Plopperdeplop, daar is Peugeots eerste Dakar-troef sinds de jaren ’80 in de vorm van een 208-koets die bovenop een Monster Truck-onderstel is geplakt. Salut, 2008 DKR!
Met de bodemspeling die dit bakbeest heeft moet je wel een paar kiezelstenen kunnen bedwingen, zo lijkt ons. En dat komt goed uit, want makkelijk zal Le Dakar nooit worden.
Na de motorsportactivteiten eerst extra cachet gegeven te hebben met het Pikes Peak-record en de deelname aan het WTCC dit jaar, gaat moederbedrijf PSA in 2015 in de hoogste versnelling door met de Zuid-Amerikaanse rally, die ondanks de locatie op het westelijk halfrond Franser dan Frans is. Hgo, hgo, hgo.
Om ook deze deelname tot een succes te maken zijn twee absolute grootheden aangetrokken: de oude rally-rot Carlos Sainz en motorkoning Cyril Despres. Reken maar dat hier flink wat budget voor is vrijgemaakt, maar Peugeot flikkert er in Frankrijk toch werknemers bij de vleet uit, dus het geld dat ze niet meer aan deze sloebers hoeven te betalen kan mooi naar de vette bankrekening van Sainz c.s. Het mag wat kosten, om ‘La gloire de la patrie’ weer af te stoffen.
Samen met drankjesfabrikant Red Bull en de 2008 DKR wordt in januari 2015 de strijd met onder anderen MINI aangegaan. Dit gebeurt overigens niet met 4×4, maar met 2 aangedreven wielen: “given the off-road capability of two-wheel drive transmission and its ability to run on sand, that’s the choice we ultimately went for.”
Wat er onder de kap ligt en wat de uteindelijke livery wordt verklapt Peug nog even niet, maar het oogt nu al lekker gevaarlijk, met leuke rode accenten. Hieraan zijn de 37 inch-banden (even groot als onder de G63 6×6) absoluut debet.
Design_Driven zegt
Heerlijk over de top, ik kan dat wel waarderen +1
tupperware zegt
Bye Mini, dit wordt dus the car to beat in Le Dakar 2015.
joostm91 zegt
Volgas door de duinen heen, me like!
roppp zegt
Inderdaad een beetje vreemd dat een noodlijdende club zoveel uitgeeft aan iets dat feitelijk alleen echt in Frankrijk leeft.
Ps. Carlos Sainz is een Spanjaard!
roppp zegt
@roppp: ps2. Voor zover mij bekend, heeft Sainz niet eens een Peugeot verleden. Hij werd wereldkampioen met Toyota en werd afgeschreven bij Lancia.
sir_smokalot zegt
@roppp: Klopt, in de Celica-tijd. Daarna heeft ie van alles gereden, als je hem maar genoeg betaalt komt hij wel opdraven, of het een VW, Peugeot of een MAN-truck is.
Dit allemaal onder het motto: ‘chinga tu madre, dame mi dinero’. Maar het is een Spanjool dus, misschien hebben z’n ouders hem daarom wel Carlos genoemd en niet Charles. (Of Carles als ’t een Catalaan was) :)
tupperware zegt
@roppp:
Dakar leeft alleen in Frankrijk? Kruip eens snel terug onder je steen.
Alleen de preproloog in Valkenswaard trekt al 25000 toeschouwers en dan heb ik het maar niet over hoeveel mensen het op TV volgen. Nee knul, Dakar is een evenement dat wereldwijd leeft en miljoenen kijkers trekt.
roppp zegt
@tupperware: een half uurtje TV per dag en nauwelijks vermeldingen in de autobladen. Dan leeft het naar mijn idee niet heel echt. Een proloog is natuurlijk iets heel anders. Dan kun je auto’s live zien. Vroeger toen de race nog echt in Afrika werd gereden, was dat heel anders. Tegenwoordig is het een commerciële optocht met nauwelijks enige spanning.
Het lijkt wel F1
biohazardracer zegt
Ik heb een nieuwe favoriet voor dakar :) wat een beest van een wagen zeg!!!!!.
Maar of het direct “the car to beat” wordt vraag ik me sterk af (ondanks het arsenaal aan toprijders), er zijn natuurlijk ook weer mini’s bij dus zal niet meteen zo makkelijk worden!.
tupperware zegt
@biohazardracer:
Jij vergist je in de rally historie van Peugeot, dat is een typisch Vini Vidi Vici verhaal.
Als die aan zo’n project beginnen kan de concurrentie zijn borst wel nat gaan maken.
biohazardracer zegt
@tupperware: Ik ken de historie ;) maar ik bedoel meer het feit dat de mini’s dakar bestendig zijn en dat peugeot nog test kilometers moet maken. Eerst zou ik daar de resultaten van willen weten alvorens te zeggen dat de concurrentie zijn borst nat moet maken.
norge zegt
Mooi he? Die 205 op de achtergrond.
italia007 zegt
Ik denk/hoop dezelfde livery als op de 208 pikes peak van vorig jaar
motoragent zegt
Nu kan een 208 Rallye toch niet meer uit blijven? Kom op Peugeot!
Alle overbodige ballast er uit, 270pk blokje van de RCZ er in en een paar knullige stickertjes op de witte lak en dat is het. Zeker dat ik er een koop. Over een paar jaar. Als hij genoeg is afgeschreven.
mrrallycross zegt
Slechts 2 wiel aandrijving, das toch een beetje raar of niet. Zonder 4×4 ben je toch redelijk kansloos: Zie Robby gordon
sir_smokalot zegt
@mrrallycross: De Peugeot-engineers denken kennelijk van niet, Maar wat weten zij er van…
Edge zegt
@mrrallycross: Nou moet ik eerlijk zeggen dat het bij de Hummer van Robby Gordon en de buggy van Carlos Sainz vooral aan de betrouwbaarheid. Op de momenten dat ze allebei geen problemen hadden, waren ze gewoon snel genoeg om met de Mini’s mee te kunnen.
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk ding. Het koetsje zou, op normale wielen, ook wel op de weg mogen komen, als speciaal 208’tje…
tbone zegt
Wat een bruut apparaat! Veel mooier dan de foeilelijke Mini’s die de laatste keren winnen. Ik ben voor Peugeot!
kip5000 zegt
Wat een gaaf ding!
Heb nu al zin in DKR :)
gregorius zegt
Omdat het een 2 wiel aandrijver is, mag het zo’n moster zijn (a la de hummer van Robbie Gordon).
Jammer dat ik het fout had gegokt: ik dacht de het een 4×4 verhoogde 208 RC zou worden.
We zullen zien of het kan me aandrijving op de 2 wielietjes.
Edge zegt
Tsja, die grote wielen zijn wel tof, maar of je met 2WD voor de zege gaat meedoen? Ik moet het nog maar zien.
nulke01 zegt
Nu wachten tot de alles winnende Loeb aan het rijtje wordt toegevoegd!