Kijk, dat krijg je als je in je Golf GTI 30 km/u negeert in Amsterdam.
Petje af voor de bestuurders van deze hot hatch. Je moet het toch maar voor elkaar krijgen op z’n kop te belanden. Wat zou hieraan vooraf zijn gegaan? Kunnen we je gewoon vertellen, want dat heeft de politie van Amsterdam haarfijn uitgelegd.
Negeren stopteken
Gisteravond omstreeks 21:45 gaven agenten de Volkswagen Golf GTI in Amsterdam een stopteken voor een verkeerscontrole. De bestuurder was niet van plan om te stoppen en ging er met hoge snelheid vandoor. Meerdere politie-eenheden werden ingezet om de achtervolging door Amsterdam snel te eindigen. Want achtervolgingen in de bebouwde kom hebben vaak geen fraai einde. Buiten de bebouwde kom ook niet altijd, overigens.
De bestuurder in de Golf GTI deed er alles aan om uit handen van de politie in Amsterdam te blijven. Een voetganger met een fiets werd geraakt en er is ook een politievoertuig geramd.
De politie heeft geen capriolen hoeven uit te halen om de verdachte tot stoppen te dwingen. Uiteindelijk stopte hij zelf. Maar dat kwam vooral omdat de wielen niet meer de grond raakte. In de Pontanusstraat raakte de Golf GTI een verkeersbord en vervolgens verloor de bestuurder de macht over het stuur.
De Volkswagen crashte en kwam op z’n kop terecht. Met getrokken vuurwapen stormden agenten op de auto af. Er konden drie petjes worden aangehouden. Er is een Verkeersongevallen Analyse (VOA) uitgevoerd en de recherche is op de zaak gezet. De politie is op zoek naar getuigen. Ook is de politie nog op zoek naar de voetganger die mogelijk geraakt is door het vluchtende GTI.
De verdachten zijn in de leeftijd van 20 en 24 jaar oud. De bestuurder zit vast en zal vandaag gehoord worden door de recherche. Die heeft wat uit te leggen.
Fotocredit: Mizzle Media / Michel van Bergen
techniekmeneer zegt
Bloedsuikerspiegel nú al te laag?
bunnylebowski zegt
Lol inderdaad, vanaf morgen een maand lang feest ‘s avonds…
stefanham zegt
Petjes? Nektasjes bedoel je
jaso013 zegt
Het een sluit het ander niet uit in deze….
Robert zegt
En bontkraaagjes
potver7 zegt
Tuurlijk joh. Caucasian males doen zoiets nooit zeker?
bmwadept zegt
Nee, die zijn braaf. Die komen met hun strakke T-shirts met dik opgedrukt Armani logo, de binnenstad van Amsterdam verbouwen. Elke weekend is het raak!
moveyourmind zegt
Er zat op de lantaarnpaal vast geen blauwe roller.
Want dan waren de uilskuikens in deze Golf er niet tegenaan gevlogen.
arta zegt
Wat een ellende dit soort mannen…
Fijn dat ze gepakt zijn, ik hoop dat ze iets leren.
mc96 zegt
20 en 21 jaar en dan al in zo’n dikke wagen rijden. Die hebben hard gewerkt en veel verdiend.
rogerzz zegt
Erg benieuwd wat voor snelheid nodig is om een foto zoals deze te kunnen maken. Het voorwiel en het achterwiel zijn er af, en je auto op het dak leggen, ik ben benieuwd of er beelden van de achtervolging zijn..
