Kleine Franse auto’s hebben sinds lange tijd een naam. Goedkoop, makkelijk in gebruik en ze kunnen veel mishandeling hebben. Peugeot is eigenlijk heel laat ingestapt, de Peugeot 205 waarmee ze ‘instapten’ is wel meteen de grootste klapper van de twee volgende decennia.
Een autootje om van te houden. Wendbaar, licht, zeer karakteristiek vormgegeven, het waren er heel erg veel en nog steeds zijn er genoeg over. De auto waar Peugeot met de 208 weer een glimp van probeert terug te pakken. Peugeot produceerde de 205 van 1983 tot 1998 (15 jaar!) en maakte er in totaal 5,3 miljoen. Tot de 205 had Peugeot eigenlijk geen naam in kleine auto’s, volgens velen heeft dit model het merk in de jaren ’80 en ’90 gered.
Succesvol door zijn eenvoud en veelzijdigheid. Een strak design, naar moderne maatstaven on-Frans. Kleine lampen, rechte lijnen. Alsof de ontwerper de definitie van een kleine auto (hatchback) heeft willen neerzetten. Daarbij is er een breed scala aan motoren voorin gelegd. De Peugeot 205 heeft succesvol Group B rally’s gereden. De rally-ervaring vertaalt zich in 1987 bij de eerste poging met een nieuwe auto in een Dakar-overwinning. Ari Vatanen zit achter het stuur.
Het begin in 1983 is basic. Een nieuw design, techniek is gewoon uit de oude 104 overgezet. Uiteraard geen stuurbekrachtiging, 4 versnellingen, een vermogen van 45 pk maar ook een totaal gewicht van slechts 740kg. Toch, de wereld maakt kennis met de 205 en houdt van de 205. Peugeot heeft snel nieuwe motoren klaar.
Een breed scala aan motoren en vanaf 1990 zelfs een pittige 80pk turbodiesel. Er zijn boeken over vol te schrijven maar de auto’s waar de liefhebber het aller(alleraller)liefst naar kijkt zijn de GTi, Rallye en Turbo 16.
Licht (860kg) maar inmiddels ook voorzien van de nodige (optionele) luxe. Fel op het gas, met 105pk al snel genoeg (1.6) maar vanaf 1987 is de Peugeot 205 GTi er ook met lekkerder 130pk 1,9 liter. Iedere bocht stuur je vol inspiratie in, met stuur en gaspedaal controleer je precies de wielspin. Bij het beter geïnspireerde stuurwerk zetten de achterwielen een stapje naar buiten en er is geen sensor of computer die maar piekert over ingrijpen. Natuurlijk heeft een 205 geen hulpmiddelen! Het maakt dit een van de meest pure auto’s om te rijden zoals de BMW E30 dat voor de achterwiel aangedreven auto’s is.
Eigenlijk zijn er 2 mogelijkheden bij het kiezen van een 205: de GTi en Rallye. Een meer luxe scheurijzer of een zo-basic-mogelijke stuurmachine. De GTi is iets zwaarder, de Rallye écht wel spartaans maar beiden genieten ongeveer hetzelfde onderstel.
Omdat alles met Porsches te vergelijken is: de GTi is een soort ’turbo’, de Rallye is een GT3 RS. Bij een 205 Rallye vertaalt dat zich naar het ontbreken van geluidsisolatie, GTi onderstel en geventileerde schijfremmen. Dit alles aangedreven door een 103 pk 1,3 liter viercilinder met sport-nokkenas en daarmee hoogtoerig en fel. Omdat dit blok in Duitsland geen goedkeuring kreeg zijn er later zelfs 1000 Rallye 205’s gemaakt met 1,9 liter motorblok.
Dan de echte klus: probeer er maar eens een te vinden. Het mag een gegeven zijn dat álle 205 GTi en Rallye gebruikt zijn (en goed ook). Opzoek naar een goed exemplaar wil je er daarom vooral een die verantwoord gebruikt is en goed onderhouden. Goed warm gereden, geen rare dampen uit de uitlaat, geen scheuren in blok of kop, geen lekkages en een harde carrosserie. Een goed exemplaar hoeft de kop niet te kosten, minimaal €1500-2000 euro reserveren is wel verstandig. Reken zoals altijd bij oude auto’s ongeveer het dubbele inclusief onderhoud het eerste jaar.
