VAG-burn incoming.
Het Franse PSA-concern, met de merken Peugeot, Citroën, en DS onder zijn hoede, komt temidden van dieselgate met een opmerkelijke stap: vanaf de komende lente is het van plan het verbruik en de uitstoot van zijn modellen niet meer volgens de gestandaardiseerde NEDC-richtlijn te meten, maar volgens ‘real world conditions’.
De immer eigenzinnige Fransen wachten hiermee niet totdat de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) eindelijk rijp is om in Europa ingevoerd te worden (daar valt iets voor te zeggen, dit kan nog eeuwig opgerekt worden), maar trekken hun eigen plan. De zet heeft vooral PR-waarde, want a) tests zijn niet voor niets gestandaardiseerd (voor een gelijke uitkomst) en b) voor in de autofolder en bij de RDW komt je als fabrikant niet onder de NEDC-procedure uit.
Onafhankelijk orgaan
Heel concreet wordt PSA nog niet, wel geeft het aan dat ‘een onafhankelijk orgaan’ gaat toezien op de nieuwe verbruiksmeting. Deze wordt uitgevoerd op de bestverkopende modellen van de groep (zoals de bovenstaande 208) en zal alleen brandstofverbruik en CO2 meten. Geen NOx-meting dus, van de automaker wier dieselmodellen in Europa 65% van de totale verkopen uitmaken.
Het feit dat niet alle modellen een dergelijke nieuwe test krijgen geeft aan dat we het initiatief vooral als service/borstklopperij/aantonen dat PSA heel zuinige motoren kan bouwen* gezien moet worden, bovenop de gangbare testmethoden. Maar het is vooral een lange Franse neus naar het Volkswagen-concern.
*doorstrepen wat niet van toepassing is.
camber24 zegt
Het beste jongetje van de klas is vaak het minst populair. Ik hoop niet dat Peugeot alsnog de deksel op de neus zou krijgen.
martinus zegt
@camber24: Wat ik niet snap, is waarom auto’s die meer verbruiken meer belast worden door de overheid.
Een warmer klimaat is een aangenamer klimaat, en een hoog verbruik zijn meer accijnsinkomsten.
lekbak zegt
@martinus: een warmer klimaat zorgt ook voor een grilliger klimaat. Bovendien is het smaak gerelateerd. Van mij hoeft het nooit boven de 22 graden te komen, daarboven wordt lichamelijk werk namelijk onaangenaam. Tegen kou kun je je kleden, tegen warmte niet.
norge zegt
@lekbak: Meer vrouwen in bikini heb ik niks op tegen…..
dunhozzie zegt
@norge: Weet je het zeker? Dan bedoel je vast niet alle vrouwen. Niet elke vrouw is Doutzen Kroes ;-)
bouwvakkert zegt
@norge: Zolang het niet willem zijn zus is.
406_v6 zegt
@martinus: ben je nou zo dom??? Alle veronderstelde extra inkomsten gaan dan linea direct naar zaken als zeewering, hogere/bredere dijken, gemalen enz. Nog afgezien van de effecten op langere termijn voor de flora, fauna en de homo sapiëns.
martinus zegt
@406_v6: Die 3 CM dijkverhoging per 50 jaar zijn de kosten niet.
Tevens als je op CO2 emissie wilt sturen, dan is een beetje handelen in de marge als je alleen de automobilist pakt. Slechts 8% van de co2 emissies van NL zijn auto gerelateerd, ondanks keiharde regulatie en extreem hoge belasting veranderd er weinig aan dat percentage. En stuurt de overheid nauwelijks op de 92% waar ze wel impact op kunnen maken.
Maar zolang de energieboeren een sterkere lobby hebben dan de automobilisten zal de automobilist zal de verandering in co2 emissies ook vrijwel nul zijn in ons land.
BaRa zegt
@martinus: De dijken zijn er niet om de hogere zeespiegel tegen te houden. Ze zijn er om stormtij tegen te houden. En dat wordt er met grilliger weer echt niet minder om…
dracae zegt
@martinus: Lees de KIJK van deze maand ff, dan snap je dat ook wij als autoliefhebbers aan het klimaat moeten denken. Al was het maar omdat het lastig rijden is als de wegen onder meters zeewater staan…
martinus zegt
@dracae: Mijn advies: Elektrisch rijden is de toekomst, dus pak je kans hier en nu, zolang de overheid die manier nog niet zwaar belast, en zelfs sponsort.
