Ok, ok, ok, rustig! Het lijkt wel veel geld maar misschien is deze 205 GTI dat geld ook waard?
De meesten van jullie zullen het wel herkennen: eens in de zoveel weken / dagen / uren* open je de occasionsites en ga je op zoek naar dat rijtje auto’s op de must own list, het lijstje met auto’s dat we allemaal -bewust of onbewust- tussen onze oren hebben zitten. Je zoekt het web af naar die ene speciale auto. Die supermooie, niet verknoeide en in originele staat verkerende auto met weinig kilometers. Als je hem weet te vinden is er altijd een momentje van euforie. Euforie die vrijwel direct eindigt als je oog op de prijs valt, waarna je verdrietig en een tikkeltje gefrustreerd op zoek gaat naar één van de andere auto’s van het lijstje en het hele riedeltje zich herhaalt.
Mocht je liefhebber zijn van de Peugeot 205 GTI dan weet je hoe moeilijk het is er überhaupt één te vinden zonder roest, foute tuningaccessoires, schade op minstens drie plaatwerkdelen en zonder afbladderende blanke lak. Natuurlijk, héél duur zijn ze niet maar ze zijn doorgaans ook niet meer te redden. Ik kan je vertellen dat het exemplaar van Peugeot zelf dat werd tentoongesteld bij de introductie van de 208 GTi (zie de laatste plaatjes van de gallery bij dit artikel) ook voorzien was van gebarsten lak, roest onder de lak en behoorlijk aantal kilometers op de teller.
Maar het perfecte exemplaar bestaat wellicht toch, in Londen staat momenteel namelijk een rechts gestuurd exemplaar te koop met 24.800 mijl op de teller. We zullen het even voor je omrekenen, dat is 39.911,7 kilometer. Jep, een Peugeot 205 GTI met nog geen 40k op de klok. En daar houdt het niet op, het ding is namelijk in absolute nieuwstaat. Nadat een in Londen wonende Fransman de auto in augustus 1993 de auto kocht werd hij op een bepaald moment verkocht aan een zekere Gavin Boswood die na twee jaar een baan in Nederland kreeg. Hij besloot de auto bij zijn huis in Londen te laten staan waar de auto 13 jaar onaangeraakt bleef met 23.815 mijl op de teller. Na die dertien jaar werd hij ontdekt door een zekere meneer Yawood in relatief goede conditie. Hij verkocht hem echter weer maar na een aantal omzwervingen bij verzamelaars kwam de auto toch weer in bezit van Yarwood, die nu echter een baan in Amerika heeft aangenomen en het ding dus weer kwijt moest.
En nu is hij dus te koop: alle rekeningen, artikelen, originele boekjes en serviceboekjes zitten erbij. Ook zijn er een hele hoop oude keuringsrapporten aanwezig en beide sleutels zitten er nog bij alsmede een aantal foto’s van toen de auto na dertien jaar ontdekt werd. Het is het jongste en exemplaar met de minste mijlen voor zover bekend bij de Peugeot Sport Owners Club.
Is het prijskaartje te hoog? Ach, £15.950 is veel geld maar succes met het vinden van een beter exemplaar. En zoals de verkoper zelf het zegt: “Peugeot itself has never truly recreated this success in future GTI models.”
Of ik een kleine € 20.000 euro voor over zou hebben? Als ik het had, had ik dit artikel niet geschreven. Dan had je binnenkort een verhaal gelezen over hoe je een Peugeot 205 GTI kunt importeren vanuit het Verenigd Koninkrijk.
Vincegail zegt
Of misschien een iets minder goede kopen, laten strippen, weer in orde brengen en laten tunen door de mannen van Pug1Off:
http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/281950/pug1off_peugeot_205_gti_195_review.html
draadloos zegt
@Vincegail: dus geen originele dan…
Vincegail zegt
@draadloos: Moet dat dan? En de motor wordt vervangen, dus kan je hem gewoon weer terug vervangen indien nodig. Is ie weer origineel!
alfista zegt
in geen 19.000 jaar, voor minder dan de helft koop je een hele goede, check de diverse bekende sites als leboncoin.fr of autoscout.
