De Peugeot 308 werd Auto van het jaar in 2014, eens kijken hoe hij zich houdt in het occasion aankoopadvies.
De naamgeving is wellicht wat vreemd, want na 305, 306, 307 en 308, kwam nog een keer 308. Wellicht omdat de Fransen in de jaren negentig al eens de Peugeot 309 bouwden. Dit is dus de tweede generatie Peugeot 308, die modelcode T9 heeft.
Voor dit occasion aankoopadvies reden we een stukje in de Peugeot 308 GTI. Het Nederlandse (fiscale) klimaat is al een tijdje niet zo vriendelijk voor dit soort auto’s, dus het aanbod op Marktplaats beperkt zicht tot 9 stuks. Toch hoort de 270 pk sterke en lekker sturende 308 GTI echt wel op de shortlist van de liefhebber.
Het fiscale klimaat was een stuk vriendelijker voor bepaalde dieselversies van de Peugeot 308. Ze hadden in 2014 en 2015 een verminderde bijtelling van 14%. In het occasion aanbod is dat ook wel terug te zien en die voormalige leasetoppers kunnen veel value for money bieden. Ook de 308 SW was er met de lagere bijtelling.
In 2017 kreeg de 308 een facelift, maar groot zijn de (uiterlijke) verschillen niet. LED lampen rondom zijn de grootste wijzigingen en de 1.5 diesel deed zijn intrede.
Voor sommigen is het even wennen achter het stuur. Die is namelijk een stuk kleiner en de tellers zijn er boven geplaatst. Sommigen zweren bij dit i-Cockpit concept, maar er zijn ook mensen die er niet mee overweg kunnen. Altijd even proefrijden dus.
Aandachtspunten Peugeot 308
Als je een tweedehands tweede generatie Peugeot 308 wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De vorige generatie Peugeot 308 bleek geen wonder van bouwkwaliteit, deze generatie is gelukkig beter. Maar loop toch even door de lijst met Peugeot 308 problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
- De condenser voor de airco van de Peugeot 308 hangt op een plek die gevoelig is voor steenslag. Als de airco niet werkt, dan zou de condensor (verdamper) defect kunnen zijn. Reparatie is prijzig.
- De midden armsteun raakt nogal snel lam.
Onderstel
- Veel bijgeluiden van het onderstel, waarbij er een aantal verschillende zaken mis kan zijn. Aan de voorzijde zijn het vaak de stabilisatorstangen of toplagers van de veerpoten.
- Bij Peugeot 308 gebouwd tot eind 2015 kan de achteras metalig kraken en daarvoor is een oplossing die we niet vaak zien in een occasion aankoopadvies. De dwarsbalk van de achteras kan worden vervangen of deze kan met PUR worden gevuld.
Aandrijflijn
- De atmosferische 1.2 met 82 pk is echt te licht voor dit soort auto. Bij de diesels met handbak (en dat zijn ze praktisch allemaal) moeten koppeling en vliegwiel nogal eens vervangen worden.
- Moeilijk schakelende bakken, vooral in koude toestanden.
- De 1.6 THP motor heeft geen beste reputatie, maar de issues speelden vooral bij de eerste lichtingen. In principe is de 1.6 THP in deze generatie Peugeot 308 een stuk betrouwbaarder, maar houdt wel de aandachtspunten in de gaten:
- Distributieketting 1.6 THP motoren: kenmerkt zich door geratel en diesel-geluid (bij de benzines). Kan leiden tot serieuze motorschade indien niet tijdig verholpen.
- Als er veel korte stukken worden gereden kan de 1.6 THP motor inwendig vervuilen. Goed gas geven kan helpen, evenals tanken van premium brandstoffen, maar in het uiterste geval moet de motor worden gereinigd.
- De benzinemotoren hebben een elektrisch inschakelende waterpomp, maar soms doet die dat niet. Daardoor kan de koeling onvoldoende zijn en de motor te warm worden.