Tot slot het rally (zonder “e”) verhaal van de Peugeot 205. In 1984 is Peugeot ingestapt. Al snel zijn de ingenieurs volledig los gegaan. Het uiteindelijke product: de Peugeot 205 Turbo 16. Deze auto was volledig toegespitst op het rallyrijden met name in de fameuze “Group B” en later ook de Paris-Dakar. Om aan de homologatie te voldoen werden er ongeveer 200 straatversies gemaakt. Straatversies hielden het bij 200 pk en reden daarmee in ongeveer 6 seconden naar de 100km/u. In rallytrim is het vermogen uiteindelijk ruim 500 pk. Als je er een kan vinden schieten T16 prijzen snel richting de ton euro’s.
bozewolf zegt
De T16, heerlijk gestoord :D
205je is wel t stereotype “guitig frans karretje”. Leuk, klein, praktisch en desgewenst met wat peper in de reet.
T16 zegt
@bozewolf: Ik heb een T16. Wel een 405 T16 4×4. 2.0 L 16-valve turbocharged XU10J4TE engine with watercooled chargecooler, constant four wheel drive with 53/47% power distribution and self-regulating hydraulic rear axle. Het blok is wat zwaarder, want van gietijzer i.p.v. het veel lichtere aluminium blok voor de 205. De 205 is een Turbo 16 dacht ik, net even opgezocht: In Frankrijk is het de 205 Turbo 16, in het buitenland (voor de Fransen dan he) de 205 T16.
bozewolf zegt
@T16: Wees er zuinig op zou ik zeggen! Ik zou zeggen dat ie alleen maar meer waard kan worden.
buzzertnl zegt
mijn eerste auto.. uit ’92 met 1.1 ding was nog vrij pittig en reed heerlijk. Alleen wel 3x stil gestaan in 5000km.
norge zegt
Ooit 1 gehad als auto voor de vrouw ,maar het kreng reed leuk en lekker heur . Alleen de lak was hopeloos ,ding begon spontaan te vervellen…
the-budel-guy zegt
4 versnellingen :S bij 120 heb je dus meer herrie binnen dan buiten de auto.
RubenPriest zegt
@the-budel-guy: Dat hoort juist bij zo’n auto..
jzaero zegt
@the-budel-guy: Zelfs in een auto met 5 versnellingen heb je dat hoor. Een 1.3 van 22 jaar oud is net zo luidruchtig op de snelweg.
CapsLock zegt
@the-budel-guy: Haha, kom maar eens meerijden in de ’93er Colt. Die heeft een 1.3 met 5 versnellingen, maar denk maar niet dat dat betekent dat het ding stil is.
Oude auto’s zijn ook licht met reden: Er zit heel erg veel MINDER geluidsisolatie in. Dat kun je irritant vinden, maar het is ook heel puur. Je hoort heel goed wat je auto doet en je kunt daardoor ook heel goed anticiperen daarop. Bovendien heb ik daardoor ook geen toerenteller nodig, je hoort precies wat je motor wil ;)
Voor ab:
Goed stuk, maar dit: “Bij een 205 Rallye vertaalt dat zich naar het ontbreken van geluidsisolatie, GTi onderstel en geventileerde schijfremmen.” Leest alsof de Rallye nu juist géén GTi-onderstel en geventileerde schijfremmen heeft ;)
Enne, de 104 is natuurlijk wel degelijk Peugeots entree in die kleine autootjesmarkt geweest. Met die auto zijn ze ingestapt, niet met de 205.
the-budel-guy zegt
@CapsLock: ben er nu wel achter dat ik bij de kant hoor die het irritant vind hahah.
voor mij is een auto pas prettig als je met 160 je stem nog niet hoeft te verheffen om met elkaar te praten :P
jzaero zegt
@the-budel-guy: Ach, je hoort veel meer van je auto als je lekker aan het kachelen bent. Ik vind het helemaal niet erg als alles wat primitiever is. Je werkt veel meer samen met je auto en vaak moet je hem ook nog eens met meer liefde behandelen omdat het anders tegen gaat werken. Ik ben zeker comfortabeler gewend, rijd regelmatig splinternieuwe auto’s voor mijn werk, maar ik vind een herriemakertje ook soms wel lachen.