3246cm252kw zegt
@alfista: inderdaad en dan zit het stuur ten minste ook aan de juiste kant… 10k is al veel te veel…
papa zegt
Nee hoor bedankt, ik zou gaan voor een in nieuwstaat verkerende cinquecento sporting…
benvan zegt
Ik snap het: voor 20000 Euro koop je een (nieuwe) hot hatch die nu hotter is dan ooit. Ik prefereer dit boven de huidige Peugeot gti. Dus: why the f*ck not, het is een prachtwagen (al zou ik toch afdingen naar 18000).
ds3thp zegt
@benvan: Hier spreekt een liefhebber en kenner ;-)
Als ze opnieuw een 106 Rallye zouden maken dan sta ik ook vooraan!!
berlinetta zegt
Om antwoord te geven op de vraag: nee.
griffendahl zegt
Ik heb een 205 GTi Griffe gehad en verlang er nog regelmatig naar terug vanwege hoe leuk die auto was/is. Maar ik zou absoluut geen 20K stukslaan op een 205 GTi, en zeker geen rechtsgestuurde…
toyotafortuner zegt
K zou het er zeker voor over hebben! Lijkt me heerlijk zo’n 205 GTI.
Moeilijk om te vinden zonder foute tuning? Mijn eerste gespotte 205 GTI was een in goede staat verkerende 205 GTI. En niet zomaar een GTI, een GTI Griffe! http://www.autojunk.nl/2013/03/peugeot-205-gti-griffe. T verbaast me trouwens dat zo’n bijzondere 205 GTI spot nooit de FB heeft gehad in 8 maanden tijd.
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: fb=fp
lohran zegt
@toyotafortuner: 1tje tegenkomen is wat anders dan 1 die te koop staat ;)
Seroo zegt
@toyotafortuner: Daarvoor moet je ook wel een beetje mooie foto’s hebben. Ik geef toe, leuke spot, maar niet FP waardig.
bartsmit zegt
Zo goed was deze auto nou ook weer niet.
ds3thp zegt
@bartsmit: nee klopt, was alleen de beste auto in zijn klasse, dus valt best mee!
lincoln zegt
en met zo,n onzinnig flapdrol verhaaltje dacht de verkoper er dan maar effe 10.000 Pound sterling bovenop te gooien ..
daar trapt toch niemand in zeker ..
lohran zegt
Haha toevallig zat ik vandaag ook weer even te kijken. In NL staan er niet veel meer en vrij duur! 9 jaar terug kocht ik mijn eerste autootje, een originele 205 GTi 1.9 voor iets van 1600 euro, met 165000km geloof ik. Daarna nog veel vervangen :( Maar wat was ‘ie gaaf!
E34M5Touring zegt
Dr staan er 2 op MP. Met beide minder dan een ton op de teller. Die kosten beide aanzienlijk minder dan deze en dan heb je ook nog een linksgestuurde. Dat zou dan mijn keuze zijn. Wel een ubercool ding. Zijn ze met een beetje ervaring nog aantrekkelijk? Met 2ton+ op de teller? Staan best een paar nette voor weinig op het net. Wel allen met +/- 2ton. Leuk zondagkarretje leek mij.
lohran zegt
@E34M5Touring: Tja, ik heb wel wat problemen er mee gehad, toen zat ‘ie onder de 2 ton en was iets van 10 jaar oud. Het is ook een kwestie van geluk. Tweedehands onderdelen zullen ook wel wat lastiger worden nu. Maar ze blijven erg gaaf en de prijzen stijgen alleen maar (mits OEM).
autogek123 zegt
Zelfde prijs en klasse. Iets beter.
http://www.autowereld.nl/renault/clio/3-0-24v-v6-rs-nederlandse-auto-37-647-km-6466209/details.html
bayernmunchen zegt
Nee dank u,ik zoek wel verder,laat maar staan.
Arco zegt
Toch liever een 5 GT Turbo voor zo’n 15 mille in compleet gerestaureerde staat….
VantageR zegt
De 205 is een van de beste voorbeelden dat personenauto’s er op het gebied van rijplezier de laatste decennia niet echt op vooruit zijn gegaan. Dat maakt deze auto wel een beetje tot een cultheld, met bijbehorende prijzen natuurlijk.
bogey zegt
@VantageR: Misschien niet geheel objectief, maar zou de Swift Sport in de buurt kunnen komen? Bovendien mooier aangekleed, met opties en veiliger.
rob68 zegt
Staat er hier ook 1 te koop, nog mooier dan deze.En goedkoper.
ej20g zegt
Nee, ik denk niet dat deze het waard is. Geen €19.000 in ieder geval. Voor €10.000 kan ik het nog goed begrijpen maar voor het geld dat deze op moet brengen stonden er een mooie Japanner en een knappe Zweed op de parkeerplaats.
