En het gemiddelde verbruik is slechts 3,8 liter per 100 km. In normale-mensen-praat is dat 1 op 26. Toch is deze 207 voor Nederland net niks, want de 207 Econimique haalt net niet de grens voor 14% bijtelling.
Voor diesels is die grens namelijk bepaald op 95 gram, terwijl benzine-auto’s 110 gram CO2 per km mogen uitstoten. Diesel CO2’s zorgen blijkbaar voor een veel sterker broeikas-effect dan benzine-CO2’s en daar hoort dan ook een straffer bijtellingsklimaat. Ben je Vlaming en snap je geen snars waar dit over gaat: prijs je zelf gelukkig!
Terug naar de Peugeot 207 Economique dan maar. Als basis heeft Peugeot de 2.7 1.6 HDI genomen. Het HDI blokje met 90 pk is nog verder verfijnd met andere motormanagement software en een intercooler. Natuurlijk kreeg de 207 Economique de standaard ECO-zaken mee: de versnellingen zijn langer, de ophanging is verlaagd en er zijn gestroomlijnde wielen gemonteerd. Een beetje bodykit waaronder een dakspoiler, een geoptimaliseerde luchtinlaten en een vlakke wagenbodem zorgen er voor dat de cw-waarde is gedaald naar 0.274, in plaats van 0.30 voor de standaard 207 HDI. De banden zijn Michelin 185/65R15 VLRR (Very low Rolling Resistance) die dus zorgen voor net een beetje minder rolweerstand.
Allemaal leuk en aardig, maar voor het Nederlandse belastingklimaat is het net niet genoeg. Het zal mij verbazen als Peugeot op korte termijn nog 4 gram CO2 per km kan winnen, dus voorlopig zal de 207 Economique geen feestnummer worden… als ie überhaupt al naar Nederland komt. (via theautochannel.com)
NuttelozeBPM zegt
BELACHELIJK!!!
Als straks de auto’s wel onder 95 gram komen dan word de grens wss weer verlaagd?!
Dit is zuiniger dan eender welke auto in NL…Nu blijven de mensen rondrijeden in hun oude disel ipv bv. deze!
PVDA, Groenlinks en CDA ALTIJD -1000!!!
Srr voor de uitbarsting maar ik vind het gwn niet normaal en tergend voor de ‘burgers’…
dl658 zegt
normal mensen zeggen toch 3,8l per 100 kilometer das toch een pak duidelijker, of mischien is het omda ik een belg ben zeker???
Ponrow zegt
@dl658
idd dat is omdat je een belg bent:D
maar hier in belgie krijg je er wel korting mee fzo dacht ik?
S0up zegt
@dl658:
Ja.
Laue zegt
sorry dl658 hier in Nederland zeggen wij onder de borrelpraat mijn auto rijd 1 op….
OT: 1 op 26 dat is best wel nice verslaat de ibiza en de c30
Wollie zegt
Goed dat Autoblog ook rekening houdt met Vlaamse reaguurders, want inderdaad : ik snap er geen koeiereet van. Bij ons is het nog steeds : (catalogusprijs – korting) + BTW. En verder geen gezeur.
Maar als die bijtelling zo belangrijk is, dan snap meteen waarom er in Holland zoveel kleine koekeblikken rondrijden. Zoiets moet toch pijn doen aan het hart van de echte autoliefhebber ?
Sorcerer zegt
Zijn diesels niet nog altijd vuiler dan benzine-auto’s? (vooral qua kankerverwekkende uitstoot; CO2 boeit me niet zo) Zo ja: terecht dan!
MDA zegt
Wollie: Ja… Mijn hart bloedt iedere dag een beetje ruwe olie als ik weer bedenk dat we hier slurptax, 25% bijtelling etc etc hebben. En als je dan bedenkt dat al die maatregelen geen barst uitmaken voor het milieu…
@Sorecerer: Oh ja? Welke kankerverwekkende stof komt er uit een Diesel? En hoe definieer je ‘vuiler’?
Laue zegt
@ Wollie
gelukkig word de bijtelling+BPM gebruikt om degelijk wegdek te maken :)
pibier zegt
@ Laue
Dat was idd ooit de gedachte, alleen jammer dat t nu niet meer zo werkt, anders hadden we nog veel meer van die fraaie zwarte biljartlakens gehad…
http://nl.wikipedia.org/wiki/Motorrijtuigenbelasting
Jpoers zegt
4gram te veel,
de helft van die enorme muil dichtmaken, scheelt weer luchtweerstand.
Scheelt dus weer brandstof, wat dus weer Co2 scheelt.
en misschien wordt die 207 er nog ietsje, minder lelijk van…
Activa zegt
Wat mij steeds stoort is dat men een hoop kunstgrepen toepast om die co2 toch maar grammetje naar omlaag te krijgen en er zelf een deel van de veiligheid aan opoffert. Banden met uiterst lage rolweerstand, jaja weg grip, weg wegligging, weg remvermogen, dus nee dank u.
T16 zegt
@ Jpoers
Kijk eens goed naar foto 8, 70% van het zwarte gedeelte van de neus is dicht.
T16 zegt
Als basis heeft Peugeot de 2.7 1.6 HDI genomen. = Als basis heeft Peugeot de 207 1.6 HDI genomen.
Gaapie'' zegt
Weer Een Lelijke Milieuvriendelijke Auto Extra
BmwMPower zegt
Kan niet wachten tot Wouter er mee rijdt!
StartStop zegt
Een start-stopsysteempje erop en Peugeot komt ruim onder de 95g/km. Dat lijkt me wel een valide business-case voor de Nederlandse markt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, zo zie je maar weer wat voor plek NL inneemt in de EU automarkt…
GEEN!
corolla g6 zegt
Wat is er mis mee als diesels iets minder vies worden onder invloed van deze regelgeving?
Het blijft immers een feit dat diesels nog altijd stinkbakken zijn, die nog altijd veel vervuilender zijn dan benzine-slurpers (veel stikstofuitstoot en roet en dergelijke)
Of niet dan?
Jaap Jansen zegt
@Activa.
Lage rolweerstand is niet per definitie weinig grip…
Didier zegt
De verwarring tussen de Nederlandse en Belgische situatie toont aan dat er dringend nood is aan Europese regelgeving m.b.t. CO2-uitstoot.
Deze 207 99g geniet in België van een milieukorting van 15% (!) op de catalogusprijs die rechtstreeks op de factuur wordt doorgerekend bovenop de normale korting. De grens voor deze korting ligt immers op 105 g/km.
Nog even een bedenking: Ik denk dat Nederland het enige Europese land is dat niet de ISO-norm voor verbruik (uitgedrukt in l/100 km) gebruikt, maar dit vertaalt naar het aantal kilometer dat je per liter kan afleggen (bv. 1 op 26). Weet iemand hoe het historisch gegroeid is om deze typisch angelsaksiche logica (miles per gallon) te gebruiken?
BananaFlip zegt
Aah, wat schattig.
Toch een aardige prestatie van Peugeot, 99 gram per km en vooral die 3,8 liter per 100 km.
En nog een dikke bodykit ook.
super zegt
wat een gehuil. Als je ergens een grens trekt betekent dat automatisch dat sommige gevallen net binnen/buiten de grens vallen. Als je de grens op zou rekken heb je toch weer een hele nieuwe lading grensgevallen en ga zo maar door.