Citroën en Peugeot waren al een tijdje bezig met onderzoek naar hybride dieselaandrijving, op de IAA in Frankfurt zal Peugeot dan ook een concept tonen van een hybride 308 diesel. Tot nu toe waren het voornamelijk benzinemotoren die gebruikt werden in combinatie met hybride technologie, maar diesel is wellicht nog een betere optie.
Ik ben niet snel enthousiast over Franse automerken maar het lijkt me een erg goed initiatief, wat we overigens al eerder zagen in een hybride Citroen C4 HDI. Op dit vlak liggen ook voor Toyota nog vele kansen denk ik, de hybride kennis is al ruim aanwezig. En diesels worden steeds schoner, dus waarom zou je dat niet combineren met een elektrische motor? Aan beide kanten winst.
De Peugeot 308 concept heeft een 1,6-liter dieselmotor (110 pk / 82kW) in combinatie met een elektromotor (20 pk / 15kW). De auto heeft een verbruik van 69 mpg (miles per gallon) en dat komt neer op 3,4 liter per 100km. Het max koppel van de diesel is 260 Nm (192lb-ft), plus 130 Nm van de elektromotor (via motorauthority).
Chief_S5 zegt
Joepie, hier wachtte ik al maanden op! :)
Nee, ik denk dat waterstof de toekomst heeft.
Alec zegt
Hebben ze ook iets aan de airodynamica gedaan? volkswagen heeft op dat punt toch juist bewezen dat auto’s zuiniger kunnen?
opzich geen slecht idee, diesel + elektra. jammer alleen dat ze het nog niet helemaal gesnapt hebben.
verbruik is trouwens wel heel er netjes (voor een 308)
M Freak zegt
Heel eerlijk, als je die limegroene onderkant zo laat staan, zonder dat Hybrid logo er op, is ie best gaaf he?
Jandepandaman zegt
Ik heb dit al eerder opgemerkt en ik blijf het doen:
Fabrikanten hou nou es op met al die concepten van al die merken en geef ons gewoon de produktversies van die apparaten!!!!
…Man ik wordt er schijt ziek van dat ze ons elke keer alleen maar lekker maken met concepten van auto´s die 1 op zoveel beter rijden dan waar we nu in rijden. Máák ze nou toch gewoon eindelijk eens en schop ze plankgas pronto de markt op!!!
autoblogger zegt
Hear hear!
AppieFlappie zegt
Jah, maar ja helaas is de gemiddelde autoblog lezer kortzichtig.
Bij conceptwagens houdt men bijna geen rekening met veiligheid, ergonomie, praktische zaken. Drm ziet er alles zo goed uit. Op het moment dat er rekening gehouden moet worden met deze dingen verdwijnen meteen de mooiste stukken van het concept. Het is dus vaak erg moeilijk om een conceptcar meteen productklaar te maken. Bij een conceptcar krijg een ontwerper eenmaal veel vrijheid en bij de productversie bemoeit het management veel meer met de ontwerpfase.
AppieFlappie zegt
OH ja, wat is die 308 ongelofelijk lelijk en uit verhouding. Brrrrr
Jandepandaman zegt
Tja ik weet ook wel dat de gemiddelde tijd tussen eerste conceptschets voor een nieuwe auto en uiteindelijke produktieversie afgelopen jaren al ernstig is bekort. Ik heb ooit wel eens gelezen dat waar het vroegah een jaar of 8 tot 10 was, het nu door computers en zo in sommige gevallen al in 2 jaar wordt gedaan. Maar toch- we worden zo langzamerhand door vele fabrikanten lekker gemaakt met wat ze zóúden kúnnen maken. De prachtigste modellen waarvan sommige 4wielofielen natte dromen krijgen. Zo deze 308 ook weer. Maar tot op heden zijn er maar bitter weinig fabriekanten die ook daadwerkelijk wat -durven?- bieden.
ArmiDuctor zegt
@AppieFlappie:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik was eerder helemaal weg van Peugeotjes totaan ongeveer de 406/206. Daarna is het design echt waardeloos geworden.
