Peugeot staat gelijk aan rally en dus was het slechts een kwestie van tijd voordat er een rallyuitvoering van de gloednieuwe Peugeot 208 gepresenteerd zou worden. We beginnen voorzichtig met de Peugeot 208 R2 die maar liefst 185 pk heeft.
Sinds de 205 is er van Peugeot’s kleine hatchback altijd 1 (of meerdere) rallyuitvoeringen verschenen. En van de nieuwe 208 zullen maar liefst 3 verschillende uitvoeringen verschijnen. Peugeot trapt af met de R2 een auto die voldoet aan de FIA R2 regelementen. Onder de motorkap ligt een ongeblazen 1.6 liter met 185 pk die gebaseerd is op de 1.6 die ook in de straat 208 te vinden is.
Schakelen doe je met een sequentiële handbak met 5 versnellingen. Een groot voordeel van de 208 tov de 207 is dat de body maar liefst 40 kilo lichter is. Voor het uiteindelijk gewicht maakt dat niet zoveel uit, want volgende reglementen van de FIA moet elke auto in deze klasse minimaal 1.030 kilo wegen. Voor de gewichtsverdeling is het natuurlijk wel ideaal als je wat meer vrijheid hebt.
Later deze maand zal het testprogramma van start gaan tijdens de Tour de Corse en vanaf november zullen de eerste exemplaren afgeleverd worden aan klanten. Ook zullen er op termijn nog een echte circuitversie volgen die nauw verwant is aan de R2 en er komt een 208 die voldoet aan de R5 reglementen van de FIA. Deze 208 zal de 207 Super 2000 moeten vervangen. De onthulling van die auto staat in de planning voor september.
Wat zoiets kost? Als je alleen een ombouwsetje wil kopen dan ben je €37.500 kwijt, maar als je liever een auto hebt die al volledig gereed is dan kost dat €57.500. Je moet in beide gevallen nog wel even kiezen of je een auto wil die is afgestemd op asfalt of gravel. Uiteraard kan een gravel auto later altijd nog worden omgebouwd door asfalt en vice versa.
rufctr01 zegt
Doet me denken aan de 205 Rallye.
eklasse zegt
@rufctr01: zou Peugeot ook Autoblog bezoeken?
>>http://www.autoblog.nl/peugeot-gti-is-conceptueel-lekker
midasracer zegt
@rufctr01: Alleen dat was een mooi autootje, dit ding is foeilelijk imho.
meneersander zegt
Kijk, dat is wat stoerder dan een 1.0 belastingvrije uitvoering!
Justawheelchairguy zegt
Hopelijk komen er van deze wagen, net zulke lekkere versies als toentertijd van de 205 (GTI, Rallye, T16)!
eklasse zegt
@kp92: T16 Peugeot!!!!!
midasracer zegt
@eklasse: Heerlijk! Lijkt me dodelijk op nat wegdek in ongeoefende handen, maar voor de rest een droomauto.
eklasse zegt
@midasracer: Zelfs geoefende handen geven geen zekerheid!
midasracer zegt
@eklasse: oh dat is zonde. Zullen de overblijvers wel weer meer waard zijn geworden.
Justawheelchairguy zegt
@eklasse: Thanks man, weer wat geleerd, wist niet dat ie de motor achterin had! Gaaaaaaaaaaaf!
eklasse zegt
@kp92: Mijn ouders hebben mij in de jaren 80 in perfecte opleiding gegeven:
Forza zegt
Nou nog een 208 Rally a la goede oude 106…
Forza zegt
@Forza: rallye dus.
eMbe zegt
@Forza: Eens! :D
motoragent zegt
Komt ook nog een prettig geluid uit:
http://www.youtube.com/watch?v=L42cDxHBk6E
Goed om de PTS-striping weer eens terug te zien op een Peugeotje :)
robbie zegt
@motoragent: thnx! Wel ff doorspoelen naar 1:40 ;)
Carreza zegt
@motoragent: stuurt wel strak…
escort77 zegt
@motoragent:
mooie striping inderdaad, herkenbaar en toch modern.
ik denk dat we die striping in eenvoudiger vorm (alleen de 4 gekleurde banen, maar wel precies zoals op de hier getoonde auto) wel eens op normale straatversies tegen kunnen gaan komen
motoragent zegt
@escort77: Als ze bij peugeot het lef hebben om een 208 Rallye te maken wel ja, laten we het hopen..
escort77 zegt
@motoragent:
als Peugeot het zelf niet doet, dan doet een of ander tuner/styler het wel.
motoragent zegt
@escort77: Ik doe het desnoods zelf, kan ik even afkijken bij mijn 106 Rallye ;)
ds3thp zegt
@motoragent: een 106 S1 Rallye?
Heb er zelf ook één voor het cicuit met 1.6 blok en /- 160pk
Blijft super leuk rijden!
Ot: Leuk dat er weer eens wat met de oude striping is gedaan!
Nu inderdaad hopen dat ze met een leuke 1.6 THP Rallye uitvoering komen! Lekker kaal, kuipjes erin en nog 100kg lichter ofzo!
motoragent zegt
@ds3thp: Nee, een witte S2. 2″ Pugsport, witte 15″ aluminium C5-velgen (de rallye.nl leden hier zullen nu wel weten wie ik ben), en verder zo goed als origineel. En dat houden we zo :)
rensf40 zegt
fantastisch, klein, leuk, goed uitziend en fantastisch klinkend autootje. Kom maar op met de wrc-versie. Wordt het meteen nog leuker dit seizoen
dawwg zegt
Ik wil geen R2, ik wil een T16 :)
audiworker zegt
Wat een bommetje! Als het een R3 was had ik het ook geloofd. Eindelijk goede concurrentie voor de Fiesta R2 en de C2 R2 max!
RubenPriest zegt
Is dit ook straatlegaal :) ?
hahahi20 zegt
57.500 euro??? daar koop je een ford focus rs voor!
motoragent zegt
@hahahi20: Maakt die RS maar eens rally-klaar, dan ben je ook weer wat centjes verder ;)
x3ro zegt
@hahahi20: Doe die vervolgens maar eens ombouwen volgens FIA regels en je bent nog veel meer kwijt. Ga voor de lol maar eens kijken wat een sequentiele handbak kost ;)
mrs250 zegt
@x3ro: en die bak houdt het geen 2ton vol… :)
peugeot zegt
Leuk!
lennyv87 zegt
En als je alleen dat geluid wil in je street version? Zal wel wat meer zijn dan alleen de uitlaat en luchtfilter aanpassen :P
motoragent zegt
@lennyv87: 106 Rallye kopen, Individual Throttle Bodies en een 2″ Pugsport uitlaat monteren, en je komt al aardig in de buurt ;)
VantageR zegt
Het valt me nu pas op hoe hoog die voorruit zit bij deze auto. De coureur lijkt nauwelijks naar buiten te kunnen kijken.
motoragent zegt
@VantageR: Die voorruit zit niet hoog, de bestuurder zit gewoon absurd laag… alles voor een laag zwaartepunt he ;)
Bwlian zegt
Wat een aardappel vorm. Serieus misvormde auto imo.
madjuice zegt
Rauwwww nice retro striping