De Performmaster GT63S doet vier scheuten whiskey bij je dubbele whiskey. Lekker, toch?
Sommige dingen zijn niet uit te leggen. Het twittergedrag van Donald Trump, waarom Halina Reijn zichzelf relevant vindt en natuurlijk alle niches van Mercedes-Benz.
Niet waar
Een goed voorbeeld is de Mercedes-AMG GT 63S 4 Door Coupé. Je zou denken dat de naam van de auto omschrijft. Echter zijn er drie dingen niet waar aan de Mercedes-AMG GT 63S 4 Door Coupé. Er zit geen 6.3 motor in, het is geen AMG GT en het is geen coupé. Maar gek genoeg is dat niet het meest bijzondere.
CLS
Dat is namelijk dat het gewoon een CLS is met een grote motor. Want de auto neemt exact dezelfde ruimte in het gamma in als de CLS. Sterker nog, de auto staat op hetzelfde platform. Qua uiterlijk wordt de gelijkenis getrokken met de AMG-GT en moet het een soort praktische variant zijn, maar het is absoluut geen Aston Martin Rapide, dat dan weer wel een sportauto is met twee deuren extra is. Maar genoeg over de segmentering.
Potent
De AMG GT 63S 4 Door coupé is namelijk heel erg potent. De motor is sterker dan welk ander AMG product op dit moment: 640 pk en 900 Nm. Een tijdje terug reed Wouter met deze auto en zelfs de éminence grise vond hem aardig vlot. Maar kan het ook vlotter? Jazeker. De M178-motor is bijzonder gevoelig voor het betere kietelwerk. Niet dat ‘ie er niet tegen kan. Integendeel, er zit bijzonder veel potentie in de 4.0 V8 met hete-V.
Performmaster AMG GT63S
Dat bewijst de Performmaster AMG GT63S. Nog niet zo lang geleden hadden de Duitsers een aparte oplage gemaakt van de AMG GT63S ‘1 of 31‘, waarbij er 31 stuks werden gebouwd van de vierdeurs ‘coupe’. Het resultaat: 740 pk, 1.030 Nm en een 0-100 km/u sprint in 2,9 seconden. Dat is niet voor iedereen voldoende. Dat begrijpen wij en dat begrijpt Performmaster. Daarom komen ze met een nog heftigere variant van de al niet kinderachtige AMG GT 63S.
Turbo’s
Naast wat wijzigingen in de elektronica is Performmaster ook in de weer gegaan met de turbo’s. Het zijn de zelfde units, alleen zijn de schoepen gewijzigd. Een modificatie die andere tuners ook gebruiken, overigens. Net als bij de andere tuners is de AMG GT63S van Performmaster bizar krachtig: 820 pk en 1.070 Nm. Heb je de Performmaster AMG GT63S nodig? Nee, tuurlijk niet Is het leuk? Jazeker!
340 km/u
De auto, die nog geen specifieke naam heeft mogen ontvangen van Performmaster, is nu nog sneller. Van 0-100 km/u duurt nu slechts 2,8 seconden. De topsnelheid stijgt van 315 km/u naar 340 km/u. Of dit puur door het extra vermogen komt is, is niet bekend. De versie met 730 pk moet eigenlijk meer dan 315 kunnen halen, maar dat is geneuzel in de marge. Dit ding is gewoon heel erg snel.
Prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend.
smex zegt
Nog steeds vind ik dit een afschuwelijk model, die kromme raamlijn, voorkant als een blobvis. Doe mij maar een RS7 of 8 serie.
rolov zegt
@smex: meer een haai .
Robert zegt
@smex: zo zie je maar, smaken verschillen. Ik vind die lage, gekromde lijnen juist erg gaaf. Alhoewel ik de A7 of 8-Serie ook niet zou afwijzen, als ik die kreeg aangeboden.
mp014 zegt
@smex:helemaal mee eens ??
phaeton zegt
Het zou leuk zijn als de prijzen en beschikbaarheid wel bekend waren, maar de naam nog niet. Dat is eigenlijk alleen voorbehouden aan gelimiteerde Ferrari’s.
EnthousiaST220 zegt
Ondanks dat de 5 deurs coupé’s nu inmiddels niet meer uit het straatbeeld zijn weg te denken kan ik nog altijd niet zeggen dat ik ze mooi vind.
O plaat zegt
De benaming is gewoon zeer achterlijk. Maar als je gewoon denkt dat het de GT63S sedan heet is het een pak beter dan al de opgehoogde SUVs en crossovers die nu zo populair zijn.
205zonderdak zegt
Heerlijk met 820 peekaas de binnensteden door knallen.
rolov zegt
@205zonderdak: die gebruiken ze niet in de stad.
RiKe zegt
Fantastische wagen voor de dealers, nee….niet de AUTOdealers, die andere dealers
toyotafortuner zegt
Die rijden juist in de natte scheten AMGs: de x45 modellen. Inclusief pops and bangs automaat, voor de échte oorterreur ervaring
RiKe zegt
@toyotafortuner: dat zijn de runners, ik doel op de laag daarboven
toyotafortuner zegt
@rike: oh ja, stom van me ?
kjeld012 zegt
Waar kan ik tekenen? Toch maar eerst een lot kopen en flink duimen.
wif1 zegt
Prachtige auto, mooie lijnen en het model klopt helemaal als geheel. Net als de meeste modellen van Mercedes op dit moment als je ze met de concurrentie vergelijkt. Bijvoorbeeld CLA tov een 2-serie Grand Coupe.
kle500 zegt
Nog erger is dat anderen Halina Reijn relevant vinden. Ken je dat gevoel, datje een bloedhekel hebt aan iemand en je niet precies weet waarom? Dat is Halina Reijn… OT. Goed om te zien dat Mercedes terug gaat naar haar roots, patserihe autos bouwen voor mensen met bedenkelijke smaak.
9000cse zegt
@kle500 Dit artikel is natuurlijk al te oud om er nog over te gaan discussiëren, maar als jij beweert: “Goed om te zien dat Mercedes terug gaat naar haar roots, patserige auto’s bouwen voor mensen met bedenkelijke smaak.”, dan zeg ik: Jij weet werkelijk geen snars van de roots van Mercedes! De roots van Mercedes liggen in het feit, dat ze tot begin van deze eeuw de meest degelijke, chique en beste auto’s gebouwd hebben voor -weliswaar- mensen met genoeg geld, maar NOOIT patserig geweest zijn. Dat is pas geïntroduceerd, toen de AMG-modellen werden gebombardeerd tot de “beste” Mercedessen. Toen hebben de patser-modellen het overgenomen van de vorige generaties. En zo heeft MB zich overgegeven aan een markt die alle vorige waarden heeft overtroffen. Het verdienmodel heeft het overgenomen van de historische waarden. Veranderingen zijn echter niet altijd verbeteringen!
bbfix zegt
Ik vind hem geweldig! Net als de voorgaande 6 gran coupe…
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
joosstra zegt
Leuke motor, de carrosserie eromheen is werkelijk niet om aan te zien zo lelijk. Hij lijkt nog het meest op een banaan die de overtocht vanuit Colombia niet heeft overleefd.
unknown32 zegt
Doe mij maar de E63, S63 of een GT; maar dit vind ik niet echt mooi… Knappe prestaties wel!