Carlos Tavares ziet nog de nodige beren op de weg. Dat gezegd hebbende wil hij PSA wel opstuwen in de vaart der volkeren.
Carlos Tavares heeft zijn toekomstplannen voor PSA nog eens toegelicht. In 2020 moet de helft van het gamma van de fabrikant ‘geëlektrificeerd’ zijn, als in hybrides of EV’s zijn. Vervolgens moet in 2025 de volledige line-up uit EV’s bestaan. Een duidelijk streven dat in lijn is met dat van zo’n beetje alle grote autofabrikanten, zou je zeggen.
Toch maakt Carlos zich de nodige zorgen om het feit dat ‘we’ nu net lijken te doen alsof de EV-toekomst van auto’s een done deal is. De maatschappelijke implicaties van het maken van deze switch zijn volgens de CEO veel te groot om te overzien. De autowereld moet dan ook niet de illusie hebben dat zij dit in haar eentje kan bolwerken, aldus Tavares:
What I wonder about is who is taking the 360 degree view? There is so much more to consider than selling electrified cars, from the battery creation to the battery recycling, from the rare metals being used to the extraction techniques to get them, to what it means for taxation, the total cost of ownership, the charging point infrastructure and more. If you want clean energy you need to ask how you produce that energy.
Verschillende kritische denkers zullen dit zelf ook wel bedacht hebben, maar het is toch opvallend dat een hoge pief in de autowereld dit sentiment gewoon uitspreekt, vooral in het kader van het presenteren van toekomstplannen. Vaak zijn praatjes over elektrificering toch vooral ronkende halleluja-verhalen en PR-geneuzel over hoe begaan fabrikant X wel niet met de wereld is. Volgens de bonus-achtervolger moeten we ons niet blindstaren op dit positieve verhaal, omdat dat weleens grote negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor de autobranche en de maatschappij in het algemeen:
From my perspective, the current strategy around this 360 degree view is lacking clarity. The car industry is moving quickly and strongly, but from cities to governments I am a little worried that the answer is that nobody has a cohesive approach. If they miss something then the whole strategy could backfire on us, not just as an industry but on citizens as a whole.
Stof tot nadenken, dunkt ons…
thesis zegt
Eens. Ik hoop nog steeds op een doorbraak op het gebied van waterstof.
snowbird zegt
@thesis: Helemaal mee eens !
fanboy zegt
@thesis:
“If you want clean energy you need to ask how you produce that energy.”
Bij waterstof moet je nog 3 keer zoveel energie produceren vanwege de brakke inefficientie van de hele keten. Dus dan maak je het probleem wat hij schetst alleen nog maar erger.
thesis zegt
@fanboy: Dat klopt. Ik bedoelde dat ik hoop dat er een efficiëntere manier gevonden wordt voor de productie van waterstof.
fanboy zegt
@thesis: Er was hooguit een kosteneffectievere manier met gas waterstof te produceren (aardgas of LPG weet ik niet meer welke het was). Maar dan doe je het natuurlijk niet meer voor het milieu, want dan kun je dat gas beter in auto’s stoppen.
Crosscabouter zegt
@fanboy: maar met windmolens maak je ook in de nacht stroom, waarmee je dan waterstof kunt produceren en overdag gebruiken om ons van energie te voorzien.
ghost zegt
Hij heeft wel gelijk.
Edge zegt
Het zal mij echt een rotzorg zijn of de automobiel van de toekomst op waterstof, elektriciteit of iets anders rijdt, maar we moeten niet blind de vaart der volkeren volgen en doen alsof we zo groen bezig zijn met elektrische auto’s die op vuile elektriciteit draaien of qua productie juist niet goed voor het milieu zijn. Af en toe een beetje tegengas in de vorm van een relativerende en kritische blik kan wat mij betreft nooit kwaad, dus ik juich de uitspraken van Tavares dan ook geheel toe. We moeten ons niet blindstaren op die elektrische auto, maar ook kijken naar de alternatieven en het vergroenen van de hele keten.
ff40 zegt
@Edglinksigene: kortom wat vaker de linksigen links laten liggen en realistisch worden
vtechlover zegt
@Edge: niks is groen. maar een file in de parkeergarage met 100 elektrische of brandstof auto’s, dan weet ik wel waar jij liever tussen staat.
lekkerlinksrijden zegt
@vtechlover: buiten in de zon op het terras met een biertje?
gove zegt
mooi dat zo’n man dit uitspreekt i.p.v. jaknikken en met de meute meegaan,
gregorius zegt
Elke keer als ik dit soort dingen lees, moet ik denken aan dat stukje van Lubach: bomen omhakken in Amerika; die per schip naar Europa vervoeren om hier te verbranden; en dat mogen we dan groene energie noemen. Gestoord.
Wat deze man eigenlijk zegt: wie maken die auto’s wel; wees niet bang. Maar jullie halve zolen zijn er nog niet klaar voor. En gelijk heeft ie.
ty5500 zegt
Denk dat zijn uitspraken ook te relativeren zijn omdat Psa nu niet echt een koploper is in elektrische auto’s en al een achterstand heeft. Dat geef je als CEO niet zo graag toe.
desjonnies zegt
@ty5500:
De opmerking waarvan je wist dat’ie zou komen
gumz zegt
Stroom opwekken is inderdaad niet altijd milieuvriendelijk. Maar iedereen doet altijd alsof de olie aan de pomp daar daadwerkelijk naar boven gehaald is. Het oppompen, transporteren met een olietanker, raffineren, naar de pomp brengen om het dan nog eens op te branden lijkt me toch ook geen goede zaak voor het milieu. Ps: Ik ben geen expert in het maken van benzine / diesel.. Gewoon mijn bescheiden mening.
bitd zegt
@gumz: ik denk ook dat niemand het met je oneens is, maar het gaat meer om de keuze; wat dan wel? Elektriciteit heeft 2 hele grote nadelen, de opslag en het transport. Olie is lekker makkelijk op te slaan, heb je het ergens anders nodig verplaats je het makkelijk en komt “gratis” uit de aardkloot.