- De diesels kunnen een lekkende brandstof aanvoerleiding hebben. Brandstof kan daardoor niet meer bij de motor komen en dus start die niet of slaat af.
Elektronica
- Het touchscreen van het navigatiesysteem bevriest soms, meestal helpt een reset, maar niet altijd. Controleer hoe oud de kaarten van het navigatiesysteem zijn bij aanschaf. Regelmatig blijken ze verouderd en een update voor Europa kost 150 euro.
- Het infotainment systeem had tot 2015 veel bugs, maar met software updates zijn die veelal verholpen.
Motoren
Benzine
- 1.2 82 pk/ 118 Nm
- 1.2 THP 110 pk/ 205 Nm
- 1.2 THP 130 pk/ 230 Nm
- 1.6 THP 125 pk/ 200 Nm
- 1.6 THP 155 pk/ 240 Nm
- 1.6 THP 205 pk/ 285 Nm
- 1.6 THP 225 pk/ 300 Nm
- GTI 250 pk/ 330 Nm
- GTI 263 pk/ 340 Nm
- GTI 272 pk/ 330 Nm
Diesel
- 1.5 HDi 102 pk/ 270 Nm
- 1.5 HDi 130 pk/ 300 Nm
- 1.6 HDi 92 pk/ 230 Nm
- 1.6 HDi 99 pk/ 254 Nm
- 1.6 HDi 116 pk/ 270 Nm
- 1.6 HDi 120 pk/ 300 Nm
- 1.6 HDi 177 pk/ 400 Nm
- 1.6 HDi 181 pk/ 400 Nm
Aanbod Peugeot 308 op Marktplaats
Op moment van schrijven zijn er ruim 1200 stuks van de Peugeot 308 T9 op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de Peugeot 308 beginnen bij 8.000 euro en kunnen oplopen tot €36.000 voor (vrijwel) nieuwe exemplaren. Voor het totale aanbod van de Peugeot 308 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
E34M5Touring zegt
Vind het een fraaie auto als GTI maar die 1.6THP heeft relatief weinig koppel, zelfs bij de 270pk variant. M’n VW GTi heeft dezelfde pk’s maar bijna 70Nm meer koppel. Vind ik best wat, voelt toch wat potenter. Verder, zoals gezegd, een mooie auto. In Goor rijdt er 1 in die 2kleuren spec. Ziet er wel tof uit vind ik. Zou ik dan wel willen.
werf76 zegt
Vergelijk jij een 2.0 met een 1.6…hulde…
E34M5Touring zegt
@werf76: Ik geef aan dat dat voor mij een nadeel is. Meer niet. Ga lekker elders lopen huilen.
s2000vtec zegt
Wil je een klasse beter, ga dan voor een Civic TypeR of een Tesla model 3.
michaelb zegt
@s2000vtec: Model 3 ?
s2000vtec zegt
@michaelb Dat is de toekomst jongeman. De verbrandingsmotor is op z’n eind en niet meer gewenst. Je kan dan wel als een Lama gaan liggen lachen, maar je verloochent alleen maar je afkomst.
Het land wat de Honda NSX, de Civic TypeR, de S2000, de Nissan GT-R en de Lexus LFA voortbracht wil straks de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor verbieden.
michaelb zegt
@s2000vtec: Ik lach niet om het feit dat hij elektrisch is maar vanwege het feit dat je hem een klasse hoger noemt. Hij is best rap maar zeker geen hothatch. Ik snap best nu je hem van de baas eindelijk heb mogen leasen dat niets je tesla verslaat, maar naar het feit dat hij rap is is hij uitermate klinisch. Niet echt een hothatch spec lijkt mij.
En jongeman voor het geval je suggereert dat is ik hem eerst moet gaan rijden, voor de zakelijke km’s heb ik hem in de lease.
viezefreddyw zegt
@s2000vtec: Kan wel zijn. Maar als je in de markt bent voor een occasion 308 GTI zal een Model 3 buiten budget zijn. Een Civic Type R ook. Dus je suggesties zijn niet echt reëel.
