Kom maar op!
Nadat het internationale autojournaille haar biezen had gepakt en met gehaaste spoed vertrok uit de walmende hoofdstad van Frankrijk, kwamen er enkele dagen na de Paris Motor Show nog berichten over binnen. Een van de meest sappige geruchten die daar aan het licht was gekomen, was het idee dat Peugeot een krachtige versie van de nieuwe 508 in de pijplijn had zitten. Vandaag lijkt Peugeot dit zelf te bevestigen.
De Fransen sturen er zojuist namelijk een persbericht uit, waarin staat dat ze momenteel hard werken aan de ontwikkeling van een nieuwe reeks geëlektrificeerde sportieve auto’s. Peugeot’s niet-sportieve hybride voertuigen moeten vanaf volgend jaar op de markt komen, in de vorm van o.a. de 3008 HYBRID4 en de geëlektrificeerde versies van de nieuwe 508 (rijtest).
Daarna, in 2020 om precies te zijn, wil de Franse autofabrikant zijn nieuwe reeks (deels) elektrische sportieve auto’s op de markt brengen. Deze auto’s worden samen ontwikkeld met de verschillende Peugeot Sport teams. Peugeot wil momenteel nog geen concrete voorbeelden geven van welke modellen we ons hierbij precies moeten voorstellen, maar de kans is aanzienlijk dat de 508 inderdaad een van de gelukkigen zal zijn.
Hoewel er momenteel nog geen specifieke details bekend zijn over de aandrijflijn van deze toekomstige 508 R, is de verwachting dat de bolide twee elektrische motoren krijgt i.c.m. een door Peugeot Sport opgevoerde 1.6 PureTech-benzinemotor. Bij elkaar moet dit ongeveer 350 pk opleveren. Net als de rest van de toekomstige sportieve hybride modellen moet ook deze 508 R weinig schadelijke stoffen uitstoten. Wellicht worden de 208 en 308 eveneens onder handen genomen.
Voor de teams die wereldwijd uitkomen onder Peugeot Sport betekent dit overigens dat ze zich in enkele gevallen terug zullen moeten trekken uit raceklasses. Het fabrieksteam van Peugeot verlaat aan het eind van dit jaar bijvoorbeeld het Wereldkampioenschap Rallycross (WRX). Dit terwijl ze aan het begin van 2018 pas als volwaardig fabrieksteam zijn ingestapt.
De raceklasse heeft momenteel nog weinig concrete plannen om de serie te elektrificeren. Hoewel de organisatoren wel hebben gesproken over een elektrische klasse, is er momenteel nog niets officieel. Het WRX heeft de plannen momenteel “uitgesteld tot 2020” om nieuwe fabrikanten de kans te geven deel te nemen aan het kampioenschap, maar hierdoor zijn zowel Audi als Peugeot nu uitgestapt. Ondergetekende vermoedt trouwens dat het ook te maken kan hebben met de bijna hilarische dominantie van Johan Kristoffersson en Volkswagen, maar goed, dat zal Peugeot zelf natuurlijk niet toegeven.
kevindb zegt
Leuk! En dan nog die motor in een coupe koets leggen zoals de 406 en 407 coupe.
kennone zegt
@kevindb: motor? Dit is een 1.6 he,, echter wel met 350pk dankzij wat elektro power, maar doe mij maar een dikke 6 pitter????
viezefreddyw zegt
@kennone: Ik dacht dat jij meer van de vijfcilinders was.
user888 zegt
@kennone: Je weet dat ze uit zo’n 1.6 al 270PK kunnen halen zonder elektra, doe mij dat maar ipv het gewicht van een 6 pitter in de neus, of het gewicht van al die accu’s.
techniekmeneer zegt
@user888: Alleen zal een dikke 6 cilinder met 270 pk langer mee gaan dan een 1.6 met 270 pk…
berlinetta zegt
@techniekmeneer: Daar heb je alleen last van als je de auto helemaal op wil rijden.
PunicaOase zegt
@techniekmeneer: daar ben ik ook altijd bang voor… en volgens mij is die 1.6 van Peugeot een ‘ramp’, tenminste dat is toch dat wanding dat ook in de Cooper S lag..?
rufctr01 zegt
@punicaoase: de 1.6 van BMW is dat!
sidney zegt
@rufctr01: van 2007 tot 2010 was dat wel het N14 blok van peugeot, daarna kwam het N18 blok van BMW in de Mini’s
e90320d208pk zegt
@techniekmeneer: Dat lulverhaal gaat al lang niet meer op.
johnhert zegt
@e90320d208pk: In principe wel hoor. Maar een goed 1.6 blok gaat langer mee dan een slechte 6 in lijn. Peugeot is alleen wel erg goed in slechte 1.6 motoren te bouwen…
rufctr01 zegt
@johnhert: het is een BMW-Prince motor, jammer joh!
johnhert zegt
@rufctr01: Mij niet bekend, in dat geval is Peugeot goed in slechte motoren in te kopen. Gelukkig is de rest van de auto wel om over naar huis te schrijven…
peug206 zegt
@johnhert: tja de thp motoren waren niet geweldig. De lijn ervoor (tu5jp4) was een 1.6 waar je bij een benzine rustig 3 tot 4 ton op kon rijden zonder serieuze kosten. Alleen de uitlaat heb je dan al wel 10x vervangen…
123bat zegt
@peug206: juist. En de XU motoren daarvoor waren ook een van de beste van Peugeot
wahltiroler zegt
@kennone: 6 pitter is idd supee maar een uitstervend ras.
