Held of knettergek? Bijna 600.000 kilometer afleggen in een Peugeot 107.
Er zijn van die auto’s die echt gemaakt zijn voor de korte stukjes. Zo’n koekblik waar je na een halfuur rijden al uit wil stappen. Met alle respect voor de eigenaar van dit vehikel, maar de 107/C1/Aygo zijn wat mij betreft de laatste categorie auto’s waar ik aan moet denken om in te forensen.
Peugeot 107 met 600.000 km
Daar heeft deze eigenaar duidelijk anders over gedacht. Deze was maar wat blij met de Peugeot 107, getuige de bizarre kilometerstand van 597.793 kilometer. Doodgewone stand op een oudere S-klasse of een mooie Volvo station. Maar een Peugeot 107?! Om met de woorden van Nielsson te spreken: waarom zou je dat doen.
Na bijna 600.000 kilometer is ook de koek op. Niet voor de Peugeot, maar voor de eigenaar. De auto staat namelijk op Marktplaats te koop aangeboden voor 899 euro. Volgens de eigenaar kan de Fransoos er nog wel even tegenaan, want deze zou goed rijden en schakelen. Aldus de positieve woorden in de advertentie.
Fiscaal aantrekkelijke youngtimer!
Toegegeven. Als jij deze uit 2006 afkomstige Peugeot op je zaak zet als youngtimer lach jij de fiscale ballen uit je broek. 35 procent bijtellen over de waarde in het economisch verkeer. Heel veel goedkoper gaat het niet worden met dit ding. Maar goed, dan zit je dus wel in een Peugeot 107. Met een nieuwe APK, dat dan weer wel.
Het betreft een praktische vijfdeurs met luxe zaken als stuurbekrachtiging, radio/cd/mp3, abs, airbags. Wat heb je nog meer nodig in het leven hè.
Wie maakt de eigenaar los? Je zal niet de eerste zijn die serieuze kilometers maakt met dit type auto. Deze week kwam er nog een persoon in het nieuws die een miljoen kilometers heeft gereden in een Citroën C1. Kortom, deze Peugeot 107 kan er nog zeker 400.000 kilometer tegenaan. De vraag is, wie gaat ze maken? Kopen dat ding!
jaso013 zegt
Dit is pas duurzaam! En niet EV’s van 5 jaar oud de grens over om maar weer een nieuwe te faan leasen.
Richmond zegt
Ja want het zijn alleen ev’s die de grens over gaan
mashell zegt
Voor de planeet maakt het niet uit waar de schone rijdt. Voor duurzaamheid maakt het uit hoe lang het mee gaat, dus een tweede leven in het buitenland maakt het niet minder duurzaam.
maotje zegt
@mahell
Duurzaam kent twee betekenissen.
1 de levensduur van een product
2 de totale milieubelasting van het product tijdens zijn totale levensfase van fabrikaat tot sloop.
Bij producten die belastend zijn voor millieu wordt altijd het tweede bedoelt.
maotje zegt
@jass013 waarom zou dat niet duurzaam zijn? Het wagenpark buiten de landsgrenzen verschonen valt toch ook gewoon in de categorie duurzaam? Zeker wanneer deze ook nog eens geen uitstoot heeft.
Johanneke zegt
Mijn pa ging tot zijn vervroegde pensioen dag in dag uit 14 km heen (en later op de dag terug) in een aygo. Lekker goedkoop zei ie, en dat is ook zo, en als ie een dikke wagen had gekocht had ie pas later met pensioen gekund. Maar poh, wat rijdt zo’n ding basic zeg. Zelf zou ik het mij gunnen om iets meer auto te rijden, B segment. Ookal is dat duurder. Helemaal omdat ie toen ie met pensioen ging een gloednieuwe mazda cx30 kocht. Had je al iets eerder kunnen hebben.
mashell zegt
Hmmm. Je vader associeerde het werk dus met een martelgang en pensioen met een leuk leven.
julian06 zegt
En ik maar denken dat onze 107 met 320k ervaren was.. ;)
sleepyj zegt
Onlangs kwam er een stukje voorbij van een man op leeftijd met een C1 met een miljoen kilometer. En die man lachte ook nog! Erg knap.
Poulusma zegt
Dat ging wel over een nieuwer type dan deze.
Ik heb een paar keer met een C1/107/Aygo moeten rijden en moet zeggen dat dit niet bepaald een goede ervaring was 😅
Dat in tegenstelling tot mijn CitiGo, die rijdt niet zo’n klein beetje beter dan een van die 3 modelletjes….
Poulusma zegt
De kerel met een miljoen kilometer op de teller rijdt met een nieuwer type! Die zal vast een stuk comfortabeler zijn dan het eerste model.