Steven zegt
@viezefreddyw: civic type r (FK2) is nochtans zo gek duur niet meer. Een model ouder (FN2) zijn al helemaal te betalen tegenwoordig. Ik neem aan dat de Peugeot 2e hands daar precies tussenvalt
viezefreddyw zegt
@mcnasty: Klopt, maar dat is al een wat oudere auto. Als je goed budget hebt voor een 308 GTI (ze zijn er voor vanaf zo’n 19000 Euro) dan overweeg je niet een Civic Type R MK2 natuurlijk.
tanzanitef30n zegt
@michaelb: de allerlangzaamste model 3 ript de Golf R in stukken( mits het de laatste software update heeft met de pk upgrade) op youtube. Kijk maar eens….
blo3to3t zegt
@s2000vtec: of en golf gri, of een focus ST.. eigenlijk alles is beter dan een 308.
marcel174 zegt
@blo3to3t: waarom? Ik heb zelf geen 308 gti maar die 270pk is best lekker hoor. Heb dezelfde motor in de auto en zo slecht is het allemaal niet. Mijn peugeot is nog steeds vrij van problemen. Alles valt of staat met goed onderhoud. Een gti is toch wel wel verschrikkelijke eenheidsworst. Dan liever iets buiten de gebaande paden..
Dutchdriftking zegt
@s2000vtec: Een Tesla model 3 is vooral een klasse duurder. De aandrijflijn is geniaal en van de achterkant ziet de auto er goed uit. Maar dagelijks zit je er vooral in en hobbel je mee in het rijtje over de weg achter de rest aan. In die gevallen is een fijn interieur ook wat waard. En laat dat nu niet in de Tesla zitten maar juist wél in de 308.
Johanneke zegt
TL;DR
Typisch Peugeot. Niet 2ehands aan beginnen, problemen gegarandeerd.
S zegt
@Johanneke: THP laten staan naar als je een 1.2 of een HDI kiest dan zijn deze beter dan menig Vw
marcel174 zegt
@serg: THP na 2013 zijn de ketting problemen opgelost. Vervuiling van de motor hebben alle direct ingespoten benzine motoren. Ook de “premium” merken..
nautique206 zegt
@serg: ken een paar mensen met een 1.2, beiden rijden er vanaf nieuw mee. Beiden allerlei ellende, gestrand, noem het maar op. Heb ik met mijn inmiddels 14 jaar oude auto in 5 jaar tijd niet meegemaakt
techniekmeneer zegt
@serg: Haha
S zegt
@techniekmeneer: Ik rijd zelf een SW 1.6 HDI 120pk. Gekocht met 18.000 km met inmiddels 119.000 km. Enige probleem dat ik heb gehad is de rammelende achteras en dit is keurig opgelost bij de Peugeot dealer. Ik zou zo weer een 308 kopen. Top auto!
techniekmeneer zegt
@serg: Anekdotisch bewijs. Doen we niks mee.
s2000vtec zegt
@michaelb Dat is de toekomst jongeman. De verbrandingsmotor is op z’n eind en niet meer gewenst. Je kan dan wel als een Lama gaan liggen lachen, maar je verloochent alleen maar je afkomst.
Het land wat de Honda NSX, de Civic TypeR, de S2000, de Nissan GT-R en de Lexus LFA voortbracht wil straks de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor verbieden.
technopatat zegt
@s2000vtec: ik denk dat hij lacht met de bijna verdubbeling van budget dat je nodig hebt voor een Model3 tov een 308 gti :)…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Copy paste? Lame!
