Per 1 juli gaan de bijtellingsregels op de schop waardoor een lading automotive verkooptoppers, waaronder de 508 van Peugeot, niet meer meedoen aan het 14% bijtellingsfeestje. “Merde!” Aldus Peugeot, en ging daarom aan de slag om de 508 Hybrid4 een klapje zuiniger te maken voor Nederland. En dat is nu gelukt.
Voorheen stootte de zuinigste 508 (zien jullie ‘m ook zo vaak in het wit rondrijden?) 95 gram CO2 per kilometer uit. Precies genoeg om zakelijke rijders te laten profiteren van lage bijtelling. Vanaf 1 juli stelt de staat deze grens echter naar onder bij tot “minder dan 92 gram”. En tadaa, Peugeot komt net op tijd met een 508 HYbrid4 die exact 91 gram CO2 uitstoot. What kind of sorcery is this? De aanpassingen die deze paar grammen CO2 eraf schrapen zijn overigens niet bekend gemaakt.
Resumerend: De 508 HYbrid4 is uitgerust met een 163 pk sterke 2.0-liter HDi-diesel, die wordt bijgestaan door een 37 pk sterke elektromotor bij de achterwielen. Een soort pussy-4X4, maar wel eentje die het merk geen windeieren legt. Hij verkoopt hier zelfs beter dan het uberleasehok van Volkswagen. De vanafprijs van de 508 HYbrid4 gaat per 1 juli wel iets omhoog, en komt uit op €40.670 (was €39.720).
Alwood zegt
Zie hem echt nooit rijden eigenlijk… of het ding valt totaal niet op. Zou toch denken dat je hiermee helemaal doodgegooid wordt op een willekeurige snelweg linkerbaan.
911GT2 zegt
@Alwood: Zoek de prijs maar eens op, en het feit dat hij niet als SW leverbaar is helpt ook wel mee. Hij stond bij mij op de short-list totdat ik er achter kwam wat hij moest kosten en dat ik daarvoor niet eens een SW kon krijgen. Toen was het vrij snel exit!
CasperH zegt
@Alwood: knap! Is verkooptopper in z’n segment, misschien je lenzen eens laten checken? ;)
911GT2 zegt
@CasperH: dat strookt dan in ieder geval met zijn tweede stelling! Heb je ook een bron dat het de verkooptopper is? Ik had daar de passat verwacht…
Brokkenpiloot zegt
@Alwood: Hierbij dan de mijne!
RoT___ zegt
@Brokkenpiloot: Mooi ding! Dikke uitvoering ook zo te zien. Wat heb je er in liggen?
Brokkenpiloot zegt
@RoT___: Bakstenen, ik werk voor een baksteen fabrikant.
O, de motor? ;) Het is een HYbrid4, dus 200 pk, 4wd en de 2T semi-automaat. En 14% bijtelling dus.
kickass zegt
@Alwood: Ik zie ze eigenlijk ook niet zo vaak rijden. In ieder geval minder dan de Passat.
deuxani zegt
@Alwood: als je de 508 nooit ziet rijden dan kom je blijkbaar nooit op een snelweg. Je ziet er tig per dag.
Justawheelchairguy zegt
“Merde!” Aldus Peugeot. :lol: Mooie wagen wel indien die met leuke velgen wordt uitgerust -zoals op de foto- wat niet vaak het geval is.
RoT___ zegt
@kp92: Putain, la marche Hollandaise!
bigcar zegt
Ik wist niet dat zo’n ‘slagschip’ zo spotgoedkoop was, maar dat terzijde: hulde voor dit merk. begin een beetje de laatste tijd mijn afkeer tegen die franse bakken te verliezen :O
Justawheelchairguy zegt
@bigcar: Ik ook! De Ds lijn van Citroen is erg leuk, Peugeot heeft met deze 508 en de 208 2 leuke autootjes (en mijn Partner natuurlijk :lol:), bij Renault kunnen echter alleen de Rs’jes mij bekoren.
robinio zegt
Bij mij staan er 2 in de straat, maar dan de station versie in het zwart. Ik vind het een prachtige wagen.