Wat betreft die hybrides: Het is allemaal schijnschoon. Ja het verbruik word iets beter. maar het is maar een marginale vooruitgang. Het word tijd dat er eens PLUG-IN hybrides op de markt komen, of autos zoals het Chevy Volt idee. Daar zouden we echt wat aan hebben. En voor de korte termijn zie ik het meeste in (2de gen) ethanol. (dus niet uit mais of soja).
Wouter zegt
@AppieFlappie:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik was eerder helemaal weg van Peugeotjes totaan ongeveer de 406/206. Daarna is het design echt waardeloos geworden.
Wat betreft die hybrides: Het is allemaal schijnschoon. Ja het verbruik word iets beter en de schadelijke uitstoot iets minder. Maar het betreft een marginale vooruitgang. Het word tijd dat er eens PLUG-IN hybrides op de markt komen, of autos zoals het Chevy Volt concept. Daar zouden we echt wat aan hebben. En voor de korte termijn zie ik het meeste in (2de gen) ethanol. (dus niet uit mais of soja, maar uit biomassa).
Apache zegt
WOW! 20 pk uit een electromotoer en TOCH 130 Nm, das een verhouding die we niet gewend zijn… die MPG is wel ’t strafste da ik tot nog toe gezien heb.
AppieFlappie zegt
Hoe meer ik naar kijk, hoe meer ik walg. Ik vond de 307 (oude model) nog op de 1 of andere vage manier mooi.
AppieFlappie zegt
Nu ik hem goed bekijk. De simpelheid maakt de 307 zo mooi. Geen overdreven koplampen, geen vreemde lelijke plasticbumper, geen vreemde neus. Jah, die designer moet terug bij Peugeot want zo kan het niet meer. Alhoewel ze af en toe wel aardige dingen laten zien zoals de Peugeot 908 RC
Emmanuel zegt
Mja, twee problemen die ik heb met diesel hybrides:
Bij een benzinemotor hoor je niet dat hij aan- of afslaagt, bij een diesel merk je dat wél. Niet bepaald comfortabel als de motor enkele keren per minuut aan en af gaat, zoals bv. bij de Prius.
Bovendien moet volgens mij het hoofddoel van een hybride de milieuvriendelijkheid zijn. Financieel haal je er immers nooit winst uit door de meerkost in aanschaf, tenzij de staat helpt met subsidies (maar waarom zou ze dat doen, tenzij wegens milieuvriendelijkheid).
En dat is het punt net: je mag dan nog de beste roetfilter installeren, er wordt nog altijd een grote hoeveelheid fijn stof doorgelaten (zeker na enkele 10000en km’s), en de stikstofoxide-uitstoot van diesels is ook gewoonweg veel te hoog.
Jandepandaman zegt
Het lijkt mij met de keuze voor benzine of diesel als verbrandingsmotor in de hybridecombi een beetje als kiezen uit lengte of breedte. Diesel is voor alsnog zuiniger. Bovendien meen ik toch van de vooruitgang afgelopen jaren te begrijpen dat de emissies van dieselmotoren door het gebruik van andere filtersystemen en vollediger verbranding ook was teruggebracht tot niveau’s vergelijkbaar met die van benzinemotoren?
Jaap zegt
Emmanuel schrijft:
En dat is het punt net: je mag dan nog de beste roetfilter installeren, er wordt nog altijd een grote hoeveelheid fijn stof doorgelaten (zeker na enkele 10000en km’s), en de stikstofoxide-uitstoot van diesels is ook gewoonweg veel te hoog.
@Emmanuel,
Een roetfilter van Peugeot heeft een gesloten systeem, Dat wil zeggen een filteringspercentage van 100%. In tegenstelling tot de open systemen die door andere fabrikanten worden gebruikt. De Retro roetfilter is een voorbeeld van een open systeem. Juist na een paar duizend kilometer heeft het FAP filter een optimale werking.
