Om uit de rode cijfers te geraken zet PSA (Peugeot-Citroën) tot 2018 de schaar in het modellenaanbod. Grofweg de helft van de modellen wordt geschrapt.
Terug naar de kern van je bedrijf, het is een strategie die automakers in nood in het verleden heeft geholpen (hoi, Ford!), en ook de strategie die de nieuwe CEO van PSA, Carlos Tavares, najaagt. Heel verrassend is het niet, Tavares vond zijn nieuwe baan nadat zijn vorige werkgever, Renault (hij was er COO), hem er uitbonjourde. Het plan dat nu gelanceerd wordt heet Back in the Race vertoont overlappen met Renaults Drive the Change-plan.
Momenteel voert PSA 45 modellen, waaronder de auto van het jaar, de Peugeot 308. Dit worden er 26.
DS wordt een apart merk
In China is de DS-lijn al een apart merk, in de rest van de wereld was dat niet het plan. Onder het nieuwe management komt PSA hier nu op terug, overal ter wereld moet DS in de toekomst als premiummerk door het leven gaan.
‘The group will continue to reposition the three brands, while clarifying their lineups’, aldus PSA. In februari namen de Chinese firma Dongfeng en de Franse staat een aandeel in het concern, in ruil voor een broodnodige kapitaalinjectie.
screamer zegt
3: DS3, DS4, DS5
8: C1, C3, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 Picasso, C4 Grand Picasso, C5
7: 108, 208, 2008, 308, 508, 5008, RCZ
hmm, dat zijn er maar 18 die ik uit mijn hoofd zo weet. Waarschijnlijk tellen de (mini)-busjes dan ook nog mee. maar dan nog? Hoe komen ze op 45?
screamer zegt
@screamer: oja, alle 3/5/station varianten natuurlijk nog, dat telt ook wel aardig op (vooral bij Peugeot)
Orichy zegt
@screamer: D’r zijn nog de DS 5LS, DS SUV(Wild Rubis), DS9, Peugeot 301, 206+, Citroën C4 Alizé en nog wat van die gebakjes voor de aziatisch en zuidamerikaanse markt.
Orichy zegt
@Orichy: C4 Elysée, in plaats van C4 Alyzé.
Hubert zegt
Goed idee.
Zie Alfa en Lancia…
norge zegt
@Hubert: Zelfde gedachte hier, meer aanbod lijkt me beter.
gregorius zegt
@norge: meer aanbod kan ook leiden tot vaste meer kosten (verschillde machines, hogere opslagkosten) en canibalisme van de afzet van eigen modellen andere modellen. Daarom lijkt mij de Cxx en DSxx opzet juist een goede.
Maar goed, we zullen t wel zien, Hopelijk voor onze ogen is de DS-lijn winstgeven genoeg! Vind het heerlijk om ze te zien rondrijden.
deladude zegt
@Hubert: Het werkte wel voor Ford. Is maar net welk voorbeeld je aanhaalt
MDA zegt
Zolang ze die cactus maar gaan maken vind ik alles prima!
Neptukker zegt
Kan deze CEO ook ff bij BMW aan de slag gaan?
chimaera zegt
@Neptukker: Ik dacht hetzelfde. Ik ben BMW liefhebber, altijd geweest, maar mijngod, wat brengen ze veel modellen op de markt!
escort77 zegt
@chimaera: met één groot verschil: BMW breekt record na record, dan is het dus niet nodig te snijden in het aanbod.
gezondverstand zegt
De kosten zullen flink dalen, maar de verkoop zal zeker ook afnemen.
Hoe meer keus hoe meer potentiële klanten. Zie de Duitse merken als voorbeeld. Die vullen elke niche zodat je altijd wel bij ze terecht kunt.
Als het aantal modellen vermindert dan is het te hopen dat het aanbod binnen elk model flink meer wordt. Dus niet meer verplicht een bepaalde trim of motor als je een automaat wil.
parker zegt
Ze kunnen beter eens het mes in de vakbonden zetten willen ze ooit kunnen concurreren.
mashell zegt
@parker: natuurlijk, als de leiding het niet goed doet, verkeerde aanbod op de verkeerde markten, dan moeten de werknemers maar weer bloeden. Als VW, Ford en Opel in Duitsland kostenefficiënt kunnen produceren dan kunnen de Fransen dat ook in Frankrijk, dan zijn de werknemers helemaal niet het probleem.
parker zegt
@mashell: wat een kul. Frankrijk en Duitsland op één hoop vegen op dit vlak raakt kant noch wal.
Jansen zegt
Dat is dan exit hydropneumatique ben ik bang… Zeker aangezien de c5 de laatste is waar het mondjesmaat op geleverd wordt.
Orichy zegt
Het verschil in het veel verschillend aanbod, zit hem in de te veel verschillende onderdelen bij PSA. BMW heeft dat beter voor elkaar, alle modellen hebben grote overlappingen, qua onderdelen, dat scheelt heel erg in de kosten.
Daar kan BMW prima nog wat niche modellen aan toe voegen.
PSA moet eerst reorganiseren, voordat het aan het nieuwe productieproces kan beginnen, ala BMW.
Het lijkt misschien dat veel onderdelen binnen de PSA-groep worden gedeeld, maar men is te losgeslagen in het proces.
De DS modellen zijn een verrijking op de openbare weg, dat vindt de klant, daar wordt nu gebruik van gemaakt, de toekomstige C-modellen en 08-serie’s zullen in basis straks DS-modellen zijn, maar met een meer mainstream uiterlijk en goedkoper interieur materiaal.
Het lijkt mij wel een oplossing om de misère te lijf te gaan.
Benny_Weisz zegt
Slimme zet. Zo houden ze straks tijd over om de kwaliteit te verbeteren.