Als dominostenen vallen onze hedendaagse helden.
Het moge duidelijk zijn dat autofabrikanten het lastig hebben met de WLTP-cyclus. Eerder hoorden we dat de BMW M3 vroegtijdig en in zijn volledigheid uit de productie gehaald wordt en, deze week nog, dat je bij Porsche tijdelijk geen enkel model meer kunt bestellen. Nog geen week later laat Peugeot weten dat ook zij niet ongeschonden door het nieuwe testregime komen.
De Franse autofabrikant moet de productie van de rappe 308 GTI tot een halt roepen vanwege de strenge WLTP-cyclus. De 270 pk sterke 1,6-liter THP-motor in de 308 GTI is schijnbaar toch niet zo schoon als in eerste instantie geclaimd werd. Om de zaken op orde te stellen wordt de wagen tussen juni en oktober uit de productie gehaald, zodat hij bij terugkomst geheel in lijn is met de laatste Euro6 eisen. De auto komt in oktober tevens terug met een nieuw filter voor fijnstofdeeltjes. De wagen behoudt al zijn paarden.
Het is niet geheel onverwacht dat Peugeot hetzelfde overkomt. In een eerder artikel schreven we al over de effecten die de nieuwe testcyclus zou hebben op autofabrikanten. In het specifiek was het Peugeot die er niet bijzonder goed voor stond. Waar de meeste merken onder WLTP te maken hadden met afwijkingen van ongeveer vijf procent, weken een aantal Peugeots, in het specifiek de 308, tot veertien procent af.
lincoln zegt
geweldig voor PSA ..
de inspectie dienst heeft het model “gekozen” die toch al niet veel verkocht werd ..
en je weet die ze iets MOETEN vinden ..
dat is hun brood .. (en nu met wat meer beleg) ..
stgp zegt
@lincoln: omdenken 2.0…nice
ikleesookoverautos zegt
Hedendaagse helden? Franse rotzooi..
rufctr01 zegt
@ikleesookoverautos: goeie mening! ?
trustmeiamanengineer zegt
@ikleesookoverautos: Misschien eens wat meer gaan lezen dan. Of eens een keer een kwaliteitsblaadje.
Silverarrow zegt
@trustmeiamanengineer: Die 1.6 THP was niet bepaald het toonbeeld van betrouwbaarheid. Die kennis wordt doorgaans niet in kwaliteitsblaadjes gedeeld.
techniekmeneer zegt
@silverarrow: Precies. Je kunt wel wat over VW zeggen qua olieverbruik, maar de THP motoren zuipen meer olie. Maargoed, daar word niet over gepraat in de kroeg, dus zie je er hier ook niks van terug..
bischero zegt
@techniekmeneer: zopen ze alleen maar olie ..
rufctr01 zegt
@trustmeiamanengineer: je bedoelt autoweek? Waar bijv VAG de hemel in geprezen wordt terwijl dat ook niet best is??
bmwfreak038 zegt
@ikleesookoverautos: kun je vinden maar de 308 gti is dik!
user888 zegt
@bmwfreak038: en de eerste 308 GTi 270 of RCZ R (zelfde blok) met ketting problemen moet ik nog tegenkomen.
bmwfreak038 zegt
@user888: gewoon 2 ontzettend gave auto’s, zet ze maar bij me op de dam?
Yzord zegt
@ikleesookoverautos: eens!! En ik kan het weten want ik kwam met mijn 207GT bij Radar.
mashell zegt
@yzord: Niet naar kijken, niet aan mee doen. Dat programma Radar loopt over van het negativisme.
sr20det zegt
@mashell: zeuren om t zeuren
user888 zegt
@yzord: vervelend voor je en k_t hoe Peugeot Nederland er mee om is gegaan. Maar ik neem aan dat dat alweer enkele jaren geleden is? Problemen zijn verholpen en met oudere blokken kun je de ellende voorkomen door elke 10dkm de olie te verversen.
Yzord zegt
@user888: de THP’s van mijn tijd gingen binnen 50k km’s drie keer van hun tijd af doordat de kettingen te slap waren. Bij de derde keer wilden ze het niet meer vergoeden.
En ik ben ze nu dankbaar hoor. Ik rij nu RS5 en R8 en anders had ik nog steeds in die gebakjes gereden aangezien ik in hart en nieren Peugeot fan WAS. Heb zelfs 205GTi rallies gereden. Maar na Radar en de negatieve reactie van Peugeot terwijl Mini en Renault wel de mensen tegemoet kwamen (de THP is gemaakt in samenwerking met BMW en PSA) heb ik ze definitief de rug toegekeerd. En wat een genot.
user888 zegt
@yzord: in een RS5 en R8 zou ik me ook wel kunnen vermaken :-)
rufctr01 zegt
@yzord: er zijn ook mensen met Duitse auto’s bij Radar terechtgekomen!
ramshoek zegt
@rufctr01: Je hebt gelijk. Maar sommigen geven nog een vrolijk tintje aan kwaliteitsgebrek.
Dat Mercedes’ poging een 3-pittertje voor de smart te ontwikkelen geen succes was – die torretjes haalden de 75000 km niet – maakten ze goed door bestuurders op willekeurige momenten te bestrooien met een spontane confetti van gebarsten achterruit.
Maar of de zusters en broeders van Radar daar om konden lachen, weet ik niet meer.
rufctr01 zegt
@yzord: en dan stap je wel in dit merk terwijl dit ook vaak in Radar is geweest. Is dit in eens anders of….???
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/28-09-2015/hoog-olieverbruik-tfsi-motor/
Yzord zegt
@rufctr01: maar ik niet. Rij al jaren onbezorgd rond in mijn Audi’s.