Ik vrees dat electro power meer en meer de overhand gaat nemen.
Voor onze generaties Petrolheads droevig maar ik geloof dat de toekomstige generaties Autofans niet beter zullen weten…
Vanuit dat perspectief bekeken moet ik zeggen:
Peugeot Très Cooö!
karhengst zegt
@kevindb: Zal vast niet komen. De 508 is al krap genoeg voor een D-segmenter en qua vorm een concurrent voor de 4-deurs coupe’s (blegh) zoals de 4GC of CLA.
Boomer zegt
@karhengst: De CLA en de 4GC zijn geen concurrenten. Hooguit de 4GC en de A5 sportsback en de Arteon die liggen qua prijs en ruimte in elkaars bereik de CLA ligt daar zeker qua ruimte echt wel onder.
karhengst zegt
@airc: qua prijs zal hij vast net zo duur te speccen zijn. Maar thx voor de toevoegingen, kon zo snel niet op de rest van de concurrenten komen.
mcshine zegt
Waarom moet daar nog zo’n prehistorisch 1.6-je bij? Dat doet Tesla toch beter.
kara zegt
308 gti met 350pk. Dat zou wel leuk zijn.
e90320d208pk zegt
@kara: en 1600 kg, neh doe maar niet.
karhengst zegt
Jammer dat het niet direct met een klapper op de markt wordt gebracht.
Het model heeft best wat momentum nu, en dergelijke hybride motoren zouden best nog mee kunnen liften op de huidige anti-diesel hetze. De concurrentie zit echter ook niet stil.
tjorque zegt
Een 508 break met een dikke hybride combo lust ik wel.
Alleen jammer dat de kofferruimte tegen valt tov de Octavia en superb…
berlinetta zegt
@tjorque: Dat zijn dan ook echt ruime auto’s. Dat is ook hun USP. Daar staat wel tegenover dat je een saaie, zakelijke bak rijdt. De 508 is toch wel aparter vorm gegeven. Moet je overigens wel van houden.
tjorque zegt
@berlinetta: zolang er kinderen in huis zijn heeft ruimte prioriteit… later als rijden dan nog zou kunnen zijn dan koop ik wel iets dat ook lekker smoelt…
wahltiroler zegt
@tjorque: ik zeg ? SW
Mojn vrouw en ik hebben geen kinderen maar houden wel van lekker reizen en eten. Daarom heeft ruimte ook bij ons prioriteit…
Men moet toch genoeg ruimte hebben voor kleding, delicatessen uit gans Europa en een doosje of 10 aan???
Onze 308 SW…
Wij zijn er blij mee
(En dromen stiekem vam een 508)
mashell zegt
@tjorque: de meeste kinderen zijn niet zo groot en hebben ook niet veel bij zich. Alleen die babies, die slepen met hun luiertassen en kinderwagens belachelijk veel spullen rond.
wahltiroler zegt
@tjorque: klopt maar daarvorr zijn de looks 100x beter
Ook bij de SW en dan heb je wel genoeg ruimte?
nofxke zegt
Hoezo WRX heeft weinig concrete plannen ? Vanaf 2020 gaat WRX vol elektrisch…
rufctr01 zegt
Laat maar komen!
lacker zegt
De 1.6 THP Euro 6 van de 208GTi heeft nu 208 pk en wordt al ontwikkeld door Peugeot Sport. Die gaat in 5.5 naar 100. Kijk, als die nu eens 350 pk gaat krijgen …. :-), dan krijg je een nog eens stuiterbal!
87sandyd zegt
@lacker: 5.5 naar de 100, jij bent niet helemaal goed bij je paasei denk ik. Tel er maar zo’n 1,5 seconde bij op.
Kijk gelijk even naar Carwow op youtube, waar de 208 vermorseld wordt door de concurrentie vanaf de startlijn. Zelfs de 100kg zwaardere polo gti was nog sneller.
lacker zegt
@87sandyd: Met mijn paasei is alles okay hoor, dank voor het vragen. Ik heb dit natuurlijk niet zelf getest, maar Peugeot-dealer Broekhuis claimt deze cijfers. Ze geven zelfs aan, dat het binnen 5,5 sec is.
Nieuwe Peugeot 208 GTi rijden?
Het legendarisch GTi herleeft met de Peugeot 208 GTi ontwikkeld door Peugeot Sport. Verlaagde vering, stabilisatorstang en vergrote spoorbreedte de 208 GTi heeft alles om het hart van een GTi-liefhebber sneller te laten kloppen. Met een 1.6-THP Euro 6 motor met vermogen van 208 pk en een koppel van 300 Nm weet u zeker dat u het snelste weg bent. Binnen 5,5 seconden is deze GTi bij de 100 km per uur, remmen is dankzij het speciaal ontwikkelde remsysteem ook geen enkel probleem.
Linkje: https://www.broekhuis.nl/peugeot/208-gti/?gclid=EAIaIQobChMIhvLIvMmr3gIVVed3Ch3CCwL4EAAYASAAEgIhmvD_BwE