Deze 508 PSE met lekker veel vermogen is nu veel interessanter dan twee jaar geleden.
Soms maakt een autofabrikant zo’n auto dat je denkt: wauw, dat is tof! De Peugeot 508 PSE is zo’n auto. PSE staat voor Peugeot Sport Engineered en het is een Peugeot 508 die onder handen is genomen door Peugeot Sport, net als speciale edities van de 208 GTI, 308 GTI en RCZ-R. Stuk voor stuk ook auto’s waar de petrolhead wel blij van wordt.
De auto heeft eigenlijk één groot nadeel en dat is zijn prijs. Als je nu naar de dealer gaat en er eentje wil bestellen, dan kost je dat 73.580 euro. Dat is een hele hoop geld. Alhoewel, als je een BMW 330e xDrive M Sport, ben je weliswaar goedkoper uit, maar niet als je heftig alle hokjes gaat aanvinken van de optielijsten. En als je de uitrusting een beetje gelijk wil trekken, moet je dat wel doen. Daarnaast is hier iets meer werk van gemaakt dan een simpel M-pakketje.
Afschrijving
Wat je ook kan doen, is de afshrijving eventjes zijn werk laten doen. Er staan op Marktplaats op dit moment 5 exemplaren te koop, waarvan 4 bij een autobedrijf. Er staat een particulier exemplaar te koop en die is heel erg interessant. De eigenaar van de Peugeot mag namelijk een auto van de zaak uitzoeken en heeft zijn 508 PSE niet meer nodig.
Het is opmerkelijk genoeg niet de eerste eigenaar. De auto is afkomstig uit België, maar de auto is dermate vers dat je niet direct kunt zien dat het een importauto is. Overigens hoef je niet altijd te schrikken van die term, want dit soort auto’s worden in ons land bijna niet verkocht.
Motor Peugeot 508 PSE
De Peugeot 508 PSE is best een bijzonder geval. Het is een sportieve plug-in hybride en dan eentje die dor een aparte afdeling – Peugeot Sport dus – is ontwikkeld. De verbrandingsmotor is een 1.6 viercilinder met 200 pk. Die wordt vervolgens bijgestaan door niet één, maar twee elektromotoren. Het resultaat is een maximum vermogen van 360 pk en een maximum koppel van 520 Nm. Daardoor kun je van 0-100 km/u accelereren in 5,2 seconden, terwijl de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Dit zijn snelle auto’s.
En zuinig, want de 508 PSE moet namelijk gemiddeld zo’ 1 op 55 kunnen halen. Je betaalt dus het halftarief qua motorrijtuigenbelasting. Nu weten we allemaal dat je die alleen haalt als je veel laadt en weinig rijdt, maar toch. Trap je ‘m vol op zijn staart, kun je altijd nog 1 op 13 halen. Niet verkeerd voor het prestatieniveau. Sommige mensen blijven angstvallig diesel rijden om die 1 op 13 maar te halen.
En wat kost dat dan?
We noemden het net al eventjes, maar de standaarduitrusting is wel een USP van de Peugeot 508 PSE. Bijna alles zit er namelijk al standaard op. Er waren maar een paar opties mogelijk destijds. Maar een glorieus klinkend Focal-geluidssysteem, dikke sportkuipen, 20 inch wielen, Apple Carplay, adaptieve cruise control, stoelmassage (de stoelt masseert jou, niet dat iemand anders de stoel monteert) en dergelijke zit er allemaal al op.
Het is ook nog eens de perfecte auto voor de persoon die voornamelijk in Nederland (lekker zuinig) rijdt en af en toe op vakantie gaat. Het is natuurlijk nog altijd een 508, dus een ruime gezinswagen. En in dit geval met een dikke uitrusting en lekker wat power. Het valt vooral te prijzen dat fabrikanten af en toe nog iets bijzonders maken en sommige mensen nog iets origineels kopen. Interesse? Voor 47.749 euro is ‘ie van jou! Alsnog een hoog bedrag, maar daar heb je een bijna nieuwe 508 PSE voor. De advertentie kun je hier bekijken!
Check hieronder wat Wouter van de 508 PSE vindt:
kreukelzone zegt
Met de kwaliteit van de foto’s kan je eventuele gebruikssporen niet zien. Slim!
mashell zegt
Wie al zijn geld in de afschrijving van een Peugeot 508 PSE steekt moet met een oude iPhone 3 blijven hannesen…
En toch heb ik respect, een jonge dure Franse auto rijden, dat is afschrijven voor gevorderden, dat weet je en het dan toch gewoon doen, mooi, die leeft tenminste!
rogerzz zegt
Okay ik schrijf op; ‘Geld in de fik steken is een teken dat iemand leeft’.
Wat een geld. En daarnaast, de hele PK-wedstrijd is een beetje irrelevant. Een oude Porsche Cayman met 245pk is boeiender dan een Ioniq 5 met 325pk, maar bij het koffiezetapparaat is er vast een Tesla/Ioniq fanboy die zegt hoeveel pk hij heeft, of een Kona-electric bezitter die trots zegt dat zijn 204pk echt héél snel is.
mashell zegt
Zo’n 204pk Kona is ook een stuk vlotter dan de 115pk V40 D2 die hij daarvoor reedt. Mijn punt is dat mensen die leven soms hun geld gewoon besteden aan dingen die ze leuk vinden en die rationeel niet heel verstandig zijn. Maar goed ook, want anders kon jij niet voor redelijke prijzen een Cayman (Boxster is nog leuker) met 245pk op de kop tikken.
e36thuglife zegt
@willeme Nou kweetnie bro je doet als of dit cheap is maar voor die monnie heb je ook n 2018 F30 LCI 340i 6 cylinder met M paket bom vol carplay & alles dan ga je toch niet in een peugy rijen?
ronnys zegt
Ik heb wat moeite om te ontcijferen wat je precies schrijft, maar ik heb het idee dat je liever in een BMW wilt rijden.