Voor stikstofdioxidereductie monteerd ieder fabrikant tegenwoordig een denox katalysator. Dus roet en NOx zijn voor een diesel geen probleem.
Elke fabrikant heeft een probleem aan zijn broek met betrekking tot de CO2 reductie. Die moet naar 140 gram per kilometer. Juist daarom komen de hybrides. Behoud van drivebility en lage CO2 uitstoot.
Gotty zegt
“Bij een benzinemotor hoor je niet dat hij aan- of afslaagt, bij een diesel merk je dat wél. Niet bepaald comfortabel als de motor enkele keren per minuut aan en af gaat, zoals bv. bij de Prius.”
Nu moet je weten dat een Prius op benzine rijdt.
En dan begrijp ik uit jou woorden dat jij het met mij eens bent dat een een Prius “geruisloos” af- en aan slaat maar je vind het wel vervelend dat hij dat doet? Terwijl je het dus niet merkt…
Gotty zegt
Dat was trouwens @ Emmanuel.
bmw zegt
hij bedoelt -denk ik- dat je dat met een dieselmotor misschien wèl zou kunnen horen…
Emmanuel zegt
@Gotty
Ik rijd regelmatig met een Prius, en daar merk je inderdaad niet of de motor nu aan of af staat, dus dan heb ik er geen probleem mee. Maar bij een diesel merk je dat ongetwijfeld wél.
@Jaap
Excuseer Jaap, maar wat je schrijft is klinkklare onzin.
Van de site van Peugeot: “De roetfilter, standaard op de 1.6l HDi 110pk en de 2,0l HDi 136 pk, is een poreuze filtrerende structuur die geïntegreerd is in de katalysator. Hij neutraliseert het merendeel van de fijne stofdeeltjes en rookemissies zonder aan de prestaties van de auto te raken.”
Juist ja: *merendeel*, niet alles dus. Je zal geen enkele diesel vinden die bij zijn emissiecijfers 0 heeft staan voor roetdeeltjes. Dat is wetenschappelijk gezien trouwens ook gewoonweg onmogelijk, want inherent aan het verbrandingsprincipe van een dieselmotor.
Wat NOx betreft:
Peugeot 307 2.0 HDI FAP: 0.163 g/km
http://www.vcacarfueldata.org.uk/search/vehicleDetails.asp?id=13283
Even een allesbehalve zuinige benzinemotor daarnaast leggen:
Golf GTI 2.0 TFSI DSG: 0.018g/km
http://www.vcacarfueldata.org.uk/search/vehicleDetails.asp?id=18861
Conclusie: De diesel stoot NEGEN KEER meer NOx uit dan een veel krachtigere benzinemotor.
Jaap zegt
@Emmanuel.
Klinkklare onzin zeg je…. hmmmm…
Voor jouw info, Peugeot gebruikt de 1.6 HDI FAP voor de hybride.
Uiteraard mag je als fabrikant nooit claimen dat je alle roetdeeltjes wegfiltert. Ik weet ook wel dat roet een deel van de diesel emmissie is, uiteraard inherent aan de diesel brandstof, maar zo strak als jij het schildert is schromelijk overdreven… de roetende diesel is echt verleden tijd. Zeker als je gaat roepen dat na enkele 10 duizende kilometers de filterende capaciteit verminderd.
Het FAP filter is en blijft een gesloten systeem. Het filter is poreus voor gas. Niet voor roet! Naar mate er meer roet in het filter achter blijft neemt diameter van de doorgelaten roetdeeltjes sterk af tot zeer klein. Ik zou maar eens wat meer technische info gaan op zoeken dan die commerciele praatjes van de merk-website. En wat bedoel je precies met wetenschappelijk onmogelijk…. laat me dat eens weten.
Hoe zit het eigenlijk met fijn stof en CO emmissie(x2) van de FSI moteren? Kijk eens naar de CO2 uitstoot. Ook niet mis. Trouwens negen keer heel erg weinig is nog steeds heel weinig. En dat geldt juist voor de NOx. Dankzij de DENOX kat!
