Een van de bloggers maakte zojuist een klein vreugdedansje.
Hij schreef al enkele artikelen over het beleggen in klassiekers en youngtimers en daarin schreef hij letterlijk het volgende:
Ik zou willen dat ik mijn laatste centjes destijds wél in een 205 GTi had gestopt en de slimmigheid had gehad hem niet te verkopen. Dan was hij nu minstens het viervoudige van de vraagprijs toen waard geweest.
Dat heeft hij deels goed gemaakt, onlangs schafte @casperh zichzelf namelijk een heerlijke 205 1.6 GTI aan. Te laat om nog dikke winst mee te maken, al lijkt de 205 GTI nog steeds in waarde te stijgen. In Groot-Britannië is namelijk een exemplaar voor een recordbedrag geveild.
Goed, we hebben hier niet over een of andere zeldzame Ferrari, maar over een 205 GTI met de latere 1.9-motor. Een smetteloos exemplaar uit 1989 ging onlangs namelijk onder de hamer voor 30.938 Britse ponden. Dat komt neer op 36.156 euro tegen de huidige wisselkoers (ongeveer drie keer de originele aankoopprijs van de 205). Dat is een behoorlijk sterk nummer!
Het geveilde exemplaar was, zoals je zult verwachten, in perfecte staat. Er staan nog geen 8000 mijlen op de teller en de auto was sinds 2004 netjes droog gestald. Dat valt de auto af te zien, zelfs de velgen en de motorruimte zien er uit alsof ze nieuw zijn. (via Motor Autohority)
granlusso zegt
Ik wil terug naar de tijd dat je ze nog nieuw kon kopen? Vind dit echt fantastische auto’s. Wat vond ik het jammer toen m’n vader en m’n moeder een 106 kocht, in plaats van een 205 in 1994.
Ben geen nostalgische zeikerd hoor, alleen hier heb ik even een zwak momentje.
Jochempie zegt
@granlusso: Als je nu een 208 GTI by Peugeot Sport koopt, en ‘m 30 jaar in de stalling zet, ben je weer terug bij die tijd dat je nog een 208 GTI by Peugeot Sport nieuw kon kopen.
lekbak zegt
@Jochempie: als er één hothatch van nu geld waard gaat worden dan is het de Fiesta ST. Die is nu al enigzins legendarisch aan het worden.
Jochempie zegt
@lekbak: Klopt!
nielsson zegt
@lekbak: denk je ja? Dan zou ik m’n geld persoonlijk liever op een oud type RS zetten om eerlijk te zijn.
granlusso zegt
@nielsson: Ik zou eerder voor die 1.6 Sport gaan of hoe heet-ie, de laatste atmosferische sport Fiesta
davelepeef zegt
@granlusso: ST met 2.0
Jochempie zegt
@nielsson: Of koop nu een Escort Cosworth met wat werk voor 20k.
granlusso zegt
@Jochempie: Haha, daar heb je gelijk in.
bartsmit zegt
@granlusso: jammer dat de versnellingsbak roeren in de soep was. Van 1naar2 zou een roeier jaloers op zijn. Je zat zowat op de achterbank. Maar ik reed dan ook Honda. De top op dat vlak.
baap zegt
Hebben hebben hebben . . .
't Peugje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Heel gaaf! Vooral omdat het de 1.9 is. Gewoon lekker af en toe mee gaan rijden vanaf nu, waarvoor hij gemaakt is.
klaasjevaak zegt
Idd als nieuw, schitterend. Maar EUR 36k voor betalen… Ik iig niet…
E34M5Touring zegt
Er staat een plaatje van een GTI 1.9 op Autoscout. 94k gelopen in een prachtige donkergroene kleur. Ding ziet er uit als nieuw. Kost 20k minder… En die vond ik al aardig aan de prijs. 36k vind ik echt totaal van de playa, maar goed. Iemand was bereid de centen neer te tellen.
peugwow zegt
@E34M5Touring: die is ook heel erg mooi ja. Helaas gaat het daar om een omgebouwde Gentry-uitvoering, wat standaard al een waardevol exemplaar is. Helaas is het nu dus geen originele auto en zullen ze er niet zo snel zoveel geld voor vangen ben ik bang…
damom zegt
Waren die zijknipperlichtjes standaard of zijn ze verplicht op deze rechtsgestuurde GTI?
theyoungsaablover zegt
@damom: standaard, mijn 205 heeft ze ook
damom zegt
@theyoungsaablover: mooi!
1000bochten zegt
@theyoungsaablover: ze zijn niet standaard. Mijn NL 205 GTI heeft ze niet. In sommige landen misschien wel standaard. Ik kan me herinneren dat je in die tijd ook verplicht was ze te laten plaatsen als je een trekhaak monteerde, omdat het dan duidelijk was van opzij welke kant je op wilde. Heeft mijn vader in 1990 ook op zijn 405 laten zetten.
theyoungsaablover zegt
@1000bochten: achzo.. ik heb een origineel nederlandse en daar zit en heeft nooit een trekhaak op gezeten. Maar hij is van 97 dus wellicht heeft het bouwjaar ermee te maken?
1000bochten zegt
@theyoungsaablover: dat zou best eens kunnen. Mijn vrouw heeft ook ooit zo’n late 205 Generation gehad en volgens mij had die ze ook.
