Peugeot is momenteel druk bezig met de opvolger van de 207, deze 208 zou over 9 maanden al op de markt moeten komen. Gelukkig hoeven we niet zo lang te wachten om meer over deze auto te weten te komen. Er is namelijk al de nodige informatie (en een foto) gelekt!
Het design van de nieuwe Peugeot 208 is overduidelijk gebaseerd op de HR1 Concept die we vorig jaar in Parijs zagen. Het Franse magazine AutoPlus heeft namelijk een foto weten te bemachtigen waarop duidelijk te zien is dat de neus heel erg duidelijk is geïnspireerd op het design van de HR1 en uiteraard ook een beetje op dat van de SR1 en SxC.
Ook kunnen we jullie alvast wat informatie geven over de techniek die dit nieuwe kleine leeuwtje gaat krijgen. Peugeot kondigde in 2010 al aan dat ze vanaf 2012 nieuwe driecilinder motoren gaan gebruiken. In eerste instantie zal dat een 1.2 liter grote kleine motor zonder turbo zijn, maar vanaf begin 2013 zal Peugeot-Citroen ook een 1.0 en 1.2 versie met turbo in productie nemen. In totaal verwachte PSA zo’n 320.000 geblazen driecilinders op jaarbasis te gaan bouwen voor verschillende Peugeot & Citroen modellen.
Hoeveel pk’s de 1.2 zonder turbo gaat krijgen is nog niet bekend, maar de versie met turbo zal zo’n 140-150 pk krijgen. Ook schijnt Peugeot de nieuwe 208 lichter en kleiner te willen maken dan de huidige 207. Overigens is het nog lang niet zeker dat de nieuwe “naam” 207 + 1 = 208 gaat worden. Peugeot denkt er namelijk over na om er een andere “code” aan te hangen. Welke dat precies gaat worden is nog niet bekend, maar waarschijnlijk zal het iets worden in de lijn van de namen die Peugeot conceptcars de afgelopen tijd kregen: HR1, SR1, EX1 en SxC. (via: whatcar.co.uk)
robbie zegt
En dit zou het neusje van de nieuwe “208” moeten zijn:
Arnoud zegt
@robbie: Verschrikkelijk die grote bek.. En ook nog steeds veel te veel details in de bumper die allemaal om aandacht schreeuwen. Contrasteert enorm met de ‘clean look’ van de motorkap. Gewoon prutswerk.
Daarentegen: 150pk uit een driepitter… Serious business!
Benjamin1 zegt
@robbie: hij ziet er lekker agressief uit. Toch zou ik hem het eerste jaar niet kopen. Nieuw model en allemaal nieuwe motoren. Zal niet heel betrouwbaar zijn. Tenzij ze met de huidige 1.6 VTI leverbaar zijn want die motor is keihard #winning in de 207.
robbie zegt
@Benjamin1: die nieuwe driecilinder van PSA is (waarschijnlijk) samen met BMW ontwikkeld dus gok dat het met die betrouwbaarheid wel snor zal zitten.
Zoals ik het begrijp zal PSA (Peugeot-Citroen) de volgende versies gebruiken:
1.2 zonder turbo
1.0 met turbo
1.2 met turbo
BMW zou gebruik maken van een 1.5 met turbo en die motor zou de huidige 1.6 (met en zonder turbo) moeten vervangen die nu door MINI wordt gebruikt en ook (nog) in de nieuwe 1 Serie zit. Verwacht dat BMW deze nieuwe 1.5 turbo driecilinder vanaf 2013 gaat uitrollen. Zowel als benzine- als dieselmotor.
Benjamin1 zegt
@robbie: fijn dat het weer BMW motoren zijn. Helaas blijf ik het klote vinden dat ze er nu een 1.2 in gaan gooien. There”s no replacement for displacement.
Daarnaast is een turbo erop ook niks, zal wel veel lag inzitten als je 150 pk uit een 1.2 gaat persen. Twinscroll of twinturbo zal wel te duur zijn. Sowieso rijdt turbo kut, er zit altijd lag in…
elrey85 zegt
@Benjamin1:
Dan koop jij toch fijn die 1.2 zonder turbo. Steken mensen die koppel en pk’s kunnen waarderen je wel voorbij.
bobb zegt
@robbie: Je hoort ze al zeggen bij de Peugeot dealer “deze heeft dus eigenlijk een BMW motor”.
robbie zegt
@bobb: en bij BMW zeggen ze: Dit is eigenlijk een Peugeot motor ;)
clubbtraxx zegt
@robbie:
Bij Auto Plus hebben ze heel veel photoshop licenties en veel te veel fantasie.
Ik heb echt nog nooit iets uit dat blad voorbij zien komen wat er bij het uiteindelijke productie model ook maar een klein beetje in de buurt kwam.