Ook nog ff over het geluid van een diesel kijk maar eens op die website. Golf 2.0: 74dB P307 73dB. En dan is de 307 nog wel een paar jaar langer in productie dan de Golf.
Ik adviseer je om eens te faan rijden met de 1.6 HDi’s die Peugeot, Ford Volvo gebruiken. Al je vooroordelen over diesel gaan overboord… Heb je je ook wel eens afgevraagd waarom een Prius zo geruisloos start? Misschien een speciale startmotor o.i.d.
Timmie zegt
Ik blijf ervan overtuigd dat hybride-technologie weg moet blijven van dieselmotoren. Een hybride rij je meestal in ’t stad, een diesel op den buiten. Een hybride-systeem heeft steeds vaker een start-stop systeem, en waar een diesel niet van houdt is kort achter elkaar de diesel stilleggen en opnieuw starten. En trouwens, wat weegt zo’n combinatie hybride-diesel? Dat zal wel heel wat zijn…
Emmanuel zegt
“Naar mate er meer roet in het filter achter blijft neemt diameter van de doorgelaten roetdeeltjes sterk af tot zeer klein.”
Klopt, maar laat de kleinste roetdeeltjes nu net de meest gevaarlijke zijn. Door hun geringe grootte dringen ze immers het verst door tot in de longblaasjes. En door hun moleculaire structuur blijven ze daar vasthaken, en komen er nooit meer uit. Het is zelfs zo dat vele (vooral aftermarket) roetfilters de grotere roetdeeltjes afbreken tot kleinere, en zo meer kwaad dan goed doen.
“Ik zou maar eens wat meer technische info gaan op zoeken dan die commerciele praatjes van de merk-website.”
Wees gerust, waar we het nu over hebben durf ik gerust mijn expertise-domein noemen, ik denk niet dat je mij op fouten zal betrappen.
“En wat bedoel je precies met wetenschappelijk onmogelijk…. laat me dat eens weten.”
Wel hetgeen jij in je post eigenlijk zelf al zegt: die filters filteren op basis van moleculaire grootte. En laat de grootte van gasdeeltjes (CO2, CO, NOx, SOx, O2, H2O) en de fijnste roetdeeltjes nu zo dicht bij elkaar liggen, dat je die op die manier gewoon niet uit elkaar kan halen.
“Hoe zit het eigenlijk met fijn stof en CO emmissie(x2) van de FSI moteren?”
Benzinemotoren werken met een verbrandingsgolf, waardoor er geen onverbrande deeltjes overblijven. Geen fijn stof uitstoot dus.
Dat zal hoogstwaarschijnlijk anders zijn bij de elders op deze site vermelde Mercedes DiesOtto benzinemotor, die ook met spontane ontbranding kan werken. Maar dit gebeurt enkel bij lage belasting, net om roetvorming zoveel mogelijk te voorkomen.
Wat CO betreft, even een vergelijking tussen je geroemde 1.6 FAP en een 1.6 FSI:
1.6 FAP: 0.130g/km
http://www.vcacarfueldata.org.uk/search/vehicleDetails.asp?id=13282
1.6 FSI: 0.068g/km
http://www.vcacarfueldata.org.uk/search/vehicleDetails.asp?id=18855
Hier stoot de diesel weer 2 keer meer CO uit dan de benzine. Laat ons dus zeggen dat het van model tot model afhangt, en absoluut geen inherent probleem is aan benzinemotoren.
Emmanuel zegt
“Trouwens negen keer heel erg weinig is nog steeds heel weinig.”
