De leeuw is eigenlijk een veel te krachtig symbool voor de doorgaans wat softe Peugeots maar deze rally uitvoering van de Peugeot 208 kan het logo wellicht wel met trots dragen.
De 208 Type R5 (niet te verwarren met de 208 R2) is de spirituele opvolger van de Peugeot 207 Super 2000, een rallyauto die zo’n beetje alles gewonnen heeft wat er te winnen valt. Maar aangezien de 207 niet meer in de showroom staat sinds de introductie van de 208 moet ook de rallyversie van de 207 het veld gaan ruimen voor een nieuw jasje.
Een Group A auto afgeleid van een productiemodel, dat is wat de 208 Type R5 is. In 2013 komt hij op de markt omdat in dat seizoen het reglement wordt aangescherpt door de FIA. De meest belangrijke specs: vierwielaandrijving, sequentiële vijfbak, geen centraal differentieel, “long travel suspension”, grotere spoorbreedte, een dikke spoiler, grotere wielkasten om de 18 inch wielen te kunnen huisvesten en een minimum gewicht van 1200 kilo.
De atmosferische 2.0 liter grote viercilinder wordt vervangen door een 1.6 turbo op basis van de 1.6 THP. Men denkt daar 400 Nm en 280 pk uit te kunnen slepen en dat is helemaal geen vreemde aanname aangezien hetzelfde blok in de RCZ-R al 260 pk levert. De 208 Type R5 moet 180.000 euro exclusief belastingen opbrengen. Doe mij er maar één in de kleurstelling van de afbeelding, I’d love me some rally stripes.
StijnB zegt
I like (to see that with mud on)!
Alfarobert zegt
Wie betaald er nu 180.000euro voor een Peugeot 208?En dan BPM en BTW er nog bij.Ach ja er zijn ook idioten die 55000 betalen voor een tot Aston Martin omgebouwde Toyota.
StijnB zegt
@Alfarobert:
That my friend is the price of a rally car…
griffendahl zegt
@Alfarobert: Because racecar ;)
CasperH zegt
@Alfarobert: van de 207 S2000 werden er iets meer dan 100 verkocht, het is een racewagen, geen straat-208 ;)
911GT2 zegt
@Alfarobert: Omdat je met die 180.000 euro menig andere auto in die prijsklasse zoek rijdt… zowel op als naast het asvalt!
lambo4all zegt
@Alfarobert: voor een porsche 997 RSR betaalde je ook 400.000 euro, racewagens zijn nou eenmaal brand duur.
desjonnies zegt
@Alfarobert:
Koopje voor een rallywagen.
Een 98’er GC 8 Subaru Impreza WRX STi type R gebouwd door ene Mijnheer Prodrive deed destijds 1 miljoen pond.
En voor een gebruikte (zonder bijzondere historie a la Colin Mc Rae) doet vandaag nog eengoede anderhalve ton Euries.
Dus waar heb je het over?
Rotary1 zegt
@Alfarobert: Zelfs de prijs is bepaald door de FIA! Om de auto’s goedkoper te houden (ja, dit is goedkoop voor een rallyauto van deze klasse) ;)
berlinetta zegt
Wat een geld zeg.. Hier mag toch wel gezegd worden dat het maar een Peugeot is.
desjonnies zegt
@berlinetta:
Inderdaad.
Maar een Peugeot.
Hoeveel keer heeft Ferrari het WRC gewonnen?
precies!
spidermann zegt
Voor dat geld liever een aangeklede M5.
lambo4all zegt
@spidermann: daar win je geen rally’s mee, en dat is het ENIGE waar je naar moet kijken als je in de markt bent voor dit soort auto’s. want als je praktisch wil zijn dan ken ik er nog wel een paar, 8 10 aangeklede dacia logans voor het geld van je aangekleden m5.
bullgod76 zegt
Ondanks dat het hier om de rallyauto gaat, zou het vet zijn als er ook een straatversie van komt.