E34M5Touring zegt
En toch nog in 0 sec naar de 100. Volgens mij de snelste A label die er is niet :)
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: 0 sec, 1 minuut.. :lol:
phaeton zegt
@kaasboerin: Zegt iemand met een image 318..
jzaero zegt
@phaeton: Zo langzaam zijn die niet eens. 9 sec plus minus tot de 100. Een Mercedes E240 met een 2.6 liter V6 doet er langer over.
kaasboerin zegt
@phaeton: De wat?? Ten 1e; het was een grap, ten 2e wat bedoel je met “image”? Ik probeer nergens op te lijken hoor.. En het is nog láng geen “image”, daarvoor is ‘ie voorlopig nog te duur.
W115 zegt
Zie hem ook nergens rond rijden, de polo bluemotion zie je wel vaak
harrie zegt
Hebben ze snel gefixt, andere/smallere bandjes erom gelegd?
2SLOW4ME zegt
het idee van die bijtelling vond ik prachtig. Maar die 55k die ik voor dat hok neer moet gaan tellen schiet me toch echt het verkeerde keelgat in.
Mee zegt
Da’s wel heel knap, een 163 pk motor + 37 pk aan elektriciteit (200 pk dus!) in zo’n grote en dus zware auto, en dan toch maar 91g CO2 (of zelfs die 95)!
johanw zegt
hier in de straat staan de station of SW varianten….best een mooie auto om te zien, maar op den duur denk al gauw wat oudbollig gelet op de lange lijnen, maar dat is persoonlijke smaak.
wel knap zo een grote auto 14% bijtelling.
jordy14 zegt
Ok vind de achterkant niet zo mooi. Verder mooie bak en redelijke prijs.
Brokkenpiloot zegt
@jordy14: wat is er mis met de achterzijde?
redbeams zegt
@Brokkenpiloot:
Valt best mee…is meer de sw die er raar uit ziet.
Brokkenpiloot zegt
@redbeams: Ik heb de letters er af laten halen. Alleen ‘508’ging niet, daar zit het knopje van de achterklep in.
solz zegt
inderdaad vreemd dat je hem niet vaker ziet, het is (zeker in een donkere kleur) best een stijlvolle verschijning, en als het rijcomfort iets van zijn voorgangers heeft, zit het helemaal snor!
Ik ben in elk geval blij om te zien dat peugeot terug de weg van het understated design inslaat, een muil als de ‘bermuda triangle’ lichtblokken tot aan de A-stijl, spiegels die zowat op de achterdeuren stonden, the horror, the horror :)
akrapovic zegt
Wat een onzin.. Ze roepen dat hij wel 14% bijtelling blijft houden, maar wordt wel ongeveer 1000 euro duurder.
mashell zegt
@akrapovic: dat zijn toch ook nogal verschillende zaken: CO2 uitstoot/bijtellingspercentage en cataloguswaarde.
akrapovic zegt
@mashell: nou ik heb er niet zoveel verstand van, maar zie het artikel van de gt-86. Na 1 juli wordt die ongeveer 1000 euro duurder. Weet niet of dit te vergelijken is, maar hij houdt dus 14% bijtelling maar wordt alsnog 1000 euro duurder
Jesper zegt
Dat ze veel verkocht zijn betekend niet noodzakelijk dat je er (nu al) veel ziet rijden. Het merendeel moet waarschijnlijk nog uitgeleverd worden ;)
Brokkenpiloot zegt
@Jesper: Je het (deels) wel gelijk. Als je op http://www.peugeot508club.nl kijkt, zie je dat inmiddels de stroom leveringen goed op gang is gekomen.
RoT___ zegt
Hoe zit het met de e-HDi 110, blijft die in de 20% categorie? Vermoed dat die beter zal gaan dan deze versie. Vond de 110pk diesel nog goed doorrijden trouwens, alleen die robotbak…
jeanclaude zegt
Afschaffen die handel, ken genoeg mensen die er maar net 1:17/18 mee halen, dat is niet eens genoeg voor de 20% catogorie, schande is het.
Brokkenpiloot zegt
@jeanclaude: Jaloers?