De Golf GTI is slechts het tipje van de ijsberg.
Gisteren konden we vroegtijdig kennis maken met de derrière van de Golf 8 GTI. Volkswagen onthult de hot hatch op de Autosalon in Genève in maart. Zoals verwacht zal dit niet de enige performance versie worden van de Golf. Er staat nog meer op de agenda.
Kijken we naar zijn voorganger dan zien we een scala aan varianten. Van de 7 (en later de 7.5) kwam onder meer een R, GTD, GTE, GTI TCR, GTI Clubsport en GTI Clubsport S.
Het is niet meer de vraag of Volkswagen een vergelijkbaar trucje gaat herhalen met de Golf 8, maar wanneer. Via CocheSpias is er een roadmap gelekt met alle performance varianten van de Volkswagen Golf 8.
Het begint met de 245 pk sterke Golf GTI. Daarna volgt een krachtigere Golf GTI TCR met 300 pk. Ook staat er weer een Golf GTD op het programma. Diesel & performance is volgens Volkswagen anno 2020 geen issue. Deze krijgt 201 pk. Ook de Golf GTE keert terug. Deze plug-in hybride zal goed zijn voor 245 pk. Het topmodel is de Golf 8 R met 333 pk.
Dat is een prettig vooruitzicht voor liefhebbers van de populaire hatchback uit Wolfsburg. Wanneer de auto’s gepresenteerd gaan worden is nog even afwachten.
remylahaye zegt
Waarom nog steeds niet die 2.0bi-tdi met 240 pk als GTD? Nu is het milieu technisch misschien niet meer mogelijk maar in de golf 7 had dit volgens mij prima gekund. Lijkt mij erg fijn rijden
Ot92 zegt
@remylahaye: Waarom zou het milieu technisch niet meer kunnen? De facelift Passat is nog altijd te bestellen met dat blok, weliswaar niet meer in NL, maar wel in Duitsland.
Dutchdriftking zegt
@remylahaye: Wellicht is hij dan sneller als de gewone GTI, en dat kan natuurlijk niet. Al zou een R-TDI met dat blok natuurlijk ook fijn zijn.
phaeton zegt
@dutchdriftking: Een TDR :-)
roland78 zegt
@remylahaye: Gaat niemand kopen, want wordt te duur. De Golf 8 met 2.0 TDI met 150 pk gaat volgens mij al €43k kosten..
grasvreter zegt
Ook een elektrische golf?
Nee grapje. Weet ook wel dat die niet komt.
Ik denk dat dit de minst succesvolle golf ooit wordt, gezien de shift naar crossovers en elektrische auto’s, iets waar Volkswagen zelf ook vol op inzet.
JanJansen zegt
@grasvreter: Ben het met je eens dat deze Golf weinig kans maakt als de ID.3 eenmaal leverbaar is. De ID.3 is eigenlijk gewoon wat de e-Golf had moeten zijn.
Dat gezegd hebbende, er zijn vast nog wel een paar stugge conservatievelingen die maar niet kunnen wennen aan verandering en toch een Golf bestellen.
911targa zegt
@JanJansen: fijn gevoel hè, om mensen negatief te kunnen kwalificeren? Geeft je een gevoel van morele en cognitieve superioriteit.
Stefje zegt
@janjansen: Ik ben niet zozeer stug als dat ik gewoon niet geloof in de elektrische hype. Nikkel/cobalt is niet oneindig en het enige wat er nu gebeurd is van het ene eindige (fossiele brandstoffen) naar het andere eindige (grondstoffen) overgesprongen wordt. Over de rug van kleine kinderen in Congo (google het maar even).
Ik ben niet zozeer stug, jij loopt te makkelijk mee met de massa. Zullen we hem zo inkleuren?
Donstil zegt
@stefje: Ik rij elektrisch dus dacht, “ach Ik trap er eens in en Google kinderen in Congo”. Geen idee daarna waar je nou op doelt.
