Tijdens de komende motorshow van Genève (maart 2007) zal Peugeot de nieuwe 207 GTI onthullen. De GTI krijgt 175pk en dat is dus 25pk meer dan de 1.6 liter THP. De motor is dezelfde als die uit de MINI Cooper S, de viercilinder is namelijk als joint-venture tussen PSA en BMW ontwikkeld. Het Britse Autoexpress mocht er al even mee rijden.
De heren van het Engelse magazine waren erg enthousiast. De langverwachte GTI moet de trots van het Franse merk weer nieuw leven inblazen en dat lijkt met deze hot hatch prima te gaan lukken. Het maximum koppel is nog onduidelijk maar zal natuurlijk wel boven de 240Nm liggen (via autoblog.it).
Sander zegt
Achterkant is mooi, voorkant is wat minder. Benieuwd of ie tegen de concurentie op kan!
AJ zegt
Ik kan niet zeggen dat ik ‘m mooi vind. En 175pk op de voorwielen is natuurlijk ook niet alles. Zo kun je niet concurreren met de Golf GTI en Focus ST.
De GTI krijgt 175pk en dat is dus 25pk meer [s]als[/s] dan de 1.6 liter THP. :)
Sgt. Stevil zegt
ben niet weg van die rare bek (die ook de 307 al ’n tijdje ‘siert’ ) maar ’t lelijkst vind ik nog wel die blauwe strepen. die geven ‘m een beetje een dikkop, had ’t veel mooier gevonden als ze ’t bij die grijze in ’t midden hadden gehouden.
Sgt. Stevil zegt
hmm… begin me nou wel af te vragen wat ze met de RC uit gaan halen (als die komt van deze generatie), de 206RC was aanzienlijk sterker dan de 206GTI… *wanneer gaan hot hatch fabrikanten nou ’s achterwielaandrijving gebruiken*
autoblogger zegt
@AJ: dank u ;)
Kachel 2.8 q zegt
@AJ
Het is ook helemaal niet de bedoeling dat de 207 met de Focus en de Golf gaat concurreren. De 207 is meer een Polo concurrent.
@Sgt. Stevil
Hoe graag ik het ook zou willen, het zal wel nooit gaan gebeuren, achterwielaandrijving op een hot hatch. Veels te duur voor het soort auto.
Voor de rest vind ik die blauwe strepen wel wat hebben. Het is tenminste origineel.
joep zegt
@AJ de 207 moet je ook niet zien als concurrentie van de golf en de focus, daar is hij te klein voor. Tis meer formaatje polo
w0o0dy zegt
Achterwielaandrijving in een kleine auto slaat nergens op en zul je dan ook vrijwel zeker niet (nooit) tegenkomen (anders dan de Smart, waar de motor achterin ligt en een paar cabrio’s). Door een aandrijfas en een differentieel naar de achterwielen te sturen blijft er achterin de kleine auto geen ruimte over. Kijk maar naar de BMW 1 serie. Als je de ruimte achterin vergelijkt met de voorwielaandrijvers in de klasse dan zie je duidelijk dat de 1 serie erg krap is achterin. Misschien kan achterwielaandrijving wel weer als electromotoren en accu’s de plaats innemen van benzine motoren en differentielen. Door de electromotor achter te plaatsen en de accu’s of een motor als stroom generator kan een auto dan ook wel achterwielaandrijving krijgen…. maar die systemen zijn erg duur, dus reken er voorlopig maar niet op.
Nog een reden waarom achterwielaandrijving niet werkt in een kleine auto: De auto zal erg tricky te rijden worden door de korte wielbasis met een minder goede balans. (kijk maar naar de MG-F, de oude MR2’s… etc. Niet eens zo klein maar de wielbasis is klein en daardoor draait de auto te makkelijk om de lengte-as
Greg zegt
@Woody
Ik heb niet al te lang terug de BWM dealer bezocht om meer te weten te komen over de 1 serie. Heb ‘m een middagje uitvoerig mogen rijden.. Over de snelweg geracet ermee maar ook lekker uit de drukte wat bochtige weggetjes door t landschap afgereden.
Conclusie: Achterwielaandrijving in een compacte auto is SUPER!! De voorwielen doen waarvoor ze gemaakt zijn, namelijk alleen sturen. Het contact met de weg is subliem te noemen! T stuur is zo smooth in de bochten en de auto is zo in balans. Ik ben echt voor rear wheel drive… kleine of grote auto, maakt totaal niets uit.
Sander zegt
@ AJ
Bij een overtreffende trap wordt er gesproken met dan en niet met als.
Het stond dus WEL goed.
Ik heb net zoveel ALS jij.
Ik heb meer DAN jij.