solz zegt
Eerste wagen was een rode 205 xs, een sportief aangekleed model dat zelfs wat uiterlijke kenmerken van de gti overnam. Die laatste genoot natuurlijk de voorkeur maar dat kreeg ik niet aan mijn ouders verkocht, in hun perceptie waren dat rijdende doodkisten en ze hadden waarschijnlijk wel voor een stuk gelijk. Voor een 18 jarige beginneling was de xs echt wel vinnig genoeg, ik denk met weemoed terug aan mijn blikken koekdoosje met kuipzeteltjes :)
griffendahl zegt
@solz: Mijn eerste auto was ook een 205, een GTI Griffe… Luxer dan een gewone GTI en wel all the fun. Eindeloos veel plezier van gehad… De enige voorwiel aandrijver die ik ooit gehad heb maar wel een hele goede :)
jordy14 zegt
Ziet er best vet uit die rally versie.
Yeelen zegt
Net onze oude 205 uit 1996 weggedaan (een 1.4 Sacre Numéro met 75pk).. 16 jaar trouw dienst gedaan als stadsautootje, maar de laatste jaren ging het toch wat minder goed.
bozewolf zegt
@Yeelen: Hey, toch 16 jaar stadskilometers!
Hoeveel stond er uiteindelijk op de klok?
Yeelen zegt
@bozewolf: 125.000+ kasseienkilometers, dus je kan wel zeggen dat het ding redelijk versleten was :)
bobb zegt
Euh laat? De 104 was misschien in NL wat minder een succes maar Peugeot was al sinds begin jaren zeventig actief in dit segment.
jzaero zegt
Supergaaf die Rallye versie. Sowieso vind ik Peugeots van deze serie het mooist! Zo ook de 106 Rallye, de 306 en 406 Coupé van weleer. Hele mooie kloppende auto’s! De 208 vind ik weer een leuke auto, maar toch vind ik die oudjes veel meer charme hebben!
eMbe zegt
@jzaero: 106 Rallye ftw! ;)
jzaero zegt
@Alwood: Starlet ook iets leuks om te bespreken? Zaten leuke modellen tussen en het was ongetwijfeld een heel belangrijk model voor Toyota ;) Plus ze waren eerst RWD!
bozewolf zegt
Vergis je overigens niet in de prijs van een nette, goed onderhouden, laag km GTI want die zijn er niet veel.
Laat staan zo’n T16.
4991 zegt
wat is die 104 toch schattig!
Justawheelchairguy zegt
Echt een heerlijk bakkie die 205! Mijn pa heeft er 1 als uitleen auto voor zijn garage-bedrijf, vrijwel nooit problemen mee.
Alwood zegt
Jottem… die 104 was echt groooootsch. Productie kwam nog niet in de buurt van de helft van het aantal 205’jes en dat in 16 jaar. 104 betekende dus (in verhouding sowieso) helemaal niks voor Peugeot.
baasbas zegt
leuk.. heb herinneringen aan LF-19-PJ.. de meest basic uitvoering (zonder letters) met de meest basic motor, 1.0.. in het beige :)
Vanquish zegt
Ik neem aan dat de 205 in rally-trim een ton euro’s kost, en niet de straatversies daarvan? :O
undifined1 zegt
@Vanquish: er zijn maar heel weinig straat 205 t16’s, ik denk dat een rally uitvoering nog meer kost.
een straat versie voor 85k:
http://www.carclassic.com/Peugeot_205_Turbo_16_ex-Jean_Todt_DD63.html
dawwg zegt
@undifined1: Ik denk dat een rallye-trim T16 met 500+pk snel het dubbele doet …
undifined1 zegt
@dawwg: denk ik ook inderdaad, als ze al ooit te koop zijn.
maja, mijn opa zei vroeger al: Alles komt een keer te koop, het is alleen niet zeker of je het nog meemaakt.
Vanquish zegt
@undifined1: Wow, dan moet je wel écht een liefhebber zijn…
Esprit_de_Flandre zegt
Een jaar of vier met een 1.8TD gereden. Eén van de betere wagentjes die ik gehad heb. Je hebt echt geen GTI nodig om met een 205 sportief te rijden. Zo’n TD klaart de klus ook netjes. Ook een maandje met een gewone diesel gereden, en die is dan echter niet vooruit te branden. Van 0 naar 100 in anderhalve minuut, en maximum snelheid 110! Zodra ik die TD vond ging die slak snel eruit.