Het is nu wel weer een keer tijd voor een echte opvolger van de 205 T16.
Maar alleen het minimum gewicht van 1200kg staat mij hier niet echt aan. Zo’n autootje moet toch ook in race/rally trim toch wel max rond de 1000kg kunnen wegen? Of zijn dat soms weer FIA regels?
Alpinaa zegt
@bullgod76: Yess FIA regels. Om ervoor te zorgen dat er verschil tussen S2000 en WRC blijft.
Rotary1 zegt
@bullgod76: FIA regels inderdaad, maar zo’n AWD systeem is niet licht, een WRC moet ook 1200kg wegen
AlexZjuH zegt
Overigens heel gaaf om te zien dat men (net als bij de R2) de Peugeot Talbot Sport (PTS) kleuren weer terugbrengt. Zeker na de 205 en 106 Rallye’s.
Zou helemaal mooi zijn als er weer een WRC gebouwd gaat worden ;)
StijnB zegt
@AlexZjuH:
Gaat niet zijn want daar overheerst zusje Citroën…
pier zegt
Dan een kale 208 halen met die 1.6 en hem zelf bouwen, moet lukken voor die pleuro’s.
Rotary1 zegt
@pier: Zeker, maar voordat jij een auto kan bouwen die net zo snel en kwalitatief goed is, ben je wel een tijdje verder ;)
lewis zegt
Nulletje teveel messieurs…..
breakingpoint zegt
Sequentiële bak op zich kost al wat een standaard 208 kost. Geen nulletje teveel hier jongens. Als dit een 90% geprepareerde rallybak is, dan kost ie waarschijnlijk nog te weinig.
VantageR zegt
De kleuren zijn van BMW M gejat, maar het ziet er wel erg vet uit.
StijnB zegt
@VantageR:
Euhm nee…
breakingpoint zegt
@StijnB: Peugeot Talbot Sport is in ’81 opgericht. BMW M in ’72.
De combinatie van Peugeot huiskleuren (donkerblauw en geel), met die van Talbot, die waren lichtblauw en rood.
BMW M: lichtblauw van Bayern, Oranje/rood van het oliemerk waarmee ze een contract hadden in de beginjaren van het racen. Om het verband te benadrukken werd het paars erbij gehaald (rood en blauw samen cptnobvious)
StijnB zegt
@breakingpoint:
Maar de PTS-kleuren zijn een samenbrenging van beide kleuren die afzonderlijk al langer bestaan:
eqaulo zegt
@VantageR: Zoals Alexzjuh aangaf zijn dit de kleuren van Peugeot Talbot sport. Let op het gele lijntje tussen de 2 soorten blauw, is op de foto niet zo direct te zien. Was me zelf eigenlijk nog niet opgevallen dat de kleuren vrij vergelijkbaar zijn tot je het zei.
VantageR zegt
@eqaulo: Bedankt allemaal voor deze geschiedenisles. Ik neem het mezelf wel kwalijk dat ik niet van PTS afwist.
camber24 zegt
Vet!!! Doe mij een GTI, en dan met die looks!! (anders veel te duur en minder bruikbaar) Lekker zeg.. Tering!!
fadje104 zegt
Het design is leuk, maar het blijft toch een Peugeot.
Die Franse wijn gorgelaars zijn geen sterren in elektronica.
vaak storing, en narigheid.
theiz zegt
@fadje104:
Daar hebben de Hamburger etende Amerikanen, de Bockworst etende Duitsers en de Lasagna etende Italianen gelukkig geen last van nee…..
Ik heb ook nog helemaal nooit iemand gesproken die al aan z’n derde dashboard bezig is in z’n Amerikaan.
Of die voor de derde keer die dag opgesloten zat in z’n Vito omdat de centrale deurvergrendeling een eigen leven ging leiden.
Of ook helemaal nog nooit iemand die met electronica problemen zijn Alfa langs de weg heeft moeten parkeren.
