







In maart zal op de beursvloer van Genève een nieuwe leasetopper te vinden zijn: de Peugeot 308 SW. We wisten al dat hij 14% bijtelling gaat krijgen, nu weten we ook hoe hij eruit komt te zien!
De Peugeot 308 SW krijgt een totale lengte van 4,58 m en is 1,47 m hoog. De bagageruimte meet 610 liter, daarmee is de nieuwe PEUGEOT 308 naar eigen zeggen koploper in zijn klasse. Wij hebben geen zin om dat te controleren (want gaap) maar de Skoda Octavia Combi heeft in ieder geval óók 610 liter beschikbaar en is leverbaar als smeuïge RS. De achterbank is in één beweging vanuit de bagageruimte neer te klappen en heeft een volledig vlakke laadvloer). Dit vindt u misschien een beetje een zakelijke benadering maar laten we eerlijk zijn: dit is de informatie die telt voor de potentiële kopers en met 14% bijtelling zullen dat er heel wat worden.
De grote broer van de Peugeot 308 hatchback weegt in totaal 140 kg minder dan zijn voorganger en is leverbaar met Euro 6 benzine- en dieselmotoren. De BlueHDi versie met een CO2-uitstoot van 85 g/km vormt de nieuwe norm is de versie die je aan moet vinken als je zo min mogelijk bijtelling zoekt.
De concurrent voor de Seat Leon ST en Toyota Auris TS heeft in ieder geval de looks mee: dit is geen suffe auto om te zien, vinden jullie hem mooier dan de Leon ST?
Vergeet de Skoda Octavia niet als concurrent, verreweg de grootste in zijn klasse. Neem aan dat je daar toch naar opzoek bent als je zo een station c-segmenter wil hebben. Dus daar zou mijn keuze naar uitgaan.
Mooie auto, maar op een of andere manier doet het me sterk denken aan een E-klasse Estate met de achterlichten van een Golf..
@frenkkz: Vind ik ook!
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik krijg er nog geen stijve tepels van.
Ohja en de civic tourer die volgende maand uitkomt heeft een kofferbak van 624l. Daar gaat je koploperschap :)
Echt het saaiste segment wat er is.
Allemaal leuk en aardig maar hoe zit het met die inruilpremie bij de Volkswagen dealer??
Achterkant is net een kleine XF Estate
Best een mooie auto. Alleen dat dashboard is wel erg lelijk.
In het echt ziet ‘ie er een stuk mooier uit dan op de foto’s :)
Top. Veel ruimte voor weinig geld. Als ik nu een leaseauto uit zou moeten zoeken dan stond hij zeker op de shortlist.
Is de mooiste in zijn klasse geworden. Maar wordt toch niet gekocht. Want is Frans ipv Duits. Ja ja, de zegenaamde bouwkwaliteit! Jaren verschillende Peugeots gehad. Nooit problemen gehad.
@autogek123: Niet mee eens. Het kosten-argument weegt het zwaarste in Nederland. Daarom rijdt half leasend Nederland nu ook met een Mégane. Ook Frans, maar dat is blijkbaar niet ‘voldoende reden’ om hem te laten staan…
@baasbas: als het alleen kosten zou zijn zou iedereen een Toyota hybrid moeten rijden. Een ( bij normaal rijgedrag zuinige auto met veel ruimte en goede prijs. Maar die is in alle autoboekhes en websites vanaf het begin de grond ingetrapt. :-( De Megane zag er ineens goed uit ivm zijn andere klasse collega’s. Daarom was het ern hit hier. Maar het gross stapt nog steeds blindelings ern VW/Opel/Ford dealer in zonder verder te kijken. Ik hoop dat het Peugeot lukt met dze. Zie deze liever dan Astra/Focus/Golf.
@autogek123: Het hangt van meer dingen af. Ik ben een van de (weinig originele) Mégane leaserijders. Toen ik in 2012 mijn keuze moest maken was een Toyota geen optie. Ik moest een diesel kiezen. En dat is een regel die volgens mij bij wel meer bedrijven geldt. Als ik wel benzine mocht kiezen was de Prius nog steeds afgevallen omdat die qua ruimte achterblijft op de Renault.
En verder: ik ben het niet eens met je uitspraak dat iedereen blind een VW/Opel/Ford dealer binnenstapt. Dat kan de verkoop/lease-cijfers van de Mégane niet verklaren. Zoek de cijfers maar op. En daarnaast is de 508 ook erg populair geweest. Mijn mening is dat het gros van leasend Nederland juist níet naar merk kijkt. Een 14% label is veel belangrijker.
@baasbas: Dat werkgevers nog steeds diesel kiezen begrijp ik echt niet. Een Prius is veel lager in running costs.
En dat een Megane ruimer is dan de Prius is zeker niet waar. Heb in verschillende auto’s gezetten en de Prius zit echt veel ruimer. En anders de Wagon wel. Kan je helemaal in tennissen.
@autogek123: Tsja.. Vooral de plug-in variant van de Prius is echt heel zuinig. Die maakt gehakt van de Ampera bijvoorbeeld. En dat wordt extreem als de leaseklant thuis niet oplaadt.