1 Die is dan al 3 jaar ouder.
2 Wat een gemiddelde BMW rijder BOM VOL noemt is voor vaak nog knap karig. Dus de kans is levens groot je je behoorlijk op luxe moet inleveren.
3 Als de BMW 3 jaar ouder is staan er ook veel meer kilometers op de teller.
4 Een 3 serie is echt een kleine auto, als je nog wat mensen op de achterbank wil mee nemen heb je er als niets meer aan.
5 Hier kan je heerlijk electische mee rijden
6 Voor de BMW betaal je zo 10.000 meer.
Volgens mij is de BMW helemaal geen betere deal!
Paul zegt
De Peugeot is achterin ook klein en krap mbt de hoofdruimte.
Pordon zegt
Een 3-serie echt een kleine auto noemen gaat wel wat ver hoor. Huidige 3 serie is redelijk vergelijkbaar met een E39 5-serie.
Het is prima vertoeven met 4 volwassenen in de huidige 3-serie.
AudiRS zegt
Best wel bizar. Dat je als Peugeot zo brutaal bent om Audi/BMW geld te vragen voor hun middenklasser. Geen wonder dat je ze nooit ziet rijden…
alfa147ti zegt
Echt een opmerking van een Audi rijder zou ik zeggen, gelukkig zijn er nog mensen die nog iets aparts zoeken en niet met de grote massa mee lopen of denken dat ze wat meer zijn als ze in een bepaald merk auto rijden, ik heb overigens niets tegen een Audi maar meer tegen opmerking.
rogerzz zegt
Omdat BMW en Audi relatief waardevast zijn en deze keihard gaat afschrijven zoals al eerder is benoemd?
Rationeel gedrag, geen fanboy-gedrag hoor.
Dutchdriftking zegt
Hij is gaaf, wel graag de station.
a_buis zegt
Non, Merci. Een stokbrood dat dag oud is, fles wijn na nacht zonder kurk
Pordon zegt
Toch jammer dat Peugeot niet een fatsoenlijk interieur kan ontwerpen. Van buiten best een mooie wagen maar het i-cockpit is verschrikkelijk en datzelfde geld voor het infotainment.
mc96 zegt
Ik vind dit echt een heel fraaie auto. Probleem is, net zo als bij de Kia Stinger een dikke 3 serie de net wat beter rijdende en veiligere optie is. Dat geldt voor nieuw maar ook voor jong gebruikt. Respect dus voor deze verkoper dat ie wel de Peugeot gekocht heeft. Ik zelf ben dit keer weer voor een veilige BMW gegaan.
jarnobakker zegt
Kia Stinger gaat qua formaat meer richting de 5 serie. Ik hou het wel bij mijn pro Ceed GT. Die Recaro stoelen zitten heerlijk 😎
Tonnie zegt
Machtig. Als die rond de €20-25k zit met ong een ton op de klok ga ik ‘m overwegen. Nog een jaar of 2 dus
Oopelkadet zegt
Welke zichzelf respecterende vrouw wil nog met je trouwen als je dit soort red flags gaat rijden?
e36thuglife zegt
Ewa bro is dat de eerste ding waar je aan denk bij een waggi?? Gwn lekker rijen wat je wil.
M.O.B.
ronnys zegt
Welke zichzelf respecterende man wil trouwen met een vrouw die de keus laat afhangen van het merk auto die je rijd?
Dat soort Gold diggers moet je er direct uitschoppen…
Joost zegt
Ik haal 1:13 niet met mijn diesel…
Jammer dat het geen SW is.
Ultimora zegt
Nouja hij is heel interessant als je van afschrijven voor gevorderden houdt. Voor vergelijkbaar geld haal je ook een 5 serie phev of A6 Phev van vergelijkbare leeftijd met zelfs vergelijkbare kilometers. Natuurlijk zijn veel meer dingen die belangrijk zijn dan afschrijving, maar ik denk dat het Duitse duo ondanks hun lagere vermogens fijnere reisautos zijn. Qua stuurmansauto verwacht ik meer van de Peugeot
Wim zegt
Ik heb een pse sw. Waarom, gewoon omdat hij er geweldig uit ziet met een stel mooiere velgen. Een 330e, c300e,…enzo zijn misschien financiël een betere beslissing, maar is dat dan waar een auto om draait? Ik heb gekeken naar een de tax hier in belgie en een phev was ideaal. Liever een m340i maar die worden hier zwaar belast. En nu kan ik mijn woon-werkverkeer verkeer op stroom afleggen en gratis laden op het werk. De pse ziet er gewoon stukken leuker uit als de typische Duitse lease wagens en stuurt als een trein. En ja de afwerking wel minder zijn en de camera een beetje slechter, maar als ik de wagen zie staan dan kan de smile niet van lijn gezicht.
Hupke zegt
Ik heb wel eens een 508 meegekregen op een luchthaven en dit statement “Het is natuurlijk nog altijd een 508, dus een ruime gezinswagen.” begrijp ik totaal niet. Wat is de referentie,? een Nissan Micra?
Een 508 is een 2 persoons wagen die onfortuinlijk genoeg achterdeuren heeft gekregen. Er is meer ruimte in een hatchback zoals een golf of een 1-serie.
Mooi ding wel zo’n 508 en het stuurt wel leuk.
cossiekiller zegt
Mja, ik word liever gezien in deze Pug dan in eender welke BMW.