“Heel weinig”? In verhouding tot wat? Het verkeer is verantwoordelijk voor ongeveer 50% van de NOx uitstoot. Is dat “heel weinig”? Ter informatie: NOx is de belangrijkste oorzaak van de bij warm weer zeer frequente ozonsmog, veroorzaker van zure regen, enz. Voor een vollediger lijstje:
http://www.epa.gov/air/urbanair/nox/chf.html
“Ook nog ff over het geluid van een diesel kijk maar eens op die website. ”
Ja uiteraard, onder de GTI zit een joekel van een sportuitlaat. Maar wees gerust, het geluid van een Golf GTI is mooier dan het genagel van een 1.6 HDI ;)
“Ik adviseer je om eens te faan rijden met de 1.6 HDi’s die Peugeot, Ford Volvo gebruiken. Al je vooroordelen over diesel gaan overboord… ”
Heb ik blijk gegeven van “vooroordelen”? Alles wat ik zeg staaf ik met cijfers. Er zijn trouwens bitter weinig diesels op de markt waar ik nog niet mee gereden/meegereden heb.
Met een Citroën 1.6 HDi 110pk heb ik lang gereden voor we onze GTI kochten. Was verre van onder de indruk: enorme turbolag (meer dan een seconde) en weinig pit onder 2000rpm. Dat is bij de Golf GTI dan wel even anders :) Heb trouwens nog geen enkele diesel gereden (al moet ik de 535d nog eens testen) waarvoor ik de 2.0 TFSI zou wegdoen. Zelfs een 3.0 TDI of 2.7 HDI niet.
Qua prestaties vallen diesels meestal goed mee, maar qua vervuiling blijven ze nog steeds ver achter op moderne benzinemotoren. En dat is wat ik op diesels tegen heb.
Als je nog vragen hebt, laat maar weten ;)
ruud zegt
boys,
Schoon is achtereenvolgens
met de nodige katalysatoren
en/of injecties van bv. ureum(ADBLUE):
Electriciteit (ook kerncentrale graag !)
Waterstof (hoe?)
aardgas
LPG
benzines met of alleen:
ethanol
en de brandstof die bedoeld is voor vrachtverkeer:
diesel
biodiesel
Bovenal geldt algemeen:
Kleiner,lichter,minder vermogen!
dag sufjes,jieps,MTV,crossovers (waarover?)
Zelfs Porsche moet aan de hybride
vanwege EEG
Jaap zegt
@Emmanuel.
Dit noem jij je expertise gebied… toch. Prima, lag mij dan eens uit waarom je niet het fijnstof dat de FSI motoren produceren meeneemt in je vergelijking.
Wat is je vak eigenlijk?
Groet,
Jaap.
Emmanuel zegt
Omdat ik een algemene vergelijking tussen benzine en diesel maakte, en FSI- motoren misschien 5% van de benzinemarkt uitmaken, en dus bezwaarlijk representatief kunnen genoemd worden.
Ten tweede heb je volgens mij enkel mogelijke roetuitstoot bij het niet-stoichiometrisch verbrandingsproces van de FSI-motor. Dit niet-stoichiometrisch verbrandingsproces heb je enkel bij atmosferische FSI-motoren en enkel bij zeer lage belasting. De atmosferische FSI-motoren worden nu vervangen worden door TFSI/TSI motoren, die altijd stoichiometrisch werken.
Ten derde heb ik nog altijd geen wetenschappelijk onderzoek gelezen naar deze mogelijke roetuitstoot van FSI motoren, hoogstens enkele speculaties en theoretische overwegingen. Moest je daar wel een goed artikel over hebben, laat het zeker weten. Ben zeer geïnteresseerd.
In elk geval: op het gelijkvormigheidsattest van onze GTI staat bij roetuitstoot “/”.
Ik ben burgerlijk ingenieur trouwens (Belg, weet niet juist hoe dat in Nederland noemt). Jij?
Jaap zegt
Ingenieur Autotechniek is mijn vak.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik net als jij in eerste instantie heel negatief stond tegenover de dieselmotoren. Rokerig… grote bron van NOx, maar we zijn een hele weg gekomen.
Je geeft Amerikaanse uitleg en cijfers bij NOx uitstoot. Heel mooi allemaal, maar niet echt meer een groot probleem. Als iedereen ter wereld een moderne motor in zijn autootje zou hebben.
