De achterwiel aangedreven Dakarracer is klaar voor editie 2016, met meer body en meer pk’s.
Er is voor de nieuwste versie van de Peugeot 2008 DKR onder meer gekeken naar betere aerodynamica, een beter onderstel en een steviger body. Die body is dan ook flink gegroeid. De zandracer is 20 centimeter langer en 20 centimeter breder geworden. Daardoor oogt de nieuwe 2008 DKR16 ook een stuk aggresiever.
Hoewel de auto dus flink langer is geworden, zijn de overhangen minder, zodat het nog makkelijker is geworden om hindernissen in het terrein te nemen. Daarbij zal de nieuwe ophanging en verbeterde gewichtsverdeling ook bij helpen, schatten we zo in.
Tot slot de motorische verbeteringen: er is meer dan 350 pk en 800 Nm beschikbaar dankzij een verbeterde 3.0 V6 diesel. Stephane Peterhansel, de bestuurder van de Peugeot 2008 DKR16 is erg te spreken over de verbeteringen en won er en passant de China Silk Road Rally mee. We zijn benieuwd of het Peugeot ook succes gaat brengen in wat door velen als de zwaarste rally ter wereld gezien wordt.
audirijder zegt
gaaf ding!
trustmeiamanengineer zegt
Gaaf, bruut ding!
Ziet er een stuk beter uit dan die opgepompte Mini’s.
Hopelijk kunnen ze nu een stuk beter meekomen met de rest van het veld.
kapitein zegt
Weet je nog vroegah? Toen de Dakar auto’s nog iets gemeen hadden met de straatversies..
tjorque zegt
@kapitein: das toch al heel lang geleden denk ik…
carnutz zegt
@tjorque:
Zeker een jaar of 30 geleden.
Dutchdriftking zegt
Mooi ding. En die dikke diesel, komt die ook in de 508?
vingers zegt
Gaaf apparaat maar dit heeft toch niks gemeen met de peugeot 2008?
Vind dat altijd zo belachelijk om een auto dan zo een naam mee te geven.
pomoek zegt
Lijkt me geweldig als het ze zou lukken hier vrijwel gelijkblijvende straatversie van te maken. Een soort Stratos 2.0.
ericc zegt
De plaats van de reservewielen vind ik wel goed bedacht.
Nu is het meer een buggy dan een personenwagen.
Zouden moeten verplichten dat er 1000 straatversies van moeten gebouwd worden.
PeugeotGTI zegt
Faith in Peugeot restored
mercedesclk350 zegt
@PeugeotGTI: Sinds 2011 was mijn “faith” erin al “restored”, ik vind dat ze sindsdien over het algemeen erg goed bezig zijn.
PeugeotGTI zegt
@mercedesclk350:
Mee eens maar Peugeot heeft in het verleden veel van dit soort vette racewagens gemaakt. 205 T16, 405 rally raid, die maffe pikes peak 208 etc. Hiermee laten ze zien dat ze het nog steeds kunnen. Dat bedoelde ik vooral…
mercedesclk350 zegt
@PeugeotGTI: Ahzo, dacht meer dat je doelde op dat volgens jou Peugeot alleen maar troep maakt maar door dit het merk weer goed wordt ;)
jeppie zegt
Helaas zijn de auto’s te ver door ontwikkeld, naar dat hoort erbij.
En het schijnt een soort sprint daksr te worden
biohazardracer zegt
Ik vind dit toch wel de vetste dakarwagen die er is ? persoonlijk denk ik wel dat peugeot beter af had geweest bij 4wd! Maar ze zijn wel al mijn favoriet voor dit jaar.
audirs3 zegt
Geen 4wd?! Dit is gewoon een buggy met een carbonfiber body eroverheen wat in de verste verte op een straat auto moet lijken.
Onehp zegt
Ik mis dat toch echt, geen enkele sportieve auto op de markt komt maar in de buurt van die vering, en dan heb ik het eerder over hot hatches (à la WRC dan?) dan pick-up trucks… nee, allemaal “sportieve” vering, veel te laag en zonder noemenswaardige veerweg, enkel geschikt voor circuit, triestig…
swid zegt
Hoe vaak heeft Robby Gordon nu niet al bewezen dat dit concept niet het juiste is voor Dakar te overwinnen?