De lijn van de 508 is doorgetrokken, maar de Peugeot 308 SW heeft duidelijk zijn eigen achterwerk gekregen. Even wennen?
De 508 SW valt bij een grote doelgroep in de smaak. Peugeot had op safe kunnen spelen door het uiterlijk van dit model op de 308 SW te plakken, maar dan in een kleiner formaat. De Fransen bedanken daarvoor en zijn een eigen weg ingeslagen. Van achteren is de stationwagen in elk geval makkelijk te onderscheiden van zijn grote broer.
Met de komst van de 308 en 308 SW doet Peugeot waar het goed in is. Namelijk puike hatchbacks en stations bouwen. Ook dit automerk heeft crossovers in het gamma, maar er gaat toch niets boven een lekkere station als gezinsauto.
De nieuwe Peugeot 308 SW is 4,64 meter en heeft een wielbasis van 2,73 meter. Het merk heeft allerlei slimmigheden in het interieur toegepast met meerdere opbergvakken om flesjes, snoepjes en andere troep in te bewaren. De achterbank van de auto is in delen neerklapbaar. Er is sprake van 608 liter bagageruimte, of 1.634 liter als je de achterbank neerklapt.
Het interieur komt grotendeels overeen met de hatchback. Qua motoren is er een brede keuze. Van 110 en 130 pk benzinemotoren en 130 pk dieselversies tot 180 pk en 225 pk plug-in hybrides.
Wat de 308 SW moet gaan kosten is op dit moment nog niet bekend. Eind 2021 vinden de eerste leveringen plaats. In de loop van het jaar maakt de Franse autofabrikant naar verwachting de prijzen bekend.
Robert zegt
Ik vind het een knappe auto. Net als z’n hatchback broer en ook z’n kleine broertje 208. Peugeot is m.i. goed bezig, qua auto ontwerpen, de laatste jaren, en dat terwijl ik nooit echt fan van het merk ben geweest.
Jammer alleen dat de doelgroepen voor deze auto’s steeds vaker voor de SUV/crossover varianten kiezen, dus je ziet ze maar weinig meer rondrijden. Maar goed, daar heeft vrijwel elk merk mee te maken.
lekkerlinksrijden zegt
@RRRobert: ik vind het een vreselijke auto, zowel voor als achterkant te veel design. Minder vind ik altijd beter qua lijnen en blijft ook veel langer mooi. Het drukke design van de hedendaagse auto’s raakt snel verveeld omdat het te druk is, auto’s met een clean design blijven veel langer mooi
hassani zegt
Volgens mij mag je helemaal geen auto zo dicht bij een zebrapad parkeren. Meen dat daar minstens een meter of 5 tussen de auto en het pad moet zijn
metalmike zegt
@hassani: Als de virtuele gemeente in deze render bepaalt dat dit een goede plek is voor een laadpaal, wie zijn wij dan om daar moeilijk om te doen?
goedverhaal zegt
@hassani: 1. Staat in een parkeervak 2. Foto’s zijn geshopt 3. De stoep lijkt mij ook niet breed genoeg voor 6 voetgangers dansend naast elkaar. Who cares, het artikel gaat over de auto.
hassani zegt
@goedverhaal: goed verhaal
qqris zegt
Vreselijk.
faithnomore zegt
Valt echt mee. En zo een uitlaten zeg! ik veronderstel dat deze auto dan ook minstens een 3 liter V6 turbo moet hebben. Anders zijn die “uitlaten” echt belachelijk.
oliviermerc zegt
Maximum is een 1.2 liter als ik me niet vergis
faithnomore zegt
Was sarcastisch he :-) Peugeot is zeker niet enige merk dat hier schuldig aan is, maar ik vind het toch maar marginaal.
Is zoals de “johnny’s” vroeger die brede achterbanden en smalle voorbanden hadden op hun golfje.
I hate pretenders – een van de redenen dat ik SUVs / crossovers haat
viezefreddyw zegt
@faithnomore: Ik mis de tijden waar je aan de hoeveelheid of dikte van de uitlaten kon herkennen met welk model je te maken had. Zeker bij de grotere merken als Audi, BMW en Mercedes was dat vroeger altijd erg duidelijk. Tegenwoordig zie je stortkokers onder 3-cilinders alsof er een V8 in ligt..
alassad zegt
Jammer dat het panoramadak zo klein is
Charles Taycan 4S zegt
Mooi!👍👍
Tonnie zegt
308 hatch en 508 zijn beide net wat knapper. Dit is ’t net niet.
Richmond zegt
508 SW is beter gelukt dan de 508 HB. 308 andersom. Ik vind dit een moeilijk ontwerp.
oliviermerc zegt
Inderdaad de achterkant is niet geslaagd. Lijkt wel iets Chinees of Aziatisch en dat voorheen zij hun design divisies in Europa vestigden.
