Eindelijk is het dan zover: General Motors en PSA (Peugeot Citroën) hebben de eerste details van hun Global Strategic Alliance bekendgemaakt.
Ze gaan samen onderdelen inkopen, maar ook samen (veel) nieuwe modellen ontwikkelen. Opel/Vauxhall en Peugeot/Citroën zullen nauw met elkaar verweven worden in de toekomst, de plannen met betrekking tot nieuwe platforms/modellen worden als volgt omschreven:
– A joint program for a compact-class Multi-Purpose Van for Opel/Vauxhall and a compact-class Crossover Utility Vehicle for the Peugeot brand.
– A joint Multi-Purpose Vehicle program for the small car segment for Opel/Vauxhall and the Citroen brand.
– An upgraded low CO2 small car segment platform to feed Opel/Vauxhall’s and PSA’s next generation of cars in Europe and other regions.
– A joint program for mid-size cars for Opel/Vauxhall and the Peugeot and Citroen brands.
Als we dit proberen te vertalen dan lijkt het eerste platform te slaan op de opvolger van de Opel Zafira, die blijkbaar op hetzelfde platform komt te staan als een Crossover van Peugeot. We gokken daarbij op een opvolger van de Peugeot 4007 (nu nog samen met Mitsubishi) of de Peugeot 3008.
Het tweede platform lijkt te verwijzen naar een gezamenlijk platform voor de Opel/Vauxhall Meriva en de Citroën C3 Picasso/Peugeot 2008.
Platform drie schijnt te hinten op kleine, zuinige stadsauto’s die gezamenlijk ontwikkeld worden. Dat lijkt te verwijzen naar de opvolgers van de C1/107 en Corsa (en Adam?).
Tot slot wordt er nog gesproken over ‘mid-size cars’ oftewel het segment van de Opel/Vauxhall Insignia en de Citroën C5/Peugeot 508. Er gingen al langer geruchten over het samenvoegen van deze productlijnen.
Maar wanneer is het dan zover? Volgens GM & PSA moeten we nog geduld hebben tot eind 2016(!) voordat de eerste modellen op de markt zullen verschijnen. De komende jaren hoeven we dus nog niks schokkends te verwachten.
Wel zullen GM & PSA alvast beginnen met het gezamenlijk inkopen van onderdelen om zodoende kosten te besparen. Op termijn willen beide concerns $2 miljard op jaarbasis besparen.
Over een eventuele joint venture waar eerder over werd gespeculeerd is vandaag niks bekend gemaakt.
PS De aandelen PSA staan bijna 5% in de min op de Franse beurs.
gorre zegt
en volgend jaar sluiten er 10 PSA en Opel fabrieken
Het nieuws over GM en PSA in nog wisselvalliger als het Nederlandse of Belgisch weer !
solmatje zegt
Wel verdorie, blijkt dat samenwerken en het delen van onderdelen toch de enige oplossing te zijn om te overleven en geld te verdienen..
solmatje zegt
@solmatje: (als je aan massaproductie doet)
E34M5Touring zegt
Betekent dit ook dat PSA stopt met de samenwerking met Toyota (C1/107/Aygo)? Ik denk dat de diesel/hybride lijn van PSA wel interessant is voor Opel. Zij hebben nu wel de Ampera maar een Insignia 14% bijteller diesel is natuurlijk wel lekker in je gamma. En een Zafira/Picasso/5008 combo kan wel goed werken.
robbie zegt
@E34M5Touring: dat lijkt wel voor de hand te liggen, maar de volgende generatie C1/107/Aygo zal (gok ik) nog wel gezamenlijk ontwikkeld worden. Die komt namelijk al over een jaar ofzo. En aangezien de eerste GM-PSA producten pas in 2016 komen zal de 2e generatie 107/C1/Aygo nog wel door PSA en Toyota samen gedaan worden.
E34M5Touring zegt
@robbie: Ok, die zal dan wellicht een korte looptijd krijgen. Ik zie Toyota nog niet zomaar met GM in zee gaan. Dus zullen ze vanaf 2016 toch met andere techniek gaan werken. Toyota levert nu (via Daihatshu) de aandrijflijn.
robbie zegt
@E34M5Touring: waarom een kortere levensduur? Dat is nergens voor nodig.
Het is niet zo per 1 januari 2017 er alleen nog maar GM-PSA producten gemaakt mogen worden. Dat soort zaken worden langzaam uitgefaseerd.
Toen Ford Land Rover kocht van BMW hebben ze ook nog jarenlang BMW motoren gebruikt. Zegt allemaal niks.