Zal dus bij de komende 208 wel weer niet anders zijn…
postwar zegt
ziet er goed uit
trisx zegt
Mooie auto vele malen beter
Sm0keGun zegt
gaat zoals audi worden met dezelfde neus op elke wagen
basTbone zegt
1e tekenen zien er goed uit.
Zou ook goed zijn als Peu eindelijk het gewicht naar beneden krijgt, want de huidige 207, zo ook de 308, zijn veels te zwaar, in vgl met de concurrenten
YaSo zegt
Ze moeten echt eens een keer van die gigantische grill in de vorm van een lachende mond af. Voor de rest netjes gedaan!
YaSo zegt
@YaSo: in vergelijking met de huidige 207 dan…
alcantara zegt
Lelijk boodschappenwagentje, sinds de 406 Coupé kan ik geen Peugeot meer opnoemen die me echt kan bekoren.
mashell zegt
@alcantara: RCZ ook niet een beetje?
derx zegt
brrr…. ze hadden wat beter naar de DS3 moeten kijken, was het misschien nog wat geworden…
potver7 zegt
@derx: Concurrentie in eigen huis… zo gek zijn ze nou ook weer niet!
JvT zegt
Peugeot à la Nissan Juke. Ik wordt niet echt warm van dit soort crossover-achtige dingen.
The360box zegt
Waarom moet ik inloggen om vervolgens weer in te loggen etc. op AJ?
autoblogger zegt
@The360box: is dat telkens, of gebeurde dit 1x?
Over het algemeen zou het namelijk goed moeten gaan, maar het kan voorkomen dat je sessie net verlopen is oid.
The360box zegt
@autoblogger: Met die sessie lig in idd ook in de knoei maar bij AJ kan ik wel mn naam etc. invullen maar moet ik gewoon doodleuk opnieuw doen wat niet helpt. En centraal inloggen via AB helpt ook niet.
Edge zegt
En dan zeker deze koplampen en voorbumper op de 207 plakken en als 207+ verkopen?
potver7 zegt
@Edge: Als er een markt voor is… waarom niet?
Kyanite zegt
Een ‘208’ hoort een semi-klein gooi-en-smijt-autotje te zijn en niet een semi-SUV. Ten opzichte van de 205 is dit gewoon een slagschip, beetje jammer.
De huidige 207, 3-deurs 1.6-16v weegt 1175 kilogram…. de huidige Ford Fiesta, 3-deurs 1.6-16v weegt 945 kilogram… VW Polo, 3-deurs 1.4-16v (geen 1.6 beschikbaar) weegt 970 kilogram. Peugeot heeft een beetje last van obesitas, een kilo of 200 minder zou geen kwaad kunnen.
robbie zegt
@Kyanite: en wie zegt dat dat niet gaat gebeuren? Die mini-SUV is een conceptcar(!) die alleen maar laat zien welke richting het design van de “208” op zal gaan.
Aan de foto in de eerste reactie kan je duidelijk zien dat de 208 compleet niet lijkt op een mini-SUV.
Kyanite zegt
@robbie: er wordt in het artikel gesuggereerd dat de 208 sterk op de HR1 Concept is gebaseerd. Daar de HR1 een mini-SUV is…. Uit de foto in de eerste post kan ik niet opmaken wat voor soort auto de 208 wordt, het kan zowel mini-SUV als hatchback zijn, ik hoop van harte een hatchback (en een stuk lichter dan de huidige 207).
WolfKrad zegt
@Kyanite: Ik heb een tijdje in de 207 gereden als voorloopauto tot ik overging op de huidige Polo. Zowel de 207 als de Polo hadden een 1.4 motor met ongeveer evenveel PK’s, maar door het hoge gewicht is de 207 gewoon merkbaar langzamer. Vergeleken met die Polo is de 207 gewoon een log ding, qua prestaties maar zeker ook qua wegligging. Het woord slagschip past uitstekend (en het is niet alsof je daar meer ruimte voor terugkrijgt, ook dat valt nog best tegen).
200 kilo eraf is echt wel het minimum. Liever meer, Peugeot moet terug naar de 205!
elrey85 zegt
@WolfKrad:
Ach, terug naar de 206 is voldoende, de mijne weegt 949 kilo (precies goed voor de wegenbelasting) en heeft wel moderne luxe aan boord zoals airco, 8 airbags, veiligheidskooi, elektrische alles etc. etc.
vincenzo zegt
@WolfKrad: topding zeker die polo?
clubbtraxx zegt
@Kyanite:
Standaard zit er al van alles op en aan een Peugeot, wat je bij VW eerst nog uit de optielijst moet bij bestellen.
Dat scheelt ook een boel gewicht hoor :-)
Kvgorp zegt
Haha Peugot…