toyotafortuner zegt
@ej20g: voorbeelden? T is dan wel een beste prestatie me dunkt: voor 19K zowel een mooie jappanner als een knappe zweed.
ej20g zegt
@toyotafortuner: valt best mee hoor. Gewoon een nette Impeza Classic uit 1999 of 2000 voor 6 á 7000 Pond (STi uiteraard) en een nette Volvo 850 T-5R met automaat voor 5 á 6000 Euro. Dan hou je nog zo’n 3000 tot 4000 Euro over om de auto’s een flinke onderhoudsbeurt te geven. Dan gaan we er wel vanuit dat de maandelijkse kosten makkelijk te betalen zijn.
cthijs zegt
Met een beetje pech mag je er volgend jaar Rotterdam niet meer mee in
baasbas zegt
Leuk om er weer eens eentje te zien die nog goed op z’n torsiestaven hangt.
Voor de rest: die kerel is geschift??? Veel succes met de verkoop
tvr1974 zegt
Jammer dat ie rechts gestuurd is.. en prijs vind ik ook te hoog.. Voor de rest was het een fantastische auto hoewel hij natuurlijk niet kon tippen aan mijn snelle Italianen uit die jaren; de Lancia Integrale EVO II en later de Maserati Racing. Wel een icoon maar niet echt exclusief om er zo veel voor te vragen…
lohran zegt
@tvr1974: Ja, goed te vergelijken auto’s ;) Maar leuke verzameling!
motoragent zegt
Op marktplaats staat een juweeltje van een 205 Rallye te koop voor 12.000 euro, en laat die nu stiekem nog eens een stuk leuker zijn.
Iemand die 12.000 euro wil betalen voor mijn 106 Rallye? Is voor een goed doel!
fit4fun zegt
Vraagprijs lijkt mij te hoog. Dat er weinig van over zijn wil niet meteen zeggen dat het ook een begeerlijk iets is…voor zo’n bedrag kun je veiliger en moderner krijgen.
griffendahl zegt
@fit4fun: Als veilig en modern je uitgangspunt is moet je sowieso geen 205 GTi kopen ;)
Hupke zegt
“De meesten van jullie zullen het wel herkennen: eens in de zoveel weken / dagen / uren* open je de occasionsites en ga je op zoek naar dat rijtje auto’s op de must own list, het lijstje met auto’s dat we allemaal -bewust of onbewust- tussen onze oren hebben zitten. Je zoekt het web af naar die ene speciale auto. Die supermooie, niet verknoeide en in originele staat verkerende auto met weinig kilometers.”
Haha, zo bekend, het volgende gedeelte hoeft echter niet altijd waar te zijn.
Onder de motorkap ziet het er best wel leuk uit. Heel clean. Spijtig genoeg betekend dat meestal een combinatia van een degreaser&stoomreiniger en een vleugje siliconen spray ipv een volledig nieuwe biinnenkant.
driftkicker zegt
De verkoper is niet gek. De koper is gek!
desjonnies zegt
@driftkicker:
Weet je, ik vind iemand gek die een auto van pakweg veerrtig mille Euries nieuw koopt, de werkplaats uitrijdt en het ding gelijk met 30% ziet devalueren.
Die vind ik gek, maar wie ben ik.
Oh ja, ik ben diegene die zijn auto na twee drie jaar koopt voor minder dan de helft en er dan nog jaaaarenlang plezier van heeft.
desjonnies zegt
Och.
Kwee nie
’t is natuurlijk wel een klassieker en de prijzen voor onderdelen zijn betaalbaar.
Verder kun je er zelf veel aan doen.
En zal een “echte” GTi alleen maar duurder worden nu de spoeling dunner wordt.
Ik heb zelf een Phase 1 106 Rallye gekocht van een meisje dat hem als boodschappen auto gebruikte en er nooit iets aan deed. Ook niet aan onderhoud en ik moet zeggen dat het plaatwerk van de 106 beregoed is, de onderdelen spotgoedkoop zijn en ‘mijn’ Rally met voor rond de € 1000 aan investering nieuwe banden, nieuwe schijven en blokken, nieuw kachelmotortje, grote beurt stralen en lakken van de velgen nieuwe koelvloeistof en remolie (wordt door velen VERGETEN te doen) en een goeie poetsbeurt en nieuwe Rally striping gewoon een lekker karretje is dat geen drol kost aan benzine MRB en verzekering.
