Verhip, komt de jury daar even verrassend uit de hoek!
Enkele seconden geleden heeft de COTY-jury in al zijn wijsheid besloten dat de Peugeot 308 (hierboven als SW afgebeeld) dit jaar de geërodeeerde prestigieuze titel auto van het jaar mag dragen.
De vooraf gedoodverfde favoriet, de Tesla Model S, behaalde een derde plaats achter de BMW i3. Niet dat ze daar om malen in Palo Alto, de belangrijkste award heeft Tesla namelijk al op zak.
Verder hebben wij hier niet zo heel veel aan toe te voegen. Gefeliciflapstaart, Peugeot!
Homer55 zegt
Mooi auto van buiten, lelijk van binnen. Ik kan dat dashboard met de opgelegde tellerbak niet mooi vinden. Ik vind het behoorlijk kaal uitzien. Jammerrrr..
mgmgb zegt
@Homer55:
Dat vind ik er nou net heel knap aan, die wirwar van knoppen tegenwoordig ziet er ook niet uit, het oogt inderdaad wat kaal maar wel veel rustiger. Mooi of niet, knap vind ik het wel van Peugeot, de auto heeft er echt geen functie minder om.
fapfap zegt
@Homer55:
Mooie auto. Ik heb er een proefrit in gemaakt, viel hardstikke tegen, vooral om deze punten:
1. Alle bediening is via de touchscreen, dus ook verwarming, blower, etc. Dat kan misschien vernieuwend zijn, maar het betekent dat je tijdens het bedienen van IETS, wat dan ook, altijd naar het display moet kijken. Daarnaast is de hele interface niet intuitief, en bij rijden in het donker wordt het display al gauw vermoeiend.
2. Cruisecontrol- controls zitten verwerkt PRECIES achter het stuur. Je kunt de knoppen niet aflezen, tenzij je de deur opendoet en zo om het stuur heen kijkt. Natuurlijk, na een paar keer gebruiken weet je het wel, maar waarom schrijven ze er dan überhaupt iets op?
3. De draaiknop voor het verstellen van de rugleuning zit aan de linkerkant van de stoel, bij het scharnierpunt, dus ter plaatse van de B-Stijl. Precies tussen de stoel en de B-Stijl is gewoon te weinig plek om er fatsoenlijk aan te kunnen draaien.
4. Bijna geen plekken in het interieur om iets op te bergen, af te leggen. Dit klinkt misschien als jammeren op hoog niveau, maar het is wel echt een gemis.
Voor mij was alleen al de niet-intuitieve touchscreen reden genoeg om de auto niet te nemen, ik heb een beter gevoel bij de nieuwe Kia Cee’d die op een of andere manier completer, logischer aanvoelt en ook erg prettig rijdt. Ik zou iedereen die geinteresseerd is aanbevelen om op deze punten te letten.
str8six zegt
Dat méén je niet! Tranen met tuiten…
sunder94 zegt
Wat voor’n ding?
eaudi zegt
Bijzonder. Hoewel ik niet belaald fan ben van gemotoriseerd vervoer op stroom, leken me tesla en bmwi3 wel doordachter. Mn die laatste.
JeejEm zegt
Mooie auto hoor! Viel mij helemaal niet tegen in het echt. Het is verder wel weer eens fijn om te zien dat de jury zich uitspreekt in het voordeel van een wat bruikbaarder model. De laatste jaren werden toch vooral ook gekenmerkt door veelbelovende beloftes uit de elektro-hoek. Ben blij dat dit – net als de golf – weer een gewone auto is waar ook de gewone man die nog eens op vakantie gaat wat aan heeft. Denk dat we hem heel veel gaan zien nu met de 14% bijtellingsversie.
gregorius zegt
Op zich wel 3000 keer beter dan devorige X07SW hokken. Ziet er zowaar volwassen uit. Hoe groot is het nou? Lijkt al bijna op en A4/3touring size.
Maar goed, het was sws niet het meest vernieuwende model van het jaar.
roppp zegt
Laatst ff ingezeten. Hele nette auto. En een buitengewoon bijzonder grote verbetering ten opzichte van het wanstaltige vorige model.
Svda zegt
En volgende maand weer een andere auto van het jaar door de ANWB of iets anders. Geloof nooit in die onzin eigenlijk
Hubert zegt
Wat een trieste vertoning.
COTY was vroeger altijd voor vernieuwende en innoverende automobielen.
Nu is een Vinex-station gekozen…. Hoe diep kun je zinken?
mtber zegt
Wat leuk voor Peugeot. Zouden de jury leden allemaal gedrogeerd zijn gedurende de verkiezing van de auto van het jaar, of hadden ze hun leesbril niet op toen ze naam van de auto zochten die bij het plaatje hoort.
Praeses zegt
Hoeveel zou Peugeot hiervoor betaald hebben?
Een presitgieuze bedrag?
rotarypowah zegt
@smoke:
“De vooraf gedoodverfde favoriet, de Tesla Model S, behaalde een tweede plaats.”
Een derde plek zelfs.
“Second and third, in a close race, were the two electric cars, BMW i3 (223 points) and Tesla S (216).” (http://www.caroftheyear.org/winner/Peugeot/308/2014_84/coty)
rotarypowah zegt
@rotarypowah: @sir_smokalot bedoel ik :)
robbie zegt
@rotarypowah: thnx! We hebben het aangepast.
snorrie11 zegt
Ehmm… waarom?
rovalo zegt
Ik ben dit jaar vooral benieuwd naar de ADAC-verkiezing.
mashell zegt
En weer wint BMW niet, terwijl ze nu met de i3 een echte kanshebber (want vooruitstrevende techniek) hadden. Maar Peugeot kan wel een opsteker gebruiken.
jasperjvr zegt
hele nette wagen! niks op tegen
jessetje zegt
Jammer had liever een andere winnaar. Maar dit is ook niet verkeerd
norge zegt
Deze tipte ik al, ik ben goed ik weet het.
saxoke zegt
Noem eens vernieuwende wagens die de CotY verkiezing wonnen?
Een CotY moet in alle opzichten een niet zo slechte auto zijn (slechte autos bestaan ni meer) en ie moet betaalbaar zijn. Laat een Tesla S en BMW i3 da nu net ni zijn.
saxoke zegt
@saxoke: ik ga even terug vanaf 1980.
Lancia delta, ford escort, Renault 9, Audi100, Fiat Uno, Opel Kadett, Ford Scorpio, Opel Omega, Peugeot 405, Fiat Tipo, Citroën XM, Renault Clio, VW Golf, Nissn Micra, Ford Mondeo, Fiat Punto, Fiat Bravo/Brava, Renault Scenic, AR156, Ford Focus, Toyota Yaris, AR147, Peugeot307, Renault Megane, Fiat Panda,Toyota Prius, Renault Clio, Ford S-Max, Fiat 500, Opel Insignia
saxoke zegt
@saxoke: VW Polo, Nissan Leaf, Chevy Volt/Opel Ampera, VW Golf7, en nu dus de 308.
Vernieuwend:
De Scenic=> eerste kleine MPV
prius=> pionier bij de hybrides
Leaf=> eerste “echte” productie elektrieke ding
Volt/ampera=> hybride met een motor om de batterijen op te laden.
Bij de rest kan ik nix nieuws bedenken.