Stefje zegt
@Donstil: bij deze;
https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/global-development/2019/dec/16/apple-and-google-named-in-us-lawsuit-over-congolese-child-cobalt-mining-deaths
trasimo zegt
@stefje: lees anders eerst even de feiten voordat je hier zo hoog van de toren komt blazen. Cobaltvrije accu’s kunnen we in de nabije toekomst verwachten (Google maar even) en in tegenstelling tot olie is electriciteit tenminste nog op allerlei manieren op te wekken waaronder duurzaam. Aangezien “cradle-to-cradle” de BEV nu al aanzienlijk schoner en efficienter is dan de ICE zelfs als je ‘m op kolencentrale stroom laat rijden, en dat terwijl de BEV nog maar in de kinderschoenen staat, is het wel duidelijk waar we ons op moeten richten. Natuurlijk is elektrisch verre van perfect, en misschien niet eens de uiteindelijke oplossing, maar het is wel het beste wat we tussen nu en op z’n minst de komende 10 jaar gaan hebben. Iéts meer dan een “hype” dus.
Het lijkt er dus op dat je helaas toch echt een beetje stug bent zoals @janjanssen suggereerde. Zullen we ‘m zo inkleuren?
Stefje zegt
@trasimo: ja je bent pro ev. Dat is allang duidelijk. Ice is voor de meeste mensen nog steeds het milieuvriendelijkst (die rijden niet de benodigde 400.000km voor het omslagpunt). Daarnaast zijn er al genoeg onderzoeken lopend naar het kweken van duurzame fossiele brandstoffen en het uit de lucht zuigen van co2. Dus ook daar valt wat voor te zeggen. Zo heeft iedereen zijn eigen zegje klaar.
trasimo zegt
@stefje: Ik ben en blijf helemaal fan van toffe ICE bakken en rijd elke dag ook graag rond in m’n Model 3; ik vind het allebei toffe techniek. Ik reageer op jou alleen omdat je onzin praat, dat doe je nu weer met ‘omslagpunt 400.000 kilometer’; dikke nonsens. Rijd vooral wat je zelf leuk vindt, maar als je iets roept probeer het aub bij de feiten te houden en bewaar de onderbuik-praatjes voor de borrel.
timowouters zegt
@Stefje: jij wandelt anders lekker met de populisten mee. Heb je enig idee van de hoeveelheid edelmetalen er gebruikt wordt? Denk het niet.
Niemand kwalificeert elektrisch als de oplossing tot wereldvrede. Het is enkel een andere manier van de wereldvoorraden uitputten. Op lucht kunnen we helaas niet rijden.
Maar elektrisch heeft wel meer potentie om schoner te zijn dan fossiele brandstof. Dat is op elke manier vervuilend. Elektrisch kán schoner zijn. Maar inderdaad, er is en beetje cobalt nodig.
michaelb zegt
@timowouters: Iemand direct een populist noemen is net zo kortzichtig als zijn gedachte.
Het grappige is dat het stroomnet het nu helemaal niet aan zou komen en en áls het zou kunnen dan zouden en tevens kerncentrales bij moeten komen om aan de behoefte voldoen. En ja ik zit in de energie branche dus ik weer waar ik het over heb.
Wist je trouwens dat 80% van de groene energie helemaal niet groen is maar wordt behaald vanuit de Amazone en als groenafval hier wordt geïmporteerd? Waarschijnlijk niet.
timowouters zegt
@michaelb: kerncentrales zijn een uitstekende manier van energie opwekken. De schadelijke stoffen vliegen niet de lucht in en kunnen prima gecontroleerd worden opgeslagen. Maar men heeft zichzelf een angst aangepraat die niet meer weg wilt.
Jammer, want nu halen we biomassa uit de Amazone (;-)) om te verbranden in Europa om het ‘groen’ te noemen. Hierheen gehaald met de boot die op zware stookolie vaart.
joki zegt
@janjansen: Nederland is NIET het centrum van de wereld…
joki zegt
@janjansen: de verandering is dat de gemiddelde wagen dan per segment ongeveer 10000€ duurder wordt. Als ik dan hier op de snelweg eens rondkijk en zie met wat de Nederlandse Jan Modaal rondrijdt heb ik het gevoel dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Dus misschien lijkt het canon jouw ivoren toren als conservatisme maar gaat het eerder over onvoldoende financiële middelen…
ukbob zegt
@grasvreter: mee eens. Dat ziet vw ook wel in denk ik, aangezien het ‘nieuwe’ model zelfs voor VW-begrippen wel heel erg gebaseerd is op de vorige. Alleen het infotainment is nieuw en dát moesten ze nou juist voor de hippe ID3 ontwikkelen.
