Rallyrijden, deze Peugeot 208 wil het.
Er moest van Peugeot Sport uiteraard een opvolger van de 207 Super 2000 komen, en dat is deze bespoilerde 208 R5 geworden. Onder de vastgepinde kap een 1.6 met 280 pk en 400 Nm. Een blok dat volgens Peugeot 3.000 tot 5.000 km meegaat en gekoppeld is aan een sequentiële versnellingsbak.
De vierwielaangedreven 208 is uiteraard door de FIA gehomologeerd (Group A) en kent een vanafprijs van 180.000 euro. Verwacht hem volgend jaar aan de start van het WRC en de IRC. Ondertussen hebben we HIER foto’s van het witte rallymonster met een nostalgisch tintje in de bestickering.
UPDATE: in plaats van R5 krijgt deze auto de naam T16.
fep739 zegt
wat een k*tnaam ! Je Peugeot naar een r5 benamen. Hadden ze geen betere optie ?
Wel gaaf ding.
jrk68 zegt
@fep739:
Nee, die keuze hadden ze niet daar R5 de klasse is waar deze in gehomologeerd is….
fep739 zegt
@jrk68: kunnen ze toch ook 208 WRC noemen
carmasterr zegt
@fep739:
Het is geen WRC. Het is een R5-klasse auto. Vroeger wel bekend als Super 2000. Maar die auto´s (zoals de 207 S2000) hadden een atmosferische tweeliter. Dit zal wel een turboblokkie zijn.
fep739 zegt
@carmasterr: aha , weten we ook weer bij ;-)
bsxc2 zegt
wegwerpartikel
fep739 zegt
@bsxc2: als je kubica laat rijden in ieder geval
zeevink zegt
Briljant die laatste foto van opzij. Als je snel kijkt lijkt het daardoor of de vleugel achterop enorm is. Maar een tweede keer kijken laat je zien dat het een decorstuk is aan het plafond.
OT: Mooi ding die de legendarische voorgangers hopelijk eer aan zal doen.
norge zegt
Vet bakkie, En R5 is leuk als Typenaam ook.
carmasterr zegt
Toch jammer dat dit nooit een volledige WRC wordt.
Zusje Citroen zit daar natuurlijk nog lekker knus bij.
Dan zie ik toch liever een 208 in Peugeot Talbot Sport livery voorbijrazen dan zo´n Redbull DS3…
Alex_79 zegt
@carmasterr: Citroen is van plan zich langzaam uit het WRC terug te trekken. Sebastien Loeb rijdt volgend jaar nog maar enkele rally’s en Mikko Hirvonen is dan eerste rijder. In 2014 zijn er plannen om de WTCC in te gaan (met Loeb) en dan is het handig om deze 208 als stok achter de deur te hebben. Eigenlijk zit Peugeot er net zo warmpjes bij als Citroën
motoragent zegt
@carmasterr: Er gaan geruchten dat Citroën volgen jaar nog mee doet met het WRC, en daarna samen met Loeb richting het WTCC vertrekt… dus wie weet.
carmasterr zegt
@motoragent:
Klinkt allemaal erg spannend. We zullen zien wat het wordt.
pier zegt
Dit is de 208 die je wilt hebben! :D Alleen dan voor een wat betaalbare prijs.
desoper zegt
@pier: en een motor-levensduur tussen de 3000 en 5000km is ook wat weinig.
motoragent zegt
@pier: Dan wil jij, net als ik, een 208 Rallye. Nu maar hopen dat Peugeot ook inziet dat de 208 Rallye een mooie aanvulling zou zijn op het bestaande assortiment.
jrk68 zegt
@motoragent:
Maar dan wel met deze bodykit graag. Die striping, hoe historisch verantwoord en gaaf ook hoeft er dan van mij niet op.
Gewoon met het 200thp motortje en een prijs onder de 35k wil ik hem dan wel kopen….
camber24 zegt
@jrk68: Mee eens. Als de GTI er zo uit zou zien, zo dik… Dan is ie ook van mij…
ramshoek zegt
Kan iemand mij uitleggen wat nog het verschil is tussen een R5 en een WRC ?
Beiden een 1.6 turbo, beiden 4 wiel aandrijving …
jrk68 zegt
@ramshoek:
Dat is even te uitgebreid om hier uit te leggen.
Je kan het opzoeken in de “appendix J” van de FIA.
Hier staan alle reglementen voor alle klassen van de autosport in die onder auspiciëen van de FIA rijden.
Google dat maar eens als je een weekend de tijd hebt om het uit te pluizen…
Sunbeer zegt
€ 180000 voor 5000km te rijden, in een 208, leg dat eens uit aan je vrouw…
dennisa zegt
Zo breed had de \”normale\” 208 moeten zijn. Dat ding is simpelweg té smal en te hoog in het echt. En dan zit je ineens met een doelgroep die 40 jaar ouder blijkt te zijn dan je in de designfase voor ogen had…
doba95 zegt
@ramshoek
Misschien heb je hier wat aan.
http://www.peugeot.nl/nieuws/peugeot-208-type-r5-premire-op-de-mondial/
mellie zegt
Mooie bak hoor