De Peugeot 3008 en 5008 zijn nu veel zuiniger dan voorheen. Hoe krijgen ze het voor elkaar?
Het is zo maf. Auto’s moeten zuiniger, schoner en efficiënter worden. Tegelijkertijd wil niemand in een zuinige, schone en efficiënte auto rijden. De hele wereld wil namelijk graag een crossover of SUV. En ondanks dat sommige SUV’s verrassend aerodynamisch zijn, zijn ze bijna allemaal groter en zwaarder dan de sedan of hatchback waar ze van afgeleid zijn.
En eerlijk is eerlijk, die SUV’s worden ook zuiniger en schoner. Dat is met deze aangepaste Peugeot 3008 en 5008 ook het geval. Volgens het persbericht zelfs 15% zuiniger dan voorheen! Dat is een flinke afname, niet eentje die je kunt realiseren met en andere supersmalle band ofzo.
Extra elektromotor
Wat hebben ze gedaan bij Peugeot? Simpel, ze hebben een kleine elektromotor toegevoegd. Het is een zogenaamde 48V-generator. Dit is een kleine unit die tegen de transmissie aan zit. De kleine motor is goed voor 28 pk en 55 Nm. Dat is niet heel erg veel, maar het is net als met andere objecten hoe je het gebruikt.
In dit geval assisteert de elektromotor bij het wegrijden. Dat is namelijk precies waar een verbrandingsmotor enorm inefficiënt is. Aan boord is een piepkleine accu van 0,9 kWh (en dan ronden we het naar boven af).
Dat is dan ook nog eens de brutocapaciteit. Nette heb je 432 Wh tot je beschikking. Uiteraard is dat heel erg weinig, maar het is perfect voor de kleine duw in de rug bij het wegrijden. Het is wel effectieve ondersteuning, want Peugeot verwacht dat je in stedelijke gebieden 50% op de elektromotor kunt doen.
Met regeneratief remmen (en de verbrandingsmotor uiteraard) kun je de accu vervolgens weer ietsje bij laden. Het voordeel is dan wel dat het extra gewicht heel erg beperkt is ten opzichte van een hybride, plug-in hybride of volledig elektrische auto.
Meer vermogen voor Peugeot 3008 en 5008 1.2
Het systeemvermogen stijgt nu van 130 pk naar 136 pk, precies 100 kW. Het systeem koppel bedraagt nu 230 Nm. Tijdelijk is er – dankzij de elektromotor – een overboost van 13 pk.
De nieuwe motoren zijn in eerste instantie leverbaar voor de Peugeot 3008 en 5008 die nu de toevoeging ‘Hybrid’ krijgen. Prijzen zijn niet bekend, maar gezien de lagere uitstoot zou het zo maar eens kunnen dat ze in Nederland juist iets goedkoper zullen zijn.
De PureTech 136 Hybrid vervangt de reguliere PureTech 130. Peugeot kodnigt ‘m nu aan voor de 3008 en 5008, maar ook andere Peugeots met deze motor zullen de PureTech 136 gaan krijgen. Dat betekent dat je ‘m ook kunt bestellen in de 208, 308, 408 en 2008. En uiteraard zullen andere PSA-, eh, Stallantis-merken volgen.
Meer lezen? Dit zijn 8 gave en recente Peugeot Concepts op een rij!
Robert zegt
Wat zou het toch mooi zijn als men dit soort systemen eens kon retrofitten in reeds geproduceerde auto’s. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn? We hebben tenslotte ook al decennia lang lpg systemen in benzineauto’s ingebouwd. En zelfs voor dieselmotoren ligt er al een panklare oplossing op de plank.
Maar ja, onze politici, beleidsmakers, milieuclubjes en autofabrikanten willen dat we alleen nog maar elektrisch gaan rijden.
willeme zegt
@robert:
Goede vraag!!! Misschien wel leuk om een keer uit te zoeken. In principe zou het moeten kunnen. In de meeste gevallen zou je met het vervangen van de koppeling meteen dit kunnen meenemen. Je zit alleen met de accu en architectuur. Maar interessante gedachte!
Robert zegt
@willeme: accu en architectuur is bij sommige auto’s zeker wel een dingetje, maar als het gaat om de inbouw van een lpg-g3 systeem, dan is dat niet anders, niet in het minst vanwege de noodzaak van een gastank en een chronisch gebrek aan ruimte onder de motorkap bij moderne auto’s, om naast de injectoren bijv. ook een kleppensmeersysteemreservoir (3x woordwaarde!) in te bouwen.
Mochten er hier studenten HTS autotechniek meelezen: een leuk afstudeerprojectje?
PunicaOase zegt
Die 1.2 is toch een ramp? Of is dat inmiddels onder controle?
wimof zegt
Zolang je mijlenver wegblijft van ethanol gedoopte benzine en of om de 5000-7500 km een olieverversing bij teveel “stadsgebruik” .
CYBRTRK zegt
Nu ongeveer 16k km gereden met de 1.2 motor (bj 2020) en tot nu toe geen enkel probleem gehad met de motor (met de rest van de auto ook niet trouwens)
Richmond zegt
Nee alleen de garantie termijn is vergroot en het vervang interval van de riem vervroegd van 180k naar 80 of 100k.
burb zegt
Zie ik nu iets over het hoofd, maar dit is toch een al bestaande toepassing die we kennen als “mild hybride”? Of is dit iets anders?