Nou, qua zitruimte heb je wellicht gelijk. Maar voor mij geldt dat ik toch geen volwassenen hoef te vervoeren op de achterbank, maar ik moet wel veel zooi meeslepen in de kofferbak. En in de kofferbak zit het verschil. Helemaal de Wagon, die heeft nauwelijks kofferruimte. Maar los van dat al: met de Prius mag je niks trekken. En met de Auris nu wel, maar dan is het nog steeds maar 300kg. Dat is zo goed als niks. Zelfde geldt voor de Ford Focus trouwens. De Mégane mag 1500kg trekken. Dat is voor caravanminnend Nederland ook weer een argument. Als de 308 gewoon 1200+ kg mag trekken zal hij het gewoon goed doen op de leasemarkt. Ik lees dat de ‘control-unit’ onlogisch werkt… Dat zou nog roet in het eten kunnen gooien. Als ik de airco een tandje wil verstellen ofzo dan wil ik niet eerst een menu in moeten… Maar goed, om dat te beoordelen moet je er toch eerst mee gereden hebben
@baasbas: De kofferbak van de gewone Prius is ook groter. LOL. Maar idd hij mag niets trekken. Hier nu een wagon. Mijn derde Prius. Ik vind het een heerlijke auto en bij normaal sportief rijgedrag haal ik nog steeds mooie verbruikscijfers. De Prius 2 deed 5,2/100 de 3 deed 4,7/100 en de wagon nu 4,9/100. En dat is totaal verbruik op alle gereden km’s. Die werkelijke verbruikscijfers.nl klopt voor geen meter. Niet hun fout, maarik ken al 2 Priusrijders die toegeven op hun tankpas af en toe een beetje in de priveauto te gooien. Omdat dit toch niet opvalt bij de Priusverbruiken. :-(
@autogek123: Als je uitgaat van de hatchback 5 deurs Mégane wel ja. Maar dit topic gaat over de 308 SW, ik refereer dus ook aan de Mégane Estate. De Estate is ook degene die je in de lease het meeste ziet. En dan wint de Mégane qua ruimte zeker wel van de Prius.
Dat zijn dan wel echt pauperstreken van die lui. Maar goed, ik ga er dan maar van uit dat die vanzelf een keer tegen de lamp lopen…
@baasbas: De Megane estate moet je dan ook vergelijken met de Prius wagon. Gaat de Megane weer niet winnen. ;-)
@autogek123: liever een station als een MPV. Ben toch geen opa.. Kosten is één ding, tevreden werknemers is iets anders.
De leaseregeling telt bij mij zeker net zo zwaar mee bij een werkgever/functie als mijn salaris. Ik lever zonder probleem 100/200 bruto p/m in voor een leuke auto (buiten de bijtelling).
@autogek123: Haha die Wagon is een 7 zitter met de kofferbak van een Up. Dat is een MPV dus zou je tegen de Scenic aan moeten houden.
@baasbas: de Mercedes E Klasse kon je ook een derde zitrij in bestellen en bij de Volvo V70 ook. Zijn die Estates dan ook ineens MPV’s? NEE. Dus de Prius Wagon ook niet. De Verso is de Toyota MPV.
@autogek123: Je haalt je segmenten lekker door elkaar. Mercedes E en Volvo V70 ≠ Renault Mégane. De Mégane is gewoon een C segmenter. De E en de V70 zitten daar boven. Daarnaast zeg je dat je die met 3e zitrij KAN bestellen. Het zijn standaard dus geen 7-zitters.
De Prius Wagon is wél standaard een 7 zitter. En gewoon een MPV, los van jouw mening.
Hier de mening van de RDW:
J
Voertuigsoort
Personenauto (M1 AF)
Carrosserietype
MPV
Inrichting
MPV
D.1
Merk
TOYOTA
D.2
Type
XW4(A)
D.2
Variant
ZVW40(W)
D.2
Uitvoering
ZVW40L-AWXEBW(1A)
R
Kleur
Wit
D.3
Handelsbenaming
TOYOTA PRIUS PLUS
De mening van Autoweek:
carrosserie 5-deurs, mpv
Maarja, wat weten zij ervan… Laten we het Toyota zelf vragen:
http://pers.toyota.nl/persbericht/full-hybrid-toyota-prius-mpv–7-zitplaatsen-en-veel-ruimte/38/
Kortom, de Mégane Estate vergelijk je dus niet met de Prius Wagon. Als je de Prius Wagon met een Renault zou willen vergelijken, dan doe je dat met de Scenic 7 zits variant…
End of dicussion
Maar dan discussion met een extra s :-)
PS. sta jij onder quarantaine ofzo? Bij al mijn reacties op jou staat “je reactie moet nog worden goedgekeurd”. Dat heb ik voor de rest nergens…
@baasbas: Toyota NL noemt het een MPV omdat de RDW hem hier zo heeft beschreven. Nergens wordt er op de Toyota website verder gesproken over een MPV. In Australie weet ik dat ze het ook een station wagon noemen.