Nadeeltje aan de (of mijn?) 205 waren de vele kleine herstellingen. Elke maand ging er wel iets stuk. Sommige dingen herstelden zich vanzelf (lekkende radiator die weer dichtkalkte) of waren makkelijk op te lossen (niet werkende koplampen kwamen weer tot leven door een klap met de vlakke hand), maar andere waren vervelender (en kostelijker), zoals kapotte remmen voor en achter, servo-riem gebroken, koppeling gebroken,
Meest vervelende was dat de verwarming meerdere keren stuk ging. Die begon te lekken in het buizensysteem, waardoor de ventilator verzoop. En als ie toch nog werkte, dan blies ie antivries in het interieur, lekker voor je longen. Natuurlijk gebeurde dat dan ook in de winter, waardoor de auto ook vanbinnen bevroor…
dawwg zegt
Typische Franse auto; heerlijk om te rijden, maar hij stond inderdaad helaas ook vaak stil.
Beste van de 205 was nog wel: je boekte elke woonwijk-/boulevard-drempel probleemloos met 60km/u en dat hoefde je echt niet met een non-Franse auto te proberen :)
undifined1 zegt
@dawwg: Bij mijn weten was hij wel betrouwbaar, je moest alleen elk jaar de remmetjes vervangen.
Specht zegt
Ik heb er ook nog eentje staan, 205 GT 1.4 uit 1983, destijds gekocht door pa en ma in Spanje. :)
LaLancia zegt
Mn ouders hebben er toentertijd 4 ‘versleten’, waaronder een GTi. Geweldige autootjes vinden ze het nog altijd. Hun laatste was een 205 XSi mét gordels achterin. Godzijdank, zonder was ik er waarschijnlijk niet meer geweest…
erwh zegt
De 205 gti: Een heerlijke auto waar je na een ritje altijd met een big smile uitstapt!
Ik ben mijn 205 Gti (m’n eerste auto) sinds kort van top tot teen aan het restaureren. Met 365000km op de teller mocht het ook wel ;-).
Kan in ieder geval niet wachten tot ik er weer de weg mee op kan!
midasracer zegt
Beste Peugeot ooit. Wat een waanzinnig scheurijzer. Alleen die roest? Een vriend had een Lacoste uitvoering, die had al na 3 jaar blaartjes op de lak. En niet op de dorpels maar bij het schuifdak! Maar mooi gerestaureerd een absolute youngtimer en klassieker in wording. De 1.9 GTI daar word je toch helemaal lyrisch van? En niet te vergeten de CTI, een collega had hem naar 130pk gebracht, wat een auto. Bruikbaar om lekker (met het gezin!) te toeren en als het even kon het gas erop. Ik zit nog steeds te wachten op een waardige opvolger die er waarschijnlijk nooit zal komen. Met dank aan alle nieuwe regels.
mynameisjeroen zegt
Ik heb een 205 1,9 CTi gehad. Elektrisch stoffen dak, vol lederen bekleding, stuurbekrachtiging, elektrische raampjes. Was metallic groen. Echt een gaaf ding maar stuurde als een 2CV in vergelijking met mijn 106 XSi van hetzelfde bouwjaar (1991).Rechtuit was hij wel erg snel. Als ik foto’s terugzie van die twee oude auto’tjes wordt ik altijd een beetje emotioneel. Wat zou ik ze graag terugkopen, maar wat waren ze slecht van kwaliteit.
205GTI16 zegt
Ik heb iets van 7 205 GTI’s gehad, soms een 16V in gelegd met 160 PK en soms orgineel gelaten de GTI is heel puur rijden…..
Het kan echter nog veel puurder: een 205 rallye 1.3 met zijn dubbele Webers DAT is de beste 205 die ze ooit gehad hebben in het assortiment. HEERLIJKE wagens niet zo bekend maar in de liefhebbers kringen zeer bekend vanwege hun geluid en de prestaties (kan vrolijk meekomen met een GTI)……….