Met dit soort cijfers zet je de moderne verbrandingsmotor en met name diesel in een heel kwaad daglicht, onterecht naar mijn mening. Maar dat heb ik al duidelijk gemaakt. NOx uitstoot van diesel en otto motoren is het laatste decennium enorm gedaald. Bij dieselmotoren met name door gebruik van EGR. Dit kwam niet altijd ten goede aan de driveability, maar goed. NOx reductie was een feit.
Jij weet net zo goed als ik dat NOx ontstaat bij een arm mengsel door de hoge temperaturen in de verbrandingsruimte, want eigenlijk zou het in principe inerte gas stiksof geen deel uitmaken van het proces. Bij arm mengsel motoren is er minder ‘koelende’ werking van de brandstod. Bij dieselmotoren is dat helemaal het geval, diesel verdampt niet en neemt daarom geen energie in de vorm van warmte op, maar wordt zeer fijn verneveld. Geen koelend effect en altijd een arm mengsel (anders te veel roet). Dit is uiteraard voor een deel te ondervangen door gebruik van EGR, maar nooit alles. Mee eens.
Nog een nadeel van arm mengsel motoren is dat er door de hoge temperaturen een kraak proces optreedt in de brandstof(benzine en diesel). Hierbij ontstaan moleculen die geen deel uitmaken van het verbrandingsproces en hierbij ontstaan kleine onverbrande HC’s die ook wel fijn stof worden genoemd. Als jij aangeeft dat VW de FSI naar een normaal mengsel gaat sturen, prima. Ik hoop wel dat daarbij het gehalte fijn stof afneemt. Door fijne verneveling, direct ingespoten, ontstaan kleine druppels die voordat ze verdampen gekraakt worden.
En met betrekking tot het gebruik van een diesel in combinatie met hybride, ik denk dat de combinatie heel goed zal gaan. Bij de Toyota wordt de benzine motor gestart door de elektromotor bij 1200 rpm. Indien je een dergelijke start techniek gebruik bij de diesel zal het met het lawaai ook wel meevallen. Daarnaast kan je door optimaal gebruik van EGR de NOx uitstoot binnen de perken houden zonder dat driveability in het geding komt. Ik denk dat de diesel aan efficiëntie toeneemt juist door gebruik van weinig verse lucht en brandstof en veel EGR. De motor heeft juist door die EGR toch een goede cilindervulling.
Door een juiste aansturing van Dieselmotor en de elektromotor kan je een milieuvriendelijke auto maken, waarvan de prestatie, driveability en emmissie zeer netjes zijn te noemen.
Nog even over het FAP. Zou zo’n motor juist niet grotere deeltjes uitstoten voor het filter. Als ik zo’n motor zou mogen programmeren dan zou ik juist een iets rijker mengsel regelen, meer roet vóór het filter. Hierdoor blijven de roetdeeltjes groot en ontstaat er geen fijn stof. Zo maar een idee…
Leuk om eens zo’n inhoudelijke discussie te hebben.
Groet,
Jaap.
Emmanuel zegt
Rokerig zijn diesels vaak nog steeds. Hier in België (toegegeven, hier rijden er veel meer rond dan in Nederland) kom ik dagelijks zwaar zwarte rook spuiende diesels tegen, en het gaat dan vaak over nieuwe BMW’s, Audi’s, Ford’s, Mercedessen, enz. Gisteren nog een S-Max voor me (kan niet ouder zijn dan een jaar) die ik letterlijk niet meer kon zien door de zwarte rook. Waarschijnlijk gechiptuned.
Het cijfer dat het verkeer verantwoordelijk is voor ongeveer 50% van de NOx uitstoot is wel degelijk een Belgisch cijfer, geen Amerikaans. En uiteraard is de NOx-uitstoot van diesels de afgelopen decennia verlaagd, en maar goed ook. Ik wou alleen aantonen dat ze desondanks nog steeds een grootte-orde boven die van benzines liggen, en dat is niet verwaarloosbaar, zoals jij zei.