123bat zegt
@theyoungsaablover: mijn 205 Automatic van ’94 heeft ook oranje knippers op de voorschermen :)
escort77 zegt
Saaie kleur, voor dat geld zou ik echt de perfecte 205 1.9 GTI willen hebben en in mijn geval is die dan rood of nog liever: een groene 1.9 GTI Griffe.
escort77 zegt
@escort77: of eventueel deze: http://www.witmerodijk.nl/te-koop/peugeot-205-gti-1.9-1992/461
E34M5Touring zegt
@escort77: Die bedoelde ik inderdaad. Vind ik echt een knap ding.
Arnoud zegt
@escort77:
Een Gentry is geen GTi. Wel dezelfde motor maar ‘slechts’ 105pk en met stuurbekrachtiging.
Overigens is een 205 GTi ook niet te versmaden in het Miami Blue.
perry_snijders zegt
@Original_Arnoud: Bleu Miami moet je hebben inderdaad. Eindelijk iemand met smaak! ;-)
escort77 zegt
@Original_Arnoud: het ging me eigenlijk om de kleur. Is die donkergroene lak wel leverbaar geweest op de GTI?
Arnoud zegt
@escort77:
Zeker! Die heet Vert Sorrento.
desjonnies zegt
@escort77:
Sorry, ik weet niet hoe hoog jij de lat wilt keggen, maar ik zou zelf kwijlend van genot met deze 205 rijden, mocht het een linksgestuurd exemplaar betreffen.
De kleur is gezeur, hij is deze kleur en sommigen vinden kleur belangrijk, me gaat ALTIJD voor orginaliteit en ’t lieftst geen verneuqt exemplaar.
strepentrekker zegt
Altijd al een zwak gehad voor se 205-jes, zeker voor de GTI en de XS.
markie123 zegt
Smaken verschillen. Ik zou er geen 500 euro voor over hebben, maar dat komt omdat deze auto mij echt helemaal niks doet. Blijkbaar is dit wat de markt ervoor over heeft. Ik hoop in elk geval dat de nieuwe eigenaar er blij mee is en hem af en toe ook naar buiten durft te laten. Niks zo zonde als overgewaardeerde auto’s die de rest van hun leven binnen gestald slijten.
Dutchdriftking zegt
@casperh nu niet die van jou verkopen hoor, lekker houden.
CasperH zegt
@dutchdriftking: niet van plan. Maar de eerste die €36.000 euro biedt mag ‘m komen ophalen :P
mynameisjeroen zegt
Mijn 1.9 CTI vol opties jaren geleden verkocht voor €1000,-
Ik had wat beter in mijn glazen bol moeten kijken.
thomasthomas zegt
@mynameisjeroen: want die had ook 8000 miles op de teller en was in echte nieuwstaat.
mynameisjeroen zegt
@thomasthomas: Nee hij had geen miles teller.
pinut187 zegt
Wat als wat als wat als wat als wat als ik die Integrale , M5 , 635 CSI had gekocht…
coffeecup zegt
@pinut187: oh ja indeed. Die 6-series werden begin deze eeuw echt voor dumpprijzen aangeboden. Geen hond die erin gezien wilde worden. Could’ve, would’ve, should’ve..
desjonnies zegt
@pinut187:
De grap is ik heb twee van de drie gehad; maar het is nonsens om je daar druk over te maken, de M5 werd vervangen voor iets anders, wat ik nooit had kunnen kopen als ik hem toen had gehouden.
Hetzelfde gold voor de Integrale, ik vond het geen fijne machine, nukkig tempramentvol, je zit scheef achter het stuur en peperduur onderhoud en een gevoelige wagen. Ik ruilde hem toen met een 911 Carrera coupe en ook alleen maar omdat ik hem wegdeed.
robertmeijer zegt
Een integra type R uit 97 met 15.000 mijl ging onlangs voor 48000 dollar vd hand. Niet veel later ging een exemplaar uit 2001 met 60.000 mijl voor 34000 dollar.
bohica zegt
@robertmeijer: heeft dat niks te maken met de vrijgave in Amerika ?
ej20g zegt
@bohica: nee, die zijn daar gewoon nieuw verkocht onder de Acura naam. Met het front met vier koplampen, die wij hier in Europa ook kregen. Jammer, want het Japanse front is veel mooier vind ik.
FlighTom zegt
Dat betekent dat mijn dag weer een stukje beter is! M’n 1.9L uit 1990 staat nog altijd mooi te zijn op de stoep. Niet dat ik ooit de intentie had om hem te verkopen. Maar voor 30k+ wil ik er best een nachtje over slapen.
ghost zegt
Betaal je €36K, zit het stuur aan de verkeerde kant! Ha!
bofkont zegt
Jammer Casper want een 1.6 gaat deze bedragen niet halen, daar moet je dus echt een 1.9 voor hebben, en met het stuur links gaat hij wellicht nog veel meer waard worden.
sezz zegt
Dat is wat ik nu een Cilf noem.
desjonnies zegt
De grap is dat snelle productiewagens als deze GTI peperduur zijn in de verzekering in het Verenigd Koninkrijk. Verzekerings premies van £ 4000 voor een Impreza Sti zijn daar eerder regel dan uitzondering
Daarom liggen de tweedehands prijzen daar veel lager dan hier.
sracert zegt
Geld, Geld, Geld pff, ga toch lekker rijden en genieten.
Jochen zegt
Als je in 1989 een opleiding had genoten ( van 10k) had je in die 27 jaar ongetwijfeld meer rendement gedraaid, dus/want/als.
kempenaer zegt
36K? Lijkt me meer een witwasoperatie.
pinut187 zegt
Das een hoop geld..