De Peugeot 508 400 THP doet aan rode lak met rode bekleding en een zwart dak. Het staat ook nog eens erg fraai.
Vorige week werden we verblijd met de komst van de Peugeot 508 PSE, wat staat voor Peugeot Sport Engineered. Eindelijk weer een lekker dikke D-segment auto met flinke motor(en) en een chassis dat is afgestemd voor mensen die van een bochtje nemen houden.
Bescheidener 508
Wat dat betreft kunnen we niet wachten totdat we de eerste meters kunnen maken met de nieuwe topversie van de Peugeot 508. Mocht je een bescheidener 508 wensen die net even ietsje afwijkt hebben we goed en slecht nieuws met deze nieuwe Peugeot 508 400 THP. Uiteraard beginnen we met het goede nieuws.
Peugeot 508 L 400 THP
De auto in kwestie heet de Peugeot 508 400 THP. Nee, dat ‘400’ staat niet voor het aantal pk’s dat onder de kap verstopt zit. Het is een speciaal model van Peugeot om de 210e verjaardag van het Franse merk te vieren. De motor is een 1.6 THP die 211 pk bij 5.500 toeren levert en een maximaal koppel van 300 Nm levert van 1.900 tot 4.500 toeren. Niet overdadig, maar met name het over het gehele toerengebied uitgesmeerde koppel is erg prettig.
Hoogglans zwart
Verder heeft de 508 400 THP een hoogglans zwart dak, hoogglans zwarte grille en two-tone 18″ lichtmetalen velgen. In het interieur zien we het kleurenthema terug. Het interieur is zwart, met een zwart dashboard en zwarte hemel, maar rood lederen bekleding. Het resultaat is relatief gewaagd, zonder dat het helemaal over de top is. Nice.
Peugeot 508 400 THP niet voor Nederland
Kortom, een lekker dikke D-segment sedan die in dit geval ook nog eens extra ruimte biedt, want dit is niet de gewone 508, maar een 508 L. En daaraan is af te leiden dat het een iets verlengde 508 is en die krijgen wij niet in Nederland. De 508 wordt door Dongfeng gebouwd en staat nu op de Beijing Motor Show 2020. Voorlopig staat de 508 400 THP alleen gepland voor de Chinese markt. Dat is dan wel weer jammer. Nog even wachten, dan krijgen we de 508 PSE.
Edge zegt
Sorry, maar de logica ontgaat mij een beetje. Het bedrijf Peugeot bestaat 210 jaar, dus noemen ze hem 400?
mashell zegt
Als 508400 door 210 deelt krijg je 2420. Dus het jubilleumjaar 2020 + die 400. Dat kan toch geen toeval wezen!
tjorque zegt
Hahaha zalig!
Iemand houdt van spelen met getallen?
Citrofiel zegt
@edge: In China doet PSA iets raars met nummercoderingen die naar het aantal PK’s verwijzen, maar dan niet het aantal PK’s. Precies hetzelfde als wat Audi hier ook doet.
Bij Peugeot is de 400 dus gewoon een codering voor de 211 pk motor, 350 betekent 167 pk en 360 is 170. En de 2008 230 THP heeft 136 pk. Citroën heeft hetzelfde schema.
Bij DS wijken ze weer af. Daar hebben ze een DS 6 30 THP met 167 pk, een DS 7 35 THP met 181 pk, een DS 5 40 THP met 204 pk en een DS 7 45 THP met 215 pk.
@willeme: Volgens mij heeft de Chinese 508 een 1.8 THP, geen 1.6.
deSjonnies zegt
Chinees bijgeloof ? 210 jaar, toen Peugeot 200 jaar bestond waren ze eigenlijk failliet, dus misschien nu de tijd om het te vieren
mashell zegt
Wel jammer dat dit leuke smaakvolle actiemodel alleen voor de Chinezen is.
simonbv zegt
@willemne Ga je nog wel vertellen waar de 400 nu wel voor staat?
okdoei zegt
“Uiteraard beginnen we met het goede nieuws.”
Zinnen erna:
“De auto in kwestie heet de Peugeot 508 400 THP. Nee, dat ‘400’ staat niet voor het aantal pk’s dat onder de kap verstopt zit.”
Ik weet niet maar dit is voor mij beginnen met het slechte nieuws…
tjorque zegt
Eigenlijk is het slecht en slechter nieuws. Maar komt zo onevenwichtig over :)