De schrik zat er goed in.
Vorige week werden de autocoureurs, autosportliefhebbers en alle andere belanghebbende pijnlijk met de neus op de feiten gedrukt. Tijdens de Formule 2 race op Spa Francorchamps verongelukte Anthoine Hubert.
Dit weekend zijn we aanbeland op Monza. Bij de Formule 3 race maakte Alexander Peroni een kleine fout. Hij naam de bocht ietsje te wijd tijdens ronde 21. Daardoor raakte de Australiër de zogenaamde ‘sausage Kerb’. Dit om te voorkomen dat coureurs de baan af snijden of zoals in dit geval, te ruim nemen. Er moet natuurlijk wel een incentive zijn om óp de baan te blijven.
Door de enorm hoge kerbstone ging de neus van zijn Campos Racing F3-auto de lucht. Dankzij de enorm hoge snelheid raakte de lucht onder de auto waardoor de bolide in rap tempo het luchtruim koos. De 19 jarige Peroni kon gelukkig zonder kleerscheuren uitstappen, waardoor nog een drama dit weekend ons voorlopig bespaard is gebleven.
Check this out. Peroni got LAUNCHED. (@darcyf1)#F3 pic.twitter.com/hqMC5JRvBR
— sestra anna (@Gubrach) September 7, 2019
That is ridiculous #FIAF3 #ItalianGP pic.twitter.com/3JGKodAQCP
— Mattzel89 (@Mattzel89) September 7, 2019
spacemoon24 zegt
Heftig! Hier heeft de Halo wel zijn werk gedaan.
kennone zegt
@spacemoon24: het lijkt er op als of de Halo helemaal niet geraakt word.
f40racer zegt
@kennone: Als je het mij vraagt wordt die vol geraakt.
donald zegt
@spacemoon24: holy pepperoni!
iannuzi zegt
Die kerb moet weg!
Erik zegt
@iannuzi: vandaar dat Massi voor de F1 heeft aangekondigd wie buiten de witte lijn gaat met 4 wielen tijdens de FP3 en kwalificatie is zijn tijd kwijt, ook de ronde erna!
Tijdens de race volgen er direct straffen, géén waarschuwingen.
Nemus zegt
@erik2907: dan heb je het dus niet begrepen als organisatie… Wat een bullshit-regel. Niet iedereen ‘kiest’ ervoor om buiten de baan te gaan.
Circuits moeten zo ontworpen worden dat buiten de baan gaan niet een nog groter gevat oplevert! Dan moet je niet gaan zwaaien met het vingertje: “zie dat je niet buiten de lijntjes kleurt kindertjes!”
*zucht*
bassx zegt
@nemus: Als er gras ligt ga je er veel te hard af in parabolica. Run-offs zijn er juist om crashes te voorkomen en niet om rondentijden te verbeteren. Daarom een hele gepaste straf omdat je veel tienden kan pakken door buiten de lijnen te rijden.
davelepeef zegt
@bassx: allemaal best maar dit soort drempels in een run off zone is natuurlijk te gek voor woorden.
bassx zegt
@davelepeef: Helemaal mee eens, een zware penalty in plaats van een crash is naar mijn idee altijd beter.
johnhert zegt
Lekker veilige oplossing…
rutger97 zegt
Dus om te zorgen dat er niet te wijd wordt gestuurd leggen ze iets meer waarop je gewoon je graf in wordt gelanceerd. Ik neem toch aan dat ze deze curb nu wel weghalen voor de overige races
dieselaer zegt
@rutger97: geef dan maar gewoon 5sec aan iedereen die te wijd gaat, dat weerhoudt iedereen er ook van wijd te gaan
JamesBond007 zegt
???
Robert zegt
Geen persoonlijk leed, dus kom maar op:
– tweeënhalve draai om de lengte-as en anderhalve salto achterwaarts voor de verhoging van de moeilijkheidsgraad
– slordige afzet en landing levert helaas weer puntenaftrek op
– eindscore na juryoverleg: 7/10
okdoei zegt
@RRRobert: noemen we dit vanaf nu de ‘Peroni’?
cossiekiller zegt
@okdoei: Ik hoop van wel. De opvolger van Jan Pirouette en Mika Salto…
8cylinder zegt
Niet gehinderd door enige vorm van kennis brult iedereen “nou dat MOET de Halo geweest zijn”.
Ja. Of niet.
vroaaaaaaaaaar zegt
@8cylinder: als je naar de tweede tweet kijkt zie je dat de auto over de hele “bovenzijde” (die op dat moment naar beneden gericht is) afrolt over de bandenstapel op het moment dat de neus de grond raakt. Daarbij heeft de halo dus ook zijn bijdrage geleverd om de coureur re beschermen.
TimmiX zegt
Wow. Dit vergeet ik niet snel meer.
Wat een ongelooflijke crash zeg. Echt een wonder dat hij niet zwaargewond of erger is.
karhengst zegt
Let op, drempels!
Dizono zegt
Heftig, gelukkig loopt het goed af.
V.w.b. de crash vorige week: Correa’s situatie is verslechterd en hij is in een kliniek in het VK in een kunstmatige coma gebracht. Laten we hopen dat hij volledig zal herstellen.
theladystig zegt
Red Bull [Campos Racing] geeft je vleugels!
Die curbs mogen ze meteen wegtrekken.
Gelukkig is hij er zonder al te ergere verwondingen vanaf gekomen.
cabriohater zegt
Tjs de eeuwige kerbs discussie. Dat deze niet goed is voor dit type auto is duidelijk. Maar goede kerbs maken valt niet mee, maak je ze te vlak gebruiken de coureurs het als extra asfalt. Maak ze te bruut en dan kan je ze niet raken zonder in de problemen te komen. Vaak lossen ze dat op met 2 verschillende kerbs maar dan word deel weer gebruikt als extra asfalt.
bpc zegt
@cabriohater: wat dacht je van een kuiltje in de plaats, net diep genoeg om lichte schade op te lopen, if iets dat de banden beschadigd zonder lek te prikken ? hadden ze op pail richard niet ooit zo een verf/belijning dat ht bandoppervlak beschadigde ?
Dutchdriftking zegt
Dat is geen kerb maar een skischans!
mc96 zegt
Pffft, dat is ook een heftige. Doet mij een beetje denken aan de crash waarbij de zeer talentvolle Marcel Albers het leven liet. Ik vond het maar niets toen de Halo werd ingevoerd, maar het het is de juiste veslissing geweest.
mc96 zegt
Pffft, dat is ook een heftige. Doet mij een beetje denken aan de crash waarbij de zeer talentvolle Marcel Albers het leven liet. Ik vond het maar niets toen de Halo werd ingevoerd, maar het het is de juiste beslissing geweest.
kees66 zegt
Als we daar nou toch gewoon iets neer konden leggen dat een auto direct goed afremt in plaats van zo’n idiote kerb… zoals een flinke bak grind ofzo :S