WoutH zegt
Wij mogen hier thuis vanuit werkgever rijden in een station 1.6 HDI uit 2015 met 120 pk. Wordt veel mee gereden, er staat inmiddels ruim 210.000 km op de teller, waarvan wij er ongeveer 40.000 sinds maart dit jaar mee hebben afgelegd. Dus daar kan ik wel een beetje mee refereren. De kofferbak is een verademing ten opzichte van onze eigen S60 uit 2005. Dus dat is wel een pluspunt. Verder rijdt ‘ie wel oke, voor m’n gevoel kom je met 120pk niet tekort. Gemiddeld halen we 1000 a 1100 km op een tank, volgens mij is dat dus aan de goede kant van de 1:25. Prima dus. Ik hoor denk ik tot de groep die niet kan wennen aan de cockpit. Althans, niet aan het kleine dikke stuurtje. Kost meer kracht in de handen op lange afstanden, soms tot kramp aan toe. Een groter dunner stuur vind ik veel fijner. Het infotainment systeem is een ramp, erg traag en ik wil gewoon niet via een traag touch screen de basisfuncties zoals climate control moeten bedienen. De versnellingspook knop is van alu, in de winter dus ijskoud en in de zomer te heet. Niet over nagedacht. Erg stroef schakelen tijdens warmrijden is inderdaard heel herkenbaar. Dit jaar ook nog het hele adblue systeem vervangen vanwege een storing en 2x over de stoelverwarmingsmodule. Niet goedkoop allemaal. Ik heb de exacte cijfers niet maar onder de streep kan deze auto denk ik niet goedkoper te rijden zijn dan een diesel van pakweg 10 – 15 jaar geleden. Conclusie, je mag een gegeven paard niet in de bek kijken, maar ik zou deze auto prive niet rijden!
chrisvis zegt
@WoutH: die versnellingspook had ik in mijn 206 gti ook en het is waar dat dit niet erg comfortabel is. Maar het ergste was de alu benzinedop. Twee keer met de vroege shift gehad dat hij zodanig bevroren was dat ik ondanks alles wat ik probeerde de sleutel er niet inkreeg. Tegen plassen hielp gelukkig wel.
S zegt
@WoutH: Ik rijd zelf een SW 1.6 HDI 120pk. Gekocht met 18.000 km met inmiddels 119.000 km. Enige probleem dat ik heb gehad is de rammelende achteras en dit is keurig opgelost bij de Peugeot dealer. Ik zou zo weer een 308 kopen. Top auto!
Stijnson zegt
@WoutH: ad blue problemen en roetfilterproblemen heeft elke 308 tussen 170 en 180k. Heb het 2x meegemaakt helaas bij 2x 308
Stijnson zegt
@stijnson: naja problemen. Het moet rond die km stand vervangen worden.
saxoke zegt
Zelf heb ik bij m’n zoektoch naar een nieuwe tweedehands auto ook gekeken naar de 308 GTi270. Opzich heb ik niets tegen die auto want qua rijden overtuigde hij echt. Uiteindelijk heb ik m niet gekocht omdat ik, als ik op mijn ideale zitpositie zat, zodat de stoel en het stuur ideaal stonden om vast te houden, de teller al niet volledig kon zien. Wat een afknapper was dat. Echt spijtig, want anders reed ik nu in een 308GTi270. Anderzijds, niets spijtig aan, nu rij ik tevreden met een Leon Cupra.
alassad zegt
270.000km mee gereden, en 2 jaar geleden van de leasemij overgekocht bij 220.000. de diesel HDI dan.
Airco condensor heb ik een keer gehad (tijdens lease, dus boeiend), achteras is vanaf het begin al heel zompig. Heb er zelf niet zo veel problemen mee, maar ken rijders die de vering harder hebben laten maken.
Verder aan prive onderhoudskosten een kleine 4000 euro tot nu toe, (dus over de afgelopen 50d km prive) verspreid over 2x een grote beurt en 1maal een kleine beurt, en APK. DIt is dan wel bij de officiele dealer, dus dat kan vast goedkoper bij de buurtgarage.
Die onderhoudskosten vallen me een beetje tegen, moet wel zeggen dat er 1x roetfilterhuis (oid) tussenzat van 1500. Aan de andere kant rijdt ie zelfs met een zeer zware rechtervoet nog 1 op 19
Overigens staan ze al op marktplaats vanaf 4-5000 euro, en wordt dit model nog steeds nieuw verkocht. Je rijdt dus voor een schijntje een nog steeds nieuw model.