Laat mij lekker blij wezen
appeltaartislekker zegt
@ikleesookoverautos: De Fransozen maken momenteel anders wel mooiere auto’s dan de Duitsers.
https://www.autoblog.nl/nieuws/prijs-nieuwe-peugeot-508-is-bekend-109475
https://www.renault.nl/modellen/personenautos/talisman-estate.html
https://www.autoblog.nl/nieuws/renault-megane-r-s-280-rijtest-en-video-106427
rikus zegt
Jammer dat ie zo weinig verkocht word. Ik zie mezelf absoluut rijden in een tweedehands 308 gti.
lincoln zegt
@rikus:
bijzonder .. oprecht een bijzondere keuze ..
johnhert zegt
@rikus: Je mag ze allemaal hebben wat mij betreft…
bischero zegt
@rikus: aan mij geen competitie, veel plezier ermee!
bmwfreak038 zegt
@bischero: ken je de 308 gti dan? Nee zeker?
user888 zegt
@bmwfreak038: bijna niemand kent ze als ik hun blikken in mijn achteruitkijjspiegel goed interpreteer :-)
bmwfreak038 zegt
@user888: haha! en dat terwijl hij naar vrouwlief kijkend zegt; apart he!? dat zwart met rood op die auto?
rikus zegt
@bischero: nee dat sowieso niet, maar wat heeft dat met het onderwerp te maken? ?
bischero zegt
@rikus: aankoop competitie, geen race competitie ?
Visje66 zegt
Je ziet dus nu exact welke fabrikanten hun zaakjes niet op orde hebben of toch niet zo rooskleurig uit de test komen als ze met de vorige tests dus wel lieten blijken. BMW, Porsche en nu Peugeot. Wie volgen?
basr32 zegt
@Visje66: Maakt toch niets uit.
VeniVidiVici zegt
Goh, maar weinig nieuws over Max en Daniel op de Jumbo racedagen hier…
blo3to3t zegt
@venividivici: ja, dat in tegenstelling met een F1 treffen.
moveyourmind zegt
En dit is nog maar het begin…
Vraag niet hoe ik er aan kom, maar ik heb de hand weten te leggen op een vertrouwelijk videoverslag van een vergadering van die gladde ambtenaren in Brussel, en het ziet er niet best uit voor het merk met de leeuw…
https://youtu.be/yhZ0TKdgJGg
amersfoorter zegt
De 308 GTI…? Echt, is die leverbaar? Nog nooit een irl gezien.
blo3to3t zegt
@amersfoorter: 1x, in de showroom. Volgens mij wil echt niemand m hebben anders hadden we m vast vaker zien rijden.
bischero zegt
@amersfoorter: 1 keer op de ring van Den Bosch, zo’n afgrijselijke rood-zwart combi. Lang geleden maar het is op mn netvlies vastgebrand (helaas that is)
jeejem zegt
Het is niet dat merken hun zaakjes niet op orde hebben, maar dat er slechts beperkte testcapaciteit beschikbaar is. Natuurlijk worden eerst volume modellen gehomologeerd en daarna pas dit soort exoten. Overigens over de 308 Gti, wat een waanzinnig kanon. Deze auto verraste mij echt enorm toen ik er voor het eerst mee mocht rijden, de power uit die 1.6 kunt geen einde. Verder is een goede wolf in schaapskleren nooit mis, hoop dat hij nog steeds betaalbaar is na WLTP homologatie, zal in NL wel heel erg tegenvallen…
dinges7 zegt
Er zijn heel veel merken waar je op dit moment helemaal geen auto kan bestellen, die enkel leveren uit uit voorraad!!
Snap niet dat er nog zo weinig van bekend is bij de meute.
Er zijn merken waarvan nog helemaal niks bekend is qua WLTP norm(of ze laten zich er nog niet over uit)
Door een overgangsregeling die bedacht is van NEDC naar WLTP moeten alle auto’s die na 31-05 geproduceerd zijn voor 01-09-18 op naam, deze modellen dienen dan nog niet te voldoen aan de WLTP normering.
Als er auto is die tussen deze periode geproduceerd is en niet voor 1 September op naam gaat mag die auto de schredder in!
Hierdoor hebben fabrikanten bewust een bestelstop en gaat er pas weer geproduceerd worden vanaf September.
En zullen alle modellen voldoen aan de nieuwe norm en uiteraard in Nederland een nieuw prijskaartje hebben i.v.m. de BPM.
Bij een aantal merken kan je op dit moment wel auto’s bestellen, deze zullen dan in September geproduceerd worden en pas rond November leverbaar zijn.
Mocht je op dit moment zo’n auto bestellen dan wordt er gecommuniceerd met de nieuwe prijzen.
Alle auto’s die voor 31-05 geproduceerd zijn dienen niet te voldoen aan de nieuwe norm en moeten voor september 2019 pas op naam, hierdoor heb je straks voorraad modellen die een flink prijsvoordeel hebben t.o.v. de modellen met WLTP norm.
E34M5Touring zegt
@dinges7: Alfa levert geen nieuwe benzine Guilietta’s op het moment door de WLTP cyclus. Zo zijn er inderdaad nog veel meer. Maar niet alle merken lopen er mee te koop zo blijkt.
dinges7 zegt
@E34M5Touring: klopt, kan me ook voorstellen dat het geen lekkere reclame is.
Zo kan je bij Renault op dit moment helemaal niks bestellen.
En heeft Opel bijvoorbeeld de zafira diesel automaat die je wel kan bestellen, levering November en dan betaal je 58K waarvan 35K BPM!
Ook een lekkere voor de staatskas.
m54b30 zegt
Goh wat een verassing, niet zo schoon als gedacht.