Overigens is er een voetganger geraakt maar zo te lezen was dat niet ernstig want “De voetganger is niet meer aangetroffen en heeft nog niet met de politie gesproken.” – dus dat zal gelukkig goed zijn afgelopen. Femke kan weer thee drinken, de 3 boys zullen alle 3 ontkennen dat ze hebben gereden en vervolgens zonder straf op straat komen. De enige die pijn heeft is de verhuurmaatschappij van het Golfje..
bmwadept zegt
Duidelijk geval van onderbuikgevoelens. Burgemeester heeft geen invloed op de strafmaat. Dat is toch een exclusief domein van de rechters.
rogerzz zegt
Ja dat de Officier van Justitie een eis uitspreekt, dat de verdachten recht hebben op een advocaat, en dat het geheel wordt beoordeeld door een onafhankelijke rechter snap ik, maar bedankt voor de reminder. Onderbuikgevoel is wel dat die jongens er vrij gemakkelijk vanaf gaan komen ja, dat klopt. Pas als het echt fout gaat, dus die voetganger enorm zwaar letsel heeft, dan pas zou de straf echt hoger uitvallen. Maar pas nadat kan worden bewezen wie er reed, en dat ontkennen ze vast alle drie.
De sfeer in de stad kan Femke wel wat aan doen, dit soort praktijken gebeuren wel enorm vaak. Ze heeft toch contact met de korpschef van Amsterdam, vaker controles bijvoorbeeld. En ja ik snap dat de burgemeester geen straffen bepaald of invloed heeft op de richtlijnen van de straf, maak je geen zorgen. Maar hoe de politie het werk doet heeft ze toch deels invloed op lijkt mij.
bmwadept zegt
Onderbuikgevoelens zijn ook dat jij nu bijvoorbaat uitgaat dat die daders met een tik op de vingers ervan afkomen. Ik heb gewerkt bij de politie. Geloof mij; Weet jij hoeveel jongeren uit de provincies zich schuldig maken aan uitgaansgeweld?!
En puur omdat het gaat om Amsterdamse jongeren plus een GL burgemeester. Ik ben een Amsterdammer en ga gebukt onder het beleid van Femke Halsema. Maar we moeten niet bij alles de schuld bij haar leggen.
hotze zegt
Vaker controles, nou deze werd gecontroleerd. Je wordt op je vraag bediend. Alleen gingen ze er vandoor. Misschien dit soort gassies gelijk klemrijden?
kniesoor zegt
Daar kan zelfs Leepu niets bruikbaars meer van maken.
Allison Burgers zegt
Vuurwerpen. Molotovcocktails?
rwdftw zegt
Hoog tijd om het beginnersrijbewijs te beperken tot een PK of 100.
marcomanta zegt
15 uur taakstraf.
William zegt
Jammer dat er geen kenteken zichtbaar is. Of het wordt bewust uit de media gehouden. Ik neem aan dat er harddrugs, illegale vuurwapens of lachgas in die auto lagen? Twee van de drie rijden helaas al weer rond:
https://crime-nieuws.nl/wilde-achtervolging-amsterdam-eindigt-in-crash-over-de-kop-geslagen-auto-en-arrestaties/
Poulusma zegt
‘Petjes in Golf GTI eindigen op de kop in Amsterdam’ mis ik foto’s? Ik zie er namelijk maar 1 en daar is geen per te zien! Ik heb btw nog nooit een ‘pet’ auto zien rijden…🤨
werf76 zegt
Universele antwoord tijdens het verhoor: “Zwijgrecht”
Stefje zegt
Huurauto
Bastiaan zegt
“In de Pontanusstraat raakte de Golf GTI een verkeersbord en vervolgens verloor de bestuurder de macht over het stuur”👍👍👍😂😂😂🤣🤣🤣🤣
Werkelijk waar een super bericht, de macht over het stuur verliezen nadat de bestuurder en verkeersbord raakte… Gezien de leeftijd van 20 of 24 begin ik erg te twijfelen aan de eisen die gesteld worden aan een rijbewijs tegenwoordig. Leren ze tegenwoordig verkeersborden te raken?
In mijn optiek heb je de macht over het stuur verloren op het moment dat je een verkeersbord raakt. Zoals Koos Spee ooit zei, “je verliest de macht over het stuur niet, je hebt het nooit gehad”.👍👍👍