Nee, daar heeft inderdaad alleen Peugeot last van… Maar gelukkig is het bij Peugeot redelijk goedkoop te repareren, want al zou je het echt hebben met je Vito wordt het ook nog eens gelijk heel duur…
DoubleChevron zegt
@fadje104: What the fu…
Je hebt het hier over een gelouterd rally merk en topkwaliteit engineering meneer.
Je reactie mag van mij verwijderd worden. Want als je van toeten noch blazen weet behoor je gewoon je mond te houden.
Als er een groep, sterker nog een land (als je Renault met de F1 meetelt) is die op alle race fronten ervaring heeft, prijzen wint en domineert is het PSA respectievelijk Frankrijk. Zelfs de DS kregen ze destijds aan het vliegen tijdens rallys.
Met je opmerking geef je te kennen dat je liefhebber noch kenner bent.
Pallas zegt
@DoubleChevron:
Pallas zegt
@Pallas: Dat is de DS TAP heb ik zelf als klein jongetej nog ingezeten hslverwege de jaren ’90.
tjorque zegt
@Pallas: KWIJL!
desjonnies zegt
@DoubleChevron:
I want your baby !
PeugeotGTI zegt
@DoubleChevron:
Precies!
Formule 1 (Williams, Red Bull, Lotus),
Le Mans Series,
rally (groep B, Xsara wrc, 206 en 207 super2000),
Dakar (ZX Rally Raid, 4x Dakar gewonnen),
Pikes Peak (205 T16 en 405 T16, zie filmpje^^),
etc.
Laat de onwetenden maar lullen en dromen.
Ik ga de centrale vergrendeling van mijn GTI losprutsen.
rufctr01 zegt
@fadje104: en daar hebben we weer een Peugeot basher die nog steeds gelooft in de Duitse marketing….gaaaaaaaaaaaaaaap
DoubleChevron zegt
1988 Pike’s Peak nieuw wereldrecord in de Peug 405 T16
Over rally legacy gesproken..
tjorque zegt
@DoubleChevron: Toen pikes peak nog voor mannen met gehard stalen kloten was:
http://www.youtube.com/watch?v=TKgeCQGu_ug
desjonnies zegt
Peugeot, PSA heeft de weg terug naar boven gevonden.
Zoals ze begin tachtiger jaren aan de rand van de afgrond stonden na de gedwongen overname van Simca/Talbot/Chrysler France en UK wist PSA Jacques Calvet aan zich te binden, een financiële man die niets van auto’s begreep maar wel kon luisteren en het groene licht gaf voor de 205 GTi en diens nazaten.
Momenteel zie ik veel nieuwe 508’s lopen en met die 208 zijn ze ook goed op weg.
Geloof me, hier zal ook weer een straatracertje a la 106 Rallye op los gelaten worden.
Maar nu nog even de zaken wat serieuzer aanpakken voor de internationale rallystrijd.
Citroën is wat meer losgelaten door de Moeder en maakt die hardstikke leuke en orginele Ds serie.
Zeg nou zelf, die DS3 is toch een snoepje van een auto vergleken met die Obesitas Mini?
En die RCZ met zijn dubble-bubble dak is toch ook een hardstikke leuk ding?
Laat ze maar schuiven die Fransen.
Rotary1 zegt
Zeker, maar voordat jij een auto kan bouwen die net zo snel en kwalitatief goed is, ben je wel een tijdje verder ;)
Rotary1 zegt
@Rotary1: Ho, dat was een reactie op “pier”
jordy14 zegt
Makenmaken makenmakenmaken!
P1m zegt
MIAUWWWW
creativetechnologie zegt
Gelukkig doen wij dingen nog lekker op onze eigen manier.
Dan gaat het misschien wat lastiger, we zullen de massa niet blind volgen. Ik hoop dat dit Peugeot de nodige centjes oplevert om weer met meer lekkers te komen, en dan AUB!! met die TPS streepjes.. precies als op de afbeelding.
fap fap fap fap…