Eén foutje in je laatste stukje: er is wel degelijk een verschil tussen HC’s en fijn stof. Lees de Euro emissiestandaarden maar eens op na, je vindt voor beide aparte normen. Simpel gesteld zijn HC’s gewone onverbrande koolwaterstoffen, fijn stof bestaat uit koolstofverbindingen (buckyballs etc.), waar zich allerlei rommel (bv. zware metalen) aan vastklit. Fijn stof is dan ook veel gevaarlijker voor de mens.
Hybride:
Inderdaad, het starten zelf zal niet echt een probleem zijn (al is een dieselmotor natuurlijk zwaarder, en zal de elektromotor meer energie moeten leveren om hem op 1200rpm te krijgen). Maar in een 307 HDi hoor je de motor wel draaien, en je zal bij de hybride dus merken of de motor al dan niet uit staat, wat je niet hebt bij een benzinehybride.
Over je FAP-idee:
Als je de roetdeeltjes groot laat, gaat er wel veel roet in de filter blijven hangen, en de regeneratiefase dus veel vaker moeten opstarten. Dit gaat ongetwijfeld de levensduur van de filter verkorten. Plus dat die regeneratiefase een licht nadelige invloed heeft op de rijprestaties en het verbruik.
Maar belangrijker: Dat (te) rijke mengsel heb je dan enkel bij zware belasting. Bij iets lagere belasting zou je wel de druppelgrootte van de inspuiting kunnen laten vergroten, maar het sop lijkt me de kool niet waard.
De vraag is verder nog in hoeverre ook de FAP roetfilter niet voor een opsplitsing van de roetdeeltjes zorgt.
“Leuk om eens zo’n inhoudelijke discussie te hebben.”
cosign :)
w0o0dy zegt
ik ga me niet in een discussie over de samenstelling van de uitlaatgassen en de grote van de deeltjes mengen (duidelijk niet mijn vakgebied). Wel denk ik dat een diesel juist ideaal is voor een hybride-systeem. De diesel heeft bij lage toeren veel koppel en kan dan ook vrij makkelijk een redelijk zware “dynamo” aandrijven zonder dat je dat duidelijk merkt bij constante snelheden.
Door een lange overbrenging kan de auto ook op snelwegen laag in de toeren blijven en daarmee dus ook bij hogere snelheden een erg laag verbruik en dus ook een erg lage uitstoot laten zien. Maak je de hybride aandrijving sterk genoeg om de hele bebouwde kom met de electro-aandrijving af te kunnen dan hoeft de diesel in de stad helemaal niet aan te slaan. Daar zit in mijn ogen nog het zwakke punt van deze Hybride: de electromotoren zijn niet sterk genoeg.
Mario zegt
De peugeot en citroen worden steeds op den duur walgelijker en walgelijker
Waar halen ze de Design vandaan !.
Zelfs de Goedkopere merken zoals de Kia , Hyundai maken betere auto`s !
dat is toch niet normaal.
peugeot zegt
daar ben ik het niet met je eens
psa blijft luxere autos maken dan die merke die je opnoemde
Snoerke zegt
Mensen, kan iemand mij uitleggen wat sportief rijgedrag is? En wat we ermee bereiken?
Ik denk zulk gedrag met name in de stad tegen te komen doordat mensen flink optrekken. Wie hier houdt zich aan 50km/u als maximale snelheid?
Buiten de bebouwde kom rijden echter alleen maar mietjes!! Neem een 80km weg, bij iedere vage bocht laat men het gaspedaal los en zakt de snelheid naar 70 of lager. Op een autoweg wordt bijna nooit 100 gereden. Op de snelweg rijd je met 100km langs een vrachtwagen door een slome voorganger, die na het passeren weer ‘sportief’ naar de 120 of hoger gaat.
Met zulk gedrag kan ik me voorstellen dat je lekker vlot wilt optrekken. Ja, anders zou het nog eens suf rijgedrag kunnen worden. Stel je voor, van Utrecht naar Groningen op de cruise-control met 120 km/u. Saaaaai, nee dan liever sportief tussen de 90 en 130km/u variëren met een gemiddelde snelheid van net over de 100 km/u.
Wie o wie reageert?