Ik zit soms serieus te kijken om er eentje te kopen voor naast de M5, maar het probleem is gewoon een goede te vinden, GTI’s zie je her en der nog weleens verschijnen in goede staat maar een echte orginele 205 rallye 1.3 is zeer moelijk…..
desjonnies zegt
@205GTI16:
Ach ja, waar zou je zonder desjonnies zijn he?
Hier staat er eentje voor een zeer redelike prijs en in redelijke staat.
Wel een echte Nederlands geleverde wagen
Ik ben zelluf meer van de 106 Xsi’en en heb net een mooie orginele grijze gekocht uit ’94.
Is een goed karretje om klassieke rallies mee te gaan verkennen.
En daar vond ik deze net iets te zeldzaam voor :
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=213162099
hammerhead zegt
ik heb ook een 205 gti maar na 2 ton loopt ie nog steeds lekker :D
16v zegt
Hier nog een groot fan van de 205, vooral T16, Rallye en GTi natuurlijk. Zelf ook eentje gehad.
16v zegt
En T16, plaats eens HEEL gauw wat foto’s van je 405 T16, een enorme zeldzaamheid!
desjonnies zegt
En eigenlijk heel eigenlijk rijdt een 106 XSi (eerste generatie) nog fijner.
Omdat die nog lichter is.
En de 205 T16 in burgeruitvoering is gewoon een drol van een wagen.
Een Renault 5 Turbo 1 is een veel prettiger wagen die veel dichter bij het Groep B gevoel komt als straatwagen.
Dit kwam nog altijd in uitng tot de prijzen, die og niet zo heel lang geleden rrond de 50 mille lagen.
De reden dat ze nu stijgen is deels te danken aan het historisch rally circus.
Omdat Peugeot vele wedstrijd auto’s ombouwde naar eerst de 205 Dakar en later naar de 405 Dakar, zijn er weinig echte T16’s op de markt met een rally verleden.
En zijn er na het verbannen van groep B, vele in de rally cross verdwenen en deze exemplaren kun je gevoeglijk vergeten, daar is nix meer recht aan, deze zijn kompleet afgejakkerd en gewoon verrot gestreden.
Dus worden er nu straat 205 T16’s omgebouwd naar T16 group B wedstrijdwagens.
De onlangs overleden Gary Midwinter had de zijne net klaar.
De man was o.a. ook in het bezit van een korte Quattro.
lohran zegt
205 GTI 1.9 was m’n eerste auto, heerlijk! Helaas begaf ‘ie het wel vaak ;)
Mavada zegt
“Fan-Bleeding-Tastic”, die GTI, volgens Clarkson. Het geheim blijft het zeer geringe voertuiggewicht, wat auto’s als de 205/309 GTI en de 205/106 Rallye hun karakter gaf. Alles wat moderner is, legt veel meer gewicht in de schaal. Daardoor ontbreekt de lichtvoetigheid van die ouwe bommetjes. Leuke analyse van het fenomeen 205 GTI ook hier: http://www.autogekken.nl/?p=1443
lacker zegt
En dit dan:
Via nu.nl – 07-09-1988 – De foto”s van de twee vermoedelijke IRA-leden die nabij de Nederlands-Duitse grens werden aangehouden. Links Berrard Thomas Hanratty (29) en rechts Terence Gerard McGeough (29). In het midden de auto waarmee de beiden werden aangehouden, een 205! http://bin.snmmd.nl/m/m1mx6ewav6ku_std1024.jpg
defteling zegt
Stiefma had een maagdelijke en luxe 205 Lacoste uit 1985, nieuw gekocht. Electrische ramen, schuifdak, getint glas, mooie logo’s. Superbakkie, zelf mee op en neer naar Berlijn en Parijs gevlogen. Sneuvelde bij m’n neef eind jaren ’90 met 2,5 ton op de klok en iets van roest bij de achterschermen. Hij reed er al jaren als een gek in, maar t gaf geen krimp.
Heb nu zelf een 205GTI1.9 uit 1993 en geniet ervan. Je moet perfectie en premium loslaten, er valt bij goed gebruik gewoon iets naar beneden. Toch zijn 205’s sterke, doorontwikkelde auto’s met een laag kostenplaatje en bewezen duurzaamheid. Rustig warm rijden en tijdig onderhoud, het blijft dan gaan. Beste auto van Peugeot uit de recente geschiedenis.