Ik heb ooit eens een paar ritjes met het oude type C1 gedaan, maar zelfs voor kleine ritjes is het een verschrikking en in geen geval te vergelijken met de drieling van VAG, die rijden stukken beter….
sleepyj zegt
Ja weet ik, maar in basis hetzelfde stuiterblik als de eerste generatie.
cloverleaf zegt
Geweldig dit. Laat het ook ongeveer de fiscale dagwaarde zijn. Dan heb je voor ongeveer 300€ per jaar de mogelijkheid om alles af te trekken. Gaat die kapot, dan koop je een nieuwe voor 1000 ekkies.
densk zegt
Respect hoor om deze stand te bereiken met een basic auto als dit. Van de andere kant zijn dit in verhouding natuurlijk wel ”goedkope” kilometers geweest. Petje af, ik zou het hem/ haar niet graag nadoen.
melv zegt
Je hebt altijd baas boven baas :)
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4571643/1-miljoen-kilometer-op-teller-maar-wiel-is-nog-niet-klaar-met-zijn-citroen
kadett83 zegt
Die kwam op de A1 tegen 1.5 maand terug. Stond toen iets van 910.000 km op de achterkant. Had de auto herkend van klokje rond van Autoweek.
Robert zegt
Ik had ooit een collega die dagelijks tussen Ede en Zevenaar pendelde in de tweedehands schraapversie van een Daihatsu Cuore. Kocht dat ding met een ton op de teller, en deze was ook nog eens gechipt (van 56 naar 64 pk, woah!), want dat maakte hem nóg zuiniger; bij filevrij rijden was 1 op 24 geen uitzondering. Belasting + verzekering was toentertijd iets van 30 euro per maand. Eén keer in de twee weken tanken was genoeg en in 10 jaar reed hij probleemloos nog twee ton op de teller erbij, voor een habbekrats.
Johanneke zegt
Ik ben ook gek op oud spul, ben vandaag weer in mijn auto uit 1993 naar het werk. Maar, als je die NCAP filmpjes van oude en moderne auto’s ziet, dan schrik je echt. Verschil tussen dood en ’s avonds gewoon nog naar de kroeg, en dan gaan ze ‘maar’ 64 km/uur.
Bij mijn auto heb je het motorblok tussen je kruis.
https://m.youtube.com/watch?v=p0GxhDrKCfc
Robert zegt
In die tijd dat ik nog een belastingvrije Audi 100 uit 1984 onder als daily driver had, stond ik daar maar niet te lang bij stil…
Ik heb trouwens wel, sinds ik in 1997 bij een heel vervelende kop-staartbotsing betrokken was geraakt, enkel nog in grote (D-segment) sedans of stationwagens gereden, puur vanwege het idee dat ik wat meer blik en staal voor en achter me heb. En het rijdt natuurlijk ook veel fijner.
schaap zegt
Amai, ik zou het niet kunnen met zo’n autootje elke dag te moeten rijden. Ik moet maar 15 km enkel rijden per dag, maar heb hiervoor wel een nieuwe Audi A5 gekocht. Ik zit er graag lekker luxe bij, hoe kort de rit ook is.
mashell zegt
Dat is de vrijheid die hebt! Je mag genieten van je leven, f**k het calvinisme!
rollingstoned zegt
F*ck het calvinisme… en vervolgens wordt die leuke auto dan in een saai wit/grijs/zwart kleurtje besteld, want je wil je kop toch niet té ver boven het maaiveld uitsteken 😆
schaap zegt
Nee, Navarra blauw met okapi bruin lederen interieur en zilveren raamomlijsting
pignon zegt
Je bent een held!
potver7 zegt
Moet zeggen, voor een auto met zoveel kilometers ziet het er niet een zo heel beroerd uit. Er zitten wat deukjes in de carrosserie, de bumpers hebben kleurverschil, en de bestuurdersstoel is heel vakkundig níet op de foto gezet. Maar verder…
Ben wel benieuwd hoe vaak de motor al gereviseerd is…
maussieknip zegt
Het is idd een hoge km.stand, alleen met een gemiddelde van 33.300km per jaar vind ik het nog niet schrikbarend hoog. In 2006 kocht ik een nieuwe C1 en 4 jaar later ruilde ik hem in met 332.000km op de teller. Alleen regulier onderhoud gehad en nooit wat geks mee gehad. Blokjes zijn zo sterk dat ze niet kapot te krijgen zijn. Hoe hoger de km.stand, hoe lekkerder hij ging rijden.
maussieknip zegt
Ja ik reed gemiddeld 83.000km per jaar met het karretje!
Gele Koplamp zegt
Als je zoveel kilometers maakt in zo’n auto, dan snap ik niet zo goed waarom je er niet een goede stoel inzet.
Volgens mij kan je nog altijd bij ASS, Scheel of Recaro (hoewel, die is nu net failliet) aankloppen voor iets meer comfort.
Voor de rest, zou je er toch prima mee kunnen forenzen? In de file ga je net zo snel als in een middenklasser
Diesel Rocks zegt
Goed om te zien dat alle deuren nog open kunnen, voor wie mocht twijfelen.
Poulusma zegt
Wel jammer dat we niet bevestigd zien dat de motorkap ook nog open kan heh? 🤪
Bimmervag zegt
Dit is toch niet apart voor deze – technisch gezien – Toyota? Het zijn toch niet voor niets de meest betrouwbare Citroën’s & Peugeot’s…
DAT zegt
Gewoon premium topkwaliteit dus.