Lijkt wel praktisch ook de grote kofferbak en de Duitse pers vindt de hybride overtuigend. Dus waarschijnlijk wel een goede keuze. Wel altijd achteruit tegen een muur aan parkeren, dan heb je minder last van het ontwerp achteraan.
user888 zegt
China is tegenwoordig een belangrijker markt aan het worden dan Europa. Dus geen wonder dat het design ook meer op China gericht is. Daarnaast is PSA deels in Chinese handen.
banderas zegt
Weinig mis mee toch? Alleen die nepuitlaten mogen wel subtieler/weg.
RAW zegt
Hele fraaie auto. Benzinemotoren tot 130 pk? Lijkt me dat toch ook de 180 pk 1.6 PureTech-benzinemotor leverbaar wordt zoals in de hatchback. Maar de zin over de motorvarianten loopt niet, dus lijkt me dat daar iets anders had moeten staan. Aanpassen? Ben wel benieuwd wat de verschillende varianten geremd mogen trekken.
Ekrachess zegt
@raw68: de 180 pk is niet leverbaar in de hatchback als pure benzinemotor. 180 en 225 zijn in beide sw en hatchback een phev :)
S zegt
WoW!! 😍
volvo480gtt zegt
Ik vind het een mooie bak geworden. Ligt het aan mij of lijkt de neus op die van de Renault Megane?
henkp1 zegt
Ik vind zelfs dat ie driekwart van achteren ook op de Mégane Estate lijkt.
Fraaie auto wel.
Alleen dat dashboard blijf ik niet mooi/praktisch vinden.
mattr zegt
Turquoise leer!! Peugeot heeft (net als AR) altijd wel lekkere kleurtjes voor het interieur beschikbaar! Er is geen hond die het besteld helaas maar goed om te zien dat het kan
adyton zegt
@mattr: ik zou het toch echt wel nemen hoor. Super om weer wat kleur te zien en je zal het je steeds herinneren dat je ooit een blauw interieur gehad hebt!
wceend zegt
Prima auto om te zien, zeker vergeleken met de eerste 308 SW. Maar dat zwarte plastic in de achterbumper moeten ze wel mespunten. Was bij de golf 5 ook altijd zo lelijk.
mashell zegt
Bij de Golf 5 was dat om de bumper niet zo zo’n ronde bips te laten zijn maar was inderdaad maar een vreemde oplossing. Hier is het een nep diffusor om de wagen wat sportiefs mee te geven.
mashell zegt
Mooi. Heeft wel karakter. Na de te soft gestylde 308 SW is dit een flinke verbetering. Ook mooi dat ze er aan gedacht hebben de uitlaatstaarders iets te geven om naar te staren…
LaLancia zegt
Even wennen. Heel veel verschillende stijlen door elkaar. Het logo is geen gezicht, lijkt wel van een of ander obscuur Chinees merk.
Hopelijk zit het allemaal beter in elkaar dan de huidige. Ben er niet echt over te spreken.
Richmond zegt
Dan zullen de chinezen het van Peugeot gekopieerd hebben. Aangezien dit het oude logo van vroegah is van voor de oorlog.
Design_Driven zegt
Een beetje over-designed maar de proporties kloppen en het ziet er goed uit. Dashboard vind ik persoonlijk wel vreselijk maar zoiets moet je in het echt zien. Vooralsnog ziet het er wat rommelig uit en blijf ik vinden dat het stuur te klein en te laag zit.
tjorque zegt
Mooi een Frans antwoord op het Tsjechische kofferbak-volume-geweld van de Octavia…
Of ik hem mooi vind daar ga ik nog even tijd voor nemen.
De grille doet me wel al veel aan die elektrische MG suv denken en da’s geen goei begin…
meetsysteem zegt
Ik vind hem gewoon mooi. Ik zou alleen die twee ‘designelementen die verwijzen naar een roemrucht verleden’ matzwart laten spuiten 😁
potver7 zegt
Prachtige auto, behalve de achterbumper. Overdreven vormgegeven ‘uitlaten’ en voor de mistachterlicht/achteruitrijlamp-units was het geld op, daarvoor hebben ze een restpartijtje van de vorige Kia Picanto op de kop getikt.
stuko zegt
Gaaf deze nieuwe Kia!
EnthousiaST220 zegt
Get enige waar ik nog steeds aan moet wennen is het nieuwe made-in-china merklogo.
tourannetje zegt
Staat ie echt zo laag straks of zou ie voor de foto afgeladen zijn met stoeptegels?
pier zegt
Jammer van die rare Hyundai Kona achterlichtjes in de bumper. Als ze die weg hadden gelaten hadden die twee nepuitlaten wat meer naar buiten gekund. Ik vind dit teveel gekunsteld.
eimert zegt
Vind het vreemd dat de laadkabel links achter zit. Dan steekt de stekker ver uit als je file geparkeerd staat. De zijspiegels kan men inklappen. Met een stekker gaat dat een beetje moeilijk. Het is geen benzine auto die men even tankt.
Jansen zegt
@eimert: mijn Peugeot 508 heeft het ook een in de praktijk nooit een probleem. Toen ik opzoek was maar een plugin was juist de keuze van een aansluiting in de gril voor mij een no-go. Zeker in de winter komt daar tijdens het rijden alle vuiligheid op te zitten.