Doen ze niet moeilijk over, in Frankrijk.
In Nederland was er onlangs nog ophef over de dikke loonsverhoging die de topman van ING zou krijgen. Drie milli voor Ralph Hamers, dat vond de goegemeente wat te gortig. Als rechtgeaarde liberaal kan ik me nooit helemaal onttrekken aan de gedachte dat de verontwaardiging deels voortkomt uit jaloezie. De grootste roepers zouden het salaris liefst gisteren zelf ontvangen en er dan opeens helemaal geen problemen mee hebben.
Dat gezegd hebbende was de discrepantie tussen de percentuele loonsverhoging van de eindbaas en die van zijn ondergeschikten wel behoorlijk groot (al is dat een arbitraire inschatting). Belangrijker: we weten we sinds de CRISAS dat de grote banken de facto overheidsbedrijven zijn. Gewoon lekker aan die Balkenende-norm voldoen dus, stelletje graaiers! Voor beide standpunten valt uiteindelijk wel wat te zeggen.
Hoe dan ook blijft het een fascinerende wereld, die van de bonussen voor topmanagers. Je hoopt dat de geldbedragen gelinkt zijn aan (lange termijn) performance van het bedrijf, maar is dat wel zo? Het volgende hoofdstuk in de categorie twijfelachtige bonussen: de 1,2 miljoen Euro die PSA CEO Carlos Tavares graag wil hebben voor zijn plan om Opel winstgevend te maken.
Tavares en zijn rechterhanden (die ook lekkere bedragen te wachten staan) bedachten het zogeheten PACE-plan om nieuwe aanwinst Opel weer financieel op de rit te krijgen. Het plan is in slechts 100 dagen bedacht! De kernpunten lezen echter alsof elke junior manager ze in twee minuten had kunnen bedenken: kosten besparen, synergieën vinden, verkoopkanalen optimaliseren, je kent het wel. De inhoudsloze blah blah blah waar de meeste grote bedrijven dezer dagen normaal gesproken consultants dik voor betalen. Maar goed, het zal vast een strak plan zijn.
Echter, wacht even. Die Opel-deal op zich waar Tavares ook voor verantwoordelijk is, was dat niet een financiële faal van epische proporties? Hoe zat het ook alweer? Oh ja, PSA tekende op de stippellijn voor een overnamebedrag van 1,3 miljard Euro en wil daar inmiddels 600 tot 800 miljoen van terugzien. Vorige eigenaar General Motors zou een verkeerde voorstelling van zaken gegeven hebben over de toestand van Opel.
Dus je koopt een enorme kat in de zak die je aandeelhouders in potentie 600 tot 800 miljoen Euro kost, maar je wil vervolgens 1,2 miljoen ontvangen vanwege het puike plan dat je bedacht hebt om die poes weer te laten spinnen. Juist ja. Ik denk dat dit die dingen zijn waardoor de gewone man in de straat niet zoveel respect heeft voor CEO’s en ander soortige ‘omdenkers’. Het bonusplan kan overigens nog tegengehouden worden: de aandeelhouders mogen er over stemmen bij de volgende vergadering. We zijn benieuwd.
acakoning zegt
Ik stem alvast tegen.
ikleesookoverautos zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
granlusso zegt
Dat is wel redelijk bijzonder. Ik begrijp best dat als beide partijen (PSA en topman) ermee akkoord gaan, dat er niets mis mee is, een werkgever kan immers ook bepalen om een receptioniste een C63 van de zaak te geven.
Maar in een functie als de zijn zou je moeten kunnen begrijpen dat dit onder je personeel niet te verkopen is. Er wordt vaak gezegd dat CEO’s vergelijkbaar zijn met ondernemers gezien de tijd die ze hebben moeten investeren in hun carrière, maar bij ondernemen hoort ook risico nemen en je verliezen pakken.
Het zou hem sieren als ie het anders gaat aanpakken.
granlusso zegt
@granlusso: *als de zijne
lincoln zegt
ING is een staatsbedrijf en Ralfie is een ambtenaar ..
PSA is dongfeng Peugeot en staatstoko ..
Maken het semi-ambtenaartjes ..
Dat benne de beste ..
doublechevron65 zegt
@lincoln: nee ING niet, ABN AMRO is nog een staatsbank…
radeox zegt
@doublechevron65:
Ach ja, de NS is ook geprivatiseerd.
Klein detail; 100% van de aandelen zijn in handen van de Nederlandse staat.
Of iets op papier een staatsbedrijf is zegt dus niet zo veel.
doublechevron65 zegt
@radeox: ja de spoorwegen, maar gaat het om banken
desjonnies zegt
Ik ken een piloot die vijf ton bonus krijgt per jaar omdat’ie altijd op tijd vertrekt en nog nooit een krasje op de Boeing van de zaak heeft gemaakt.
Hij tankt hem altijd af voor de volgende piloot en heeft meer dan 800000 passagiers veilig vervoerd.
maxhunter zegt
@desjonnies: hoeveel zou Fred Teeven krijgen voor dezelfde prestatie met een stadsbus?
mout zegt
Als het echt lukt om een bedrijf dat maar half zoveel waard is als gedacht, en al in geen jaren zwarte cijfers heeft geschreven, met klassieke managersblala rendabel te krijgen, dan is ie een hoop waard!
stationcar zegt
Dat verhaal van die verkeerde voorstelling van zaken bij Opel komt mij én V. Muller vast bekend voor. Twee bedrijven sluiten een deal met GM en twee keer blijkt dat er een kat in de zak zit. Hmmmm…
Anyway, blijft dit een bijzonder moment om de bonus te pakken, beter gaat hij het plan eerst succesvol afronden en pakt hij daarna de bonus?
doublechevron65 zegt
Of die bonus er dan door komt, als die werknemers flink gaan staken, want dat kunnen de Fransen goed?
Gulli zegt
Lol veel succes met een Frans (staats)bedrijf. Die worden helemaal platgeprotesteerd!