Ik kan m aanraden!
nautique206 zegt
@alassad: 4000 euro over 50.000 km? Dat is toch bizar veel?
techniekmeneer zegt
@nautique206: Voor een Fransoos niet.
saxoke zegt
@techniekmeneer: zelfs voor een Fransman is dat veel. K heb 20jr Frans gereden en k denk dat de 20jr samen me dat maar amper gekost hebben
saxoke zegt
@nautique206: 4000euro voor 3 beurtjes en n APK vind ik gewoon enorm veel
sleepyj zegt
Er wordt een hoop vergeten. Er is ook een 2L diesel geleverd. Deze zijn een stuk beter dan de 1.6.
Er worden een hoop issues vergeten:
-Achterspoiler kan los gaan zitten bij de SW. oplossing: achterklep vervangen is 1 geheel. (Eerste bouwjaren)
– bij de 1.6 diesel vaak adblue storing. Oplossing: vervangen tank.
-oplossing krakende achteras is inderdaad een speciale purschuim oplossing
– bij diesel gaan de ad blue injectoren vaak stuk. Als hiermee te lang wordt gewacht kan je met pech ook de roetkat gaan vervangen.
-pakking van nokkenashuis kan lekken, oplossing: vervangen nokkenashuis pakking (1.6 hdi)
– airco condensors gaan enorm snel verrot en zijn te fragiel uitgevoerd. Oplossing vervangen condensor inclusief afvullen.
-met name bij de diesels: koppelingspedaal gaat kraken, hard. Oplossing: vervangen koppelingspedaal.
-bij koud weer uitvallen multimedia, vaak aangeboden oplossing: vervangen unit.
– airco word niet koud, indien geen condensor probleem, vaak de elektrische unit.
-de thp problemen zijn bij de 156pk voornamelijk nog aanwezig.
-bij 156pk thp gaan ook regelmatig de turbinehuizen stuk
-ze zijn bij de 1.2 drie pitters overgestapt op een distributieriem. Blijkt ook geen goed huwelijk. De riem loopt door de olie en lost op in de olie. Vervuiling in motor en bij pech ook remproblemen. Oplossing: dik betalen indien geen coulance.
-klein dingetje bij de 1.2: ze vreten multiriemen.
-let op bij de SW: de achterveren zijn slap als pudding. Setje hulpveren is aan te raden.
Dit zijn veel voorkomende problemen.
Zorg in ieder geval dat je ruim onderhoudsbudget incalculeert. Rijd verder prima. En ze vallen ook niet echt vaak stil. Mijn advies naast doe het niet: ga voor de 2 liter diesel of thp hoger dan de 156pk. En niet de eerste bouwjaren.
Succes met de aankoop.
techniekmeneer zegt
@sleepyj: Deze reactie is technisch inhoudelijk beter dan het artikel zelf..
Richmond zegt
@sleepyj: aanvulling: de gestuurde toevoer module zit onderin de bumper en is gevoelig voor steenslag, geeft ook storing als deze defect is. Kat is gevoelig voor corrosie, is ook een terug roep actie voor geweest, ook voor het nokkenas tandwiel, Ad blue dop en hoofdkoppelingscilinder. Achteras moet altijd eerst gepurd worden voordat deze vervangen mag worden. Vanaf 2015 zijn Navi update gratis icm onderhoud bij de dealer, de driem van de 1.2 wordt bij elke beurt (bij de dealer) gecontroleerd op breedte. De meesten hebben hier een terug roep actie op. Dan wordt deze volledig vergoed door de importeur, mits de reparatie door de dealer wordt gedaan. Indien er motorstoring is door verpulvering, is er coulance. Normale vervang termijn is 100.000km. deze motoren mogen geen Brandstof additief hebben. Slecht voor de riem. Ze zijn ook gevoelig voor rumble. Bij de 1.6 doe je 20-25k km met de ad-blue bij de 1.5 5-10k Km
sleepyj zegt
@benja01: die gestuurde toevoermodule was ik vergeten inderdaad. Dank voor de toelichtingen , ik was wel klaar met typen op de telefoon :p.