@baasbas: misschien zit er ook een hint in de naam? Wagon, als in station wagon. ;-))
Ik vind het echt stukken beter dan de vorige. Vind het echt een strak ding. Goeie kofferruimte ook.
Mooiste auto in deze klasse en het interieur is innovatief qua opzet. Wel met de velgen zoals op de foto’s graag!
de leon st vind ik persoonlijk mooier
Vind hem erg mooi, het kleine stuur en hoge dashboard waar ze op de reclame mee pronken vind ik daar in tegen wel storend lelijk.
Maar ik vind hem erg mooi maar als ik een grote auto wil met 14% zou ik toch voor de Skoda gaan.
Knappe wagen!
Is de 14% dan met automaat?
@ruffie: …handbak, zegt het internet
@baasbas: ja dacht ik al, maar omdat het wel vaker gebeurt dat bij een specifiek 14% bijtellingsbericht er plaatjes van een automaat worden gebruikt, is dat af en toe verwarrend :)
@ruffie: Ja en daar komt nog bij dat Peugeot voor bijvoorbeeld de 508 in de e-hdi die robotbak (2-tronic) gebruikt.
De achterkant ziet eruit als een aangerande Jag, zonde.
Ziet er strak uit, zeker een grote kans hebber voor de volgende lease. De velgen kun je wel vergeten voor de Lease.. dat worden degelijke 16 inch denk ik zo.
Vind het wel een mooie wagen. Net als de hatchback trouwens.
Ik heb een voordeel ontdekt aan de bijtellingsregels!
Tot die er waren, kozen veel mensen op merk / reputatie. Zo ongeveer als het hier op (zonder portemonnee) onder de reaguurders nog gaat: ‘Duits is degelijk’, ‘Japans is beterlijkerder’, ‘Italiaans is mooi’ en ‘Frans is Anders’. Dat kon ook makkelijk, want autorijden wordt niet werkelijk anders in een 308 dan in Astra, Civic of Giulietta. En ook niet veel goedkoper of duurder.
Met de bijtellingsregels is dat voorbij. Een Peugeot werd verruild voor een Civic hybrid (off topic: is het jullie ook opgevallen hoe snel die dingen het land uit waren na de leaseperiode?). Een Golf maakt plaats voor een Megane, een Ford voor een Prius, een Tiguan voor een Outlander PHEV. En na twee ‘vreemde’ leasebakken gereden te hebben, leren ze dat anders niet per se slechter (of beter) is. Zodat de badge op de grill minder belangrijk voor ze is geworden. En anders toch zeker voor de kinderen, die zodoende in 3 verschillende merken hebben gereden voor ze een eigen auto gaan kiezen.
Gevolg: tegen de tijd dat ze met hun eigen portemonnee moeten kiezen, maken ze eindelijk leuke keuzes.
Op het eerste gezicht een Koreaan – maar dat denk ik tegenwoordig vaker als ik een auto zie. De Leon ST is wat karakteristieker.
Exterieur ziet er prima uit, maar dat interieur is echt verschrikkelijk. Die tellers zo hoog en dan dat stuur eronder gehangen, het ziet er gewoon uit als een bij elkaar geraapte bende. Interieurs van peugeot heb ik nooit mooi gevonden overigens.
@woot: het is anders. Maar een bende is het niet, er zit ook echt een gedachte achter. En een klein stuur is natuurlijk sportief!
@mashell: Een klein stuur is wel sportief, maar deze auto niet. De navigatie lijkt ook zo tussen de ventilatiekokers geplakt te zijn. Maar misschien moet ik het eerst maar eens in het echt zien voor dat ik een goede mening kan geven.
Duidelijk de Auris TS, als ik moest kiezen.
Mooi exterieur, hard verneukt interieur. Ziet er ook erg kaal uit, Jammer…..
Als de 5,5cm verlengde wielbasis bijdraagt aan een betere zitpostie achterin, dan zijn er nog maar twee redenen om hem niet te nemen.
1, Je vind hem niet mooi. 2, Het dashboard bevalt je niet.
Voor de rest is het een verbetering van de huidige 308 SW.
Maar de nieuwe 1.2 e-THP motoren moeten gaan bijdragen aan de lagere bijtelling.
Mooie auto, zal wel vooral een 508 killer worden. Enorm panorama dak maar eeuwig zonde dat het niet open kan, dat doen anderen (Renault, VW, Kia etc) beter.
@mashell: Enige reden om nog een 508 te kiezen is als je meer ruimte op de achterbank nodig hebt. De kofferbak van die 308 is ruimer… Volkswagen heeft hetzelfde probleem met de Passat versus de nieuwe Golf
Vind hem erg mooi!
Proefrit gemaakt in de hatchback, deze week de 308 sw bluelese executive bestellen.
@marshell in de 14% categorie c segment klasse is er geen enkele auto met een open dak, simpelweg omdat nadelig is voor de aerodynamica en de auto dan boven de 85gr uitstoot komt.
Bij de seat Leon ST is het zelfs zo dat de importeur zelfs nog extra dakspoilertje moet monteren om de 85gr te halen..