Edge zegt
@grasvreter: Ik heb het bij de introductie van de Volkswagen ID modellen al geschreven en herhaal het hier nog maar eens: Ik verwacht dat we maar één generatie ID modellen krijgen. Het hele ID concept lijkt mij niks meer of minder dan een manier om de consument te laten wennen aan elektrische Volkswagens. Als dat we dan over een jaar of 7 toe zijn aan een volgende generatie Golf en volgende generatie ID.3, verwacht ik één gezamenlijke opvolger voor beide modellen. Het feit dat de Golf 8 en ID.3 zo vlak na elkaar geïntroduceerd worden versterkt die vermoedens alleen maar.
koentag zegt
@Edge: volledig mee eens. Het perfecte A/B testing scenario: space-look electro VS herkenbaarheid met groot assortiment motoren (incl. “Soft” electro). Later hoeft simpelweg de balans opgemaakt te worden voor de volgende generatie golf.
Edge zegt
Ik snap Volkswagen niet. Enerzijds hebben ze aangekondigd te stoppen met alle vormen van autosport die op benzine of diesel lopen en o.a. geen Golf 8 te bouwen voor de diverse TCR kampioenschappen, maar ondertussen krijgt de Golf VIII wel doodleuk een straatversie met het TCR label. Waarom? GTI Performance of GTI+ had toch ook prima gekund
mashell zegt
@edge: inmiddels is TCR een bekende en geliefde GTI variant. Dat gooi je toch niet overboord omdat je actief deelnemen aan autosport stopt.
Edge zegt
@mashell: Waarom niet? De enige reden dat dat ding TCR heet, is de link die VW had met die autosportklasse. Diens voorganger heette gewoon Clubsport en was ook een meer dan prima auto, dus waarom die link met de TCR benadrukken als je een prima ander label hebt liggen?
Jetlag zegt
@edge: Volkswagen, als fabrieksteam, trekt zich terug uit de WTCR, maar zal nog wel onderdelen blijven leveren aan aan privé-teams. Dat is heel wat anders.
Met andere woorden, zullen ze vast nog wel wat orders hebben en dus ook promotionele aandacht (nodig) hebben voor de GTI-TCR…
berlinetta zegt
Dat zijn geen misselijke vermogens zijn. Vind het alleen het verschil tussen de TCR en R gevoelsmatig erg klein. Nu zullen dat wel twee verschillende auto’s worden, maar had wel wat meer onderscheid tussen mogen zitten wellicht.
johnhert zegt
@berlinetta: Ach, lekker belangrijk. De meeste zullen wel gechipt worden en komen op hetzelfde vermogen uit.
Jetlag zegt
@johnhert: Lekker logisch… De meesten (GTI’s, GTI TCR en R) zullen dus wel gechipt worden en ook nog op hetzelfde vermogen uitkomen?
VW kennende, zal het technisch geheel voor de leek er (op papier) hetzelfde uitzien, maar in de praktijk redelijk verschillen.
Dus een GTI TCR chippen, zal ongetwijfeld ook minimaal 330pk leveren, maar evenredig zal een R chippen ook mogelijk zijn en op een hoger vermogen uitkomen…
Gebaseerd op de Golf 7.x zal er vast een wezenlijk verschil tussen de beide modellen zijn.
geenidee1975 zegt
Zie ik daar een bewuste of onbewuste contaminatie? Tipje van de sluier of topje van de ijsberg. #Taalblog
autodrome zegt
Lekker behouden weer …. Wordt er niet warm of koud vanZ bedroom
autodrome zegt
@autodrome: wederom een gemiste kans
sleepyj zegt
Lamborghini look a like bumper op de R zo te zien.