EFB zegt
Ach, zo’n 15 jaar geleden kwamen de opgegeven verbruikscijfers gewoon nog overeen met de realiteit. Dus echt revolutionair of vernieuwend is het niet. Al is het natuurlijk wel weer een stap in de goede richting..
Author zegt
Is het niet ook een lange neus of vinger richting Europa?
Arnoud zegt
Chapeau!
Dutchdriftking zegt
Het idee vind ik sowieso erg goed. Een meting voor je C02 belasting en een meting die daadwerkelijk overeenkomt met de praktijk.
mashell zegt
Op welke wijze gaat het Peugeot helpen als zijn een realistisch getal publiceren en alle andere een gestandardiseerd maar veel lager getal? Want wat is eigenlijk een realistisch praktijk verbruik? De een rijdt in de stad, de ander op het platteland en weer een ander vooral op de snelweg.
reistje zegt
@mashell: Buiten de verschillende omstandigheden ligt het natuurlijk ook erg aan rijstijl. Zeker met die moderne kleine turboblokken maakt dat een flink verschil.
Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaan testen aangezien dat een goede verbruikstest samenstellen nog niet zo simpel is als het klinkt.
berlinetta zegt
@mashell: Het gaat de merken van PSA niet direct helpen, maar het helpt de consument. En dat is ook hoe het zou moeten zijn. Ik vind het verbazingwekkend dat er nog geen wetgeving bestaat die bepaalt dat consumenten de werkelijke cijfers moeten publiceren i.p.v. de theoretische cijfers.
Daarnaast is het nu ook al gebruikelijk dat er verschillende verbruikscijfers (stad, snelweg etc.) worden gepubliceerd. Dan kan ook met realistische verbruikscijfers.
sir_smokalot zegt
ergo mijn opmerking over standaardisering. Ik vermoed dat ze een alternatieve verbruikscyclus hebben bedacht.
clarkson zegt
Het zal niet heel veel verschillen. Het is bijna mogelijk om aan de huidige verbruikscijfers te voldoen in de praktijk. Of sommige rijden al zo zuinig.
choi zegt
Onze regering zit al te handenwrijven. Meer slurp meer tax, meer co2 meer tax… En onze auto’s worden dan nog duurder. Of is dat te simpel gedacht…
123bat zegt
Doen ze allang… Mijn ’94 Peugeot 205 Automatique haalt 12,5 km/ liter conform verbruiksopgave…
Hubert zegt
Maar daar waar VW op nat gaat : de NOx cijfers, die gaan ze niet meten…
Makkelijk scoren zo voor PSA.
berlinetta zegt
@Hubert: De consument is toch alleen geïnteresseerd in verbruikscijfers.
mout zegt
Ik zie hier geen sneer naar VW in. Het gaat in dieselgate helemaal niet om CO2.
PSA heeft niet meer of minder dan VW de modellen speciaal gebouwd voor de NEDC. Maatregelen die geen enkele invloed hebben op praktijkgebruik, maar wel op de NEDC, zoals elektrische i.p.v. klassieke bekrachtiging, kleine ruitensproeiertankjes of speciale NEDC-banden heeft PSA net zo goed genomen.
Over een paar jaar gaat alles over naar de nieuwe methode van uitstoot meten. Ik vind het niet meer dan logisch dat je je klanten daarop voorbereidt, door in de tussentijd dit soort stappen te zetten.
Zeg, wat die nieuwe cyclus betreft: Ik ben benieuwd wat daarvan de gevolgen zijn voor de EU-afspraken met de industrie, zoals waarover jullie vorig jaar berichtten. http://www.groen7.nl/fiat-en-bmw-halen-co2-doel-niet/
Ik ben bang dat de industrie het oppakt als een moment voor een ‘reset’. Nieuw nul-meting onder de nieuwe cyclus, en ten opzichte daarvan voorzichtige nieuwe doelen stellen. Dat zou juist de Duitse industrie, die drijft op de zware luxe modellen, wel erg goed uitkomen.
Benoche zegt
PSA…. dat wil ik zien ivm CO2!
Ik rij nu een Citroen C4 Grand Picass, 2 liter en 150pk… MAAR officieel 102gr/co2!
Dat is nu echt hééél moeilijk te geloven ;-)
thomasthomas zegt
Iedereen valt over dieselgate maar voor iedereen zou verbruiksgate veel interessant zijn. Eerlijke cijfers. Goede stap van PSA.