Greg zegt
bedoelde BMW ipv BWM… :-)
w0o0dy zegt
@greg de 1 serie is ook geen echt kleine auto, met een wielbasis van 2,66m is de wielbasis bijvoorbeeld 8 cm langer dan een Golf V/ Audi A3/ Leon.
Het kan wel werken alleen heb je achterin dus dramatisch weinig ruimte voor het formaat auto. Dus kleinere auto’s met achterwielaandrijving zijn redelijk zinloos en onnodig. De 1 serie blijft met electronica de neus de juiste richting in houden. Zonder is dat ding met een beetje power veel te onrustig en zouden de meeste mensen bang worden van het gekwispel.
pt0x zegt
mijn baas heeft een 206 quicksilver en dat vindt ik maar een eng geval. glijd al weg bij een beetje regen en dat met een 1.4i met 90paarden :/ en het klinkt voor geen meter. ik vindt mijn clio sport uit 2000 toch lekkerder rijden ondanks dat deze 2 jaar ouder is en door de vorige eigenaar erug sportief is bereden. wel vindt ik het interieur bij een peugeot mooier dat houd bij clio’s althans al snel op.
had bijna deze 207 (niet de GTI) als lease bij mijn nieuwe werkgever genomen maar heb toch maar een focus futura genomen aangezien ik het niet helemaal vertrouw, dan maar iets bijleggen.
Greg zegt
@Woody
You’re right… de Fox-jes Polo’s en Twingo’s hebben niet veel baat bij achterwielaandrijving. Ik denk wel dat het rijplezier toeneemt, maar het is niet praktisch in zulke mini auto’s en bovendien verhoogt de techniek van achterwielaandrijving de totale kosten van de auto en juist bij de zeer kleine auto is een geringe prijsstijging al een zware klap in de concurrentiestrijd…
Jurrian zegt
Maar het blijft een oerlelijk ding die 207. ik kan er nog steeds niet over uit dat ze zo’n wangedrocht hebben kunnen bouwen. vooral die versie met die enorme neus.
dat motortje lijkt me daarintegen wel lekker, maar als je die wilt, wacht dan even tot die in de mini ligt
JeffreyG zegt
de GTI word niet de trots van Peugeot
de RC gaat namelijk opnieuw sneller worden dan de GTI ;)
niet dat de GTI niet verkeerd is, maar hij is lang niet zo knapperig als de RC :D
SaxoVTS zegt
De 206 had een geniaal ontwerp. Deze 207 vind ik er erg rommelig uitzien en niet sexy en niet mooi.
@greg: ben het ook niet eens met jouw achterwielaandrijvingverhaal. “de voorwielen horen alleen maar te sturen” vind ik zo’n stomme uitspraak. Auto’s met een kleine wielbasis en achterwielaandrijving worden erg tricky (bijv: clio V6) En je weet dat achterwielaandrijving 100-200 kg extra met zich meebrengt? Een auto zoals deze hoor je gewoon lekker dwars de bocht in de smijten en dan flink gas geven en ‘em dan met de voorwielen weer recht trekken. Das leuk :)
206 GTI rijder zegt
mijn baas heeft een 206 quicksilver en dat vindt ik maar een eng geval. glijd al weg bij een beetje regen en dat met een 1.4i met 90paarden :/ en het klinkt voor geen meter. ik vindt mijn clio sport uit 2000 toch lekkerder rijden ondanks dat deze 2 jaar ouder is en door de vorige eigenaar erug sportief is bereden. wel vindt ik het interieur bij een peugeot mooier dat houd bij clio’s althans al snel op.
had bijna deze 207 (niet de GTI) als lease bij mijn nieuwe werkgever genomen maar heb toch maar een focus futura genomen aangezien ik het niet helemaal vertrouw, dan maar iets bijleggen.
ik kan merken dat je nooit in een snelle 206 hebt gereden (GTI of RC)
deze liggen beide als een blok op de weg en laten zich gruwelijk hard door bochten heen poeieren.
ik was dan zelf ook voor de 207 GTI gegaan ipv focus
het “grijns om je bek” gehalte moet per slot van rekening hoog blijven
Raging Whabbit zegt
De peugot heeft 1 echt mooi concept gehad voor het maken van een gti:
de 306 met 163pk en een hand 6 bak. gewicht was 1190 kilo. (wel maar 192Nm)
Als je dat dan vergelijkt met:
de 207 met 175pk en een ??????????. gewicht leeg +/- 1300 kilo. +/- 240Nm
Denk ik niet dat dit een verschrikkelijk racemonster zal worden maar zal zeker wel lekker makkelijk op te voeren zijn met de John 207 Works GP Kit.