Ik houd hem nog even, totdat de prijzen echt gaan stijgen voor dit soort auto’s
Ergo, er is NU nog zat te koop in GTI en Rallye land, maar wees op uw hoede en koop iets zonder Blere uitlaat en zo dicht mogelijk bij het orgineel.
Betaal dan maar desnoods iets meer voor een auto de jezelf bevalt, neem altijd een ander mee, zo voorkom je van die verhalen van “Hattik moar toen he jonguh ” “Die rooie he da was een goe ding hey ”
Ik sta achter u, met de moersleutel in mijn hand !
motoragent zegt
@desjonnies: Ik zou zeggen, meld je eens aan op Rallye.nl. Een paar foto’s en een leuk verhaaltje over je Rallye wordt daar door ‘lotgenoten’ (incluis mij) zeker gewaardeerd.
endofline zegt
Mooie wagen. Idd de meeste die je nu nog ziet zijn door de vele foute tuningonderdelen om zeep geholpen. Zelf zou ik er geen 20k op stuk slaan nee. Daar vind hem ik hem net te gewoon voor. Begrijp me niet verkeerd toen hij nieuw was had een goede kennis er een. En het is tot op vandaag een van de leukst sturende auto’s in zijn categorie. Liever een iets goedkoper model dan, om mee te raggen, want daar is hij voor gemaakt. Maar het collectors gevoel krijg ik er niet van, daarvoor zie ik nog iets teveel foute lookalikes bij de Aldi.
Simpson zegt
Jahoor, altijd binnen gestaan en niet van één, maar van maarliefst drie! eigenaren geweest die er allemaal ‘door omstandigheden’ niet of nauwelijks mee hebben gereden.
Ik geloof er geen bliksem van.
trs80 zegt
Leuk, in 1990 heb ik precies zo’n exemplaar nieuw in ontvangst mogen nemen. Kostte toen ruim 36000 gulden, oftewel zo’n 16.700 euro. Iemand die een knappe Talbot Samba Rallye weet te vinden?
desjonnies zegt
@trs80:
Ok, nie gelijk slaan, ’t is geen Rally ; maar ’t is ook geen geld.
Alleen al voor de onderdelen, mocht je een echte willen, of een basis om hem om te bouwen.
http://www.leboncoin.fr/voitures/518028291.htm?ca=11_s
trs80 zegt
@desjonnies:
Een dichte Samba in absolute nieuwstaat is onlangs nog opgedoken, en staat met enige regelmaat te koop voor veel geld. Zelf heb ik een cabriolet, maar zoek toch een echte Rallye en liever nog de Group B variant. Daarvan staat er één in Italië in zeer goede staat voor 35k.
desjonnies zegt
@trs80:
van dat barrel zijn alleen al de velgen die prijs waard.
desjonnies zegt
@trs80:
Of deze natuurlijk,m en vraagt, desjonnies vindt………………….
http://www.leboncoin.fr/voitures/573454279.htm?ca=11_s
trs80 zegt
@desjonnies:
En dat voor één euro!
desjonnies zegt
@trs80:
Bellen of mailen, zit wel een hoop spul bij dat ding, extra motor enz., ’t is ook niet zo ver weg in de Elzas
mynameisjeroen zegt
VET. Ik heb ‘m ook gehad, als 1.9 CTI.
crackdavid zegt
Van die 20.000 euro zou ik liever een E46 M3 kopen…
3246cm252kw zegt
@crackdavid: eindelijk imams die het echt begrijpt :-D
3246cm252kw zegt
@crackdavid: iemand…. (Autotype)
cthijs zegt
Het is zowieso al knap dat je in Londen een auto vind uit 92 en die niet vol deuken zit of gestolen is
flattsix zegt
de 205 heeft een ziel gekregen, de nieuwe is véél beter….
defteling zegt
Als je echt gaat rijden met ene GTI, dan komen de deukjes en barstjes vanzelf. Patina heet dat. Mijn 205GTI is van ’93, heeft 108000km op de teller en is origineel Nederlands geleverd. 10 jaar achterstallig onderhoud weggewerkt, maar dan heb je ook wat. Deukjes en krasjes horen er soms bij. 20 mille voor een GTi is onverstandig, want je schrijft bij goed gebruik vlug af. Of je zet m in je woonkamer om er de hele dag naar te kijken. Wellicht, gezien de staat, is dat beter.
Oh ja, voor die rode 205GTI 1.9 die bij de introductie van de 208GTI is getoond wordt geloof ik 9 mille gevraagd. 2 ton op de klok. Toedeledokie.