dat kan ik altijd waarderen.
Geen ontkennen, geen doofpot, gewoon doen wat je moet doen.
knipperlichtje zegt
@jrk68: ik weet wat je insinueert, maar daar heeft PSA ook een handje van. De 1.6 THP is een drama, pas na een aflevering van radar kwam er enige coulance.
kevin82 zegt
@knipperlichtje: intereseert jou dit nieuws dan? Mij geen ene bout! :) sorry iemand moest hem maken ;-)
almera-ga16det zegt
@kevin82: misschien dat er 3 likes gegeven worden omdat zij je grap goed vonden….. of uit medelijden
kevin82 zegt
@almera-ga16det: wat jij er van vind intereseert mij geen MOER…! Oh wacht dat is ook toevallig….
FlighTom zegt
@almera-ga16det: in jouw geval het laatste. Iets met een koekje en eigen deeg?
phaeton zegt
-edit: check!-
OT: Tja, wat doet men er aan. De processen niet op orde hebben gebeurt overal heb ik het idee, en PSA is een vaste gebruiker van recalls. Vervelend voor de lease jongens onder ons, maar soit.
depsycholoog zegt
Poeh. Niet mis. Wat zou dat kosten zo’n geintje, behalve reputatieschade?
depsycholoog zegt
@depsycholoog: trouwens gebeurt–> gebeurd
MaartenD zegt
@depsycholoog: pffff….taalpolitie..vermoeiend
parker zegt
Rammelt er eindelijk eens iets níet aan een Franse auto, breekt het meteen af omdat het té vast is geschroefd.. Paturainvreters, tssk
MaartenD zegt
Kunnen ze niet meteen ook alle Citroën cactussen voor onbepaalde tijd terugroepen. …pijn in mijn ogen
trustmeiamanengineer zegt
@maarten020: die fleuren het straatbeeld tenminste een beetje op, tussen al die dodelijk saaie grijze muizen muesli blikken.
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer: mooi dat je zo kan denken over just another flapdrol suv leasebakkie .. Met dikke stickers dan ..
dikdraak zegt
@lincoln: Behalve dan dat de Cactus geen veel te duur SUV-handtasje is dat weinig voor veel biedt, maar een betaalbare wagen is die toch veel ruimte heeft, goed rijdt en daarnaast een voor deze prijsklasse prachtig interieur en fenomenale stoelen heeft. De enige reden dat ik er op dit moment geen rijd is omdat ‘ie geen trailer kan trekken.
MaartenD zegt
@trustmeiamanengineer: weet je wat de overeenkomst is tussen jouw bilspleet en Citroën…..?
MaartenD zegt
@trustmeiamanengineer: kaktussen ;-)
knipperlichtje zegt
@maarten020: die zijn zo simpel dat er ook niets kapot kan gaan
SimonMc zegt
@Ricardo: het is mierenneuken, maar eigenlijk is het “kudos”.
trustmeiamanengineer zegt
Foutje moet kunnen. Kan dat er in de berekening een foutje is gemaakt, of in de fabriek is een verkeerd aanhaalmoment geïmplementeerd. Wordt wel aanpoten voor de garages, nu maar hopen dat ze de bouten daar wel op het juiste moment vastzetten…
Dizono zegt
@trustmeiamanengineer: Ja, het is te hopen dat ze dat niet op maandagochtend doen.
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer: of de computer de schuld geven .. Les 1 op de ingenieursschool ..
rufctr01 zegt
En dit wordt weer als veel bevonden! Hoeveel TSI-tjes moest VAG toen wel niet terugroepen. Beter op deze manier dan stil houden en stiekem de boel vervangen.
Nu roept er iemand over reputatieschade….als VAG dit heeft lult niemand over reputatieschade.
jrk68 zegt
@rufctr01:
Amen, en zo werkt toutes het journaille mee aan de perceptie dat Duitse degelijkheid nog bestaat en Fransen per definitie rommel maken.
Goed dat PSA dit niet onder de mat schuift en dat mag best vermeld worden.
desjonnies zegt
@rufctr01:
Dass isst niecht So !!!!
Gehe deine mund spuhlen sofort ja !
Dipl Ing. Dr . T.S.I. von Cilinderkopf
parker zegt
@rufctr01: vw heeftTSI’tjes helemaal nooit teruggeroepen, ze lieten ze gewoon stukdraaien en deden vervolgens alsof hun neus bloedde (“nog nooit geziennnn…”)
berend_fritsema zegt
Hoe werkt dit precies? ik rij een 308SW van 11-2014. geldt het ook voor de sw en krijg ik er bericht van?(als het voor mij geldt) reactie zou fijn zijn!
jrk68 zegt
@berend_fritsema:
Als jouw auto hier bij zit, dan krijg je keurig bericht thuis.
Zelf meerdere terugroepacties mee gemaakt, niet bij PSA, maar ik kreeg elke keer een uitnodiging om een afspraak te maken met mijn dealer.
reggie-boy_rood zegt
Ik ben nu fout aan het bouten
legoblokje zegt
hmm ja.. beetje gerammel aan de achteras…nooit opgevallen.
Heb liever dat ze wat doen aan me versnellingsbak. Daar zit ook een rammel/ratel in, en nee, ik schakel niet verkeerd.
room850 zegt
Misschien sporen ze dan ook evt de dader op van het voorval met de fiesta die een koprol deed
mrrallycross zegt
Beginnersfout, wel goed dat ze ze terugroepen.