(deze kit bracht de mini van 163pk naar 213pk en de Nm van 210 naar 250)
Zeker weten zal deze de vloer aanvegen met de suzuki’s, polo’s, foxjes, twingo’s maar dit zijn geen concurrenten ik denk hierbij meer aan een fiat stilo abarth selespeed met 170pk
Greg zegt
@SaxoVTS
Het is misschien een kwestie van wat je lekker vindt qua rijden.
Als ik een bocht maak in een BMW 1-serie voel ik geen weerstand in het stuur en glij ik de bocht in.. als ik t stuur loslaat in de bocht blijft die auto een bocht maken. Als vervolgens weer in me Golf stap en bochten ga maken voel ik weerstand in me stuur en als ik t in me dolle haal om me handen van het stuur te halen in de bocht lig ik in de berm. Ik vind t lekkerder als de voorwielen sturen en de power van achteren komt. Kan me voorstellen dat anderen er anders over denken.
Greg zegt
Het voorbeeld geef ik zo extreem om aan te tonen hoe fijn het is wanneer het stuur zodanig werkt dat je in bochten geen weerstand voelt. Ik ben natuurlijk gekke Henkie niet om alle bochten in te gaan met de handjes los als ik in een BMW rij…
DDMo zegt
@iedereen die een 206 onderstuurd vindt,
Gewoon minder met je stuur sturen en je gaspedaal wat lossen , kan zelfs heel leuk zijn en oversturen (klaverblad, snelheid, gas los en tegensturen).
Ik heb zelf verschillende 206jes gehad 1.6-16 en GTI, ben het er wel mee eens dat de standaardbanden op 15´ 1.4 en 1.6 (Conti Ecocontact) heel slecht zijn, inderdaad weinig grip en slijten zeer snel.
De 206 heeft gewoon nog een beetje het speelse karakter van de 205, ik waarder juist het levendige onderstel.
@Raging Whabbit, vergeet je niet de 309GTI16….
hylke zegt
“AJ schrijft,
24 November 2006 om 10:21
Ik kan niet zeggen dat ik ‘m mooi vind. En 175pk op de voorwielen is natuurlijk ook niet alles. Zo kun je niet concurreren met de Golf GTI en Focus ST.
De GTI krijgt 175pk en dat is dus 25pk meer [s]als[/s] dan de 1.6 liter THP. ”
ehm…. pk’s zeggen lang niet alles he kerel. mini cooper S (zeker de nieuwe) rijd bijna rondjes om een golf gti en de focus blijft al helemaal nergens. Denk dat dit een leuk bommetje wordt :)
Fransoosje zegt
@Raging Whabbit
“Als je dat dan vergelijkt met:
de 207 met 175pk en een ??????????. gewicht leeg +/- 1300 kilo. +/- 240Nm
Denk ik niet dat dit een verschrikkelijk racemonster zal worden”
De engelsen waarnaar verwezen wordt in de blog namen een tijd van 7,2s op van 0-100.
Dat is toonaangevend in deze klasse compacte gti’s vriend.
De RC zal wel R32-tijden gaan halen!
Fast206 zegt
Ik heb op andere sites gelezen dat de 207RC met een 1.6 turbo uitgerust is net als in de mini s,en zeggen herbij dat hij 175 pk krijgt dus wat is het nou
RC of GTI 175 pk????!!!!!!
Eerst maar eens zien dan geloven.Hoe ik het opvat zijn het allen geruchten.
Lijkt me wel logiesch dat de 207 GTI en RC meer pk’s krijgen dan de 206 generatie.
autoblogger zegt
@Fast206: Kijk anders even bij onze laatste nieuws:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/09/peugeot-in-actie-207-rc-en-207-sw-outdoor
Michiel zegt
Nadelen van achterwielaandrijving zijn inderdaad ruimte achterin en gewichtstoename. Dat het meer geld kost is onzin, de techniek voor achterwielaandrijving is veel eenvoudiger. Als we het trouwens over bommetjes hebben (peu 306 163 pk etc) dan is er maar een echte. Een Kadett GSI 16v. Niet erg mooi en werd nogal eens bereden door een twijfelachtig publiek, maar na het verwijderen van de kat maar liefst 160 pk en zeer eenvoudig straat legaal te strippen tot gevolg
Inge zegt
Ik wil hem best eens langst mijn lupo 1.8 20vt zetten hoor.
Denk alleen zoals de meesten auto`s dat ik er niet veel van heel laat.
Inge zegt
Mijn Schoonouders hebben de 207 1.6 150pk maar dat is echt niks veel ste zwaar ziet er leuk uit maar dat is het dan ook.
voor dat geld kun je beter een Seat cupra kopen.
Marley zegt
Sinds wanneer heeft de golf en de focus achterwielaandrijfing ?
Volgens mij hebben deze nl. het zelfde probleem , veel vermogen overbrengen op de voorwielen tijdens sturen is iig lastig !