De coulance regelingen zijn op zich goed, meeste tot 100.000 en 5 jaar. Maar ook dit is verschillend. En coulance geld dan alleen op auto’s welke correct en dealer onderhouden zijn.
Nog een tip bij aankoop 1.6hdi. Als je zo heldhaftig bent om er een te kopen rond de 180dkm, prefereer er een welke groot onderhoud heeft gehad. Neem liever nog met wat meer km dan. Want rond die km stand is het roetfilter vaak aan de beurt, met de distributie en remmen. (Remmen fluctueert uiteraard wat meer) maar ik heb regelmatig onderhoudsbeurten van +- €2000 voorbij zien komen.
kareljansen zegt
Niet echt een kenner qua Peugeot,maar volgens mij zat de 309 juist tussen de 305 en 306 in.
saxoke zegt
@kareljansen: inderdaad. De 309 kwam net voor de 306
tttijn zegt
Zou best wel zo’n gti als gezinsauto overwegen.
saxoke zegt
@tttijn: ik heb er even over gedacht. Tot de beroerde rijhouding me zo een afkeer gaf van heel de auto dat ik er nog niet meer naar omgekeken heb…
tttijn zegt
@saxoke: alsof je op een barkruk zat, beetje dat idee?
pyrat zegt
De stoelen zijn trouwens een ramp voor je onderrug. Zelden zo snel zoveel last van mn rug gehad in een auto.
En ik ben blijkbaar niet de enige aangezien ik ze vaak met een andere bestuurdersstoel zie.
1audi1 zegt
Vond het persoonlijk niks, zowel interieur als rijeigenschappen. Zou in deze klasse mocht ik opzoek zijn naar een diesel toch eerder een giulietta nemen en anders een nette Golf 7.
vincentbaan zegt
Ik rijd voor het werk regelmatig in een diesel uit 2015. Best leuke auto, maar ik zit er vreemd in, kan er moeilijk aan wennen. Voor de lange stukken pak ik toch meestal mij eigen auto.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik vind ’t niks. Design spreekt me niet aan. Interieur is ok, totdat je ’t gebruikt. Stuur zit voor de tellers, stoelen zitten ruk, en weinig betrouwbare techniek.
Met een grote boog omheen dus.
p3r0x zegt
Kom op jongens, een beetje technische knowhow ontbreekt wel. Een condensor is echt wel een ander onderdeel dan de verdamper. Ik ken weinig vertrouwen in de Autoblog kennis bij het aankoopadvies. Ik heb geen PSA autokennis, maar ik zie bij de VAG adviezen vaak punten die niet kloppen en punten die ontbreken. Wellicht een idee om de te noemen punten eerst te toetsen bij een klankbord?
techniekmeneer zegt
Condenser? Condensor. En die hangt bij elke auto op een plek die gevoelig is voor steenslag; achter de voorbumper. Iets verder hebben jullie het weer over de verdamper? Dat is een totaal ander onderdeel een die zit achter het dashboard gemonteerd. Dit lijkt mij wederom een stukje typ werk van iemand die totaal niet weet waar hij over praat. Van een auto kanaal mag je meer verwachten.
Stijnson zegt
Fijn rijdende auto, maar voor de particulier ff 2x nadenken mocht je een diesel willen kopen. Verwacht wordt tussen 170 en 180k dat de roetfilter, adbluesysteem en distributieriem vervangen wordt. Erg dure reparaties, om nog maar te zwijgen over die dieselslang die lekt. Als deze al vervangen kan je er voorlopig tegenaan zonder hoge kosten. Weet het uit ervaring na 2x 308 diesels te hebben gereden