RoT___ zegt
@E34M5Touring: Bedenk je dat modellen een looptijd hebben van een jaar of 6-7. Een auto ontwikkelen die slechts tot 2016 op de markt blijft is niet rendabel ivm ontwikkelingskosten lijkt mij, al helemaal niet met kleintjes waar maar weinig marge op zit. De Aygo/107/C1 lopen ondertussen al weer mee sinds 2005, ondanks dat ze nog steeds goed verkopen vermoed ik wel dat er gewerkt wordt aan de opvolgers.
bobb zegt
Mis Chevrolet in dit verhaal, bv C1/107 en Spark/Agila.
robbie zegt
@bobb: Chevrolet = ontwikkeling in Korea (ex-Daewoo).
Aangezien PSA & Opel/Vauxhall allebei in Europa zitten is het logisch dat die 2 samenwerken.
bobb zegt
@robbie: Goed maar daarom zouden ze wel op een zelfde platform kunnen bouwen.
robbie zegt
@bobb: tsja, dat hangt er een beetje vanaf. Als het plan idd is om Opel, Vauxhall, Citroën & Peugeot in 1 nieuw concern te proppen dan is het logisch dat Chevrolet daar weinig mee te maken heeft. Lees dit artikel maar eens:
http://www.autoblog.nl/gaan-opel-peugeot-en-citroen-met-elkaar-fuseren
desjonnies zegt
Dit is de enige manier om te kunnen overleven in een markt waar winst tot 0% is gereduceerd en de ontwikkelingskosten gigantisch zijn.
V.A.G. doet dit al jaar en dag op een succesvolle manier.
Terecht de opmerking over de Toyota Aygo maar ook de Opel varianten van bedrijfswagens, die nu bij Renault worden ingekocht zullen onder druk komen te staan.
Het is de toekomst van de Europese auto industrie, Keiretsu te gaan denken, op straat elkaars concurrent, maar in productie en ontwikkeling elkaars kennis, know-how en kosten delen.
awesome zegt
@desjonnies: PSA heeft ook bedrijfswagens he. Als domino-effect vraag ik me dan wel weer af wat dit voor Fiat gaat betekenen…
desjonnies zegt
@awesome:
Weescht niet verbaasd als FIAT dit warme nest voor Europa ook gaat bewonen.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Citroen heeft een nieuwe Jumpy nodig. Daar is bij Opel wel wat te regelen. Zij zullen de know how van de Renault inmiddels zelf ook onder de knie hebben.
RoT___ zegt
@E34M5Touring: De Jumpy is uit de samenwerking met Fiat de enige die van PSA af komt. Althans, gekeken naar het feit dat daar de welbekende 1.6HDi in ligt en het dashboard ook PSA is. De Jumper of Nemo daarentegen zijn weer Fiat producten. Correct me if I\’m wrong, dit zijn pure aannames op wat ik zo zie.
E34M5Touring zegt
@RoT___: Citroen en Peugeot maken beide gebruik van HDI motoren. Ook in de Jumper en Boxer. De Nemo/Bipper/Fiorino is inderdaad een Fiat project. Alle modellen zijn gezamelijk ontwikkelt. Het nadeel voor PSA is vaak het verschil in prijs en leasevoorwaarden met Fiat waardoor bijv. de Ducato er gunstiger uitkomt.
bobb zegt
@desjonnies: Helemaal als je kijkt naar de samenwerking tussen Renault en Mercedes.
solmatje zegt
@desjonnies: Kijk uit wat je zegt over de V.A.G.! Die succesvolle formule wordt hier niet gewaardeerd.. -_-
Je hebt trouwens helemaal gelijk in mijn ogen.
dedon zegt
Denk dat het 2e platform wat Opel betreft meer de opvolger van de Agila moet worden. De Adam is er net, en de Corsa lijkt me daar te groot voor.
robbie zegt
@dedon: “de Adam is er net” is natuurlijk argument.
We hebben het hier over auto’s die na 2016 op de markt gaan komen (of veel later).
De Adam komt in 2012/2013 + 6 jaar = 2018/2019 precies op tijd voor een samenwerking met PSA dus.
dedon zegt
@robbie: Mogelijk allebei dan.
mout zegt
Kennen we ook een voorbeeld van een merk dat beter werd van een samenwerking met GM? (AR,Saab)
bobb zegt
@mout: Euh Vauxhall?
mout zegt
@bobb: Als dat het recentste voorbeeld is, hoop ik dat ze in Frankrijk goed op hun tellen passen. Moet er niet aan denken dat Citroën de weg van Alfa en Saab gaat.
awesome zegt
@mout: SAIC. Die hebben een jv met GM: Shanghai GM.
En dat schijnt best goed te gaan…
Justawheelchairguy zegt
Ben benieuwd hoe lang dit stand houdt..